Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RayBomb, søndag 25. juni 2017, klokken 15:14

« forrige - neste »

AppleKnocker

#15
Tipper 150 km i 10 minus går såvidt med nye eGolf. Kommer jo an på hastigheten.

Ioniq har nok ganske lik rekkevidde som Golfen. Ioniq har batterivarmer (viktig i 10 minus) og klarer 160 km på motorvei om vinteren.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RayBomb

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 22:55
Tipper 150 km i 10 minus går såvidt med nye eGolf. Kommer jo an på hastigheten.

Ioniq som nok har ganske lik rekkevidde som Golfen, men som har batterivarmer (viktig i 10 minus), klarer 160 km på motorvei om vinteren.
Hva er det du sier egentlig?
Ionic har ikke batterivarmer, eller nye e-golf(36kW) har ikke batterivarmer?



Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

Luftventil

Sitat fra: RayBomb på mandag 17. april 2017, klokken 19:48
Sitat fra: Luftventil på mandag 17. april 2017, klokken 19:27

Selvfølgelig må du velge helelektrisk :) Nå vet ikke jeg hvor mye du kjører i året, men det er absolutt ikke umulig at en Tesla Model S vil få samme månedskostnad som Passat GTE eller Outlander. En Tesla vil enkelt dekke alle behovene dine, men om du synes den blir for dyr kan du jo sjekke ut nye E-Golf. Det meste du liker med Passat GTE vil du finne igjen i E-Golf.
Akkurat det jeg selv tenkte, at jeg kommer til å like e-golf fordi jeg elsket passaten. Tror dere at jeg kan klare 150km på vinteren, uten å sitte med lue,hansker og boblejakke på?
Tesla blir sannsynligvis for dyr for meg. BTW, finnes det "rimelige" leasing-løsninger på tesla?


- Skrevet med Tapatalk på iPad

Vet ikke om E-Golfen klarer 150 km på de kaldeste dagene, men så lenge du kan hurtiglade er det ikke noe problem. 10 minutter på hurtiglader gir masse ekstra rekkevidde. Vår E-Golf uten varmepumpe har ikke den beste rekkevidden, men ettersom det finnes hurtigladere overalt har det aldri vært noe problem.

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

RayBomb

#18
Er varmepumpe det samme som batteri-varmer?
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

Gordon Retriever

Nei, batterivarmer og varmepumpe er to forskjellige ting.
Den ene varmer batteriet, den andre bilkupéen.

RayBomb

Okei, hvilke el biler har begge deler?


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

Gordon Retriever

#21
He-he, så enkelt er det ikke.

Med batterivarme må vi også skille mellom biler som har en enkel varmematte som slår inn ved lave temperaturer, og biler som har et mer avansert væskebasert system som både kan varme og kjøle batteripakken.

Hyundai, Kia og Leaf har førstnevnte, BMW, Ford og Tesla har sistnevnte.

Jeg skal skyte inn at Kia (og Hyundai, tror jeg) har en ventilering av batteriet. Noen veldig god forklaring på hvordan denne virker har jeg aldri fått.  Salgsrepresentanter; skjerp dere.
Såvidt jeg har klart å skjønne, pumpes kupéluften gjennom batteriet. (Correct me if I am wrong.) På denne måten kan man si at varmepumpen/klimaanlegget er med på å gjøre nytte som batterivarmer/-kjøler.

Hvis jeg stod overfor valget mellom to forskjellige merker, ville svaret på hvor god temperaturstyringen av batteriet var, bli en av faktorene jeg lot avgjøre valget mitt.

Ny elbil som ikke engang har varmeelement ville ikke jeg kjøpt i dag.  Andre som nettopp har kjøpt bil uten dette er sikkert uenige.

AppleKnocker

#22
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 18. april 2017, klokken 00:01
Okei, hvilke el biler har begge deler?
Det du vil ha er aktiv batterivarmer - for å forvarme batteriet når du skal kjøre slik at rekkevidden blir lenger
I tillegg gjerne varmepumpe som kan redusere forbruke av strøm til oppvarming av kupeen til 1/3 av hva det ellers ville vært.

Ioniq, Soul, I3 og Zoe har begge deler.

Tesla har ikke varmepumpe, men har en annen løsning som gir effektiv varme (gjenbruk bla bla les tekniske tråder av noen som har greie på det)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RayBomb

Er det sånn overalt, at leasing er superdyrt for elbiler?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA