Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av RayBomb, søndag 25. juni 2017, klokken 15:14

« forrige - neste »

RayBomb

Hei alle sammen!

Jeg driver å planlegge kjøp av ny bil, og har primært ønske om å gå over fra fossil til elektrisk drevet bil.


Jeg har noen minimumskrav til hva som må være med:

  • Minimum 150km på vinter (-10)
  • Acc
  • Mulighet til kun kjøring i elektrisk modus
  • Styring av oppvarming gjennom app

Jeg har prøvd Mitsubishi Outlander PHEV, Passat GTE, e-Golf, Audi e-tron og Hyundai ionic.

Jeg fikk prøve PHEV en hel helg, og ble ganske imponert, likte at bilen hadde trekk på alle hjul. Ble ikke imponert over ionic. Mye pga utseende og plastfølelsen. Ellers mangler vel denne også appstyring. e-golf fikk jeg prøve såpass lite at jeg ikke fikk noen skikkelig følelse for bilen. Passat GTE ble jeg meget imponert over. Alt virket bare skikkelig og godt laget.

Men egentlig vil jeg over til hel-elektrisk. ...
Hjelp


Sent from my iPad using Tapatalk
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

moby666

Har både 2016 Outlander Phev og 2017 IONIQ og IONIQ overgår lett PHEV'en i opplevd interiør kvalitet. Bare test for eksempel NAVI enheten og knirk i Dashboard.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

RayBomb

Ja, enig at phev'en lagde noe knirkelyder og føltes litt plast-aktig, men pga SUV størrelsen og framkommeligheten med AWD, likte jeg bilen meget godt.
Syntes også at ACC i GTE'en iforhold til PHEV var mange hakk bedre. Føltes mye mer "smooth", mens PHEV'en var mer i rykk og napp, alt ettersom om vi var i en sving. Likte også at man kunne velge noe lengre avstand til bilen foran i GTE'en.


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

moby666

Testet du acc i IONIQ? Den er blant de beste på markedet overgår alt jeg har testet graver Vag
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

RayBomb

Joa, e prøvde den, uten at jeg kan si om den var god eller ikke. Mulig jeg må ta en ny tur innom forhandler for å prøve litt mer (selvom han ikke virket så veldig glad for å la folk teste ut bilen skikkelig.

Hvordan er det med rekkevidden på ionic e på stiv vinter (-10)


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

knut.aulie

Av bilene du nevner her så  er det bare Ioniq som går rent elektrisk på vinter. Under 10 minus går vel hverken e-tron eller GTE på el, tviler litt på PHEV også

RayBomb

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. april 2017, klokken 23:47
Av bilene du nevner her så  er det bare Ioniq som går rent elektrisk på vinter. Under 10 minus går vel hverken e-tron eller GTE på el, tviler litt på PHEV også
Hva med e-golf 36kwh?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

knut.aulie

Vet ikke helt, håper den er bedre enn forrige utg(24 kWh) som er ganske dårlig på grunn av manglende batterivarmer.

RayBomb

Liker utseende på den :)


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

Øystein16

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. april 2017, klokken 23:47
Av bilene du nevner her så  er det bare Ioniq som går rent elektrisk på vinter. Under 10 minus går vel hverken e-tron eller GTE på el, tviler litt på PHEV også
Det kan visst endrast til minus 25 med ei programvareoppdatering GTE. Minus 10 er/var ein grenseverdi for utetemperatur for når bilen går/gjekk i hybrid modus.

AppleKnocker

Sitat fra: RayBomb på søndag 16. april 2017, klokken 20:34
Hei alle sammen!

Jeg driver å planlegge kjøp av ny bil, og har primært ønske om å gå over fra fossil til elektrisk drevet bil.


Jeg har noen minimumskrav til hva som må være med:

  • Minimum 150km på vinter (-10)
  • Acc
  • Mulighet til kun kjøring i elektrisk modus
  • Styring av oppvarming gjennom app

Jeg har prøvd Mitsubishi Outlander PHEV, Passat GTE, e-Golf, Audi e-tron og Hyundai ionic.

Jeg fikk prøve PHEV en hel helg, og ble ganske imponert, likte at bilen hadde trekk på alle hjul. Ble ikke imponert over ionic. Mye pga utseende og plastfølelsen. Ellers mangler vel denne også appstyring. e-golf fikk jeg prøve såpass lite at jeg ikke fikk noen skikkelig følelse for bilen. Passat GTE ble jeg meget imponert over. Alt virket bare skikkelig og godt laget.

Men egentlig vil jeg over til hel-elektrisk. ...
Hjelp


Sent from my iPad using Tapatalk
Veldige ulike biler det der. På en 15 mils tur om vinteren blir den elektriske innsatsen fra hybrider av symbolsk karakter. I litt kulde er bilene 100% kreftkjerrer.

Hva med Tesla? Opptil 40 mil elektrisk om vinteren og går utenpå badebaljer som PHEV.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RayBomb

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 07:56
Veldige ulike biler det der. På en 15 mils tur om vinteren blir den elektriske innsatsen fra hybrider av symbolsk karakter. I litt kulde er bilene 100% kreftkjerrer.
Vet det er ganske så ulike biler dette. Og for å gjøre saken enda verre, liker jeg veeldig MB GTC 350e (utseende, har ikke testet kjøreegenskapene, minus pris)
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 17. april 2017, klokken 07:56
Hva med Tesla? Opptil 40 mil elektrisk om vinteren og går utenpå badebaljer som PHEV.
Hva mener du? At PHEV har elendig firehjulsdrift/vinter-fremkommelighet i forhold til tesla (modell?) - hvordan er MB GLC 350e i sammenlikning?



- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

AppleKnocker

Når det gjelder fremkommelighet er PHEV bra.
Men det er en helt basic bil for å komme seg fra A til B, ikke noe premium. Ikke fancy. Det er en ærlig sak.

Mercedes er i den andre enden.

Men hovedpoenget mitt er at hvis du vil over på elektrisk med alle fordelene det innbærer (lydløs, sømløs fremdrift, komisk lave utgifter til drivstoff og null utslipp for å nevne noe), så er det ingen vits å se på "juksehybrider".

Hvis poenget derimot er å få subsidierte fossil hestekrefter, så er PHEV, GLC med flere en gylden sjansen. Forstår godt at folk slår til.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: RayBomb på søndag 16. april 2017, klokken 20:34
Hei alle sammen!

Jeg driver å planlegge kjøp av ny bil, og har primært ønske om å gå over fra fossil til elektrisk drevet bil.


Jeg har noen minimumskrav til hva som må være med:

  • Minimum 150km på vinter (-10)
  • Acc
  • Mulighet til kun kjøring i elektrisk modus
  • Styring av oppvarming gjennom app

Jeg har prøvd Mitsubishi Outlander PHEV, Passat GTE, e-Golf, Audi e-tron og Hyundai ionic.

Jeg fikk prøve PHEV en hel helg, og ble ganske imponert, likte at bilen hadde trekk på alle hjul. Ble ikke imponert over ionic. Mye pga utseende og plastfølelsen. Ellers mangler vel denne også appstyring. e-golf fikk jeg prøve såpass lite at jeg ikke fikk noen skikkelig følelse for bilen. Passat GTE ble jeg meget imponert over. Alt virket bare skikkelig og godt laget.

Men egentlig vil jeg over til hel-elektrisk. ...
Hjelp


Sent from my iPad using Tapatalk

Selvfølgelig må du velge helelektrisk :) Nå vet ikke jeg hvor mye du kjører i året, men det er absolutt ikke umulig at en Tesla Model S vil få samme månedskostnad som Passat GTE eller Outlander. En Tesla vil enkelt dekke alle behovene dine, men om du synes den blir for dyr kan du jo sjekke ut nye E-Golf. Det meste du liker med Passat GTE vil du finne igjen i E-Golf.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

RayBomb

#14
Sitat fra: Luftventil på mandag 17. april 2017, klokken 19:27

Selvfølgelig må du velge helelektrisk :) Nå vet ikke jeg hvor mye du kjører i året, men det er absolutt ikke umulig at en Tesla Model S vil få samme månedskostnad som Passat GTE eller Outlander. En Tesla vil enkelt dekke alle behovene dine, men om du synes den blir for dyr kan du jo sjekke ut nye E-Golf. Det meste du liker med Passat GTE vil du finne igjen i E-Golf.
Akkurat det jeg selv tenkte, at jeg kommer til å like e-golf fordi jeg elsket passaten. Tror dere at jeg kan klare 150km på vinteren, uten å sitte med lue,hansker og boblejakke på?
Tesla blir sannsynligvis for dyr for meg. BTW, finnes det "rimelige" leasing-løsninger på tesla?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA