Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bil i transitt, hvilket skip?

Startet av jcnorway, lørdag 24. juni 2017, klokken 07:21

« forrige - neste »

jcnorway

Hei.

I hvilken tilleggspakke er det automatisk fjernlys er inkludert? Har på min facelift AP2 ingen valg i "Controls"-menyen som jeg kan se som omhandler dette. I brukermanualen står det at dette finnes her.

Har premium oppgraderingspakken med bl.a. adaptiv LED, samt oppgradert AP aktivert.

I manualen står det:

Sitat

Hvis Model S er utstyrt med førerassistentkomponenter (se Om førerassistanse på side 66) og du har kjøpt Autopilot-teknologipakken (tilleggsutstyr), kan fjernlysene automatisk veksle til nærlys når det registreres lys foran Model S (for eksempel fra et motgående kjøretøy eller gatelys). For å slå på denne funksjonen berører du Controls > Auto High Beam.


Finner som sagt ikke valget for Auto High Beam som det refereres til i manualen som gjelder for sw 8.0 (har 8.1 installert).

Har ikke fått testet bilen i mørket enda så vet derfor ikke om jeg har adaptive fjernlys eller ikke. Noen som kan opplyse meg litt rundt dette? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Muffinman

Mulig AP2-biler ikke har fått funksjonaliteten enda. Uansett fungerer det såpass dårlig på min AP1-bil at jeg skrur av etter få minutter hver gang jeg prøver.

Cirion

Har ikke kommet på AP2 enda, så hvis du har dette på din bil så må funksjonen først komme.
8.2 kansje? Eller en senere 8.1 build.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thor2014

Hvis lysene dine står i Auto og du har dyttet fjernlysspaken frem vil det lyse et grått fjernlysikon med en A inni.

lunitiks

Tesla har foreløpig ikke klart å knekke auto high beam-koden i AP2.

Fungerer brillefint i min AP1-bil (MobilEye-teknologi, ikke Nvidia)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Wattson

Fungerte på min ap1 bil også, men brillefint er å ta i for mitt vedkommende. Jeg synes den var litt for treg til å slå på fjernlys etter en neddimming for møtende bil(er).
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Hodetelefoner

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. april 2017, klokken 08:01
Mulig AP2-biler ikke har fått funksjonaliteten enda. Uansett fungerer det såpass dårlig på min AP1-bil at jeg skrur av etter få minutter hver gang jeg prøver.
Hvorfor fungerer det dårlig på din?
Jeg hadde en loaner på 100.000 service. De hadde skrudd av denne funksjonen. Skjønte jo hvorfor, den oppførte seg som en skikkelig drittsekk.
Restart eller vask av ruter hjalp ikke. En kompis har det samme. Han driter i det, men jeg er nysgjerrig på hvorfor det ikke fungerer hos enkelte!


lunitiks

Lurer på det samme. Min AP1 auto high beam funker som bare det...

Slik jeg oppfatter det, er teknologien slik at fremadkameraet med dens EyeQ-chip avleser lysstyrke/intensitet fra slikt som lyktestolper, vinduslamper, baklykter etc. og "forstår" når det derimot er lys en motgående bil. Deteksjon gjøres og handling beordres til Pektron-enheten i fotbrønnen på passasjerside. Denne, etter snikk-snakk med gateway, sender kommando til frontlyktene og ber de dimme eller aktivere.

MobilEye er top shit på dette fra gammelt av.

I AP2 har Tesla mistet denne teknologien og må utvikle sin egen tech med hjelp av sine kamera og datachipper. Her tror jeg de sliter litt for å være ærlig. De har et brett montert foran/over trippelkameraet kalt "HVAC sensor" (også kalt Light Humidity Temperature sensor eller noe i den duren) som er ansvarlig for dette. In house greier. Denne saken tror jeg er utfordringen.

(Skrevet litt i farta her)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

 Jeg har kjørt en rekke biler med dette på de samme strekningene, og alle fungerer likedan som på min. Overnervøs nedblending for de merkeligste lys langs veien, og alt for treg med å få på fjernlysene igjen. Jeg kjører mye på øde, mørke, svingete og smale veier. Tror vurderingen virker/ikke virker avhenger mye av hvordan man er vant til å å bruke lysene og dermed hvordan man forventer at automatikken skal fungere, i tillegg til hvilke forhold man bruker bilen under.

Lynet

Enig med deg muffinman, dette kommer ikke på igjen før automatikken greier å slå på igjen fjernlysene ca 5 meter før jeg møter bilen som kommer i mot.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daktari

Har ikke AP1 en egen separat lys-/regnsensor ved siden av kameraet?

PS: Erfaring med auto-fjernlys på Citroen 2014-modell er lik som beskrevet over. For sent på igjen etter passert bil, blender ned pga gatelys, blender ned pga refleksjon fra skilt, blender ned for tidlig når du tar igjen bil osv.

lunitiks

Stemmer at det er en lys- og regnsensor ved siden av kameraet. Du ser den meget tydelig fra utsiden av frontvinduet - en sort "mynt" mot frontruta. Denne er fra Hella, og er rimelige saker. Men den snakker med Body Control Module'n (Pektron) og ber viskere viske og lysstyrke på skjermer lysminske.

Autodimming av frontlykter er noe materielt annet. "Mynten" mot fronruta ser ikke forskjell på sola og en lommelykt. Det gjør derimot videokameraet med tilhørende EyeQ-enhet fra mobiløyet. Mobiløyet har algoritmer som leser forskjellen på møtende trafikk og fru Nilsen med telyset i husvinduet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

daktari

Nettopp mønstergjenkjenning igjen altså! Merket at Citroenen surret med fru Hansens to telys i vinduet og trodde det var en bil. Den bilen hadde "vinglevarsel/filskiftvarsel" og bruket antagelig det samme kameraet til auto-fjernlys.

Vi fikk jo nylig vinglevarsel på AP2, så la oss spekulere i at auto-fjernlys er neste egenskap ut om ca 2-3 uker? og kanskje lysminske skjermer i tunneler?

PS En annen fin ting med Citroen var at kjørelys ikke gikk på hvis det var veldig lyst ute og man pusset vekk litt svakt duskregn, i motsetning til Model S.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bjornb

Mobileye har teknologi for dette, vil anta at dette er brukt i AP1 biler:
http://web.archive.org/web/20160506093532/http://www.mobileye.com/technology/applications/head-lamp-control/



Dette må reimplementeres av Tesla i AP2 (får håpe Mobileye ikke har patenter relatert til dette som lager hindringer for Tesla..).

Om det nedenfor stemmer så har ikke auto-fjernlys førsteprioritet..:
https://electrek.co/2017/03/30/tesla-autopilot-2-0-camera-8-1-update/
Sitat"We are told that the high priority right now is to enable Automatic Emergency Braking (AEB)"
"Once the safety feature will be released, Tesla will be able to focus on other Enhanced Autopilot features, like Autosteer+ and Smart Summon, and eventually leading to fully self-driving capability, according to Tesla"
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA