Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SC Vinstra og dagligvare.

Startet av fonberg, fredag 09. juni 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

fonberg

Ser i denne saken at de opererer med pris på $8.000 for (bytte til) nytt hovedbatteri. Jeg mener å ha hørt om et prisleie på under 40.000,- her i Norge, men det rimer jo dårlig med prisen i denne artikkelen. Noen som vet?

https://www.facebook.com/GreenCarReports/posts/1302702433099452
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trekkoppbil

#1
Nissan kom med batteribytteprogram i 2014, noen måneder etter at 2015-batteriet kom våren 2014.

Først for USA-Leaf:
Et program til 5500USD + jobb: http://insideevs.com/breaking-nissan-prices-leaf-battery-replacement-5499-new-packs-heat-durable/
(I 2013 var det prat om et program til 100USD/mnd: http://www.plugincars.com/nissan-announces-leaf-lease-only-battery-replacement-program-127571.html)

For EU-Leaf:
Det var i sin tid nyheter om et program til 5000€.  Jeg veit ikke hva som er inkludert.  Jeg såg priser på et litt mindre batteri fra et annet bilmerke, og der kosta det 30 000kr i frimerker for å få batteriet fra Europa til Skandinavia.
Nå klarer jeg ikke å finne noen pressemelding fra Nissan Europa.
Her er en artikkel  om at prisen var £4,100 i UK, og det var antydning om at prisen kunne bli 5000€ ellers i Europa, men dette er gamle priser som ikke ser ut til å være hugget i stein: https://transportevolved.com/2014/12/07/nissan-announces-leaf-battery-replacement-program-europe-cheaper-youd-think/
Det er morsomt å se kommentarene fra 2 år tilbake i tid: "I see a '11 Leaf with 120k km (or 75k mi) on the market for €14k (£11k). Add €6300 and you have an used EV with a fresh battery at €20k.
Compared with a (bare bones) starting price of €30k that's not all that bad."

Jeg har en mistanke om at det ikke produseres retrofit-batterier i Europa, og at distribusjons- og leveransekjedene for innbyttebatterier ikke er industrialisert.
Utveien jeg har funnet for å få nytt batteri, er å kjøpe en 8-barers bil i USA, få fabrikknytt batteri på garantien, og så skipe bilen til Norge. Det er litt jobb å få det til, og man må skaffe seg kontakter, og det kan være 2 mnd ventetid på nytt batteri, og med frakt må man regne ett halvt års tid på en sådan operasjon.

Burger

Vi får satse på at Leaf-en er solgt i nok eksemplarer og så lik at det blir et tredjepartsmarked for nye batteri og ev ny bms om en del år.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

ToreR

Den beste bruken er kanskje å selge videre til noen med kortere rekkeviddebehov.
Min 2011 har nå gått 151.000 og har mistet en strek. Vi kjører fortsatt t/r jobb, men foretrekker å lade der for å ha litt å gå på. I følge eksperter skjer degraderingen av batteriet lineært ved like betingelser. Så jeg tenker at vi bør bytte ut vår om ca. ett år, tilfeldigvis når ny modell blir tilgjengelig. Den gamle vil da være gått ca. 175.000 km. Og kanskje ha mistet en ny strek. Anslag daglig rekkevidde vinterstid, som i dag er ca. 70 km., vil kanskje være 60 km. Folk som trenger bil til bruk i nærområdet i en radius på 10-20 km., vil ha en bra bil lenge da. Og kan kanskje ha den i nye 5 år. Den vil da ha fungert i 11 år, og ha gått f.eks. 210.000 og være på 8 streker. Ikke urealistisk i vårt kjølige klima, ved moderat bruk av hurtiglading.

Jeg vil kanskje få 60.000,- om et år. Det gir ca. 37.000,- pr. år i verditap. Litt høyt i forhold til konvensjonelle biler. Men det er ikke så ille når jeg sparer 30.000,- pr. år i driftskostnader. Så hvorfor da stresse med å skifte batteri? Er det en Petter Smart eller god organisator som overtar den gamle, er det jo fin gjenbruk av resten av bilen om det går. Men jeg lever godt med å selge den til en uten langkjøringsambisjoner.

Trekkoppbil

Rundt 40 000 i verditap i året, trur jeg nok er rimelig å regne med, hvis man har en sånn bil i mange år fra den er ny. Enkelte år er nok verditapet større, og andre år mindre.

Hvis man kunne få et nyere og mer robust batteri på f.eks 30 kwt til 50 000kr, så bilen kunne vare 10-20 år til, så ville regnestykket blitt helt annerledes.
GM har til sammenligning oppgitt en pris på 145usd/kwt når de kjøper inn batterier til Bolt.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA