Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 07. juni 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 25. april 2017, klokken 16:04Forum admin har bevist ved en rekke anledninger at han er så langt fra objektiv som det er mulig å bli.

Det ser iallefall ut som han har klart å drepe all interesse for dette underforumet. Dette har vært et ganske aktivt underforum hele den tiden vi har eid Zoe, men nå er det dødt her.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

N00b

Har akkurat vært å bestilt en Zoe 40 :-) 

Hadde en 240 på prøve for å sjekke at den var grei og ladet på type 2 stasjonen min.
Alt ok og kontrakt signert. 

Den lengste turen den skal på er til svigermor sin hytte som er drøye 15 mil unna. Det klarer den håndfritt i uansett vær.  Det er det kun Teslaer av de andre som kan garantere.

Til sitt bruk er denne bilen helt grei og ikke minst mye EL bil for pengene.  Ja den er billig, men det er den jo også!

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

N00b

Det er kona som skal gratuleres. Det er hun som ville ha bilen. Jeg overtar Teslaen til min arbeidskjøring og det er det mye av.

Odd Andreassen

Grattis til dere begge!!  :D

Har du fått noe leveringsdato?

Spør siden det er "tilbakekalling" av Zoe40 modellen for å fikse park funksjonen i giret.
Selv venter jeg på min Zoe40 og har ikke fått noe dato for når jeg kan forvente å få bilen :-[

N00b

Ingen dato. Signert tirsdag 2 mai. Levering 2-3 uker sa selger for det det er verdt. Bilen må nesten være på lager for at det skal gå så fort.

HCO

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 25. april 2017, klokken 20:28(...) hvis hensikten er å samle flest mulig anektoder og udokumenterte påstander om lading i en tråd. Og det virker jo som var formålet for forum admin her.

Han klarer iallefall å skremme bort potensielle kjøpere, dersom det er det som var hensikten. Dette skriver en forumbruker på terrengsykkel.no etter å ha lest denne tråden:
Sitat fra: TonyNTolker det derfor dithen at Zoe ikke bør kjøpes grunnet begrenset lademuligheter rundt om kring på offentlige steder. Eller?

Mon tro om noen fra RBI følger denne tråden - i så fall skjønner jeg ikke at de lar det gå upåaktet hen at elbilforums betalte administrator jager vekk kundene deres.

Spesielt ille er dette avsnittet her, som jeg ikke kan forstå er skrevet med noen annen hensikt enn å skremme potensielle kjøpere:
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13Når du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Lars C. Krogenæs

Formålet er ikke å skremme bort potensielle kjøpere, men å belyse ladeutfordringene Zoe har med det norske strømnettet, og de konsekvenser dette har for brukere av bilen. Det å belyse dette er den eneste måten potensielle ZOE kjøpere kan foreta et kvalifisert og veloverveid valg. For de aller fleste vil utfordringene være til å leve med, men det er viktig å vite om dette FØR man kjøper bilen, ikke å finne det ut etterpå.

Ideelt sett burde Renault sine forhandlere fortelle om dette selv. Det gjør de ikke. Det er meget godt dokumentert at du ikke kan lade Zoe fra et overveiende flertall av offentlige ladestasjoner.

Alle "påstandene" er dokumenterte. Jeg har skrevet om utfordringene og også kommet med løsningene Renault presenterer for disse.

SitatNår du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her har Renault en løsning.....

Mener du at dette er feil? Jeg mener at det er godt belegg for å hevde at ZOE ikke lader hos søkenbarnet på Gjøvik eller Mormor på Gålå med IT-nett. Jeg skriver videre at det finnes løsninger på dette ved hjelp av Zaptec sin støvsuger og NoFuel sin ladebøtte. Jeg har også skrevet prisen på Zapcharger portable som Renault pusher og at det finnes et alternativ til en betydelig lavere kostnad.

Hvis mange lar være å kjøpe ZOE fordi de ser at ladingen av bilen ikke vil fungere slik de har tenkt, mener jeg det er positivt at de får vite dette før et kjøp og dermed velger en annen elbil. Ser man at dette ikke er noe problem og kjøper en ZOE er det kjempebra. Da har man foretatt et kvalifisert valg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

HCO

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:53
SitatNår du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her har Renault en løsning.....

Mener du at dette er feil?

Det er ikke feil, men lest av en som ikke har noen tidligere erfaring med elbil vil dette tolkes som at "Zoe kan ikke lades andre steder enn i garasjen hjemme". Det må dermed settes i kontekst for ikke å være misvisende. Utifra hva jeg ser av hvor skrivefør du er, må jeg anta at du er fullstendig klar over at det man utelater fra en tekst kan ha minst like mye effekt som det man tar med.

Konteksten her er altså at du kan lade Zoe med akseptabel hastighet på mange flere plasser enn tilfellet er med konkurrerende biler med DC-hurtiglading, etterhvert så mange steder at det ikke har noen hensikt å snylte strøm hos familie og venner eller på jobben. Kanskje er det viktigere for en potensiell kjøper at hun kan lade med 22kW mens hun handler på Obs eller Kiwi enn at hun kan lade med 40kW mens hun spiser pølse på Cirkle K. For andre er det motsatt, og det er her argumentasjonen din svikter ifht. å skape en balanse i fordeler og ulemper.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Lars C. Krogenæs

Jeg har da også skrevet at:

SitatPå Fortum og Grønn Kontakt sine Flexiladere kan du imidlertid betale for å lade bilen med inntil 22kW. Det blir stadig fler av disse.

I øyeblikket er det gratis lading på disse det det første året. Har oppdatert med litt om dette nå, men det tilbudet vil trolig forsvinne når kampanjen er over.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

AppleKnocker

Har skrevet en liten tekst i forumadmins ånd. Tar gjerne tilbakemeldinger på eventuelle feil her.

Ikke regn med å lade din Hyundai Ioniq!

Det følger ikke med hjemmelader, og lading fra schuko anses av mange som brannfarlig! Mange ladere er dessuten 22 kw AC og det er uhensiktsmessig på en Ioniq. CCS har brukes, men er ikke like utbredt og det kan forekomme kø. Ikke kan du lade på jobben eller hos venner og bekjente heller!

Men her har Hyundai en løsning:
Det er nemlig noe som heter ladekabel som du kan ta med i bagasjerommet og plugge inn i veggen. Dessverre er den fem meter lang, noe som gir sterke begrensninger i form av at du må parkere i nærheten av strømuttaket. Hvis du da i det hele tatt for lov å låne strøm. Husk også å sjekke ledningsnettet hos mormor - det er ofte gammelt. Igjen har du da en situasjon hvor huset kan brenne ned.

Synes det er positivt å få frem at det kreves at man må legge to pinner i kryss for å lade en elbil. Enkelte potensielle kjøpere er kanskje ikke klar over dette.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

El-boy

Følger debatten med interesse.
Sitter selv med blodfersk kontrakt på Zoe og er fult klar over ladebegrensningen. Denne bilen er tiltenkt konas småkjøring. Bilen skal lades hjemme og om en i såfall skal forville seg på en litt lengre tur så har det har kommet opp så mange ladestasjoner med mode3 type2 lademulighet i vårt nærområde at det ikke anses å bli noe problem. Det var Zoe'en som falt i smak hos fruen, den er en kompakt stødig lettkjørt oversiktlig liten bil, endatil  med noe bagasjeplass og to voksne sitter forholdsvis greit i baksetet...
Med snart 4års erfaring i elbil er all erfaring at en i det alt vesentlige lader hjemme over natten. Det er bare på langturer det har vært nødvendig å planlegge turen for å treffe superladere/hurtigladere ved passe distanse. Lading hos mormor har aldri vært tema.
Zoen er tiltenkt den daglige småkjøringen så kan Teslaen skal stå mer i garasjen og den siste fossilbilen skal avhendes på behørlig vis, og vi får ett pluss i miljøsamvittigheten og en enklere hverdag.

lfc4ever

Vi er en familie på 5 som bruker zoe som bil nr 1. Det går helt fint. Viktig å vite om begrensningene, men ladeutfordringene it vs tn er ikke så stor. Største minus er mangel på hurtiglading dersom en skal på ferietur. Prisen tatt i betrakting og et ok utsende er den fint kjøp så lenge en ikke bruker den til langkjøring og kan innstallere ladestasjon hjemme.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

AppleKnocker

Sitat fra: El-boy på torsdag 11. mai 2017, klokken 21:05
Zoen er tiltenkt den daglige småkjøringen så kan Teslaen skal stå mer i garasjen

Hos oss erstattet Zoe en Leaf. Dobbel rekkevidde av Leaf gjør at vi kan bruke den minste bilen til 20-30 mils turer med en person i bilen. Det blir en del slike i løpet av et år ifm med jobb o.l og det er et godt regnestykke å flytte kjøring og slitasje over på en bil som koster 1/3 av Teslaen. Regner med at vår Zoe nærmer seg 100 000 km når den skal byttes ut med en Model 3 eller annen rimelig elbil med hengerfeste.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Geir K

Av 3 biler i hjemmet er Zoe n blitt populær. Enkel, virker godt skrudd og rask nok. For oss var lang rekkevidde viktigst. Har ikke tenkt å bruke ladestasjoner, men kjøre forbi :) . Skal vi langt kan vi bruke en ny dieselhybrid eller en bensin bil for den skyld.

Kana nvefale Zoe på det sterkeste. Men har nå bare kjørt Tesla og den. I og med med det er fruen som bruker den mest, forsvant Leaf, Soul fort ut fordi hun ikke likte utseende. Men dette er subjektivt.

For en med allergi mot ladestasjoner er den suveren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA