Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 07. juni 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: nofuelno på lørdag 01. april 2017, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. april 2017, klokken 14:20
Sitat fra: nofuelno på lørdag 01. april 2017, klokken 13:48
Nyanserer dette innlegget med litt info:
•   Lading med 22 kW oppleves ikke som mye langsommere enn biler med DC hurtiglading.
Ikke mye. Bare ca dobbelt så lang tid som en Leaf 30kWh eller Ioniq bruker fra 20-80%.  30 minutter stopp med Leaf blir da gjerne 60 minutter med Zoe.

22kW må omformes til DC før det når batteriet. Så 22kW blir vel rundt 20kW DC? 40kW DC i snitt for en typisk ladesesjon med Leaf eller Ioniq høres ikke unaturlig høyt ut. Jeg fikk gjerne 30-35kW i snitt med min gamle 24kwh Leaf fra 2012.

Sitat fra: nofuelno på lørdag 01. april 2017, klokken 13:48
Et ladestopp med ZOE er heller ikke lengre enn 30 minutter siden man da har ladet seg opp til ønsket batterinivå.
Det er ikke et must å alltid lade batteriet til 100% om man ikke skal veldig langt avgårde.

Et ladestopp med Leaf kan fort bli til 60 minutter om det står en bil og lader der allerede.

Interessant at du vet hvor lenge et ladestopp varer :) 30 minutter gir 10kWh. Eller 20kWh på en typisk DC ladesesjon. Min kommentar var til din påstand om at 22kW AC ikke er mye langsommere enn DC lading. Faktum er at en typisk ladesesjon med DC lading gir dobbelt effekt av hva du får til med AC 22W. 100% er det kun du som nevner. Så får det være opp til hver og en hva en synes er "ikke mye lenger tid". Dobbelt så lang tid trenger ikke være mye i praksis. Det kan være 10 vs 5 minutter. 15 vs 30. 30 vs 60 osv.

Du kunne jo nevnt at DC bilen punkterer også. Da bruker den enda lenger tid enn AC bilen  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

22 kW lading er uholdbart på langtur spør du meg. Jeg har Zoe 210 med 43 kW lader. Jeg har mange ladinger på 43 kW, og en god del på 22 kW. Ved lading på 43 kW ladestasjon har jeg 40 kW inn på batteriet og ved 22 kW lading opp til 20 kW inn på batteriet. På 22 kW stolper er det ofte bare 19 kW inn på batteriet pga lavt pilotsignal. Opp til 85 % SOC lader jeg raskere på 43 kW ladestasjon enn på 22 kW.

22 kW er glimrende når man spiser middag på tur, handler på et kjøpesenter eller er i et møte, men ikke som lading på tur for å komme fra A til B.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Geir K

Tror mange har en lik situasjon som oss. NR1 bil er fossildrevet/hybrid, og nr 2 er en elbil. Som nr 2 er Zoe perfekt. Den har en rekkevidde som gjør at du slipper å lade. Vi lader stort sett hjemme og hittil har vi ladet 2 ganger eksternt. Leaf, Golf, Inouq, I3 ble alle forkastet pga rekkevidde. Uansett hvor hurtig de lader.
Zoe er faktisk god å kjøre, lavt støynivå men like lite pen som resten av el-bilene. Det er stort sett Golf og Tesla som ser bra ut.
Men vi er godt fornøyde :)


HCO

Jeg har laget et forslag til endring av det innledende innlegget. Jeg mener at nedenstående tekst er like informativ for potensielle kjøpere, men uten synsing og tendensiøse formuleringer som kun er egnet til å skremme.
- - - -

Renault Zoe har noen særegenheter i forhold til lading og ladestrøm, som det er viktig å sette seg inn i før du eventuelt bestemmer deg for å anskaffe denne bilen.


Bakgrunn:

Renault Zoe har en «Kameleon-lader», som i utgangspunktet er en god idé, ved at den bl.a. kan lade bilen med relativt høy effekt hjemme og på de mange 11kW og 22kW ladestolpene som finnes på stadig flere steder, både langs veien og ved typiske destinasjoner (hoteller, spa etc.).

Hovedutfordringen med Kameleon-laderen er at den kun kan lade på vekselstrøm og kun på TN-strømnett. I Norge er det en annen variant av strømnett - IT - som er dominerende, selv om TN-system nå etableres i de fleste nye boligfelt og næringsbygg (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett).


Løsning for lading hjemme:

For å komme rundt utfordringen som nevnt ovenfor, selger Renault bilen inkludert ladestasjon til en verdi av ca. 20.000 kr (dersom man har IT-nett hjemme). Ved montering av ladestasjonen etableres en ny kurs i sikringsskapet, og det trekkes kabel fra sikringsskapet til en transformator som lager et lokalt TN-nett. Fra transformatoren trekkes kabel videre til dit du ønsker selve ladeuttaket.

For de som bor i bolig med felles garasjeanlegg kan det være komplisert å få montert denne ladestasjonen, også dersom garasjeanlegget ellers er tilrettelagt for lading. Det anbefales derfor å undersøke dette nøye.

Dersom man ikke har mulighet for å etablere ladestasjon hjemme, og dermed er avhengig av å lade på offentlige ladestasjoner (slike som er etablert i Oslo og andre steder), vil Zoe antakelig være et dårlig valg ettersom disse ladestasjonene typisk har IT-strømnett.


Løsning for lading på hytta eller ved besøk hos familie/venner:

Dersom man er avhengig av å «saktelade» på steder med IT-strømnett, for eksempel på hytta, kan man ikke benytte en ordinær ladekabel med «kladd», også kjent som «Mode2»-ladekabel. Man må i stedet anskaffe portabelt utstyr som lager et lokalt TN-nett, i likhet med løsningen for lading hjemme som nevnt ovenfor.

Renault sin egen løsning på dette er en svært kostbar «Zaptec Portable», men det finnes også alternativer til denne som koster mindre. Det mest kjente alternativet er nofuel.no sin sorte «ladekanne». I likhet med andre Mode2-ladekabler er disse portable løsningene begrenset til 10A strømtrekk.


Konklusjon

Dersom du setter deg inn i de ovennevnte begrensningene, står du godt rustet til å ta et kvalifisert valg mellom Zoe og de andre elbilene på markedet.

Obs! Per i dag leveres norske modeller av Zoe med 22kW som maksimal ladehastighet. Mange forumbrukere opplever dette som en større begrensning, spesielt for lengre turer, enn at man kun kan lade på TN-strømnett eller med særskilt ladeutstyr.


Se forøvrig:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32668.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32808.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html

[Signatur]


PS! Dette innlegget er ikke skrevet for å fraråde folk å kjøpe ZOE, men for å bidra til at potensielle kjøpere setter seg inn i problemstillingen. Det er mange på elbilforumet som har erfart at Renault sine forhandlere ikke forteller så mye om de spesielle utfordingene med å lade Zoe grunnet IT-nettet som er dominerende i Norge.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

bobakka

Jeg syns det har kommet frem veldig mye bra informasjon i denne tråden.

Jeg kommer til å skifte ut min iMiev med 123 000 km med en ny elbil før neste vinter. I tillegg til det man ser i løpet av prøvekjøring, reell rekkevidde og pris er det tingene jeg ikke ser som er viktig å vurdere. For meg er det lademuligheter, takstativmuligheter, forvarming (helst kontinuerlig varme/kjøling da bruker bilen som hundehus) viktige vurderingspunkter hvor det er store ulikheter fra bil til bil.

Jeg var grønn på Zoe lademuligheter og fordeler / ulemper før denne tråden har tatt tak i det og gjort meg godt opplyst.

Det er en ting til jeg lurer på. Det er stabilitet og tilgjengelighet for Zoe på hurtigladestasjoner. Er det stort sett i orden og det er lite kø? Eller er tilgjengeligheten en utfordring som Zoe eier?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

HCO

Jeg har aldri opplevd ladekø for å lade på 22kW-stolper. Derimot har jeg opplevd noen ganger at stolpene er i ustand, så det kan være lurt å ha nok batteri igjen til å nå neste lademulighet. Og de begynner å bli mange: Alle større kjøpesentre, stadig flere bensinstasjoner, Ikea, Obs/Obs Bygg, McDonalds, Kiwi, The Well (!) osv osv.

Uten at jeg har noe belegg for å hevde det, utover egne observasjoner, har jeg inntrykk av at noen av disse stolpe-variantene er av dårlig kvalitet og har mye nedetid.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

TM

Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:55
For meg er det lademuligheter, takstativmuligheter, forvarming (helst kontinuerlig varme/kjøling da bruker bilen som hundehus) viktige vurderingspunkter hvor det er store ulikheter fra bil til bil.
Det leveres ikke godkjent takstativ til Zoe og den har ikke oppgitt lovlig taklast i kjørtetøyregisteret. Tror det er bare e-Golf som har det i denne klassen. Den kan leveres med originalt takstativ og det er oppført maks 75 kg taklast i vognkortet. Det går nok an å få til noe både på Zoe og Ionic, men godkjent er det ikke. Og spørsmåler er hvor lurt / trygt det da er å kjøre med sykler eller takboks i 100 km/t

bobakka

Sitat fra: TM på tirsdag 04. april 2017, klokken 16:25
Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:55
For meg er det lademuligheter, takstativmuligheter, forvarming (helst kontinuerlig varme/kjøling da bruker bilen som hundehus) viktige vurderingspunkter hvor det er store ulikheter fra bil til bil.
Det leveres ikke godkjent takstativ til Zoe og den har ikke oppgitt lovlig taklast i kjørtetøyregisteret. Tror det er bare e-Golf som har det i denne klassen. Den kan leveres med originalt takstativ og det er oppført maks 75 kg taklast i vognkortet. Det går nok an å få til noe både på Zoe og Ionic, men godkjent er det ikke. Og spørsmåler er hvor lurt / trygt det da er å kjøre med sykler eller takboks i 100 km/t
Ja, vet at det ikke er godkjent takstativ for Zoe heller. Jeg kan klare meg uten da jeg har en annen bil. Men det er et vurderingspunkt og negativt for meg at den ikke har det.
Litt usikker på forvarmemulighetene også. Den har noe, men usikker på hvor lenge den kan holde på. Uansett er det ikke kritisk da jeg har klart meg med kupevarmer i iMiev'en
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TM

Ok, ville bare å kommentere det siden du skrev at takstativ var en av viktige vurderingspunkter. Var ikke meningen å kuppe tråden. Hvis rekkevidde er mer viktig, så er jo Ampera-e et opplagt valg.  Men jeg vil tro at selv om rekkvidde for e-Golf er kortere enn Zoe, så vil du komme fortere fram på lengre turer på grunn av kortere ladetid. Er målet lengst rekkvidde i forhold til pris så vinner Zoe   ;)

ZOE

Sitat fra: TM på tirsdag 04. april 2017, klokken 16:25
Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:55
Det leveres ikke godkjent takstativ til Zoe og den har ikke oppgitt lovlig taklast i kjørtetøyregisteret. Tror det er bare e-Golf som har det i denne klassen. Den kan leveres med originalt takstativ og det er oppført maks 75 kg taklast i vognkortet. Det går nok an å få til noe både på Zoe og Ionic, men godkjent er det ikke. Og spørsmåler er hvor lurt / trygt det da er å kjøre med sykler eller takboks i 100 km/t
Hva er et godkjent takstativ? Hvilken instans godkjenner takstativ?

Hvor står det at taklast ikke er lov på Zoe?
At det er oppgitt 0 kg i vognkort betyr ikke annet enn at det ikke er oppgitt taklast i typegodkjenningen, da må man forholde seg til generelle regler om sikring av last, og takstativet jeg har på zoe tåler like mye som de fleste andre takstativ jeg har vært borti. Og LANGT mer enn en sugekopp på taket av en i3 eller Tesla.

Eller har du dokumentasjon på at jeg tar feil?

Forøvrig tror jeg at Kia Soul og Mercedes leveres med takstativ som hyllevare.

sylwester

Det er stor forskjell på om den er oppgitt i vognkortet eller ikke.

Hvis den ikke nevnes så kan den synses. Dvs. at den burde tåle 75-100kg inkludert alt.

Er det oppgitt og du er så uheldig at det står 0kg så kan du ikke ha det. basta.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

StigH

Sitat fra: HCO på tirsdag 04. april 2017, klokken 16:08
Jeg har aldri opplevd ladekø for å lade på 22kW-stolper. Derimot har jeg opplevd noen ganger at stolpene er i ustand, så det kan være lurt å ha nok batteri igjen til å nå neste lademulighet. Og de begynner å bli mange: Alle større kjøpesentre, stadig flere bensinstasjoner, Ikea, Obs/Obs Bygg, McDonalds, Kiwi, The Well (!) osv osv.

Uten at jeg har noe belegg for å hevde det, utover egne observasjoner, har jeg inntrykk av at noen av disse stolpe-variantene er av dårlig kvalitet og har mye nedetid.

Samme her. Dette opplever jeg som et stort pluss når en er på farten :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

ZOE

Sitat fra: sylwester på tirsdag 04. april 2017, klokken 23:52
Det er stor forskjell på om den er oppgitt i vognkortet eller ikke.

Hvis den ikke nevnes så kan den synses. Dvs. at den burde tåle 75-100kg inkludert alt.

Er det oppgitt og du er så uheldig at det står 0kg så kan du ikke ha det. basta.


Kan du vise til noen biler som har oppgitt ingenting under taklast?
Jeg ser at det er mange forskjellige biler som har oppgitt 0 kg, og når folk spør tilsynet så blir de henvist til
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#%C2%A73-2
Og at man må forholde seg til typegodkjenningen på takstativet.

Hva tror du om produkter som dette https://vsport.no/index.ehtml ? De må i allefall være ulovlige på f.eks I3

Hvilke biler har oppgitt taklast på noe annet enn 0-200kg?

sylwester

Jeg har en 2012 Leaf som kun har 4 linjer under 8 Vekter. Tillat totalvekt, aksallast, egenvekt og nyttelast. Thats it. Jeg har en polo med 5 elementer til inkludert taklast på 75kg.

Slik jeg ser det da så kan Polo ha maks 75kg, mens Leaf sikkert kan klare minst det samme eller mer. I praksis så gjelder veitrafikkloven og den skriver jo bare om sikring og forsvarlighet. Dvs. hvis du heller på et halvt tonn med plank og blir stoppa av politiet så har du vært uansvarlig, men ved 100kg så tror jeg ikke de kan ta deg. Hadde det derimot svært oppgitt til 0kg så kan de ta deg på det. Det kan være en feil, men da må du få nytt vognkort med endten en positiv verdi eller linjen fjernet helt før du kan lovlig ha noe på taket.

Om hvorvidt takstativ med sugekopper er forsvarlig kommer veldig an på hvor tung nyttelast du har og hvor vekten får lagt seg på taket. Det er helt klart at et stativ designet for bilen vil legge vekten mer korret enn et unioversal greie med sugekopp.  '

200kg har jeg hørt om, men ikke noe mer. Uansett så burde 200kg være mer enn nok. Husk at du uansett ikke kan laste over tillat totalvekt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA