Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av Playez, onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36

« forrige - neste »

Knut Røe

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:51
Forbønnen er også utrolig sterk
Det sies jo at tro kan flytte fjell, så det stemmer nok sikkert.

Elbil fundamentalist

#31
Sitat fra: tiger``n på søndag 26. mars 2017, klokken 00:10
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:51
Forbønnen er også utrolig sterk
Det sies jo at tro kan flytte fjell, så det stemmer nok sikkert.
ha-ha ;D ;D ;D ;D fotbrønnen selvsagt he-he-he $$>>%*^ stavekontroll



2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Playez

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:42Vi kjøpte i 2015 da Model S kostet en god del mindre enn nå.

Visste ikke at prisen hadde gått opp jeg  hva var årsaken til det ? Og hvor mye er det snakk om ?

Playez

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:51
En barnevennlig bil er også i mine øyne en tryggest mulig bil. Teslaen er veldig solid. Sikkerhet burde også prioriteres og da kommer Tesla veldig høyt opp. Hadde XC90 som "tanks" før Teslaen. SUV'er har lett for å velte. Teslaen kan omtrent ikke velte med det lave tyngdepunktet. Fordelen å sitte høyt overgår ikke deformeringssonen til Tesla foran uten motor. Dessuten er det en meget solid struktur høyt oppe, rett foran frontruten som stopper at. Se på YouTube, stolper og betongsperrer blir sprengt i filler av Teslaen og biler som ser ut som sammenpressede  colabokser, står Teslaen helt uten skade på kupeen. Batteriet og boksen rundt (som skaper det høye innsteget i Teslaen) gjør at Teslaen ikke gir etter for stolper sidelengs. Forbønnen er også utrolig sterk. Her knuses felgene før de deformformerer forbrønnen.
Det beste er st denne sikkerheten følger alle Teslaene helt siden den kom i 2013. Kjøp en brukt til den prisen dere har råd til, og dere vil bli fornøyd garantert, gitt at dere kjøper en bil som er fulgt opp garantimessig av forrige eier.

Bra poeng som jeg ikke har tenkt veldig mye på. Har ikke krasjet enda så ikke vært på min radar. Leaf og lignende blir jo kondemnert i en kjedekollisjon i 20km/t :p

Kårepåsporet



Bra poeng som jeg ikke har tenkt veldig mye på. Har ikke krasjet enda så ikke vært på min radar. Leaf og lignende blir jo kondemnert i en kjedekollisjon i 20km/t :p
[/quote]

Grunnen til at Leaf og lignende blir kondemnert i kjedekollisjon er ikke pga manglende sikkerhet.
De har heldigvis deformasjonsoner foran og bak, og det er dyrt å reparere, så dyrt at det koster mer enn bilen er verdt. Er i tillegg airbager løst ut pluss annet snadder, ja det er det fort gjort å skrote bilen.

Jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg kjøpte en flere år gammel Tesla. Det er en dyr bil i utgangspunktet, proppet med utstyr, hvor mye kan gå galt. Greit så lenge en har garanti å støtte seg til, men når garantien går ut, ja da blir det fort dyrt. Like dyrt som å rette opp en Leaf?
En 2013 Tesla har gjerne mindre enn 12 måneder garanti igjen...

Per i dag er den beste elbilen å få kjøpt i forhold til pris Hyundai Ioniq.
Den har også blant de med best rekkevidde.
BMW I3 har lenger oppgitt rekkevidde, men i tester varierer det hvem som vinner, altså er de rimelig like, Ioniq og BMW.
e-Golf har oppgitt 300 km rekkevidde, det er det per i dag ingen som vet sikkert hvor bra det stemmer. Jeg tipper den er nokså lik Ioniq, blir ikke overrasket om Ioniq slår den.

Ioniq med teknikkpakke er en bil "proppet" med utstyr til en rimelig pris.
Liker en utseendet, kan kjøre en bil produsert av Koreanske Hyundai uten behov for status, ja da er det løp å kjøp.

e-Golf og Ampera-e blir endel titusener dyrere.
Tilbudet jeg fikk på e-Golf er rundt 55.000kr dyrere enn Ioniq....tipper Ampera-e blir 40-50000 dyrere.
Renault Zoe er som den er, omtrent samme pris som Ioniq, men mye kjipere bil.
Den har ladeproblematikk med IT nett og manglende DC hurtiglader, lader bare på maks nær 20 kW, Ioniq er klar for 70 kW men dagens ladere er på 50 kW.

Ioniq klarer turen til Bergen uten lading vil jeg tro, om du må lade er det 5 minutt på en hurtiglader.

Jeg har da blandet erfaring med Ioniq, men etter at 12 volts batteri ble byttet ser det ut til at den funker greit, bortsett fra uforutsette feil er bilen topp.

Men det beste er om Kia kommer med ny ren elbil, da får en i tillegg 7 års garanti.
Kia Soul er forøvrig også en bra bil, men bagasjerom blir mindre og vanskeligere med barnevogn.

Lykke til! :-)

Oddaa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:51
Hadde XC90 som "tanks" før Teslaen. SUV'er har lett for å velte. Teslaen kan omtrent ikke velte med det lave tyngdepunktet. Fordelen å sitte høyt overgår ikke deformeringssonen til Tesla foran uten motor. Dessuten er det en meget solid struktur høyt oppe, rett foran frontruten som stopper at.
Men likevel kommer XC90 vesentlig bedre ut i EuroNCAP enn Tesla S...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Knut Røe

Nye typen du snakker om her, stor forskjell, gamle var en dinosaur som hadde vært på markedet i 12 år ca? Veldig gammel hvertfall.
Tydeligvis ikke så bra mot velting den nye heller: https://www.theguardian.com/technology/2017/mar/26/uber-suspends-self-driving-cars-arizona-crash-volvo-suv

Oddaa

Den forrige er en nærmere 20 år gammel konstruksjon ja, som det ikke blir veldig relevant å sammenligne med.

Poengsummene fra EuroNCAP taler for seg. For meg ser det ikke ut til at fraværet av motor foran gir Tesla noen kjempefordel. (Den gjør det bra, for all del, men det er også mange som gjør det bedre.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

AppleKnocker

Sitat fra: Playez på søndag 26. mars 2017, klokken 10:38
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:42Vi kjøpte i 2015 da Model S kostet en god del mindre enn nå.

Visste ikke at prisen hadde gått opp jeg  hva var årsaken til det ? Og hvor mye er det snakk om ?
Hvis jeg spekker er en bil som er mest mulig lik den jeg kjøpte for litt over to år siden, har nyprisen økt med ca 200 000. Men da er det Autopilot 2.0 i stedet for Autopilot 1.0 og en del andre forbedringer på 2017 modellen.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: Oddaa på søndag 26. mars 2017, klokken 16:26
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:51
Hadde XC90 som "tanks" før Teslaen. SUV'er har lett for å velte. Teslaen kan omtrent ikke velte med det lave tyngdepunktet. Fordelen å sitte høyt overgår ikke deformeringssonen til Tesla foran uten motor. Dessuten er det en meget solid struktur høyt oppe, rett foran frontruten som stopper at.
Men likevel kommer XC90 vesentlig bedre ut i EuroNCAP enn Tesla S...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Man kan ikke bare sammenligne poengsummen uten å se på hva som ligger bak. En bil kan for eksempel trekkes poeng for å ikke ha sikkerutstyr standard, selv om det er standard i Norge. De tar heller ikke hensyn til hvor lett en bil velter.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Oddaa

#40
Sitat fra: Luftventil på søndag 26. mars 2017, klokken 21:50

Man kan ikke bare sammenligne poengsummen uten å se på hva som ligger bak. En bil kan for eksempel trekkes poeng for å ikke ha sikkerutstyr standard, selv om det er standard i Norge.
Det er for så vidt riktig. Og om du sjekker vil du se at f eks XC90 har bedre delscore enn model S på samtlige punkt.

Om velting er et stort problem burde kanskje de som tester tipses om dette sånn at det inkluderes i testprosedyrene...

Edit: Svenskenes "elgtest" kan kanskje være relevant, her klarer S85P 68 km/t, S85PD 71 km/t mot 70 km/t for XC90T8. Men kom gjerne med tester eller statistikk som viser noe annet.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA