Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av Playez, onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36

« forrige - neste »

CitB59EL

Hvis plass er tingen så er det lite som slår NV200 og Berlingo/partner som kommer i høst som personbil med el. Hadde Berlingo funtes som elbil i 2014 når vi bestilte B klassen så er det ikke umulig at vi hadde tatt den isteden for B klassen. Ville prøvd de.
NV200 er litt enklere og smalere men har mer utstyr enn Berlingo/partner. Enkle biler med et hav av plass og skyvedører. De går min 7 mil på vinteren. Kjører min Berlingo vare elbil enkelt ca 9 mil nå i snøvær med varme. Berlingo har litt større batteri enn NV200 og ca 1-2 mil lengre reel rekkevidde er min erfaring+ bedre kjøre komfort.

Vi har B klasse idag å den fungerer supert som familebil. Var eneste bilen som vi klarte å få inn vogn og bag i 2014 når vi kjøpte bil. NV200 utgikk pga at vi måtte kjøre 10 mil på vinteren når vi besøker familien-det klarer den ikke ellers svært praktisk bil!   

Go-carter

Apropos bakovervendt barnesete, så kan du jo også vurdere å skifte til en Cybex Sirona eller Britax DualFix som kan snus, slik at man setter barnet "rett" inn i bilen. Det er også rimelig behagelig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AppleKnocker

Forstår at det kanskje ikke er aktuelt, men Model S sluker alt en barnefamilie trenger å ha med seg.
Typisk for oss er f.eks Påsketur med to voksne, to barn i barneseter og en velfødd hund som liker å ligge mykt. Vi tar med ski (inne i bilen), Fjellpulk (går på tvers i bagasjerommet!), 2xsnowracer, barnevogn, masse klær og handler mat for hele Påsken på veien. Har hatt diverse store stasjonsvogner før, og Model S har mye bedre plass. Det skal dog sies at det er litt klønete adkomst til barnesetene bak og man sitter tett i baksetet. Barna må altså dele maten med pelsdyret...

Hvis ikke  Tesla er aktuelt, ville jeg gått for Ioniq. Den er i praksis en generasjon nyere enn alle de andre konkurrentene, og det merkes godt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Electrix

Vi har hatt 3 barneseter og barnevogn i vår Leaf, i perioder hadde vi tvillingvogn (1 bag + en sportsdel) + bagasje og mat for en weekend på hytta. Krevde litt erfaring på pakkingen, men man får mye med seg i disse bilene når man blir vant til hva som passer hvor.

Se gjerne tråden "Hvor mye får man med seg i en Leaf?".
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.0.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Playez

Sitat fra: Kristian O på fredag 24. mars 2017, klokken 07:28
Kia har overraskende romslig kupe. Er 199 cm sjøl, og har det "greit nok" i framsetet med en stor bakovervendt bilstol bak. Bagasjerommet derimot er stusselig. Støtter forslaget om brukt TMS, gjerne med 7 seter.

En anna ting; har dere vurdert å bytte vogna?
Vogna er vel like viktig for fruen, som bilen er for meg da. Den buggaboo greien er vel hennes Tesla....


Kristian O

Sitat fra: Playez på fredag 24. mars 2017, klokken 11:33
Sitat fra: Kristian O på fredag 24. mars 2017, klokken 07:28
Kia har overraskende romslig kupe. Er 199 cm sjøl, og har det "greit nok" i framsetet med en stor bakovervendt bilstol bak. Bagasjerommet derimot er stusselig. Støtter forslaget om brukt TMS, gjerne med 7 seter.

En anna ting; har dere vurdert å bytte vogna?
Vogna er vel like viktig for fruen, som bilen er for meg da. Den buggaboo greien er vel hennes Tesla....
Bugaboo hadde ei vogn som gikk i bagasjerommet framme i Teslaen  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Electrix

Nå vet jeg ikke hvilken buggabo-vogn dere har, men vi hadde også denne søskenvognen fra easy walker med på tur en periode. Mener å huske at jeg også la den sammen og satt hjulene opp mens bagen stod på høykant ved siden.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

oveduesund

Me kjøpte oss nettopp ein 2017 B-klasse og er veldig fornøgde med den. God rekkevidde og framfor alt god plass (som var det viktigste for oss mtp plass til barnevogn etc). Bilen er også veldig komfortabel å kjøre og har dei fleste duppedittene ein kan ønske seg. Ser også ut som ein pen, vanlig bil noko som er eit pluss.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Playez

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 24. mars 2017, klokken 09:06
Forstår at det kanskje ikke er aktuelt, men Model S sluker alt en barnefamilie trenger å ha med seg.
Typisk for oss er f.eks Påsketur med to voksne, to barn i barneseter og en velfødd hund som liker å ligge mykt. Vi tar med ski (inne i bilen), Fjellpulk (går på tvers i bagasjerommet!), 2xsnowracer, barnevogn, masse klær og handler mat for hele Påsken på veien. Har hatt diverse store stasjonsvogner før, og Model S har mye bedre plass.
Mye koster tesla deg i mnd? Lån forsikring service vedlikehold på ett år ?

AppleKnocker

Hvis jeg skal sammenligne med mine to forrige biler en Volvo V70 og en BMW 5-serie stasjonsvogn, så kostet de meg ca kr 12 000/mnd eller 140-150'/år "all inclusive" med drivstoff og alt. Begge hadde solid verditap og ble kjørt rundt 30 000 km pr år.

Hvis jeg selger Teslaen nå til 430' (som er lik laveste pris på finn.no, for en bil som er to år eldre bil enn min) vil bilen ha kostet meg under kr 7000 i måneden, eller kr 84 000 pr år. Vi kjøpte i 2015 da Model S kostet en god del mindre enn nå.

De store forskjellen for oss er
1) Kostnader til drivstoff er under 20% av dieselbil - har mye å si hvis man kjører langt
2) Verditap ser så langt ut til å være lavere - spørs om dette vedvarer
3) Noe lavere servicekostnader, samt besparelser på bompenger osv

PS Jeg har regnet på kostnader. Det er ikke det samme som utgifter. F.eks er avdrag på lån en utgift, men ikke en kostnad  ;)

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Playez

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:42
Vi kjøpte i 2015 da Model S kostet en goYd del mindre enn nå.

Ved kjøp av brukt tesla er det stor forskjell på årsmodell? Om du har greie på det :)

AppleKnocker

Er ikke akkurat ekspert, men det som er litt spesielt med Tesla er at de gjør stadig forbedringer. De første utgavene av Model S fra 2013 er en ganske annen bil enn 2017 modellen.

Den første milepælen var 2014/15 hvor det ble mulighet for Dual motor og Autopilot. Det ble også gjort andre forbedringer blant annet på støyisolering og seter.
Så kom facelift med ny grill osv, samt Autopilot 2.0.
Batteripakkene har også endret seg en god del fra 60 og 85 i starten, helt opp til 100 nå.

Har sett en guide ett eller annet sted hvor noen beskriver hver eneste lille endring siden 2013  :D

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elbil fundamentalist

En barnevennlig bil er også i mine øyne en tryggest mulig bil. Teslaen er veldig solid. Sikkerhet burde også prioriteres og da kommer Tesla veldig høyt opp. Hadde XC90 som "tanks" før Teslaen. SUV'er har lett for å velte. Teslaen kan omtrent ikke velte med det lave tyngdepunktet. Fordelen å sitte høyt overgår ikke deformeringssonen til Tesla foran uten motor. Dessuten er det en meget solid struktur høyt oppe, rett foran frontruten som stopper at. Se på YouTube, stolper og betongsperrer blir sprengt i filler av Teslaen og biler som ser ut som sammenpressede  colabokser, står Teslaen helt uten skade på kupeen. Batteriet og boksen rundt (som skaper det høye innsteget i Teslaen) gjør at Teslaen ikke gir etter for stolper sidelengs. Forbønnen er også utrolig sterk. Her knuses felgene før de deformformerer forbrønnen.
Det beste er st denne sikkerheten følger alle Teslaene helt siden den kom i 2013. Kjøp en brukt til den prisen dere har råd til, og dere vil bli fornøyd garantert, gitt at dere kjøper en bil som er fulgt opp garantimessig av forrige eier.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA