Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid

Startet av Mippen, mandag 22. mai 2017, klokken 11:17

« forrige - neste »

Vaagen

Kjørte Beitostølen-Oslo(Nordstrand) i går med forbruk på 134Wh/km

Har kjørt det strekke noen ganger siden jeg fikk bilen i desember med kjapp stopp på SC Nes i Ådal. Men nå som det var bare veier, god temperatur og før breie sommerdekk ønsket jeg å teste en tur uten SC stopp. Det resulterte i at jeg kom hjem med rest på 40% av batteriet!
Tok turen via Dokka og ned RV4, så distansen ble 248,1km

- 940moh. til 130moh.
- Ikke range mode
- AC på 21°C
- Ute temp. 9°C til 17°C
- 235/55-19 Goodyear UltraGrip Ice SUV G1
- Total vekt på 2515kg
- Fulgte fartsgrensen +

Spent på om jeg kommer like lavt med original 20" sommer i 255/275 

Fornøyd med 60D  :+1:
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

DagfinnN

Motsatt vei blir vel så spennende.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Tin

Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:02
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:39
Ville vært veldig rart om man hadde forskjellig typical-forbruk på 60D og 75D. Er jo samme bil og batteri.

Jeg prøvde å kikke etter på dette i går, og i vår X60 så er typical ca. 195-200wh/km.

Hadde en X75D tidligere. Har nå fått en X60D I helgen. Har akkurat samme rekkevidde...merkelig. Glemt å legge inn software sperre? Eller forskjellig beregning av typical...

Hovda

Har nå kjørt snart 4.000 km på 3 mnd og snittforbruket er 245wh/km.

  • en litt lengre tur på 1.000km
  • resten en stort sett kortere turer og bykjøring
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

Go-carter

Sitat fra: Tin på mandag 27. mars 2017, klokken 11:30
Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:02
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:39
Ville vært veldig rart om man hadde forskjellig typical-forbruk på 60D og 75D. Er jo samme bil og batteri.

Jeg prøvde å kikke etter på dette i går, og i vår X60 så er typical ca. 195-200wh/km.

Hadde en X75D tidligere. Har nå fått en X60D I helgen. Har akkurat samme rekkevidde...merkelig. Glemt å legge inn software sperre? Eller forskjellig beregning av typical...

Det beregnes annerledes. Det er flere enn meg som har x60 ap2 med 200wh typical. Det resulterer I 63kw tilgjengelig,  så ingen feil.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rico

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:55
Det beregnes annerledes. Det er flere enn meg som har x60 ap2 med 200wh typical. Det resulterer I 63kw tilgjengelig,  så ingen feil.

Beregnes annerledes? Det er klart en 60 har kortere rekkevidde enn 75. Kanskje den står på rated?

Cowboystrekk

TMS 60 bruker en del mindre enn TMX bare så det er sagt, ser noen sammenligner dem. Den veier så vidt under 2 tonn (300 kg lettere eller noe sånt?) og er en del mer aerodynamisk. Jeg kjørte 300 mil i Danmark, Sverige og Norge sommeren for 2 år siden og gjennomsnittsforbruk etter turen med klima på, 2 voksne og 3 barn pluss masse pikkpakk ble 167 Wh\km. I 110-sonene lå vi typisk på 190-200 Wh, i 60-70-sonene rundt 140-150 Wh\km. Vi fulgte fartsgrensa i 90 og oppover, lå litt over på lavere hastigheter. Ut ifra hva jeg har lest vil X60D ligge rundt 185 Wh\km med tilsvarende kjøring, så omtrent 10% høyere forbruk. Dekk, lufttrykk, klimaanlegg vinterstid kan dog gjøre ting vanskelige for X60D. Om dere er villige til å av og til slå av klimaanlegg vinterstid og kjøre setevarme så skal det gå bra :) Spørsmålet er om bedre komfort er verdt 50k mer eller ikke ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tin

Sitat fra: Rico på fredag 31. mars 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:55
Det beregnes annerledes. Det er flere enn meg som har x60 ap2 med 200wh typical. Det resulterer I 63kw tilgjengelig,  så ingen feil.

Beregnes annerledes? Det er klart en 60 har kortere rekkevidde enn 75. Kanskje den står på rated?

Ja en 60 skal ha kortere rekkevidde enn 75. Jeg hadde en 75. Maks rekkevidde ved fulladet batteri var 328km.
Jeg har nå en 60. Maks rekkevidde på den er 326km ved fulladet batteri. Begge er typical.

Er det da forskjellig forbruk som ligger til grunn for beregningen. Merkelig det i såfall da bilene mer eller mindre er identiske sett bort fra software sperren på 60...

Go-carter

Sitat fra: Tin på fredag 31. mars 2017, klokken 19:16
Sitat fra: Rico på fredag 31. mars 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:55
Det beregnes annerledes. Det er flere enn meg som har x60 ap2 med 200wh typical. Det resulterer I 63kw tilgjengelig,  så ingen feil.

Beregnes annerledes? Det er klart en 60 har kortere rekkevidde enn 75. Kanskje den står på rated?

Ja en 60 skal ha kortere rekkevidde enn 75. Jeg hadde en 75. Maks rekkevidde ved fulladet batteri var 328km.
Jeg har nå en 60. Maks rekkevidde på den er 326km ved fulladet batteri. Begge er typical.

Er det da forskjellig forbruk som ligger til grunn for beregningen. Merkelig det i såfall da bilene mer eller mindre er identiske sett bort fra software sperren på 60...

Helt korrekt. Såvidt meg bekjent finnes det ingen forklaring på hvorfor de er forskjellige grunnlag for beregning av typical.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rico

Sitat fra: Tin på fredag 31. mars 2017, klokken 19:16

Ja en 60 skal ha kortere rekkevidde enn 75. Jeg hadde en 75. Maks rekkevidde ved fulladet batteri var 328km.
Jeg har nå en 60. Maks rekkevidde på den er 326km ved fulladet batteri. Begge er typical.

Er det da forskjellig forbruk som ligger til grunn for beregningen. Merkelig det i såfall da bilene mer eller mindre er identiske sett bort fra software sperren på 60...

Ok da misforstod jeg. Trodde et øyeblikk dere mente at en 75 og 60 (begge X) hadde like lang oppnåelig rekkevidde. Men det dere mener er at begge viser lik rekkevidde i bilen. Da er jeg med :+1:

Tin

Sitat fra: Rico på fredag 31. mars 2017, klokken 20:02
Sitat fra: Tin på fredag 31. mars 2017, klokken 19:16

Ja en 60 skal ha kortere rekkevidde enn 75. Jeg hadde en 75. Maks rekkevidde ved fulladet batteri var 328km.
Jeg har nå en 60. Maks rekkevidde på den er 326km ved fulladet batteri. Begge er typical.

Er det da forskjellig forbruk som ligger til grunn for beregningen. Merkelig det i såfall da bilene mer eller mindre er identiske sett bort fra software sperren på 60...

Ok da misforstod jeg. Trodde et øyeblikk dere mente at en 75 og 60 (begge X) hadde like lang oppnåelig rekkevidde. Men det dere mener er at begge viser lik rekkevidde i bilen. Da er jeg med :+1:

Yes, har så vidt kjørt noen km med 60, men virker på meg som typical ligger på 190-200 (som nevnt ovenfor) mens 75 hadde rundt 220 i beregningen av typical. Merkelig egentlig. De første 60 versjonene viste vel 290-295km fulladet.. Men samme det. Bilen er konge :)

Bjoris

#26
Litt lite erfaring enda, men ser ut som vår er grei å kjøre ned mot typical om en kjøre litt lengre, men det er på 19 Nokian og lav fart, men det har stort sett vært øspøs siden vi fikk bilen så veldig fornøyd med forbruket sålangt, snittet er 220 til nå, mest småkjøring.

Lader til 163 km på 50% og det er jo langt over forventingen, men selvsagt bare litt juksing med typicalsnittet, uansett greier med over 300 ser liksom litt bedre ut...

Dere som fikk 290, har dere også fått 30 km ekstra nå eller er det forskjeller på like biler også?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Det har og vært litt ulike   versjoner så sammenligne med ulik software versjon kan desverre være pga ulik software0 versjon.
Software limited 60 blir målt til 62-63kWh fra 100% til bilen stopper og 58-59kWh fra 100% til 0%


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

#28
Sitat fra: Tin på mandag 27. mars 2017, klokken 11:30
Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:02
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:39
Ville vært veldig rart om man hadde forskjellig typical-forbruk på 60D og 75D. Er jo samme bil og batteri.

Jeg prøvde å kikke etter på dette i går, og i vår X60 så er typical ca. 195-200wh/km.


hmm, kjørte rundt øya vi bor på i går, det er 63 km, snitt 191 og vi brukte 2 km mer av typical enn vi kjørte så det sier meg at vi har under 190 wh i typical beregningen. Ca 185 tipper jeg. En skal mao kjøre rimelig forsiktig med X60 for å kjøre ned på typical, men så er jo også 326 km vesentlig mer enn iallefall jeg hadde regnet med.

Ser ut som de nå gir 60 og 75 samme total typical sum og så må en 60 kjøre samme strekningen på 86% av batteriet som 75en har 100% til å klare, hehe. Vel, utfordring akseptert, men jeg ser ikke for meg at 326 er mulig å rekke i 80 og over km soner. En må ned i 60-70 soner og tørr veibane. Evt så kan det jo være at forbruket synker når den har rullet litt mer, bare gått 300 km enda:)

Vi brukte jo en del på varme i går, det var 6 grader utendørs og vi hadde 22 på i bilen samt litt setevarme, 3 stk i bilen. Men jeg kjørte meget konservativt og bare 2 litt raske fartsøkninger ellers var det som en prest i fartsgrensen ganske nøyktig, men så var det noe veiarbeid så snittet ble 60 km/t og det var noko noe under det vi normalt ville brukt i fartsgrensen på dette strekket...

Som en kurriositet, jeg har kjørt dette strekket med 30kwh Leaf, den brukte 32% og jeg har kjørt med Ioniq, den brukte 23%. x60en brukte 19%:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Man kan finne Typical og rated ved å kjøre med energi info skjermen oppe og når streken for det man bruker ligger på toppen av typical/rated streken ser man det som en strek.
Bruker man % visning vises det som var valgt sist i km visningen.
X90D har:
Rated -  175Wh/km
Typical - 218Wh/km

Når det blir sommer og som er ikke Rated umulig å klare i 60-80 sone.
Blir mer spennende hvor grensen kommer til å gå i 110 sone og danmark/Tyskland i 130 sone.
60-80 sone klarer jeg under 200 med X90D, hakka8 og 60-80 sone og mye trafikk.
Vinje - Horten endre på 173, men gikk opp fra 165 til 173 på de siste 15min i 110 sone.
Her gikk jeg ned ca 600m som må legges til i forbruk men 211km og kun 46% av kapasitet 100-0% brukt er imponerende uansett.
Så at på tur Horten-Vinje brukte jeg mer energi en X60 har fra 100-0% og hadde vært nødt å ta en 10-20min Chademo lading mellom.
Da var det 4-5C, tørr vei, men mye motvind og forbruk på 260Wh/km.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA