Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid

Startet av Mippen, mandag 22. mai 2017, klokken 11:17

« forrige - neste »

Mippen

Kan kanskje få kjøpe en TMX 60 rimelig. Ble litt fristet, men lurer på hvordan rekkevidden er? Er det noen med praktisk erfaring fra dette batteriet? Til hverdags passer 60 kWh fint da jeg vanligvis ikke ladere mer enn til 60-70 % med min 85 kWh Model S. På langtur (som det blir en håndfull ganger i løpet av året) kjører jeg vanligvis rundt 50-60 mil på en dag. Da er det greit å ikke lade mer enn jeg trenger. Vinterstid bruker jeg for eksempel å lade med 15 - 20 % igjen i Sandane etter å ha kjørt fra Askøy, som er et par mil vest for Bergen. Da skal jeg til Kristiansund. Lader jeg til 80-90 prosent i Sandane har jeg som oftest nok til å komme meg til Kristiansund.

I sommer har vi delvis planlagt å ta en tur til Nord med Teslaen. Kan vel fort bli litt mer lading da med en TMX 60?
Fremtiden er elektrisk.

Go-carter

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. mars 2017, klokken 07:14
Kan kanskje få kjøpe en TMX 60 rimelig. Ble litt fristet, men lurer på hvordan rekkevidden er? Er det noen med praktisk erfaring fra dette batteriet? Til hverdags passer 60 kWh fint da jeg vanligvis ikke ladere mer enn til 60-70 % med min 85 kWh Model S. På langtur (som det blir en håndfull ganger i løpet av året) kjører jeg vanligvis rundt 50-60 mil på en dag. Da er det greit å ikke lade mer enn jeg trenger. Vinterstid bruker jeg for eksempel å lade med 15 - 20 % igjen i Sandane etter å ha kjørt fra Askøy, som er et par mil vest for Bergen. Da skal jeg til Kristiansund. Lader jeg til 80-90 prosent i Sandane har jeg som oftest nok til å komme meg til Kristiansund.

I sommer har vi delvis planlagt å ta en tur til Nord med Teslaen. Kan vel fort bli litt mer lading da med en TMX 60?

Vi har vært hel-elektriske med Think og TMX60 i litt over en uke nå, og har blandede erfaringer. Hovedsakelig er vi kjempefornøyd, men når vi bestilte bilen så hadde jeg planer om å ha 8,4kW lader hjemme. Inntil videre har vi kun 2,5kW, og jeg ser at den ene kinkige situasjonen vi har vært i hadde vært unngått med kraftigere hjemmelader. Samboer får ikke ladet på jobb, og vi har ofte kurs og fritidsaktiviteter på kvelden. Når hun da i tillegg blir kalt ut på brøytevakt på natta, så endte vi til slutt opp med at en av oss kjørte fossilt til jobb (hadde fortsatt BMW'en stående).

Men vi er ved friskt mot, og så lenge man har gode lademuligheter mener jeg det er hipp som happ om man har 60, 75 eller 90. På langtur er det stort sett helt irrelevant, ettersom man uansett må stoppe på de samme superchargerne.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Det er vel to strekninger på ca. 250 km hver. Jeg har ikke kjørt hele distansen, men jeg bruker typisk 220 Wh/km på veiene oppover der vinterstid, så det går vel akkurat hvis du topper opp i Åsane, Sandane og Aspøya.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øyvind.h

Regn 10-30% høyere forbruk med X enn S.
X60D har vel 62kWh fra full til stans. 90 har ca 85kWh fra full til stans.

Basert på mine turer vil en X60 gi alt for dårlig fleksibilitet/rekkevidde.
Men i hverdagen er det liten forskjell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: jlan på tirsdag 14. mars 2017, klokken 08:41
Det er vel to strekninger på ca. 250 km hver. Jeg har ikke kjørt hele distansen, men jeg bruker typisk 220 Wh/km på veiene oppover der vinterstid, så det går vel akkurat hvis du topper opp i Åsane, Sandane og Aspøya.

Blir litt lengre for min del, men ikke så langt unna. Skal litt lengre enn Kristiansund, men det er det mest kjente stedet for folk flest. Er litt kjedelig å måtte lade i Åsane etter en halvtime - 40 min for å komme meg til Sandane. Har hent at jeg har ladet på Aspøy også for å være sikker på at jeg har nok strøm med min 85 kWh. Ser derfor ut som at 60 kWh blir litt knapt for min del.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. mars 2017, klokken 09:57
Regn 10-30% høyere forbruk med X enn S.
X60D har vel 62kWh fra full til stans. 90 har ca 85kWh fra full til stans.

Basert på mine turer vil en X60 gi alt for dårlig fleksibilitet/rekkevidde.
Men i hverdagen er det liten forskjell.

Burde hatt 90 eller 100 jeg da på langtur kanskje?
Fremtiden er elektrisk.

Bjoris

#5
60: ca 62-63 KWh tilgjengelig
75: ca 74 kWh tilgjengelig
90: ca 84-85 kWh tilgjengelig
100: ca 98 kWh tilgjengelig

Trekk fra 4 kWh på alle så har du det du kan bruke ned til null. Under dette kan en ikke planlegge å kjøre. Egentlig må en ha 5-10% å gå på også.

Mellom 60 og 75 vil det være 5-6 mil forskjell. Ca samme igjen opp til 90 og 6-8 mil til for 100. Så 150-170 km ekstra rekkevidde på 100 vs 60. Ganske vesentlig, men vesentlig er også prisenøkningen selv om en selvsagt får vesentlig mer for bilen også den dagen den skal selges.

Vi kjøper CHAdeMO adapteret så vi har den fleksibilitet som trengs.

Når det gjelder 60 så er det selvsagt dette poenget at den er en 75 som en ikke får ladet helt opp. Det vet du sikkert, men hvis ikke så er det greit å vite at forskjellen over blir mindre på langtur da en normalt ikke vil lade mer enn til 80-90% på superlader uansett så dermed kan en egentlig sammenligne 75 mot 90 og 100 også om en har en 60, derfor disse har fremstått gunstige om en klarer seg med kort rekkevidde.

Er det den røde på finn.no du ser på? Virket ganske dyr syns jeg. Den andre sorte også, hertig gevinst selger forsøker på. Kostpris på den sorte er vel under 700!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

d58palset

#6
60 er såklart litt lite på en x. Blir vel rekkevidde som en gammel model s 60 (fra før d modellene kom). Men du får MYE bil for pengene. Og kanskje er en ekstra ladestopp en gang i ny og ne verdt alle pengene en sparer.....prisforskjellen fra 60 (som man ikke får lengre) til 100 (som man ikke fikk før) er jo 187.000! Det er mye penger det...

Litt om batteri og rekkevidde:
Forskjellen mellom 60 og 75 er liten.
På model x fulladet ca 290 km vs ca 328 km.
I det daglige vil de to i praksis oppleves like da begge har mer enn nok til vanlig daglig bruk. (Mange mener du kan fullade en 60 hver dag siden "full" faktisk ikke er "full"- men jeg vet ikke om jeg ville gjort uansett mtp evt mulighet for diskusjoner ifm garanti. Og lader du 90% av ca 90% (som uansett er nok i det daglige) er du nede på ca 80% som jo er enda bedre for batteriet :) )
På langturer med superlading vil de også oppleves like (ettersom man aldri fullader på superlader uansett). Forskjellen er altså om du kan toppe helt opp med strøm før du drar hjemmefra. (60 regenerer også selv om den er "fulladet")
Reiser du avogtil turer der disse km utgjør forskjellen vil en 75 selvsagt være bedre enn en 60, ellers er det vel like greit med en 60....

Går du for 90 får man bedre ladefart også.

Skal du opp på 90 kan du like gjerne legge enda litt mer i det og få 100 (prisforskjellen fra 90 til 100 er relativt liten  ift de andre "stegene" - og skal etter sigende også være mer enn de 10kwene...)


d58palset

#7
Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:11

Mellom 60 og 75 vil det være 5-6 mil forskjell.

Forskjellen er like oppunder 4 mil typical som fulladet

Bjoris

Sitat fra: d58palset på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:40
Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:11

Mellom 60 og 75 vil det være 5-6 mil forskjell.

Forskjellen er like oppunder 4 mil typical som fulladet

Da må det være forskjell i hvilket forbruk som beregnes i de to modellene da 11-12 kWh nødvendigvis gir noe mer enn 4 mil:) forskjellen i kapasitet er målt direkte i bilene og skal ikke avvike mye!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tkjoerlaug

Ville vært veldig rart om man hadde forskjellig typical-forbruk på 60D og 75D. Er jo samme bil og batteri.

d58palset

Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:49
Da må det være forskjell i hvilket forbruk som beregnes i de to modellene da 11-12 kWh nødvendigvis gir noe mer enn 4 mil:) forskjellen i kapasitet er målt direkte i bilene og skal ikke avvike mye!

Vet vi om målinger fra model X biler, eller bare fra model s?

Jeg tenker på mulighetene for at det er forskjell mellom model s og model x akkurat på 60batteriet. (Kanskje det er medvirkende årsak til at 60 forsvant fra model x).



Bjoris

Sitat fra: d58palset på onsdag 15. mars 2017, klokken 14:53
Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:49
Da må det være forskjell i hvilket forbruk som beregnes i de to modellene da 11-12 kWh nødvendigvis gir noe mer enn 4 mil:) forskjellen i kapasitet er målt direkte i bilene og skal ikke avvike mye!

Vet vi om målinger fra model X biler, eller bare fra model s?

Jeg tenker på mulighetene for at det er forskjell mellom model s og model x akkurat på 60batteriet. (Kanskje det er medvirkende årsak til at 60 forsvant fra model x).
Målingen på 60 er gjort på både S og X, har ikke sett noe om at det er forskjell.

Husk at Musken har sagt at 200 miles er minimum av rekkevidde for en elbil for at den skal få stor utbredelse, da er det jo sikkert fristende å justere litt på forbruket for å få 200 miles. X60 har akkurat 200 miles i USA!

Vel, betyr lite. Faktisk rekkevidde som betyr noe:)

X60 forsvant nok fordi den har ett tapsprosjekt for Tesla. Kan ikke tro de tjener noe særlig på 75en heller når en ser på hvor mye mer komplisert X er ifht S. Det er en vesentlig større bil også med mer std utstyr. Det er nok enklere å få det til å gå rundt med S60, men tipper den forsvinner når 3en er klar
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Har målinger på software limited X60 ikke så mange S60 å finne.
Men 75 har jeg både S og X.
Og batteriene er 100% like også målt mellom S og X om noen lurer.
75 batteriet er dog 74,X kWh som helt nytt men faller/kalibrerer seg raskt ned på normalen som er 72-73kWh.
Mens software limited 60 er 86% av virkelig batteri kapasiter.
Dermed 86% av 74.xkWh som helt ny og 86% sv 72-73kWh når de er kjørt noen km. ;-)

Viktig å ikke glemme ladehastighet går ned på 60/70/75 også på mange Chademo ladere som er Ampere begrenset.
Dermed er den tregere å lade på SC og mange Chademo vs 85/90/100 biler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Sitat fra: sigurdi på torsdag 16. mars 2017, klokken 16:07
Har målinger på software limited X60 ikke så mange S60 å finne.
Men 75 har jeg både S og X.
Og batteriene er 100% like også målt mellom S og X om noen lurer.
75 batteriet er dog 74,X kWh som helt nytt men faller/kalibrerer seg raskt ned på normalen som er 72-73kWh.
Mens software limited 60 er 86% av virkelig batteri kapasiter.
Dermed 86% av 74.xkWh som helt ny og 86% sv 72-73kWh når de er kjørt noen km. ;-)

Viktig å ikke glemme ladehastighet går ned på 60/70/75 også på mange Chademo ladere som er Ampere begrenset.
Dermed er den tregere å lade på SC og mange Chademo vs 85/90/100 biler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
86% av 74 er nærmere 64 kwh på 60, helt ok det. Ja ladetiden går ned, hvor mye utgjør det på CHAdeMO? 120 amper ganger 360 volt= 44 kw, vs 120 amper ganger 400 volt=48 kw? ca?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:39
Ville vært veldig rart om man hadde forskjellig typical-forbruk på 60D og 75D. Er jo samme bil og batteri.

Jeg prøvde å kikke etter på dette i går, og i vår X60 så er typical ca. 195-200wh/km.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA