Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av trondav, torsdag 04. mai 2017, klokken 11:01

« forrige - neste »

eivhelle

#30
Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 20:38
Her er noen mangler på 1.gen eGolf som ikke alle var klar over ved kjøp:

Elendig AC lader
Mangel på batterivarme
Hurtiglader senere enn andre elbiler
Rekkevidde er dårligere enn andre elbiler
Varmeapperat er dårligere enn andre elbiler
App fungerer ustabilt
Stoffseter holder seg dårlig

Andre elbiler mener jeg Leaf 30kwh, Soul og i3.

Er redd for de fleste punkter også gjelder 2.gen egolf også
AC laderen fungerer helt som den skal. Skjønner ikke problemet. For hjemmelading er 16A mer enn tilstrekkelig for de fleste. For de som ønsker større hastighet på AC vil det være mer ønskelig med trefase lading. 32A vil gi noe raskere nødlading i de tilfellene DC lading ikke er tilgjengelig, men vil svært sjelden bli benyttet.

Batterivarme er kun et poeng når det er skikkelig kaldt og du er koblet til strømnettet. Å bruke strøm fra batteriet for å varme opp batteriet gir ikke noen ekstra rekkevidde. Så lenge utetemperaturen  er over 0 grader gjør batterivarme omtrent ingen forskjell. Hvis man ikke ofte har behov for å oppholde seg i områder hvor det er temperaturer under 10 minus er ikke mangel på batterivarme noe stort problem.

Hurtiglader omtrent like raskt som andre biler på 50KW laderne som vi har i dag.

Rekkvidden er bra nok for mange. Og bra i forhold til batteristørrelsen. Den nye faceliften får bedre rekkevidde enn de fleste av konkurrentene med unntak av Ampera-e og oppgradert Zoe.

Varmeapparatet fungere helt som det skal. Har aldri hatt problemer med å få bilen raskt varm.

Appen har vært stabil og grei det siste halvåret for min del. Da er det verre med de av konkurrentene som faktisk ikke har appstyring.

Den nye faceliften har annet setetrekk og vil derfor ikke ha problemer med at stoffsetene kan bli flekkete. Mange velger dessuten skinnseter i stedet og har aldri opplevd problemet.

Synes det er tåpelig å lage en liste med mangler basert på problemer noen få brukere har opplevd med sin bil. De fleste har biler som fungerer som de skal.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tutti

#31
Vi kan ikke ta alt disse fanboyene fra andre elbilmerker sier så alvorlig ;) De går inn i spesifike innlegg, type noen få av 16000 egolfeiere har hatt ustabil app noen dager og lager en "fake new" at alle egolf-eiere har problemer med app hele tiden.

Det det koker ned er at folk som f.eks. kjøper IONIQ i dag vet at de kjøper biler uten app, uten LED fjernlys, med et udatert batteri, svært begrenset selvkjøring og med allerede varslet batterioppgradering i nær framtid. Det får være deres valg.

Nye egolfen får ca. 20% større batteri enn Soul, Ioniq, 30 kWh Leaf. Det burde være et lett valg, men noen vil tydeligvis ikke ha for store batterier.

Ja, det finnes også i 2017/18 små elbiler med enda større batterier (Ampera, Zoe40 og neste i3), men da må man også velge bort noe som egolfen har (f.eks. spartansk interiør, ikke IT nett, ikke DC, ikke ordentlige bakdører og dårligere  kjøreegenskaper/ACC på motorvei). De er alle også mindre enn egolfen, noe som vil merkes på veiene.

AppleKnocker

Synes egentlig denne diskusjonen illustrerer at det fortsatt er en del å gå på før produsentene har komplette rinelige elbiler på markedet. e-Golf, B-klasse og I3 er kanskje premium på et vis, men de har også mangler som gjør de uaktuelle for mange. Ioniq er effektiv, men mange synes den er trang bak. I tillegg mangler den app og har tilsynelatende en del feil i starten. Zoe går lengst av de rimelige før Ampera-e kommer, men den er både liten og mangler hurtiglading. Leaf har siste krampetrekning før ny modell og Kia "Soul" orker jeg ikke å ta for meg engang. Poenget er at det er reelle mangler ved alle dagens rinelige elbiler.

Hvem kommer med den første komplette modellen som også er rimelig og har reell rekkevidde over 30 mil?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. februar 2017, klokken 13:33
Model 3.
Vi får se hvordan model 3 blir. De første prototypene som ble vist var langt fra optimale.

Hvis produksjonsmodellen får stor bakluke, et fornuftig instrumentpanel og støtte for CCS i tillegg til supercharger, vil den være et svært bra alternativ.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 12:17
Synes egentlig denne diskusjonen illustrerer at det fortsatt er en del å gå på før produsentene har komplette rinelige elbiler på markedet. e-Golf, B-klasse og I3 er kanskje premium på et vis, men de har også mangler som gjør de uaktuelle for mange. Ioniq er effektiv, men mange synes den er trang bak. I tillegg mangler den app og har tilsynelatende en del feil i starten. Zoe går lengst av de rimelige før Ampera-e kommer, men den er både liten og mangler hurtiglading. Leaf har siste krampetrekning før ny modell og Kia "Soul" orker jeg ikke å ta for meg engang. Poenget er at det er reelle mangler ved alle dagens rinelige elbiler.

Hvem kommer med den første komplette modellen som også er rimelig og har reell rekkevidde over 30 mil?
Etter min mening viser denne debatten at folk først og fremst er ut etter å kverulere. De fleste e-golf eiere trives godt med bilen sin og jeg kjenner også flere som er kjempefornøyd med Kia Soul og Hyundai Ioniq. De fleste har tenkt tilstrekkelig gjennom sitt valg og har funnet en bil som fungerer godt i det daglige.

Velger du en VW e-golf eller BMW I3 har du større mulighet til å velge det utstyret som passer for deg. Velger du et rimeligere bilmerker fra østen, får du stort sett bare velge fargen på bilen, om du skal ha full utstyrspakke eller en ribbet versjon.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Saken er vel at ingen biler vil være komplette for alle, siden man har forskjellige behov og preferanser. F.eks er eGolf alt for liten til å være hovedbil for oss, så hva ekstra gir da 4,5 seter i stedet for 4? Eller at den lav og gir dårlig oversikt i bybildet, i tillegg til dårlig tilgang til barn i baksetet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 20:38
Elendig AC lader
Mangel på batterivarme
Hurtiglader senere enn andre elbiler
Rekkevidde er dårligere enn andre elbiler
Varmeapperat er dårligere enn andre elbiler
App fungerer ustabilt
Stoffseter holder seg dårlig
@moby666. Kan jeg anbefale deg å lese tittelen på denne tråden før du skriver. Jeg er usikker på hva motivasjonen din er for å skrive negativ informasjon om en bil du åpenbart ikke kjenner. Hadde du brukt 2 minutter av din tid, så ville du funnet ut at ingen av dine kommentarer er relevant for e-Golf 2017.

gigafactory

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 12:17
... og Kia "Soul" orker jeg ikke å ta for meg engang. Poenget er at det er reelle mangler ved alle dagens rinelige elbiler.

Jo, kan du ikke ta den for deg, jeg syns det er så fornøyelig! Gjerne også i3 og dens klientell  ;D

AppleKnocker

Vet ikke om jeg tør å hakke på I3 eierne mer- er redd for at de finner meg, ruller meg i hamp og økologisk tjære før de drar meg nedover Grünerløkka bak en umerket singlespeed.

KIA Soul fikk seg nettopp en omgang i Ioniq tråden :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

#40
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. februar 2017, klokken 14:32
Saken er vel at ingen biler vil være komplette for alle, siden man har forskjellige behov og preferanser. F.eks er eGolf alt for liten til å være hovedbil for oss, så hva ekstra gir da 4,5 seter i stedet for 4? Eller at den lav og gir dårlig oversikt i bybildet, i tillegg til dårlig tilgang til barn i baksetet.
Siden VW Golf er en av de mest solgte bilene i verden, må vi anta at den duger som hovedbil for ganske mange familier verden over. Og når bilen får elektrisk drivlinje blir den ikke mindre brukbar av den grunn. Vi i Norge utrolig bortskjemt når det gjelder bil og kjøper ofte store biler, fordi vi tror at vi må ha det. Men det er fint mulig for veldig mange å klare seg med en bil av golf størrelse hvis viljen er til stede. Og da er det veldig greit å ha 5 seter i stedet for 4.

Noe av det som er fint med golf er at den er veldig oversiktlig. Så kommentaren om dårlig oversikt i bybildet skjønner jeg fint lite av.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på søndag 26. februar 2017, klokken 20:34
Men det er fint mulig for veldig mange å klare seg med en bil av golf størrelse hvis viljen er til stede. Og da er det veldig greit å ha 5 seter i stedet for 4.

Noe av det som er fint med golf er at den er veldig oversiktlig. Så kommentaren om dårlig oversikt i bybildet skjønner jeg fint lite av.
En Golf har ikke 5 fullverdige seter. Det går på sikkerheten løs å ha 5 stykker i slike biler.

Golf er en lav bil, det er som for alle andre lave biler en ulempe m.t.p. overblikk. At bilen er oversiktlig i seg selv sier ikke noe om overblikk av trafikkbildet.

Utsikt bak (sjekk c-stolpe) er og heller begredelig, selv om det ikke er det viktigste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gamer73

#42
Jeg får skvist inn 5 personer i golfen:) Inkludert 2 bakovervendte barneseter. Det er sinnsykt trangt, men damen blir plassert mellom dem to barnesetene bak...hun får på seg sikkerhetsbelte, men sitter som sild i tønne. Men...hun får jo passet på våre to små barn i setene sine:) MEN...hun er jo ikke akkurat svær;) Det er ganske morsomt å se på hvordan hun må klarte/kravle inn i bilen..over et barnesete og skvise seg ned mellom dem hehe. Glad det ikke er meg. Meg og eldstemann sitter fremme og har god plass:) Og han er storfornøyd....før måtte han nemlig sitte skvist bak, da vi hadde babysete fremme i passasjersete. Så det er bare dama som aldri får sitte godt i en bil hehe (unntatt når hun kjører selv....dvs..når jeg ikke er i bilen)

Så jeg er overasket over hvor god plass det faktisk er i golfen. Man skulle aldri tro det men sånn er det. Man må vel opp i polakkbuss før man får vesentlig bedre plass i bredden av baksetene vil jeg tro.

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 08:31
Sitat fra: eivhelle på søndag 26. februar 2017, klokken 20:34
Men det er fint mulig for veldig mange å klare seg med en bil av golf størrelse hvis viljen er til stede. Og da er det veldig greit å ha 5 seter i stedet for 4.

Noe av det som er fint med golf er at den er veldig oversiktlig. Så kommentaren om dårlig oversikt i bybildet skjønner jeg fint lite av.
En Golf har ikke 5 fullverdige seter. Det går på sikkerheten løs å ha 5 stykker i slike biler.

Golf er en lav bil, det er som for alle andre lave biler en ulempe m.t.p. overblikk. At bilen er oversiktlig i seg selv sier ikke noe om overblikk av trafikkbildet.

Utsikt bak (sjekk c-stolpe) er og heller begredelig, selv om det ikke er det viktigste.
Det er null problem å transportere 3 barn i baksetet på en Golf på en like trafikksikker måte som i en Tesla. Faktisk synes jeg baksetet i e-golfen er langt mer komfortabelt enn for Model S, og det er en av grunnene til at jeg valgte å ikke kjøpe en Tesla.

Golfen er etter min mening den mest oversiktlige av elbilene i denne klassen,  og spesielt når det gjelder sikten bakover. Og sammenligner du med en større bil som Tesla model S er det klasseforskjell.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 09:13
Det er null problem å transportere 3 barn i baksetet på en Golf på en like trafikksikker måte som i en Tesla. Faktisk synes jeg baksetet i e-golfen er langt mer komfortabelt enn for Model S, og det er en av grunnene til at jeg valgte å ikke kjøpe en Tesla.

Golfen er etter min mening den mest oversiktlige av elbilene i denne klassen,  og spesielt når det gjelder sikten bakover. Og sammenligner du med en større bil som Tesla model S er det klasseforskjell.
Fint at du synser og mener. Fakta er at Golfen er smal, lav og har en diger c stolpe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA