Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av trondav, torsdag 04. mai 2017, klokken 11:01

« forrige - neste »

TM

Markedet vil gi svaret på hvilken bil som oppfattes som mest attraktiv. Volkswagen solgte 357.000 biler i 2016, og at en av verdens mest solgte biler leveres med en elektrisk drivlinje med rekkevidde på høyde med Ioniq er godt nok for meg  ;)

Foreslår at vi lar diskusjonen ligge til markedet har gitt svaret om et års tid.

moby666

#16
Ja vi får se. Jeg er helt sikker på at IONIQ kommer til å holde seg bedre i pris enn eGolf.

Et eksempel:
Mars 2015 kjøpte jeg kia soul ev for 232000
Oktober 2016 solgte jeg den for 215000 (40000 km) og brukt 1950 tilsammen på 2 servicer.

Naboen kjøpte egolf for 302000 i mars 2015
Han solgte den bilen i des 2016 for 205000(25000 km) og service utgifter på 3800.
Han hørte heldigvis nå på meg og kjøpte en IONIQ.

Jeg hadde tap på ca 15000, naboen hadde tap på 100000.

Time will show :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:13
Nå tuller du igjen, IONIQ er mye større enn eGolf innvendig. Les tekniske spesifikasjoner!

Luftmotstand består av Cd OG frontareal, og der er IONIQ best og bedre enn Tesla.

Hvordan kan eGolf være like effektivt som IONIQ når eGolf trenger større batteri enn IONIQ for å komme like langt? I tillegg er også IONIQ vesentlig større enn eGolf.
Mye større?? I følge teknisk spesifikasjon (som ikke viser hvordan dette er målt for Ioniq sin del) har du 3-4 cm mer beinplass. Men på den annen side er takhøyden bak 2 cm lavere i følge spek'en, og mye lavere igjen om du hadde målt ved hodestøttene. Jeg stanget hodet i taket før jeg fikk kontakt med nakkestøtten, noe jeg ikke ville ha gjort om denne avstanden virkelig var 95 cm slik det står i databladet. (Jeg har kontrollmålt at jeg selv måler rundt 94 cm fra setet til toppen av hodet når jeg sitter normalt med strak rygg). I e-golfen har jeg ca. 5 cm klaring til taket. Breddeveis er faktisk e-golfen større  innvendig (1469/1440 mot 1425/1396) til tross for at de ytre målene er 2 cm smalere (1799 mot 1820). Og forskjellen i bagsjevolum er 9 liter i Ioniqs favør. Så man har fått fint lite ut av 20 cm ekstra lengde på bilen.

Min påstand er at Tesla S har klart bedre aerodynamikk når man tar hensyn til bilens størrelse. Hvis ikke kan man like godt trekke frem gamle travere som Think, Buddy og trillingene som har langt mindre frontareal.

Og for å gjenta meg selv. Det er ikke den elektriske effektiviteten som gjør at Ioniq har lavere forbruk. Det skyldes utelukkende lavere CdA og lavere vekt. Drivlinjen i e-golfen er like effektiv.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

#18
IONIQ er 15-20 cm lengre inne i kupé i lengderetning. Hvis jeg sitter i førersetet i en egolf får ikke en voksen person plass bak meg. Det er her IONIQ er mye bedre enn eGolf og som gjør at IONIQ fungerer som hovedbil ihverdagen for feks barnefamilier med barneseter. egolf er kanskje et par cm høyere enn IONIQ, men lengden på egolf gjør at den er en småbil.

Mål fra fotbrønn til førersetet og til bakseterygg så ser du at IONIQ er en annen bilklasse enn eGolf
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

np

Tja... For meg er Ioniq mer en lekebil. Det er useriøst å komme med en ny elbil i 2017 uten appstyring. Joda, den er bittelitt større, men det veier ikke opp for mye av det andre. (Iallfall om man som meg sjelden har passasjerer i baksetet.) En kamerat solgte akkurat sin e-Golf etter 11 måneder, verditapet var 18.000.

Her kommer e-Golf (før refresh) før Ioniq: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: http://www.independent.co.uk/hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf-a7456361.html
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-reviews/review-hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf/

Skjønner ikke at det går an å legge så mye energi å argumentere for at sin egen elbil er bedre enn andre sine. Er uansett en smakssak, man legger vekt på forskjellige ting. Selv har jeg bestilt Model 3 og gleder meg som en guttunge. Inntil da er jeg kjempefornøyd med min 2016 e-Golf.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Crown

Sitat fra: np på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:26

Her kommer e-Golf (før refresh) før Ioniq: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: http://www.independent.co.uk/hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf-a7456361.html
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-reviews/review-hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf/

Skjønner ikke at det går an å legge så mye energi å argumentere for at sin egen elbil er bedre enn andre sine. Er uansett en smakssak, man legger vekt på forskjellige ting. Selv har jeg bestilt Model 3 og gleder meg som en guttunge. Inntil da er jeg kjempefornøyd med min 2016 e-Golf.

Enig med det siste der. Men sånn ellers er du vel klar over at de tre testene du viser til egentlig er samme testen skrevet tre forskjellige steder, med kjøring rundt i London, og med vektlegging av byegenskaper først og med rekkevidde til sist?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

moby666

Enig at app er en mangel, men for min del så er feks elektriske seter mer viktig enn en app.

Til info så er IONIQ ny modell i 2016. Hva som kommer i 2017 vet vi ikke enda ;)

Imponerende at du fant 3 like tester :)


Sitat fra: np på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:26
Tja... For meg er Ioniq mer en lekebil. Det er useriøst å komme med en ny elbil i 2017 uten appstyring. Joda, den er bittelitt større, men det veier ikke opp for mye av det andre. (Iallfall om man som meg sjelden har passasjerer i baksetet.) En kamerat solgte akkurat sin e-Golf etter 11 måneder, verditapet var 18.000.

Her kommer e-Golf (før refresh) før Ioniq: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: http://www.independent.co.uk/hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf-a7456361.html
Igjen, e-Golf foran Ioniq og igjen før refresh: https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-reviews/review-hyundai-ioniq-v-volkswagen-e-golf-v-bmw-i3-v-nissan-leaf/

Skjønner ikke at det går an å legge så mye energi å argumentere for at sin egen elbil er bedre enn andre sine. Er uansett en smakssak, man legger vekt på forskjellige ting. Selv har jeg bestilt Model 3 og gleder meg som en guttunge. Inntil da er jeg kjempefornøyd med min 2016 e-Golf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

aageaasved

blir veldig iritert når dette er ett emne om ny e-golf og andre kupper tråden m andre merker  sjerpings ,bruk tråden slik den skal være

Knut Røe

Sitat fra: np på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:26
Skjønner ikke at det går an å legge så mye energi å argumentere for at sin egen elbil er bedre enn andre sine. Er uansett en smakssak, man legger vekt på forskjellige ting.
Du kaster litt stein i glasshus her, all den tid du drar frem en drøss av tester som fremmer dine meninger.

eivhelle

#24
Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 11:46
IONIQ er 15-20 cm lengre inne i kupé i lengderetning. Hvis jeg sitter i førersetet i en egolf får ikke en voksen person plass bak meg. Det er her IONIQ er mye bedre enn eGolf og som gjør at IONIQ fungerer som hovedbil ihverdagen for feks barnefamilier med barneseter. egolf er kanskje et par cm høyere enn IONIQ, men lengden på egolf gjør at den er en småbil.

Mål fra fotbrønn til førersetet og til bakseterygg så ser du at IONIQ er en annen bilklasse enn eGolf

Hva er vitsen med å vise til databladet for bilen når du kommer med udokumenterte påstander. Les databladet selv i stedet for å lyve oss opp i trynet. Beinplass foran : 1073 mot 1046 tilsvarer 2.7 cm. Beinplass bak : 906 mot 867 tilsvarer 3.9 cm. I sum gir det 6.6 cm og ikke 15-20 cm slik du babler i vei om. Skulle forresten likt å visst hvordan man skal lage en kupé 15-20 cm lenger med bare 6.9 cm mer i akselavstand.  ::)

Jeg er selv 190cm høy og klarer fint å få plass i baksetet  med en fingerbredde luft foran kneet, når forsetet er stilt inn slik det passer for meg. Så jeg begynner å tro at du aldri noensinne har satt dine bein inne i en e-golf og bare troller.

Kan for øvrig legge til at e-golfen føles omtrent like romslig innvendig som konas Audi A4 Allroad. Den har til gjengjeld veldig mye bedre bagasjeplass enn en Ioniq.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#25
Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 11:08
Ja vi får se. Jeg er helt sikker på at IONIQ kommer til å holde seg bedre i pris enn eGolf.

Et eksempel:
Mars 2015 kjøpte jeg kia soul ev for 232000
Oktober 2016 solgte jeg den for 215000 (40000 km) og brukt 1950 tilsammen på 2 servicer.

Naboen kjøpte egolf for 302000 i mars 2015
Han solgte den bilen i des 2016 for 205000(25000 km) og service utgifter på 3800.
Han hørte heldigvis nå på meg og kjøpte en IONIQ.

Jeg hadde tap på ca 15000, naboen hadde tap på 100000.

Time will show :)
I dag kan du kjøpe en brukt Kia Soul exclusive (toppmodell) for 186000. Den har en listepris på 255000 uten vinterdekk. Så vi snakker her om et verdifall på godt 75000 om vi tar med vinterdekk.

Det er nå en god del biler på finn.no og det viser hvordan bruktprisene endrer seg når det ikke lenger er mangel på biler i markedet. Så med mindre Hyundai gjør på samme måten som Kia og holder igjen leveranser, vil du ikke få samme effekten her.

Eksempelet ditt viser vel helst at det er naboen din man skal kjøpe bruktbil av og ikke deg.  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Knut Røe

Kanskje er det også for dyrt, 160-170 så får du den bilen tenker jeg. En grei nok deal det, men kommer mange bra modeller på markedet de neste par årene da.
Hypen er over for elbiler generelt, fins mye på markedet selv om det er stort forbedringspotensiale på mange modeller. At noen av bruksfordelene er i ferd med å fases ut også vil tappe ut litt luft av ballongen og være positivt for kjøperne. Uansett, moro å se at nordmenn går mann av huse for å skynde seg til Møller og kjøpe akkurat samme  E-Golf som naboen har, akkurat like mye unødvendig utstyr. Verditapet vil være stort for 1.gen E-Golf med de mange manglene folk etterhvert oppdager at bilen har. Litt typisk VW det der, kjennes bra ut i begynnelsen, men etterhvert som man blir mer og mer kjent med bilen skjønner man at det er tatt snarveier mange plasser. Det er ikke akkurat en bil som vokser på deg, men blir forholdsvis fort gammel.

Gnist

Sitat fra: tiger``n på lørdag 25. februar 2017, klokken 19:40
men etterhvert som man blir mer og mer kjent med bilen skjønner man at det er tatt snarveier mange plasser. Det er ikke akkurat en bil som vokser på deg, men blir forholdsvis fort gammel.

Kan du liste stikkordsmessig opp hva du tenker på når du sier dette?

moby666

#28
Her er noen mangler på 1.gen eGolf som ikke alle var klar over ved kjøp:

Elendig AC lader
Mangel på batterivarme
Hurtiglader senere enn andre elbiler
Rekkevidde er dårligere enn andre elbiler
Varmeapperat er dårligere enn andre elbiler
App fungerer ustabilt
Stoffseter holder seg dårlig

Andre elbiler mener jeg Leaf 30kwh, Soul og i3.

Er redd for de fleste punkter også gjelder 2.gen egolf også
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

ReneM

Sitat fra: moby666 på lørdag 25. februar 2017, klokken 20:38
Her er noen mangler på 1.gen eGolf som ikke alle var klar over ved kjøp:

Elendig AC lader
Mangel på batterivarme
Hurtiglader senere enn andre elbiler
Rekkevidde er dårligere enn andre elbiler
Varmeapperat er dårligere enn andre elbiler
App fungerer ustabilt
Stoffseter holder seg dårlig

Andre elbiler mener jeg Leaf 30kwh, Soul og i3.

Er redd for de fleste punkter også gjelder 2.gen egolf også

Tror du overdramatiserer litt her. Muligens ikke alle var klar over det men de fleste punkter er nå ikke så alvorlig som du fremstiller det. For vår del:

Dårlig AC lader: helt enig. Her hadde en 7,2 kW eller 3 fase ombordlader vært perfekt. Ny e-golf får heldigvis en 7,2 kW lader.

Mangel på batterivarme: hvis jeg ser vekk fra forumet her har jeg aldri hørt noe snakke om manko på batterivarme. Dette har aldri vært en problem for meg og jeg kan ikke tenke meg når dette skulle vært en problem.

Treg hurtiglading: ladet forrige uke med godt over 40kW (43 for å være presis). Med dagens hurtigladere er det vel på likt linje som de fleste elbiler fordi hurtigladere ikke klarer å levere mer.

Dårlig rekkevidde: den er omtrent likt for alle kortrekkevidde biler. Nye e-golf skulle hatt mer. Der er jeg enig i. Men sammenlignet med en Soul, 60Ah I3, gen 2 Leaf, Mercedes B, focus electric er rekkevidden på gen 1 golf det samme.

Varmeapperat: den fungerer perfekt på vår bil.

App: den fungerer også greit (for øyeblikket). Møller har gitt alle 2 år extra så det koster ingenting. Kan derimot ikke huske st jeg har lest om en app til ioniq i det hele tatt.

Stoffseter har jeg ikke.

Jeg liker vår golf fantastisk godt. Og rekkevidden er ingen problem. Hvorfor skal jeg da bruke 300.000 eller 340.000 på en ioniq/leaf eller ampera-E? Alle biler har sine mangler og fordeler. Jeg kjører hver dag lydløs og nærmest gratis til jobb. I en meget komfortabel og gjennomtenkt bil. Kun manko på ACC hadde allerede ekskludert Soul/leaf og ampera fra min liste. Dette bruker jeg hver eneste dag. De ekstra kilometere hadde kun vært velkom 2 gånger i året. Konklusjoner fra min post er at det er helt unnødvendig å komme på golf subforum og prøver å svartmale golfen. Det klarer man for alle biler. De fleste er helt klar over hva de kjøper og er svært fornøyd. Om det skulle være en golf ioniq imiev eller model X

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA