Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Thor2014, fredag 28. april 2017, klokken 14:57

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. februar 2017, klokken 09:29
Det rare er at løsningen på både betaling og parkering eksisterer i form av Zapcharger Pro.

Med et ladeanlegg med ZCP kunne handlesenteret priset inn kwt + P tid + stk pris. Vet det ikke er lov å selge strøm, men her snakker vi ladeenheter og mulighet til prising av parkering under lading, eller etter x antall timer.

Et slikt system ville muliggjort en rettferdig fordeling av kostnaden slik at han med 3 kW lader ombord ikke ender opp med å betale ågerpris for å lade batteriet, mens han med 22 kW lader ombord får mer ombord enn kostnaden på strømmen.

En liten digresjon:

Har de siste årene lagt merke til at ordene gjerrig og kjip oftere og oftere byttes ut med ord som nøysom og bevist på kostnader. Dessverre har noen av de som ofte brukte de første ordene om min nøysomhet nå betalingsproblemer, mens vi fremdeles klarer oss fint tross nedgangstidene her på vestlandet.

Å sette tæring etter næring, og verdsette de verdiene en har er ikke gjerrighet eller kjipt, men lurt. ;)

Du får prøva foretningsmodellen i Stavangerregionen. Etterspørsel etter betalbar lading er sikkert stor i kjøpesentra i regionen vår.

Til dei som ikkje bur i regionen. Eg har aldri sett nokon betala for lading. Me hadde ein gong behov for å lada ein elbil på tur. Det var ein ladestolpe på parkeringplassen, men den var blokkert av 2 elbilar, som sikkert trudde dei måtte parkera der - ingen av dei lada.

Stavangerregionen er nok den enklaste regionen i landet å elektrifisera mesteparten bilparken, både mentalt og i praksis.

nr1rayner

Sitat fra: goggo på søndag 19. februar 2017, klokken 08:49
Vi som kan lade med 22 KW eller mer på bilene trenger ikke saktelading på kjøpesenterne hvis de  legger til rette for at de store operatørene installerer nok hurtigladere der til at det normalt ikke er kø.

Så kan nye og eksisterende sakteladepunkter reserveres for pluginhybrider og de få elbilene som ikke har mulighet for hurtiglading.

Skal jeg på kjøpesenter med lademulighet ønsker jeg som regel ikke å koble til QC.
Hvis jeg kommer inn med 10-20% og bare skal inn og kjøpe cola og brød, ja, såklart.
Men, som regel er man der litt lenger enn som så, 1-2 timer går da fort hvis man skal innom litt forskjellig butikker.

Er det et ladepunkt man absolutt ikke bør holde på unødvendig er det nettopp QC. Da ønsker jeg ikke å følge med klokka om bilen begynner å nærme seg 80% snart, for så å gå ut for å avslutte ladingen og inn igjen.
Med 6,6kw (eller mer) får man da også fylt på en god skvett på 1-2 timer  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olemann

Morsom observasjon!  Tyder på at sosialøkonomene som påstår at atferd styres av prisen kan ha rett...

Men til alvoret; Bra løsning dette, så kan de som trenger strøm få tak i det, og de  andre unngå beslaglegge ladeplassene.
Håper noe tilsvarende kommer på de kommunale plassene snart også.

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:18
Vi var på Vinterbro senter i går. Der har de, tror det er 6 plasser for lading av elbil. Plassene er alltid fulle.
I går var det ikke en eneste bil der, men det var kommet opp nye ladestasjoner og det koster 10kr PR 1/2 time.
Tanker?

knut.aulie

Vet ikke om dette blir på siden av tråden. Hva om all betaling av lading hadde gått på et bombrikkesystem? Dvs at om en parkerer på en ladeplass så belastes en for dette uansett om en er tilkoblet eller ikke.

Betinger at alle har brikke, men det er jo omtrent tilfelle i dag.

Alle vil egentlig ha alt gratis , men det fungerer ikke i praksis. Det er jo bare å se på superchargerne til Tesla, det ble betaling der også.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arthur på søndag 19. februar 2017, klokken 06:59
I følge tilgjengelie statistikker så legger ikke kunder igjen tusenvis av kroner i butikkene på et kjøpesenter, men hundrevis. Vel, vel, hva gjør vel en null fra eller til.

Til TS spørsmål; Ja, vi er en gjeng med bortskjemte kunder som forventer og forlanger, dessverre. Vår rikdom har ikke gjort oss mere sympatiske!
Kanskje jeg fremstår som usympatisk, men vi snakker om kjøpesentere her. Det er kun hardcore business. Ingen burde ha noe dårlig samvittighet for å innrette handlevaner etter egne preferanser. Faktiskt forsøker jeg heller å legge igjen pengene mine i gamle etablerte butikker på gateplan og i sentrum, som gjerne får den tøffeste konkurransen. Med bortfall av disse forsvinner mye av butikkmangfoldet.

Hva angår ladeplasser på mode2 opp til 22kw synes het er greit å ta seg betalt for. Tommel opp om det er gratis, men helt greit å betale 10kr halvtimen for dem, bare synd at det fører til at de fleste adehybrider dropper å lade. Bylufta blir ikke bedre av det. Det samme gjelder ladeplasser langs fortauene. Her er antakelig kostnadene for 2veis kommunikasjon for betaling utfordringen.

Zaptec har jeg sansen for. Forøvrig burde lovverket løses litt opp slik at man kan ta betalt lading pr. kWt. Om jeg ikke har misforstått så kan man gjennomfakturere pr. kWt, men ikke legge påslag.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 19. februar 2017, klokken 12:57
Sitat fra: arthur på søndag 19. februar 2017, klokken 06:59
I følge tilgjengelie statistikker så legger ikke kunder igjen tusenvis av kroner i butikkene på et kjøpesenter, men hundrevis. Vel, vel, hva gjør vel en null fra eller til.

Til TS spørsmål; Ja, vi er en gjeng med bortskjemte kunder som forventer og forlanger, dessverre. Vår rikdom har ikke gjort oss mere sympatiske!
Kanskje jeg fremstår som usympatisk, men vi snakker om kjøpesentere her.

Min kommentar var av helt generell karakter og ikke myntet på noen spesielt. Hva angår hva den enkelte av oss i gjennomsnitt legger igjen på våre handleturer forholder jeg meg bare til tilgjengelig statistikk, intet annet.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elbil fundamentalist

Kanskje overskriften er problemet? "Skal vi ha alt gratis?" og så kommer det ett eksempel fra ett hyperkommersielt kjøpesenter.

Jeg synes ikke alt skal være gratis, men kjøpesentrene kan gjerne legge opp til både elbiler og ladehybrider som ett konkurransefortrinn. 2,76kr i ladestrøm kan gjerne senterledelsen spandere når butikkene må friste med både 20 og 40% avslag for å trekke kunder til senteret. Nåde de butikkene som ikke bidrar når tilbudsavisene skal lages...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 19. februar 2017, klokken 14:40
Nåde de butikkene som ikke bidrar når tilbudsavisene skal lages...

Hvis det er Sandvika Storsenter det er snakk om så er det faktisk helt frivillig og ikke noe press fra senteret så her synes du feilinformert.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sirup

Disse gratis schuko-laderene som er på kjøpesenter rundtomkring er en velsignelse for alle elbilentusiastene som ikke har tilgang på lading hjemme.

Jeg har venner med elbil som bor i bygårder og i blokk, hvor de ikke har tilgang til lading hjemme.

Hverdagen for disse er å hurtiglade bortimot daglig, til den kostnaden og tidsbruken dette innebærer. Hver eneste kilowatt disse kan lade andre steder enn hurtigladeren er en besparelse både penge -og tidsmessig.

Synes det er ganske arrogant at enkelte mener det er helt flott at det blir betaling på schuko-laderene på kjøpesenter, for da er de sikret plass når de en sjelden gang skulle behøve lading utenfor hjemmet.

Skulle det bli innført betaling for saktelading ville dette gjøre hverdagen enda mer komplisert for dem som ikke kan lade hjemme.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Hansi

Men betaler da penger for strømmen man bruker til å lade med hjemme Askøy, hvorfor skal andre få strømmen gratis utenfor hjemmet? Helt uenig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Sirup

Hansi:
Disse har ikke det privilegiet å kunne lade hjemme. Disse MÅ lade all strøm andre steder, til de kostnader som dette innebærer. Om du betaler ca 200kr/mnd i strøm, så må disse gjerne ut med 1200kr/mnd i strøm.

Det er ikke at de ikke ønsker å betale, men at de allerede betaler 5-6 ganger mer enn deg for strømmen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Hansi

Da er det vel bedre at de betaler reell verdi for sakteladingen de benytter seg av så flere kanskje etablerer et sakteladingstilbud til de? Hvis sakteladingen er gratis vil det bli misbrukt av folk som egentlig ikke har behov for det.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elbil fundamentalist

#27
At det utøves stort press på leietakerne på kjøpesenterne bortover må det ikke være noe tvil om: http://www.hkinfo.no/content/download/13481/205776/version/1/file/Rapport+Kjøpesentre+i+Norge_juni2015.pdf
F.eks. felles markedsføringbidrag. Det legges stor vekt på at man tiltrekker kunder til senteret. Såkalt "anker" status. Lite demokratiske prosesser, evaluering hvert 5 år med fri mulighet for senterledelsenå kaste deg ut. Økende maktkonsentrasjon. Dette er så hardcore business som det kan bli. Lite spillerom for fri konkurranse. Stor avstand fra makten til de ansatte hva angår åpningstider etc osv. God lesning.

At senterledelsen også kan bidra litt til besøkende er ikke mye å forlange.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

knut.aulie

Gratis ladeplasser fører til at en viss andel av elbilistene bruker det kun for parkering. Det gagner ikke hverken de som trenger å lade eller de som trenger billig lading.

Sirup

#29
Hansi:
La oss ta dette Vinterbro senteret som eksempel. Slik jeg har forstått det, så koster det 10kr pr. halve time.
For å saktelade f.eks en e-Golf, så må man stå ca 12 timer for å lade fra tom til full. Med den prisen dette senteret opererer med, så vil det koste 240kr, mot 22kr hjemme.
Er dette reell verdi på saktelading?
VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA