Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Thor2014, fredag 28. april 2017, klokken 14:57

« forrige - neste »

nofuelno

Sitat fra: Askøy på søndag 19. februar 2017, klokken 22:39
Hansi:
La oss ta dette Vinterbro senteret som eksempel. Slik jeg har forstått det, så koster det 10kr pr. halve time.
For å saktelade f.eks en e-Golf, så må man stå ca 12 timer for å lade fra tom til full. Med den prisen dette senteret opererer med, så vil det koste 240kr, mot 22kr hjemme.
Er dette reell verdi på saktelading?
Det er vel ingen som står på et handlesenter i 12 timer ?
Det er et greit tilbud til de som er usikre på om de har nok strøm til å komme seg hjem med handleposene.
Om dette koster 20,- for den tiden man benytter på å handle, så er vel det innafor.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Kanutten

Hvor mange her inne har parkert på ladeplass og ladet fordi det var gratis, selv om de egentlig ikke trengte det? Jeg gjetter at de aller fleste har gjort det fra tid til annen.

Jeg synes det virker fornuftig å innføre en avgift for lading fordi man da kan unngå at disse plassene er konstant opptatt, slik at de som trenger strøm faktisk får det.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

zyp

Jeg synes det er greit å ta betalt for saktelading, men jeg mener at det er urimelig at det skal være dyrere enn hurtiglading, i og med at sakteladingspunkter er mye billigere både i drift og utbygging.

Hurtiglading ligger normalt i prisområdet 3-4kr/kWh. Hjemmelading koster under 1kr/kWh. Betal-saktelading burde ligge et sted innimellom. For 16A snakker vi da om en timepris på kanskje 5-10kr. Med prismodellen til Grønn Kontakt koster 16A saktelading oppimot 9kr/timen.

Bare det å i det hele tatt måtte aktivere en betalingsløsning for saktelading burde være nok til å holde unna de som ikke faktisk har bruk for det.

Sirup

Sitat fra: nofuelno på søndag 19. februar 2017, klokken 23:00
Sitat fra: Askøy på søndag 19. februar 2017, klokken 22:39
Hansi:
La oss ta dette Vinterbro senteret som eksempel. Slik jeg har forstått det, så koster det 10kr pr. halve time.
For å saktelade f.eks en e-Golf, så må man stå ca 12 timer for å lade fra tom til full. Med den prisen dette senteret opererer med, så vil det koste 240kr, mot 22kr hjemme.
Er dette reell verdi på saktelading?
Det er vel ingen som står på et handlesenter i 12 timer ?
Det er et greit tilbud til de som er usikre på om de har nok strøm til å komme seg hjem med handleposene.
Om dette koster 20,- for den tiden man benytter på å handle, så er vel det innafor.

Poenget var å vise den kolossale prisforskjellen det er på å saktelade hjemme kontra på senter med betaling.

Nei, det er ingen som står 12 timer på et handlesenter, men for dem som ikke har mulighet å lade hjemme, så er disse gratis sakteladerne kjærkommne.

Man klarer vel å lade strøm for i undekant av 2kr/timen på en slik lader, så å kreve 20kr/timen synes jeg er veldig dyrt.
Det kan virke som om betalingsløsningen i seg selv er så dyr, at den utgjør 90% av prisen man betaler for ladingen.

Blir litt som om de som kjøper bensin skulle måtte betale 150kr/literen for bensinen.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Hansi

Askøy: Jeg er enig i at den prisen er i høyeste laget, men jeg syns fremdeles gratislading er en uting.

Jeg er i grunn enig med zyp, prisen på saktelading bør ligge et sted midt i mellom prisen man betaler for strømmen hjemme og hurtiglading. Jeg tror dette vil justere seg etterhvert som markedet modnes.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

sylwester

Det er greit å ta betalt, men observasjonen av at det er helt tomt kan bety at behovet egentlig ikke var så stort eller at de har klart å prise seg ut av markedet. Tanken bak det er jo at kundene skal bruke litt tid på deres kjøpesenter, men elbilkundene kan både finne på å velge et konkurrerende senter som har rimeligere lading eller velge en konkurrerende ladestasjon og korte ned besøket.  F.eks. kan man kjøre til McDonalds og få ladet på 20 minutter det som tar 3 timer med 3,3kW-lading og spare både tid og penger.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sitat fra: Askøy på søndag 19. februar 2017, klokken 21:22
Synes det er ganske arrogant at enkelte mener det er helt flott at det blir betaling på schuko-laderene på kjøpesenter, for da er de sikret plass når de en sjelden gang skulle behøve lading utenfor hjemmet.

Føler meg truffet da jeg anser det som helt rimelig at man skal betale for varer og tjenester. Med andre ord har TS helt rett i formuleringen av sitt spørsmål, dessverre!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Burger

Gratis gjør noe med enkelte av oss. Jeg har stått og måtte lade på jobb, men kom litt for sent slik at de som bor 8km unna får lade gratis i stedet for å koble til hjemme. Sparer nok en tier i uka.

Jeg trenger å lade på jobb 1-3 ganger i kvartalet, men da må jeg komme tidlig. Mange biler som er ferdiglada til lunch, men ikke flytter seg fordi det er jo gratis å stå der.

Veldig kjipt for de som må basere seg på å lade på kjøpesenter, men håper det var med i vurderinga at verden kan endre seg. Blir som de som eier dieselbil rundt storbyer nå som er sjokkert over ev. forbud eller høyere bomavgift. Dette har vært i riksmedia i noen år nå. Det kommer nok også til å bli ett stort hylekor her når vi må betale på de fleste bomstasjoner i Norge. Men man må leve under en stein og blokkere ut riksdekkende media for å ikke skjønne at bompenger for elbil kommer.

Det jeg prøver å si er at verden/staten/naboene/kjøpesenter har ingen plikt for å sørge for at din investering ikke blir dårligere i framtiden.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elbilgeithus

Sitat fra: Hænningsen på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:57
Jeg foretrekker at det koster en tier for en halv time. Ikke så ille det om man skal kjøre langt og er avhengig av å lade. Når tieren gjør at laderen er ledig er det perfekt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men om du kun lader 2,5 kW i timen så er det hjelper det ikke stort å lade en halv time. Du kommer vel i underkant av en mil?

Olemann



Det blir for mange av oss etterhvert, da går det selvsagt ikke med store fordeler og alt gratis...

Hadde man sagt at alle som kjøpte tidlig og har bil lavere enn EL50000 beholdt alle fordeler og alle etternølere mister dem så kunne det funka  ;D

De som kjøper nå har jo verken utvist mot (ved å sitte i en livsfarlig Reva/Buddy),  frosset i kulden, seget i 40 km/t opp bakkene, brukt penger på noe man ikke ante var salgbart siden etc.....det krever verken entusiasme eller forsagelse å kjøpe elbil lenger, da forsvinner så klart godene sakte men sikkert, fordi vi blir for mange.....

Få innført noe nytt som kun entusiaster tar sjansen på, da kan det nytte med fordeler... :D

rolandvg99

Sitat fra: Olemann på mandag 20. februar 2017, klokken 17:28
...
Få innført noe nytt som kun entusiaster tar sjansen på, da kan det nytte med fordeler... :D

Vel - regnes evt. ombygging av elbil til dieseldrift som noe kun entusiastene driver med? :)

Kan umulig fungere slik at det kun er et fåtall som får beholde fordeler dersom de er tidlig ute. Skal da fordelene følge bil eller eier? Skal fordeler kun gjelde første innkjøpte doning eller være ubegrenset i perioden?

Vet at en del Teslakjøpere IKKE er fornøyd med videreføring av fordeler etter 2017. Noe med kalkulert 25% mva og "så og si gratis bil!" å gjøre. :D
"I like soul with a capital S"

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arthur på mandag 20. februar 2017, klokken 08:28
Sitat fra: Askøy på søndag 19. februar 2017, klokken 21:22
Synes det er ganske arrogant at enkelte mener det er helt flott at det blir betaling på schuko-laderene på kjøpesenter, for da er de sikret plass når de en sjelden gang skulle behøve lading utenfor hjemmet.

Føler meg truffet da jeg anser det som helt rimelig at man skal betale for varer og tjenester. Med andre ord har TS helt rett i formuleringen av sitt spørsmål, dessverre!
Tar du kontakt med senterledelsen på Vinterbro og forlanger at det skal koste 60kr timen å parkere, da det er uetisk å tilby parkering gratis?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Olemann

Funker så klart ikke dette, derfor mitt store  ;D.

Poenget er at et relativt gode (elbil vs fossil) kan ikke overleve når de aller fleste etterhvert får rett til dette godet. 
Dessuten blir hensikten meningsløs når alle får rett til godet.  Hva er f.eks vitsen med å stå i kø i taxifila med alle de andre elbilene når ingen fossiler lenger finnes i den ordinære fila?  :D 

Store goder i et samfunn overlever bare sålenge ikke de fleste er brukere av dem.  Vedder på at om noen gang 90% blir pensjonister så starter NSB krangelen om honnør-billettene...(OM det noen gang blir så mange pensjonister så har Norge forøvrig andre problemer som er større....men poenget er vel synbart.)

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 20. februar 2017, klokken 18:00
Sitat fra: Olemann på mandag 20. februar 2017, klokken 17:28
...
Få innført noe nytt som kun entusiaster tar sjansen på, da kan det nytte med fordeler... :D

Vel - regnes evt. ombygging av elbil til dieseldrift som noe kun entusiastene driver med? :)

Kan umulig fungere slik at det kun er et fåtall som får beholde fordeler dersom de er tidlig ute. Skal da fordelene følge bil eller eier? Skal fordeler kun gjelde første innkjøpte doning eller være ubegrenset i perioden?

Vet at en del Teslakjøpere IKKE er fornøyd med videreføring av fordeler etter 2017. Noe med kalkulert 25% mva og "så og si gratis bil!" å gjøre. :D

knut.aulie

Her i landet har vi også noen løsninger som faktisk gjelder for alle. Helsevesen, skole, barnetrygd, fri tilgang til naturen.

Nå skal ikke jeg si at lading og elbilparkering er så viktig at det blir universelle goder, men synes det var verdt å nevne.

arthur

Både skole, helsevesen (betydelig grad av egenabdeler) og barnetrygd er penger som først er betalt inn via skatteseddelen for deretter å betales ut etter visse kriterier så at disse godene er gratis er litt lite presist.
Jeg tar det dog for gitt at du ikke mener å sammenligne tilgang til helse med lave egenandeler er sammenlignbart med gratis strøm for eiere av el-biler?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA