Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisreduksjon

Startet av Burger, torsdag 27. april 2017, klokken 14:45

« forrige - neste »

Panduck

Jo bedre tilbudet blir, jo mindre aktivt brukt blir slike tjenester som ladestasjoner.no. De fleste trenger kun hurtiglading på tur, så andre kontakter blir mindre nødvendig å søke opp, og GK og Fortum har fått en slik posisjon at folk holder seg til oversikten over laderene deres. Det er egentlig en bra utvikling, skal man som elbilist føle behov for å forholde seg til en "nasjonal base av ladepunkter", blir det for stressende å ha elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 17. februar 2017, klokken 17:15
Jo bedre tilbudet blir, jo mindre aktivt brukt blir slike tjenester som ladestasjoner.no. De fleste trenger kun hurtiglading på tur, så andre kontakter blir mindre nødvendig å søke opp, og GK og Fortum har fått en slik posisjon at folk holder seg til oversikten over laderene deres. Det er egentlig en bra utvikling, skal man som elbilist føle behov for å forholde seg til en "nasjonal base av ladepunkter", blir det for stressende å ha elbil.

Jeg føler det absolutt ikke slik. Jeg kjører mye rundt omkring, og står til tider parker et sted mange timer. Da vil jeg gjerne ha lading mens jeg alikevel står der. Da er en god karttjeneste med all relevant informasjon gull verdt. Og den bør være tilgjengelig på PC så jeg kan planlegge litt på forhånd.

Det verste jeg vet er å stå parkert et sted f.eks over natten og så starte neste dags etappe med en lang hurtigladepause...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. februar 2017, klokken 18:18
Det verste jeg vet er å stå parkert et sted f.eks over natten og så starte neste dags etappe med en lang hurtigladepause...
Så veldig enig i akkurat det der!
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. februar 2017, klokken 18:18
Jeg føler det absolutt ikke slik. Jeg kjører mye rundt omkring, og står til tider parker et sted mange timer. Da vil jeg gjerne ha lading mens jeg alikevel står der. Da er en god karttjeneste med all relevant informasjon gull verdt. Og den bør være tilgjengelig på PC så jeg kan planlegge litt på forhånd.

Joda, jeg tror vi bare må innse at de aller, aller fleste elbilister ikke vil ha et så "nerdete" forhold til elbilen sin som enkelte av oss "early adaptors". At et slikt kart for de fleste ikke lengre er nødvendig, p.g.a bedre rekkevidde og økt antall hurtigladere, er positivt. At det vil finnes enkelte som har nytte av slikt kart, er jo klart, men det er nok et lite mindretall.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 17. februar 2017, klokken 21:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. februar 2017, klokken 18:18
Jeg føler det absolutt ikke slik. Jeg kjører mye rundt omkring, og står til tider parker et sted mange timer. Da vil jeg gjerne ha lading mens jeg alikevel står der. Da er en god karttjeneste med all relevant informasjon gull verdt. Og den bør være tilgjengelig på PC så jeg kan planlegge litt på forhånd.

Joda, jeg tror vi bare må innse at de aller, aller fleste elbilister ikke vil ha et så "nerdete" forhold til elbilen sin som enkelte av oss "early adaptors". At et slikt kart for de fleste ikke lengre er nødvendig, p.g.a bedre rekkevidde og økt antall hurtigladere, er positivt. At det vil finnes enkelte som har nytte av slikt kart, er jo klart, men det er nok et lite mindretall.

Tja, det er jo mange som stadig leter etter parkering med lading i Oslo for eksempel. Ser stadig folk som spør om slikt her på forumet, gjerne i forbindelse med overnatting eller kulturbesøk. Så det godt sakteladingskart er fortsatt essensielt synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Ladestasjoner.no var eit av få kart som viste online status på ladarane samt at dei viste alt som kunne brukast som destinasjonsladere.

Destinasjonsladere er noko som ikkje er kome så godt i gang enno og veldig ofte er da type2 ladare som destinasjonen set opp i eigen regi og derned så vise da ikkje på dei store ladeoperatørene sine kart.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Hans Håvard Kvisle

Det stemmer at ladestasjoner.no har stengt av tjenesten. En liten hilsen til slutt.

På mange måter har ladestasjoner-appen vært bedre enn hva mange andre har tilbudt. Ja, vi har hatt ambisjoner nok om et godt innhold og design. Men tjenesten har vært for ustabil og dermed ikke pålitelig. Vi hadde en oppgradering i fjor sommer, den funka godt utover høsten, men nå på nyåret ble det tull igjen. Egentlig ikke så fryktelig vanskelig å rette på, men det var nok for oss som har holdt på med dette. Vi har mer enn nok annet å drive med. Dessuten begynte vi å bli lei av å svare på eposter med klager over feil. Særlig når vi var helt enig i klagene.

Diverse aktører ble tilbudt å overta virksomheten. Men enten var de ikke i stand til å bestemme seg, eller villige til å gi oss den kompensasjonen vi så for oss for arbeidet vi gjennom flere år har lagt ned i utvikling av tjenesten. Så da synes vi det var fair nok å si takk for oss, framfor å fortsette med noe som ikke er så godt som vi vil at det skal være.

Hurtigladekartet vil forsvinne om et par dager. Elbilforeninga fikk tilbud om å overta det. Men synes kanskje at det har utspilt sin rolle. Da det ble lagd for 5-6 år siden (tida flyr!), var det først og fremst for å stimulere til utbygging av hurtigladere, bl.a. ved å vise hva som var planlagt gjennom offentlig finansiering. Men etter hva vi fikk høre for en stund siden, vil ikke oligopolet lenger at planlagte hurtigladere skal vises. Visstnok av konkurransehensyn. Tror det ble akseptert av Elbilforeninga som hadde ansvaret for vedlikeholdet av den delen av kartet.

Beklager at ladestasjoner.no er borte. Nei, egentlig beklager vi ikke. Vi som har holdt på med dette i 7-8 år, har i pionértida gjort en grei innsats for elbil og alle elbilister. Nå får andre ta over og lage nye tjenester. Forhåpentligvis vil dere om få år ikke trenge å tenke så mye på lading - og alle karttjenester for lading blir overflødige!

Lykke til videre som elbilister!
St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:16
Beklager at ladestasjoner.no er borte. Nei, egentlig beklager vi ikke. Vi som har holdt på med dette i 7-8 år, har i pionértida gjort en grei innsats for elbil og alle elbilister.

Takk Hans ;D  både for ladestasjoner.no og mye annet du og andre har bidratt med for oss TIDLIGE elbilister :)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JanBrede

Skal også takke Hans, dere har gjort en verdifull innsats.  Jeg har brukt dere mye, og forhåpentligvis bidratt litt.  Støtter jkirkebo sin tanke, lade mens man allikevel står stille tror jeg aldri går av moten uansett batteristørrelse. Jeg vet at vi ikke er helt der hvor man bare kan anta at det er et eller annet å plugge i dit man kommer.  På det positive opplever jeg allikevel det oftere og oftere nå :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

jensma

Er fersk elbilist, og savner helt klart en slik karttjeneste (og helst integrert i bilens navigasjonssystem). Tror etterspørselen etter en sånn tjeneste bare vil øke etter hvert som elbilene blir flere og kjører lengre distanser. Rakk akkurat å benytte Ladestasjoner-appen da jeg hentet hjem bilen, og ja, det var nok like greit at den ble lagt ned.. Nå er det på høy tid at Google kommer på banen i Norge.
e-Golf (2015)

geear

Sitat fra: jensma på tirsdag 21. februar 2017, klokken 23:53
Er fersk elbilist, og savner helt klart en slik karttjeneste (og helst integrert i bilens navigasjonssystem). Tror etterspørselen etter en sånn tjeneste bare vil øke etter hvert som elbilene blir flere og kjører lengre distanser. Rakk akkurat å benytte Ladestasjoner-appen da jeg hentet hjem bilen, og ja, det var nok like greit at den ble lagt ned.. Nå er det på høy tid at Google kommer på banen i Norge.
Har du Golf har du navi, så da har du også ladestasjoner på navien. Trenger du oppdateringer kan du sjekke e-Golf delen av forumet, der ligger det enkel guide for å få inn ladestasjoner. Det du mangler i en 15 e-Golf er egentlig kun status på ladestasjonene (ledig/feil/opptatt).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

fredag

Jeg kan jo bare minne om at iPhone-appene Lade Nå og Sparkmap funker fremdeles, og er veldig nyttige i bilen når man leter etter en ladestasjon i nærheten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jensma

Sitat fra: gr på onsdag 22. februar 2017, klokken 00:43
Sitat fra: jensma på tirsdag 21. februar 2017, klokken 23:53
Er fersk elbilist, og savner helt klart en slik karttjeneste (og helst integrert i bilens navigasjonssystem). Tror etterspørselen etter en sånn tjeneste bare vil øke etter hvert som elbilene blir flere og kjører lengre distanser. Rakk akkurat å benytte Ladestasjoner-appen da jeg hentet hjem bilen, og ja, det var nok like greit at den ble lagt ned.. Nå er det på høy tid at Google kommer på banen i Norge.
Har du Golf har du navi, så da har du også ladestasjoner på navien. Trenger du oppdateringer kan du sjekke e-Golf delen av forumet, der ligger det enkel guide for å få inn ladestasjoner. Det du mangler i en 15 e-Golf er egentlig kun status på ladestasjonene (ledig/feil/opptatt).
Ja, oppdaterte navien i går, og plutselig var det ladestasjonsymboler over alt. Supert :)
e-Golf (2015)

Andreas.

Sitat fra: goggo på fredag 17. februar 2017, klokken 10:25

Lars, hvor kan jeg nå hente ned oppdaterte KML/GPX filer?
Jeg lette litt rundt på nobil.no, men fant det ikke i farta.

mvh
Hugo

Får ikke oppdatert navigasjonen på E-golfen min uten oppdaterte GPX filer.... Fint med tilbakemelding hvis det er noen som finner ut hvor vi kan få tilgang til GPX filer igjen.

Med Vennlig Hilsen
Andreas

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA