Dynamisk tildeling av totaleffekt til ladestasjoner

Startet av teod, tirsdag 14. februar 2017, klokken 12:36

« forrige - neste »

teod

Hei!

Sameiet jeg bor i har planer om å bygge ny garasje med lademuligheter. Det blir 4 ladeplasser, og vi ønsker én felles kabel fra huset til garasjen, og lastdeling mellom ladeboksene der. 

Det jeg lurer på er om det finnes løsninger på markedet som kan tildele totaleffekt til ladestasjonene dynamisk ut fra hva som finnes ledig i huset til enhver tid? Vi har i dag 80A 3-fas inntak som fordeles på 4 x 32A 1-fas til hver leilighet. Tanken er altså å fordele det som ikke brukes i huset til enhver tid som makskapasitet til lading i garasjen.

Har søkt litt på forumet her men har ikke funnet noe konkret, bare lastdeling på en fast tildelt kurs til ladestasjonene. Siden strøminntaket hos oss allerede er ganske godt utnyttet var håpet å kunne få mer effekt til garasjen med en dynamisk løsning.

Hvis noen har tips / erfaringer om dette setter jeg stor pris på det!

Er det forresten uproblematisk å øke/senke/stoppe/starte lading når en bil allerede er i gang med å lade, håndterer alle elbiler dette uten problemer?

Lars C. Krogenæs

#1
Hei

Jeg vet LAD24.no har levert anlegg som tar hensyn til hva som til enhver tid er ledig av strøm, etter at resten av huset har fått sitt.

Nå vet jeg ikke hvor i verden du holder til, men la oss si Trondheim....

Lad24.no holder til i Bergen, men vil etablere seg i Trondheim i løpet av året.

Se også: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3A0-TUCBDwjDkJ%3Awww.bt.no%2Fnyheter%2Fokonomi%2FBorettslag-med-elbil-lading-til-alle-330163b.html%20&cd=2&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-b-ab

(Egentlig en lukket side, men vår venn Google åpner ellers lukkede dører).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Zaptec har 2 års forsprang på et system som både last og fasefordeler. Uendelig mange ladepunkt kan kobles til, og det er ikke behov for noen fordelings skap.

Er også svært rimelig i forhold til andre systemer. Typisk 25% rimeligere for et ferdig montert anlegg.

Gratis bruk, men mulighet for betalingsløsning.

http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

teod

Takker for tips alle sammen!

Lars - dette er i Trondheim ja. Skal høre med lad24.no om hva de kan tilby.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 13:19
Zaptec har 2 års forsprang på et system som både last og fasefordeler. Uendelig mange ladepunkt kan kobles til, og det er ikke behov for noen fordelings skap.
...
http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Bra - betyr dette også at Zapcharger kan håndtere varierende inngangseffekt, ikke bare last-/fasefordeling på utgangene?

Vet du forresten om Zapcharger håndterer de viktigste funksjonene (effektjustering, last-/fasefordeling og lading) også uten å være tilkoblet internett? Tenker på tilfeller f.eks. ved nedetid eller om leverandøren skulle endre betalingsmodell på sikt.

Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:56
Spør Salto om Mini Clu  ;)

Will do! :)

elektrolux

Måtte spør Zaptec om dette med varierende inngangseffekt. Det er høyeste prioritet ( sammen med betalingsløsning )  og det forventes klart 2 kvartal 2017.

Foreløpig ligger fase og lastballanseringen i skyen, men dette skal ned på bakkenivå slik at en slipper å måtte gå i safe modus ved utfall av cloud.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA