Hovedmeny

Da blir det Ioniq!

Startet av psyfoon, mandag 13. februar 2017, klokken 22:08

« forrige - neste »

psyfoon

Levering juni/juli. Da har jeg alt av utstyr bortsett fra takluke. Bilen understellsbehandles ved mottak på havna i Oslo.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

fredriks

Sitat fra: tutti på tirsdag 14. februar 2017, klokken 13:01
Sitat fra: fredriks på tirsdag 14. februar 2017, klokken 12:14
Men når møller skal ha 4500kr for det, så skjønner jeg at det kan svi :)
Nei, 2600 for de første 24 mnd., etter det ligger vel servicen på 2800. Siden man opererer med 30000 km servicer så blir prisen lav pr km :)

Egentlig burde dere som eier biler som må så ofte på service stille dere et spørsmål om hva i alle dager man trenger å bytte på en elbiler med så korte intervaller..

Det forhandler oppgav til meg var at de sjekket bremsene, siden de brukes i langt mindre grad på elbil på grunn av regen-bremsing.

2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

eivhelle

Sitat fra: psyfoon på mandag 13. februar 2017, klokken 22:08
Etter 1,5år som elbilist i en i-miev blir det skrevet kontrakt på en hvit Ioniq med teknikkpakke og skinn denne uka. Jeg har vært noe aktiv på dette forumet før, mest i trilling-avdelingen, men nå blir jeg nok mer aktiv her inne  :) Har fått forespeilet levering rundt månedsskiftet juni/juli.

Hovedgrunnen til at vi bytter ut i-miev til fordel for Ioniq er at vi skal flytte og får økt behov for å kjøre lengre avstander med tilhørende økt behov for lengre rekkevidde og plass. Er blitt såpass glad i å kjøre elbil at jeg ønsker å fortsette å ha det som familiens nr.1 bil, så da falt valget på Ioniq  :)
Gratulerer med valg av bil. Fikk selv et postivt inntrykk da jeg testet bilen og har også en kollega som har kjøpt Ioniq og er veldig førnøyd. Valgte selv e-golf fordi den passet bedre til mitt behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Golf er en bra bil, men egolf er desverre ikke en så bra elbil. EGolfene vi har på jobben er det stadig vekk noe galt med (5 stk), mens leaf er det lite problemer med. EGolf mangler battervarmer som er helt avgjørende hvis du skal hurtiglade på langtur. Når den også mangler varme i ratt og elektriske seter så er mye av komforten, som jeg forventer i en ny bil,  borte. Led nærlysene på ioniq er like bra/dårlig som nærlysene i golf. Fjernlyset i ioniq er ikke bra, det er de heller ikke i dagens egolf. Hvis neste generasjon egolf har bedre fjernlys så blir dette en helt klar forbedring i forhold til dagens. Jeg har satt inn bedre fjærlys pærer i IONIQen og er fornøyd med disse.

RS

E-Golf er sikkert en fin bil. Men har hatt mange Golfer (helt nye ) med mye rust problem. Tenkte å kjøpe en E-Golf men vil slippe møller. Hyundai er sikkert en enkel bil uten app styring og dårlig fjernlys. Men tror den er bedre en Golf på mange måter. Hvilken lyspære har dere brukt for fjernlyset? Gir den hvitt lys?

psyfoon

Takker for svar og gratulasjoner  :) Her er det delte meninger ser jeg, men det et jo flott, det et vel hele vitsen med et forum  ;)

For å være helt ærlig så har jeg hverken prøvekjørt egolf eller i3. i3 pga at den er for trang for oss med 2 små barn og at prisen er høyere. e-golf er også i hovedsak pris, samt at det ikke er noen forhandler i umiddelbar nærhet av der vi flytter.

Jeg liker hyundai ioniq godt, den har god plass både i baksete og bagasjerom, meget stor og praktisk innlasting og jeg liker designet ganske bra. Og ja, man sitter lavt men det liker jeg og synes det gir en sportsligere kjøreopplevelse. Dette kombinert med ca. 50.000kr lavere pris og det faktum at ioniq er en helt ny bilkonstruksjon i forhold til egolf og i3, som jo begynner å bli noen år. I tillegg har ioniq fantastisk mye utstyr, best reel rekkevidde av de 3 på vinterføre (ref. test i Autofil) og den beste garantien.

Angående lys, så er jo det litt individuelt hva man er vant til fra før også. Jeg kjører som sagt en i-miev med led nærlys og reagerte overhodet ikke negativt på lysene i ioniq. I tillegg har vi også en 99modell Caravelle og der er lysene elendige, altså stor oppgradering med ioniq. Vil man ha skikkelig gode lys så finnes det jo også biler med laserlys, bare bla opp en mill så er det i boks  ;)

Jeg trenger ikke å prøve flere biler da jeg liker denne. Man finner ALLTID en bedre bil, men må vurdere hva som er de viktigste egenskapene for sitt behov og ikke minst egen økonomi.

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 13:47
Golf er en bra bil, men egolf er desverre ikke en så bra elbil. EGolfene vi har på jobben er det stadig vekk noe galt med (5 stk), mens leaf er det lite problemer med. EGolf mangler battervarmer som er helt avgjørende hvis du skal hurtiglade på langtur. Når den også mangler varme i ratt og elektriske seter så er mye av komforten, som jeg forventer i en ny bil,  borte. Led nærlysene på ioniq er like bra/dårlig som nærlysene i golf. Fjernlyset i ioniq er ikke bra, det er de heller ikke i dagens egolf. Hvis neste generasjon egolf har bedre fjernlys så blir dette en helt klar forbedring i forhold til dagens. Jeg har satt inn bedre fjærlys pærer i IONIQen og er fornøyd med disse.
Ok. Vi har fått med oss at du ikke liker e-golf. Og de fleste av oss er uenige med deg. Jeg har levd fint i to år med e-golf som eneste bil, og er godt fornøyd med den. Ladehastighet er null problemer på langturer, og jeg har nå kjørt mer enn 10000 km med langturer der hurtiglading er nødvendig.

Hvis e-golfen er rubbish og Ioniq suverent bedre, hvorfor tror du da at jeg og andre likevel har valgt å bestille den oppgraderte versjonen? Jeg har prøvd Ioniq og ble ikke overbevist nok til å velge den. Ikke fordi Ioniq ikke er en bra bil, men fordi jeg vurderte e-golf som bedre. Valg av bil er en smakssak. Det er noen ting du prioriterer høyt og andre som er mindre viktige. For noen passer Ioniq perfekt. For andre vil mangelen på app styring, dårlig sikt bakover, lavt under taket i baksetet og andre detaljer gjøre at man foretrekker en annen bil som er bedre på de tingene.

moby666

IONIQ er ikke noe lavere i baksetet enn Tesla s. Uten soltak får du fint plass til personer på 185. Skal du frakte et basketball lag så blir det snaut, men det gjør det også i egolf i lengde retningen.

Når man har klima anlegg som fungerer og varme i rattet så er man ikke like avhengig av en app til forvarming slik egolf er. Timer funksjonen i IONIQ fungerer helt greit.

Nå skal det vistnok komme en 3.part app til IONIQ så vi får se mye den kommer til å koste. Jeg står ihvertfall ikke i kø for en app. Ønsker meg heller en 3 fase ac lader i IONIQ samt fler 100kw DC ladere.

RS

Oh. Kommer ioniq med en app. Høres bra ut. Da slår den e-golf på alle mulig måter.

moby666

Står litt mer i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31601.0.html

Sitat fra: RS på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:23
Oh. Kommer ioniq med en app. Høres bra ut. Da slår den e-golf på alle mulig måter.

Crown

Sitat fra: tutti på tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:30
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:28
Har fått inntrykk av mye bugs og barnesykdommer på Ioniq. Hvordan er kvalitetsfølelsen på en Ioniq kontra E-Golf? Er i ferd med å bestemme meg for nye E-Golf eller Ioniq.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du liker bil uten app, som du må "legge" deg ned i, med et vanskelig utnyttbart bagasjerom, ubrukelig selvstyringfunksjon, lav takhøyde i bagasjerommet, med blant markedets minste batteri  samt de dårligste lysene i 2017 så er Ioniq kanskje noe for deg. Hvis du i tillegg tror at det blir lett å få tak i en slik under 290-300 ferdig på vei i 2017 så er du også en optimist. Dukker denne opp hos deg i høst så er den kanskje utdatert med en varslet 2018 modell med mye større batteri. Er du glad i verkstedbesøk så treffer du også innertier med Ioniq med markedets korteste intervaller 15000 km/maks 12 mnd.

Til trådstarter - ikke hør noe særlig på Tutti her, han har gjort det til sin livsoppgave å lete med lys og lykte inne på alle forum her for å finne Ioniq-innlegg som han kan poste drit om bilen om, selv om han ikke har noen som helst erfaring med den selv :) Han er nok bare misunnelig på kjørelengden, effektiviteten og verdi for pengene.

Ellers er serviceintervallet på e-Golf ikke så mye bedre, det er første service etter 2 år, og deretter hvert år. Jeg kjører akkurat 15000km i året, så da hadde jeg, bortsett fra første året, måttet ha Golf like ofte på service. Det gjelder langt de fleste (gjenomsnittlig kjørelengde i Norge er 12000km/år).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:20
IONIQ er ikke noe lavere i baksetet enn Tesla s. Uten soltak får du fint plass til personer på 185. Skal du frakte et basketball lag så blir det snaut, men det gjør det også i egolf i lengde retningen.

Når man har klima anlegg som fungerer og varme i rattet så er man ikke like avhengig av en app til forvarming slik egolf er. Timer funksjonen i IONIQ fungerer helt greit.

Nå skal det vistnok komme en 3.part app til IONIQ så vi får se mye den kommer til å koste. Jeg står ihvertfall ikke i kø for en app. Ønsker meg heller en 3 fase ac lader i IONIQ samt fler 100kw DC ladere.
At Tesla også har dårlig takhøyde bak gjør ikke Ioniq noe bedre av den grunn. Skal du frakte voksene personer av en viss størrelse i baksetet er e-golf bedre enn Ioniq, og det er et ubestridelig fakta. For mitt vedkommende er ikke plass for voksne i baksetet noen big deal. Men mer fleksibel seteløsning med mulighet for å felle ned seteryggen i midten, i tillegg til at man har god sikt bakover er vel så viktig. Her er e-golf best i klassen.

Forvarming via app er en funksjon som jeg bruker daglig og setter stor pris på. Når du setter deg i iskald bil hjelper det lite å trøste seg med oppvarmet ratt og at klimaanlegget virker. Du vil like fullt sitte å fryse de første 3 minuttene. Det holder å starte forvarming 5 minutter før du skal dra for å slippe å fryse i en e-golf. Og hvis du ikke drar til nøyaktig samme tidspunkt hver dag, hjelper det lite med timer.

Ellers kan jeg nevne en liten detalj som min kollega, som har kjøpt Ioniq, stusset over. Sidespeilene kan justeres elektrisk og er innfellbare, men har ikke oppvarming. Du får derfor ikke fjernet dugg og is. Når han konsulterte manualen var det ikke anbefalt å skrape is fra speilene, du ble derimot anbefalt å sette bilen på et varmt sted. :laugh: Bare for å nevne det så har e-golf oppvarmede speil.

eivhelle

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:17
Til trådstarter - ikke hør noe særlig på Tutti her, han har gjort det til sin livsoppgave å lete med lys og lykte inne på alle forum her for å finne Ioniq-innlegg som han kan poste drit om bilen om,
Da bringer jo moby666 fin balanse i diskusjonen, siden han har nøyaktig samme livsoppgave i forhold til e-golf. ;)

JPV

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:05
Sitat fra: moby666 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:20

At Tesla også har dårlig takhøyde bak gjør ikke Ioniq noe bedre av den grunn. Skal du frakte voksene personer av en viss størrelse i baksetet er e-golf bedre enn Ioniq, og det er et ubestridelig fakta. For mitt vedkommende er ikke plass for voksne i baksetet noen big deal. Men mer fleksibel seteløsning med mulighet for å felle ned seteryggen i midten, i tillegg til at man har god sikt bakover er vel så viktig. Her er e-golf best i klassen.

Forvarming via app er en funksjon som jeg bruker daglig og setter stor pris på. Når du setter deg i iskald bil hjelper det lite å trøste seg med oppvarmet ratt og at klimaanlegget virker. Du vil like fullt sitte å fryse de første 3 minuttene. Det holder å starte forvarming 5 minutter før du skal dra for å slippe å fryse i en e-golf. Og hvis du ikke drar til nøyaktig samme tidspunkt hver dag, hjelper det lite med timer.

Ellers kan jeg nevne en liten detalj som min kollega, som har kjøpt Ioniq, stusset over. Sidespeilene kan justeres elektrisk og er innfellbare, men har ikke oppvarming. Du får derfor ikke fjernet dugg og is. Når han konsulterte manualen var det ikke anbefalt å skrape is fra speilene, du ble derimot anbefalt å sette bilen på et varmt sted. :laugh: Bare for å nevne det så har e-golf oppvarmede speil.

Veldig bra at du er fornøyd med e-golfen din. Er det i orden at jeg er fornøyd med Ioniqen min? MYE lengre rekkevidde, og MYE lavere pris enn e-golf syns jeg er stas. I tillegg til Hyundai er et av de mest driftssikre merkene, og at Ioniqen er velutstyrt og lettkjørt.
Ioniq Electric, hvit, teknikk, skinn
Forventet til Norge 10.12.2016

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:05

Kan dere ikke bare slutte med direkte feilopplysning, begynner å bli passe lei. Kollegaen din kan kanskje lese instruksjonsboken. Ioniq har oppvarmede speil. De går på samtidig med varmetrådene i bakruten. Slik er det med alle asiatiske biler jeg kjenner til.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA