Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sporty alternativ?

Startet av psyfoon, søndag 23. april 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:12
Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:17
Til trådstarter - ikke hør noe særlig på Tutti her, han har gjort det til sin livsoppgave å lete med lys og lykte inne på alle forum her for å finne Ioniq-innlegg som han kan poste drit om bilen om,
Da bringer jo moby666 fin balanse i diskusjonen, siden han har nøyaktig samme livsoppgave i forhold til e-golf. ;)

Ja, han går for langt han også motsatt vei. Av og til er det slik at "med slike venner, hvem trenger fiender". ;-)

Uansett bør man holde seg for god til direkte feilopplysning av fakta slik som du og andre her har drevet med. Vi som har Ioniq har muligens litt større grunnlag til å svare på faktaspørsmål enn dere som ikke har.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tuono

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:20
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:05
Ellers kan jeg nevne en liten detalj som min kollega, som har kjøpt Ioniq, stusset over. Sidespeilene kan justeres elektrisk og er innfellbare, men har ikke oppvarming. Du får derfor ikke fjernet dugg og is. Når han konsulterte manualen var det ikke anbefalt å skrape is fra speilene, du ble derimot anbefalt å sette bilen på et varmt sted. :laugh: Bare for å nevne det så har e-golf oppvarmede speil.

Kan dere ikke bare slutte med direkte feilopplysning, begynner å bli passe lei. Kollegaen din kan kanskje lese instruksjonsboken. Ioniq har oppvarmede speil. De går på samtidig med varmetrådene i bakruten. Slik er det med alle asiatiske biler jeg kjenner til.


Og der........forsvant vel alle grunnlag for å diskutere videre med herremannen.... Det finnes intet grunnlag å diskutere videre på. Fyren omgir seg med ekspertise som ikke finner ut av å fyre igang speilene sine. Det neste er vel klage på slark i de samme speilene ved rygging....?


La han tygge litt på den.

eivhelle

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:20
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:05
Ellers kan jeg nevne en liten detalj som min kollega, som har kjøpt Ioniq, stusset over. Sidespeilene kan justeres elektrisk og er innfellbare, men har ikke oppvarming. Du får derfor ikke fjernet dugg og is. Når han konsulterte manualen var det ikke anbefalt å skrape is fra speilene, du ble derimot anbefalt å sette bilen på et varmt sted. :laugh: Bare for å nevne det så har e-golf oppvarmede speil.

Kan dere ikke bare slutte med direkte feilopplysning, begynner å bli passe lei. Kollegaen din kan kanskje lese instruksjonsboken. Ioniq har oppvarmede speil. De går på samtidig med varmetrådene i bakruten. Slik er det med alle asiatiske biler jeg kjenner til.
Problemstillingen er jo at han leste instruksjonsboken uten å finne det han lette etter. Ok. Jeg har ingen mulighet for å etterprøve det, men må forholde meg til det jeg får opplyst.

Kobling mellom varmetråder for bakruten og sidespeil er heller ikke spesielt logisk, så jeg skjønner at han stusset.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:38

Problemstillingen er jo at han leste instruksjonsboken uten å finne det han lette etter. Ok. Jeg har ingen mulighet for å etterprøve det, men må forholde meg til det jeg får opplyst.

Kobling mellom varmetråder for bakruten og sidespeil er heller ikke spesielt logisk, så jeg skjønner at han stusset.

Jeg synes det er veldig logisk. Når man kjører inn i en tunnel f.eks. og det blir mye dugg pga temperaturfoskjellen, så er det greit med bare én knapp for å fjerne duggen fra speil og bakrute. Når det er is på bilen er det også gjerne de to stedene samtidig. Kommer egentlig ikke på så mange situasjoner der det _ikke_ er logisk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

rolandvg99

#34
Gratulerer med valg av bil. Mye irritasjon å spore hos noen av debattantene, men bilen er slett ikke dårlig. Bagasjerommet virker lite, men med nedlagte bakseter er den blant de største. Har selv fryktelig lysst på Ioniq, men helsa tilsier at om ikke mange år kommer jeg til å slite med og komme meg inn/ut av doningen.

VW Golf er en ok bil, men noe teknisk solid mesterverk/vidunder er den ikke. Har, som mange andre, bekjente med VW som har rakket ned på mine valg av framkomstmiddel (i mitt tilfelle Renault) med argumenter som "rustholk", "elendig sammenskrudd" og "skyhøye servicepriser". Samtlige VW-bekjente har hatt rustproblemer og/eller lakkslipp, mens mine Renault Megane og Scenic har vært rustfrie. Ingen driftstans med unntak av defekt dynamo etter 11 år på min 2004 Megane. Selvfølgelig litt småplukk som stabilisatorstag og lignende, men med tanke på bruken som kombinert familie-/band-bil holder de koken forbausende bra (Tenker med grøss og gru på en tidligere VW Caravelle Coach med selvdestruerende 1,6 l turbo-diesel med 3 totalhavari før den ble vraket 9 år gammel etter snaue 180 000 km).

Finner det merkelig at tyske biler til stadighet sliter med rust, da Audi 90 var relativt rustfri. Kia/Hyundai moser tysk kvalitet i de fleste rapporter, men de er vel å regne som "Fake news" i de tysk-klingende kretser. En kan gjennomføre MYE service for kr 60 000,-/80 000,- pluss renter. Forutsatt kr 3000,- pr service og at Golf ikke trenger noe service, kan en serve en Ioniq i mer enn 300 000 km før merprisen på NYE Golf er spart inn.

Igjen: gratulerer med valget av et godt framkomstmiddel.

"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:23

Uansett bør man holde seg for god til direkte feilopplysning av fakta slik som du og andre her har drevet med. Vi som har Ioniq har muligens litt større grunnlag til å svare på faktaspørsmål enn dere som ikke har.
Da får du fortelle meg hvilke andre faktafeil jeg har drevet med. Jeg har bommet på oppvarmede sidespeil, men det var basert på det jeg ble fortalt av en som har Ioniq og derfor har større grunnlag enn meg for å vite dette. Altså det som burde vært en pålitelig kilde.

Resten har jeg basert på egne erfaringer fra prøvekjøring av bilen samt det jeg kan lese fra produktdatablad.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#36
Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:41
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:38

Problemstillingen er jo at han leste instruksjonsboken uten å finne det han lette etter. Ok. Jeg har ingen mulighet for å etterprøve det, men må forholde meg til det jeg får opplyst.

Kobling mellom varmetråder for bakruten og sidespeil er heller ikke spesielt logisk, så jeg skjønner at han stusset.

Jeg synes det er veldig logisk. Når man kjører inn i en tunnel f.eks. og det blir mye dugg pga temperaturfoskjellen, så er det greit med bare én knapp for å fjerne duggen fra speil og bakrute. Når det er is på bilen er det også gjerne de to stedene samtidig. Kommer egentlig ikke på så mange situasjoner der det _ikke_ er logisk.
Hvis du har forvarmet bilen vil det være fritt for is og dugg på rutene. Da er det unødvendig å fyre opp bakruta og brenne av 200W ekstra bare fordi du vil fjerne rim fra sidespeilene som ikke nyter godt av at det er varmt i kupèen. Så det er absolutt gode grunner for å ha egen knapp for å sette varme på sidespeilene.

Utvendig dugg på bakruta fjernes dessuten mest effektiv med vindusviskeren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

#37
Antar du tuller nå? Eller drikker du på en hverdag?


Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:49

Hvis du har forvarmet bilen vil det være fritt for is og dugg på rutene. Da er det unødvendig å fyre opp bakruta og brenne av 200W ekstra bare fordi du vil fjerne rim fra sidespeilene som ikke nyter godt av at det er varmt i kupèen. Så det er absolutt gode grunner for å ha egen knapp for å sette varme på sidespeilene.

Utvendig dugg på bakruta fjernes dessuten mest effektiv med vindusviskeren.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

pej

Jeg var heldig å "snek i køen" og fikk kjøpt en "brukt" fullspekket Ioniq idag:) Vi har kjørt Leaf i 5 år og Tesla i 3 og jeg har testet absolutt alt av elbiler. Jeg mener uten tvil at Ioniq er det beste bilkjøpet idag. For oss blir dette nr 2 bil, men det blir nok til at vi kjører denne mest. Med hurtiglader som faktisk ER hurtiglader, så kan den lett benyttes i hele landet som nå er teppebombet med hurtigladere. Tommel opp for denne bilen!
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:53
Antar du tuller nå? Eller drikker du på en hverdag?


Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:49
Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:41
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:38

Problemstillingen er jo at han leste instruksjonsboken uten å finne det han lette etter. Ok. Jeg har ingen mulighet for å etterprøve det, men må forholde meg til det jeg får opplyst.

Kobling mellom varmetråder for bakruten og sidespeil er heller ikke spesielt logisk, så jeg skjønner at han stusset.

Jeg synes det er veldig logisk. Når man kjører inn i en tunnel f.eks. og det blir mye dugg pga temperaturfoskjellen, så er det greit med bare én knapp for å fjerne duggen fra speil og bakrute. Når det er is på bilen er det også gjerne de to stedene samtidig. Kommer egentlig ikke på så mange situasjoner der det _ikke_ er logisk.
Hvis du har forvarmet bilen vil det være fritt for is og dugg på rutene. Da er det unødvendig å fyre opp bakruta og brenne av 200W ekstra bare fordi du vil fjerne rim fra sidespeilene som ikke nyter godt av at det er varmt i kupèen. Så det er absolutt gode grunner for å ha egen knapp for å sette varme på sidespeilene.

Utvendig dugg på bakruta fjernes dessuten mest effektiv med vindusviskeren.

Sliter du med å se logikken i det jeg skrev? Helt utrolig.. ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: moby666 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:53
Antar du tuller nå? Eller drikker du på en hverdag?

Det er ofte vanskelig å vite hvem du svarer, hadde vært greit om du orket å quote litt bedre :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:45

Da får du fortelle meg hvilke andre faktafeil jeg har drevet med. Jeg har bommet på oppvarmede sidespeil, men det var basert på det jeg ble fortalt av en som har Ioniq og derfor har større grunnlag enn meg for å vite dette. Altså det som burde vært en pålitelig kilde.

Resten har jeg basert på egne erfaringer fra prøvekjøring av bilen samt det jeg kan lese fra produktdatablad.

Nå sa jeg vel ikke at du hadde flere, men Tutti har vært korrigert i andre tråder. Må innrømme at jeg har blandet dere litt i det siste, for det er omtrent likt innhold. :-D

Og vedrørende produktdatablad så står det ganske greit på hyundai.no hva som er utstyret på bilen. Varme i speil er f.eks. listet som standard i alle modeller, så helt finlest det har du ikke :-)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

#42
Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:04
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:45

Da får du fortelle meg hvilke andre faktafeil jeg har drevet med. Jeg har bommet på oppvarmede sidespeil, men det var basert på det jeg ble fortalt av en som har Ioniq og derfor har større grunnlag enn meg for å vite dette. Altså det som burde vært en pålitelig kilde.

Resten har jeg basert på egne erfaringer fra prøvekjøring av bilen samt det jeg kan lese fra produktdatablad.

Nå sa jeg vel ikke at du hadde flere, men Tutti har vært korrigert i andre tråder. Må innrømme at jeg har blandet dere litt i det siste, for det er omtrent likt innhold. :-D

Og vedrørende produktdatablad så står det ganske greit på hyundai.no hva som er utstyret på bilen. Varme i speil er f.eks. listet som standard i alle modeller, så helt finlest det har du ikke :-)
Jeg har generellt stor interesse for elbiler, men jeg pugger ikke utstyrslisten til alle modellene.  ;)

Det som irriterer meg med Ioniq, er at de er veldig nær å kunne laget noe som ikke finnes alternativer i markedet for i dag. De har laget en bil som er lengre enn konkurrentene og kunne potensielt ha laget en mye større bil på samme fotavtrykket, hvis de bare hadde ofret litt aerodynamikk for mer volum. De kunne enkelt ha fått 100 liter ekstra bagasjeplass og laget noe som minner om en elektrisk Skoda Octavia. En billig bil med mye plass. I stedet har de laget nok en elbil som godt kunne vært litt større.

Den samme irritasjonen deles for så vidt også med VW, som relativt enkelt kunne ha lansert Golf stasjonsvogn som elbil siden stasjonsvognen er omtrent identisk med standard golf fra fronten til bakre hjulbue. Man kunne i praksis bare ha smekket inn elektrisk drivlinje uten store modifikasjoner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:07

Jeg har generellt stor interesse for elbiler, men jeg pugger ikke utstyrslisten til alle modellene.  ;)

Det må du gjøre hvis du skal uttale deg med skråsikkerhet, kan bli dømt for doping selv om legen sa at leppekremen var ok, vet du  ;)

Men da kan du jo lære kollegaen din noe nytt i morgen da. Og jeg har ikke tenkt over det i det hele tatt, for å aktivere varme  i speilet på denne måten har vært slik på alle biler jeg har hatt med varme i speilet. Dvs Lexus LS400, RX300 og IS200. Toyota Camry, RAV4 og Yaris hybrid. Nå Subaru Outback, Nissan Leaf og Ioniq'en. MEN jeg sjekket maualen til Ioniqen nå, og jeg er faktisk ikke i stand til å finne noe om det, det skal jeg ærlig innrømme. De har rett og slett glemt det, den norske manualen bærer litt preg av å være laget i en fart. Men varme i speilet er det okke som, det har jeg brukt flere ganger ;)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:27
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:07

Jeg har generellt stor interesse for elbiler, men jeg pugger ikke utstyrslisten til alle modellene.  ;)

Det må du gjøre hvis du skal uttale deg med skråsikkerhet, kan bli dømt for doping selv om legen sa at leppekremen var ok, vet du  ;)


Med tårer i øynene vil jeg påstå at jeg er så uskyldig i denne saken. Kollegaen min, som jeg har stor tillit til, fortalte meg at det ikke var prestasjonsfremmende midler i de sidspeilene. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA