Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Adressa En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere

Startet av ElStorm, onsdag 12. april 2017, klokken 11:33

« forrige - neste »

ElStorm

Elbil eier i 2 dager  :o Ny på forum, og i Elbil verden, leser mye gode tips og triks her inne ! Fantastisk forum  :+1: Har lest litt om at bruk av Radio trekker lite strøm, gjelder det dersom man bruker Iphone tilkoblet via USB pluggen ? Kanskje dumt sprøsmål, men ser ikke tlf lader når den er koblet til via USB, da skal det vel ikke trekke strøm ? Eller tar jeg feil ?
Mitsubishi I-Miev 2013 mod
Fersk Elbileier :-)

Lars C. Krogenæs

Hei og velkommen på forumet.

Motoren på elbilen din trekker 47.000 watt på full effekt. En iphone under lading trekker 5 watt.

Strømtrekket på iphonen og radio utgjør dermed noen få mm av kjørelengden.

Forøvrig: imieven har et 12v batteri hvor lys, radio, kjørecomputer henter strømmen sin fra. Dette batteriet blir ladet samtidig med at bilen lades og under kjøring. Men forbruket her vil ikke påvirke kjørelengden i praksis.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ElStorm

Takk for svar :-) Da blir det musikk i Mjauen fremover :-)
Mitsubishi I-Miev 2013 mod
Fersk Elbileier :-)

Alexander Holtet

For ordens skyld: 12V batteri lades kun under kjøring,  og ikke mens bilen lades.
Av denne grunn har endel opplevd å ikke få "startet" bilen fordi 12V batteriet er flatt, et par gode gamle startkabler og bilen går igjen :-)

Er derfor greit å ha tenning helt på når man feks. Står og venter på noen etc. Så tapper man ikke 12V batteriet med lys og radio mm.

jakure

Sitat fra: Alexander Holtet på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:31
For ordens skyld: 12V batteri lades kun under kjøring,  og ikke mens bilen lades...

Hmm... mener du at det stemmer? Har selv målt 12V systemet i sigarettuttaket ved a vri nøkkelen til ACC og observert at spenningen øker fra 12,6-8 til rundt 14,4 når jeg setter på standar hjemmelading. Og konkluderer med det at 12V batteriet også lades når bilen settes på lading.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Stjerneglis

12V batteriet lades både under kjøring og lading av kjørebatteriet. Det er bare å måle spenningen mellom polene og se...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

PionerThink

Jeg målte direkte på polene under lading av fremdriftsbatteriet på vår i-Miev. Spenningen lå på 14,5V faktisk, så jeg var mer bekymret for at det var litt i det meste laget ::)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TB

Sitat fra: Alexander Holtet på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:31
For ordens skyld: 12V batteri lades kun under kjøring,  og ikke mens bilen lades.
Av denne grunn har endel opplevd å ikke få "startet" bilen fordi 12V batteriet er flatt, et par gode gamle startkabler og bilen går igjen :-)

Er derfor greit å ha tenning helt på når man feks. Står og venter på noen etc. Så tapper man ikke 12V batteriet med lys og radio mm.
Når bil lader hovedbatteriet lades og 12 V batteri. Men, om du venter, og lar nøkkel stå i "radio" posisjon lades ikkje batteriet og kan gå tomt. (Men, du normalt vil nok den som venter bli lei før batteri er tomt..)

Enkel måte å sjå når lading av 12 V starter er å sjå på kupelyset. Originalt er dette glødepære. Åpne opp døra, kupelys har gulaktig lys. Vri nøkkel til posisjon 1, radio, hovedlys, vifte osv. starter å gå (men, ingen varme) - kupelys blir meir gult. Start bilen - lys blir sterkt, og klart.

Med bil av, dør åpen, kupelys på - koble til lader - kupelys går frå svakt til sterkt lys.

Ergo - lades både når bilen er på, og når den lades. (Eg har målt med voltmeter og..)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA