Planlegger kjøp av Elbil ca 5-6 mnd frem i tid. Hvilken skal jeg gå for?

Startet av RamGuy, onsdag 25. januar 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Trond.m

Ser at mange (eiere) av Ioniq roser denne bilen opp i skyene og påstår at e-Golf med alt utstyr koster 60-70.000 mer. Det kan kanskje stemme, men kjøper man Ioniq og ønsker litt utstyr, så får også med seter i skinn (som jeg antar er skai) Mange synes stoffseter er å foretrekke, og da reduseres prisen på e-Golf med 14.500 kr. Ioniq har mye utstyr, men har nok vesentlig dårligere hovdlys enn e-Golf facelift med dynamiske LED lys med oppvarmet lyktespyler. Rekkevidden vil nok være ganske lik. Selv om prisen for e-Golf er noe høyere enn Ioniq, så tror jeg ikke verditapet blir høyere for e-Golf. Når det gjelder kjøreglede og følt kvalitet er det vel ingen som etter min erfaring kan måle seg med BMW i3. Så hvis man kan leve med en 4-seter med begrenset bagasjeplass, så gir den utrolig mye bil (og glede) for pengene. Den har også klart lavest servicepris med kun ca 5500 kr for 5 år 100.000 km serviceavtale  ;)

Crown

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 16:49
Ser at mange (eiere) av Ioniq roser denne bilen opp i skyene og påstår at e-Golf med alt utstyr koster 60-70.000 mer. Det kan kanskje stemme, men kjøper man Ioniq og ønsker litt utstyr, så får også med seter i skinn (som jeg antar er skai) Mange synes stoffseter er å foretrekke, og da reduseres prisen på e-Golf med 14.500 kr. Ioniq har mye utstyr, men har nok vesentlig dårligere hovdlys enn e-Golf facelift med dynamiske LED lys med oppvarmet lyktespyler. Rekkevidden vil nok være ganske lik. Selv om prisen for e-Golf er noe høyere enn Ioniq, så tror jeg ikke verditapet blir høyere for e-Golf. Når det gjelder kjøreglede og følt kvalitet er det vel ingen som etter min erfaring kan måle seg med BMW i3. Så hvis man kan leve med en 4-seter med begrenset bagasjeplass, så gir den utrolig mye bil (og glede) for pengene. Den har også klart lavest servicepris med kun ca 5500 kr for 5 år 100.000 km serviceavtale  ;)

Grunnen til at jeg er så mye inne på tråden her og "maser" er at det er så utrolig mye feilinformasjon om Ioniq fra de som ikke har bilen selv. En sier at ACC ikke er standard, og nå sier du at du må ha skinn hvis du har mer utstyr. Du _må_ ikke ha skinn hvis du kjøper teknikkpakke, skinnseter koster 10.000 ekstra. Det er nok kunstskinn, ingen kyr har ofret livet, men de er _ventilerte, altså med kjøling om sommeren som kan stilles i tre trinn. I3 er morsom å kjøre, ingen tvil om det, men hjelper ikke at den koster 5000 mindre over en 5-årsperiode hvis selve bilen er 80.000 dyrere med samme utstyr :) Og "opplevd" kvalitet er en subjektiv følelse på linje med om man liker utseendet eller ikke. Jeg liker ikke utseendet på I3, andre synes den ser flott ut. Om de hadde ment det samme dersom det var Kia som hadde bygget den og ikke BMW er jeg usikker på ;)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moby666

Teslabjørn tester egolf denne helgen. Blir morsomt å høre hva han mener om egolf vs IONIQ.

Trond.m

Sitat fra: moby666 på fredag 27. januar 2017, klokken 17:52
Teslabjørn tester egolf denne helgen. Blir morsomt å høre hva han mener om egolf vs IONIQ.
Det blir VELDIG interessant. Har en e-Golf i bestilling  ;)

Øyvind.h

Men han tester vel den gamle modellen? Mtp rekkevidde og ladehastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. januar 2017, klokken 19:16
Men han tester vel den gamle modellen? Mtp rekkevidde og ladehastighet.
Hvis han tester en utgått modell av e-Golf mot en helt ny Ioniq så er det helt meningsløst. I så fall virker det som et bestillingsverk fra Hyundai. Det har jo tidligere publisert konkurrent-sammenlikninger fulle av feil, så det forteller jo litt om deres markedsavdeling.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: tutti på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:06
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 25. januar 2017, klokken 18:22
"Best value for money" elbilen i dag er Hyundai Ioniq. En "minitesla" med selvkjøring
Drar du ikke Tesla + selvkjøringsbegrepet til Hyundai litt for lang her? Vi snakker vel fortsatt om "selvkjøring" med 3 sek. on/off switch. Jeg tipper konsepter er såpass begrenset i dag at eierne kommer til å skru det av etter kort tid. Tesla har et helt annet system og en helt annen rekkevidde :)

Det spørs også om ikke bruktprisene på første generasjon Ioniq kommer til å rase til høsten når vi allerede ved at 2018 modellen er på vei med større batteri.

Siste jeg sjekket prisene i høst så skulle alle forhandlerne ha 300k for en Ioniq. Da får du en bil uten ACC, app, med dårlig lys og knøttlite bagasjerom.
Du har rett i at det ikke er like bra som Tesla, men den styrer seg selv i kjørefeltet, men ber om at du tar over kontrollen i svinger etc. (2:40 ut i klippet)

https://m.youtube.com/watch?v=0kZgYdKmIKA

Større batteri kommer på ioniq'en, men den kommer også med større pris. At man kan kjøre minimum 160km under elendige forhold er for mange praktiske formål nok til de fleste langturer.

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Crown

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 18:56
@Crown, beklager.. innrømmer at jeg tok feil med hensyn til at skinnseter var valgfritt på Ioniq. Jeg mener likevel at det kan være fordelaktig å betale 80.000 mer for en i3, hvis verditapet er lavere enn en Ioniq. Men det gjelder for de som har tilgang til rimelig kaptal (oppsparte penger eller rimelig lån).
Men kan like eller ikke like i3, men når man med storkunderabatt kan få kjøpt en i3 med absolutt alt av utstyr og vinterhjul for ca 320.000 så er det veldig gunstig for de som ikke trenger plassen i en Ioniq.

Jeg gikk inn på konfiguratoren og valgte fully charged, metallic og de beste originalfelgene, da kom jeg til 366.000. Får "vanlige" folk 46.000 i rabatt på en enkel måte? Jeg er medlem av bondelaget, dvs Agrol, og fikk 4% rabatt på Ioniq, altså betalte jeg 273k for alt uten soltak, som hadde kostet 10k ekstra. Agrol har også avtaler med BMW, samme prosentbeløp, så jeg kunne fått 14-15k i rabatt og bilen for 350k. Altså nesten 80k forskjell. Slå av litt her og legg på prisen på Ioniq pga litt høyere pris på teknikkpakke enn når jeg bestilte, så sier vi 70k.

Hvorfor tror du forresten at Ioniq får høyere verditap enn I3? Spesielt hvis du ser på kronebeløpet? Jeg kunne med letthet solgt min for 300k og gjerne mer nå for markedet er støvsuget, manglende leveringskapasitet er hovedgrunnen til at det ikke flommer over med Ioniqer nå. Bilen har 5 år/fri km garanti på alt, og 8 år / 200.000km på batteriet/drivlinje så det er ingen grunn til å skygge banen om noen år heller. Vedrørende service, så har jeg fått oppgitt alt fra 1200kr til 2000kr pr årlig service, men det er jo ingen som har hatt ennå så fasiten vet jeg ikke :) Uansett blir jo det alt fra 700 kroner billigere til 2500kroner dyrere på 5 år. Bremseklosser/vindusviskere kommer utenom som på i3. Vil tippe standarddekkene til Ioniq er rimeligere enn de spesiallagde I3-dekkene. Hyundai har tradisjonelt hatt lave delepriser, BMW er vel ikke så kjent for det. Så vi får se hvem som kommer rimeligst ut :)
x 2016 Leaf 30kW

Crown

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 19:26
Hvis han tester en utgått modell av e-Golf mot en helt ny Ioniq så er det helt meningsløst. I så fall virker det som et bestillingsverk fra Hyundai. Det har jo tidligere publisert konkurrent-sammenlikninger fulle av feil, så det forteller jo litt om deres markedsavdeling.
Teslabjørn kjøpt og betalt av Hyundai? :-D Haha. Nå tar du helt av her. Jeg har en teori om at det er fordi det ikke finnes noen biler å prøve av e-Golf med større batteri pr nå, men det er mulig det bare er meg, og at du har en på lur :) Uansett vil det jo gi en veldig god pekepinn på hvordan forbruket blir, bare gang opp med litt mer batterikapasitet.
x 2016 Leaf 30kW

Speeder

Sitat fra: Crown på fredag 27. januar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 19:26
Teslabjørn kjøpt og betalt av Hyundai? :-D Haha. Nå tar du helt av her. Jeg har en teori om at det er fordi det ikke finnes noen biler å prøve av e-Golf med større batteri pr nå, men det er mulig det bare er meg, og at du har en på lur :) Uansett vil det jo gi en veldig god pekepinn på hvordan forbruket blir, bare gang opp med litt mer batterikapasitet.
Han er nok kjøpt og betalt, sammenligner gammel Zoe mot ny Ioniq også. Att det år ann! Der har sikker ikke noe sammenheng med tilgjengelige biler...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Stikkkontakt

Sitat fra: Crown på fredag 27. januar 2017, klokken 20:05
Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 18:56
@Crown, beklager.. innrømmer at jeg tok feil med hensyn til at skinnseter var valgfritt på Ioniq. Jeg mener likevel at det kan være fordelaktig å betale 80.000 mer for en i3, hvis verditapet er lavere enn en Ioniq. Men det gjelder for de som har tilgang til rimelig kaptal (oppsparte penger eller rimelig lån).
Men kan like eller ikke like i3, men når man med storkunderabatt kan få kjøpt en i3 med absolutt alt av utstyr og vinterhjul for ca 320.000 så er det veldig gunstig for de som ikke trenger plassen i en Ioniq.

Jeg gikk inn på konfiguratoren og valgte fully charged, metallic og de beste originalfelgene, da kom jeg til 366.000. Får "vanlige" folk 46.000 i rabatt på en enkel måte?

Skjønner ikke helt hvordan du får den prisen.
Bilen koster 350.900. De dyreste felgene og metalliclakk er inkludert i Fully Charged-pakken.

Jeg hadde tilbud på 322.000 kroner, men den har nok gått opp noen 1000-lapper etter nyttår.

Trond.m

Ok, tilbudsprisen uten rabatter er 350.900 ink. 19" vinterhjul for toppmodellen uten rabatter. Det vil jeg påstå er en ekstremt attraktiv pris. Jeg gjentar at tilsvarende bil koster 52.000 Euro uten vinterhjul.

Det er forresten litt interessant å lese om drifts og ladeproblemene på Ioniq. Forhandlerne som selger Ioniq er vel ikke akkurat de mest profesjonelle og sliter tydeligvis med å løse feilene. Alle biler kan ha feil, men jeg tror nok BMW har et bedre serviceapparat enn Huyndai.
BMW i3 har vist jeg å holde seg godt i pris, på tross av at prisen har blitt redusert betydelig siden introduksjonen i 2014.

Ioniq er sikkert en helt grei elbil. Jeg vurderte selv å kjøpe en, men synes at det ble en stor nedtur i forhold til BMW i3. Men jeg ser jo at den som vil ha en stor og billig bil kan ha mye glede av den.

moby666

Hadde prisen vært lik på i3 vs IONIQ hadde jeg fremdeles valgt IONIQ, da den rett og slett er en mer komplett bil og kan fungere som nr.1 bil.

Spiller det noen rolle om TeslaBjørn sammenligner ny eller gammel egolf? Er stort sett bare større batteri pluss noen nye eksospotter på den nye. Jo, så har den fått litt mer standardutstyr og prisøkning på 40.000

Trond.m

Sitat fra: moby666 på fredag 27. januar 2017, klokken 21:15
Spiller det noen rolle om TeslaBjørn sammenligner ny eller gammel egolf? Er stort sett bare større batteri pluss noen nye eksospotter på den nye. Jo, så har den fått litt mer standardutstyr og prisøkning på 40.000

Crown

Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 21:12
Det er forresten litt interessant å lese om drifts og ladeproblemene på Ioniq. Forhandlerne som selger Ioniq er vel ikke akkurat de mest profesjonelle og sliter tydeligvis med å løse feilene. Alle biler kan ha feil, men jeg tror nok BMW har et bedre serviceapparat enn Huyndai.

Altså, i3-delen av forumet her har 58 sider under "feil og problemer" :) Inkludert døde biler som blir hentet av Viking. Jeg vet om én Ioniq som har vært helt død, den viste seg å ha noen bøyde pinner i et kontaktpunkt. Så er det en bil nå som ikke vil ta lading. Det meste annet skyldes nok litt fingertrøbbel, 12V-problemer pga en innstilling i software som ikke var satt riktig fra fabrikk, og så er det sikkert noen små bugs i software. Det er vel levert nærmere 1000 biler til nå.

Litt barnesykdommer må man regne med med helt ny modell, og software blir nok oppdatert om ikke så lenge. Klart det er en ny modell for forhandlerne også, vi som er de aller første som kjøper en modell løper alltid en liten risiko. I praksis har det nok ikke vært mer enn andre modeller.
x 2016 Leaf 30kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA