Planlegger kjøp av Elbil ca 5-6 mnd frem i tid. Hvilken skal jeg gå for?

Startet av RamGuy, onsdag 25. januar 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

"Best value for money" elbilen i dag er Hyundai Ioniq. En "minitesla" med selvkjøring og masse utstyr. Batteriet ha aktiv kjøling bl.a bra til gjentatte hurtigladinger på langtur. Den har også rekkevidde nok til de eventuelle kjøreoppdragene i arbeidet også.

Du kunne selvsagt vurdere en brukt Tesla S85. De koster fra 450k kr som er øverst i budsjettet ditt. Da har du en bil nr 1 til langturer, ferieturer etc. samt gratis supercharger. Stort batteri tåler også lenger total lengde før de må ev. byttes pga færre opp og utladinger fordelt over totalen.

Se roadtrip til Teslabjørn på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KLH

Jeg vil også anbefale at dere prøver Ioniq.

Vi begynte å se etter vår første el-bil i sommer. Prøvekjørte i3, Leaf og e-Golf. BMW var suveren å kjøre, men den ble stemt ut av de andre familiemedlemmene. Leaf falt gjennom på sittestilling, utseende og utstyr. Alle likte e-Golfen, men den hadde for kort rekkevidde så vi bestemte oss for å vente på den nye modellen.

I mellomtiden kom Ioniq. Hadde ikke lyst til å kjøpe Hyundai, men etter å ha prøvekjørt ble vi positivt overrasket. De to største feilene vi fant var merket i fronten og takhøyden bak. Bilen ble ikke stemt ut, men havnet på en sterk andreplass etter e-Golf som fremdeles stod øverst på ønskelisten.

Vi satte oss derfor opp på reservasjonslisten for ny e-Golf, og ventet i spenning på pris. Skuffelsen var stor da prisøkningen fra forrige modell ble veldig stor. Klarte ikke å få god rabatter, og endte opp med et pristilbud på ca. 335.000,- for en greit utstyr e-Golf uten vinterhjul.

Etter å ha vurdert prisen på e-Golf opp mot en Ioniq til ca. 265.000,- (metallic, teknikkpakke, skinn og Agrol-rabatt), ble det til at vi bestilte Ioniq. Fruen forsøkte, men hun klarte heller ikke å finne noen gode argumenter for å bruke 70.000,- mer på Golfen.

Vi prøvekjørte ikke Soul og B-klasse. Etter krangling om Mercedes-rust på C-klasse, lovet jeg meg selv at jeg aldri skulle kjøpe bil som er importerert av BoS igjen.
2024 BMW iX1
2022 Hyundai ioniq 5 (skranglekasse) - solgt
2020 Mercedes EQC
2019 Tesla Model 3 (med hengerfeste) - solgt
2019 Kia E-Niro - solgt
2019 Tesla Model 3 (uten hengerfeste) - solgt
2017 Hyundai Ioniq - solgt

Ebe

Ligger en joker og lurer også, den nye Leafen. Usikkert om det kommer en facelift med størrebatteri først, eller om Nissan går direkte på Leaf 2.0. Tipper vi vet innen 2-3 måneder.

Bilen kan enten være bra i seg selv, ellers så kan den presse prisen på andre biler i segmentet du leter etter.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ToWalkOrDrive

Ser at absolutt ingen nevner Renault Zoe, som nå er kommet med 41 kWh batteri med teoretisk rekkevidde på 400km NEDC (30 mil ca reellt). Den er jo grisebillig. Er det bare dritt? Ser den får ganske så bra på test, og den har jo eksistert en stund. Før ble en pepret med resultater av statistikk som viste feil per biltype, men har ikke sett sånne på en stund. Ser du og får Zoe med Bose anlegg og skinnseter. Er det noen grunn til at dette ikke er en perfekt bil til et ungt par??
Tesla Model Y                         2021-

Crown

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2017, klokken 18:16
Ser at absolutt ingen nevner Renault Zoe, som nå er kommet med 41 kWh batteri med teoretisk rekkevidde på 400km NEDC (30 mil ca reellt). Den er jo grisebillig. Er det bare dritt? Ser den får ganske så bra på test, og den har jo eksistert en stund. Før ble en pepret med resultater av statistikk som viste feil per biltype, men har ikke sett sånne på en stund. Ser du og får Zoe med Bose anlegg og skinnseter. Er det noen grunn til at dette ikke er en perfekt bil til et ungt par??

Han slo jo delvis fra seg Mercedes B-electric pga mangel på hurtiglader, og Zoe kan jo heller ikke hurtiglades. Reell kjørelengde på vinteren blir nok også vesentlig lavere enn 300km, kanskje under 200km fordi den har så veldig høyt forbruk på vinterkjøring pga teknologi som ikke er tilpasset kulde. Men den kan sikkert fungere greit den, er bare en klasse under de andre nevnte bilene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Orbit

Sitat fra: RamGuy på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:06
Behovet for bil ligger der i den forstand at diverse oppdrag på jobb kan kreve bil og det derfor stilles krav til at alle skal ha sertifikat og tilgang på privat bil.

Regner med at du får kjøregodtgjørelse for disse turene. Dersom du kan dokumentere dette, vil flere nybilforhandlerne fort hoste opp 8%++ rabatt på selv kampanjepriser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tutti

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 25. januar 2017, klokken 18:22
"Best value for money" elbilen i dag er Hyundai Ioniq. En "minitesla" med selvkjøring
Drar du ikke Tesla + selvkjøringsbegrepet til Hyundai litt for lang her? Vi snakker vel fortsatt om "selvkjøring" med 3 sek. on/off switch. Jeg tipper konsepter er såpass begrenset i dag at eierne kommer til å skru det av etter kort tid. Tesla har et helt annet system og en helt annen rekkevidde :)

Det spørs også om ikke bruktprisene på første generasjon Ioniq kommer til å rase til høsten når vi allerede ved at 2018 modellen er på vei med større batteri.

Siste jeg sjekket prisene i høst så skulle alle forhandlerne ha 300k for en Ioniq. Da får du en bil uten ACC, app, med dårlig lys og knøttlite bagasjerom.

Crown

Sitat fra: tutti på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:06
Siste jeg sjekket prisene i høst så skulle alle forhandlerne ha 300k for en Ioniq. Da får du en bil uten ACC, app, med dårlig lys og knøttlite bagasjerom.

Ikke ACC, hva mener du med det? Ellers er nærlyset (LED) godt, mens fjernlyset kunne godt vært bedre, det er omtrent som på Leaf. Men det finnes andre biler med vesentlig dårligere fjernlys, f.eks. Toyota Yaris. Og bagasjerommet er større enn Golf sitt. Jeg gav forøvrig 273k inkl alt unntatt soltak, fikk 4% rabatt pga medlem i Bondelaget men det kan alle bli :) e-Golf med tilsvarende utstyr koster minst 350k, da mangler den f.eks. el-seter med minne.
x 2016 Leaf 30kW

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Crown

Sitat fra: Ebe på fredag 27. januar 2017, klokken 13:33
ACC følger vel med teknikkpakken, det var vel poenget til tutti :)

Nei, det tror jeg ikke, for han snakket om en bil til 300k.
Uansett følger ACC med alle varianter av Ioniq, til og med den til 239k :-)
x 2016 Leaf 30kW

tutti

Sitat fra: Crown på fredag 27. januar 2017, klokken 13:36
Til 239k så følger ikke VP med. Den koster 25k ekstra. Noe f.eks. egolf har som standardutstyr.  Jeg regner med at alle Ioniq kjøpere velger denne? Dessuten får du ingen Ioniq til denne prisen heller. Du må betale gebyrer på lakk og levering i tillegg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Crown på torsdag 26. januar 2017, klokken 18:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2017, klokken 18:16

Han slo jo delvis fra seg Mercedes B-electric pga mangel på hurtiglader, og Zoe kan jo heller ikke hurtiglades. Reell kjørelengde på vinteren blir nok også vesentlig lavere enn 300km, kanskje under 200km fordi den har så veldig høyt forbruk på vinterkjøring pga teknologi som ikke er tilpasset kulde. Men den kan sikkert fungere greit den, er bare en klasse under de andre nevnte bilene.

Ok. Men ser at den har varmepumpe i hvert fall: "•ZOE er utstyrt med en varmepumpe: Når det er varmt vil systemet kjøle ned kupeen som et hvilket som helst moderne klimaanlegg. Når det blir kaldt ute og man ønsker mer varme i kupeen arbeider systemet «reversibelt» og vil i stedet varme opp luften i kupeen. Zoe er i tillegg utstyrt med et elektrisk varmeelement som supplement ved oppstart i ekstra kaldt vær." Men ser, som du sier, at det og står på Renault-nettsidene at reellt om vinteren er 20 mil. Ser du kan bestille med hjemmelader på 11kW, men det med manglende hurtiglading er jo et viktig poeng hvis en vil på langtur.
Tesla Model Y                         2021-

moby666

Nye eGolf har varmepumpe som "standard". Nå er det en vesentlig kvalitetsforskjell på VP i eGolf og IONIQ/Soul. VP i Soul/IONIQ er mye mer effektiv og bruker mye mindre energi enn den VW har snekret i sammen.

Liten artig detalj, kjørte eGolf i dag og fikk opp varsel om oljeskift :) Ikke mye jobb VW har lagt i elbil...

Fult utstyrt IONIQ kommer på 290 ink alt, dvs ca 60 billigere enn eGolf. IONIQ har mer utstyr.

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 14:07
Til 239k så følger ikke VP med. Den koster 25k ekstra. Noe f.eks. egolf har som standardutstyr.  Jeg regner med at alle Ioniq kjøpere velger denne? Dessuten får du ingen Ioniq til denne prisen heller. Du må betale gebyrer på lakk og levering i tillegg.

Crown

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 14:07

Var det varmepumpe du mente med ACC? :) Da er jeg enig, men jeg tror du blander TBF'ene da.

Varmepumpen går jo greit å klare seg uten, man taper nok noen prosent rekkevidde på vinteren men ellers blir det sikkert varmt nok hvis man har nok rekkevidde. Ellers har Ioniq svært masse standard helt fra billigste modell, som keyless, ryggekamera, lane-assist, autobrems, adaptiv cruise, parkerinssensor, airbag bak... det meste av det er jo ekstraustyr på Golf.
x 2016 Leaf 30kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA