Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

NOway

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:28
Ser at det er registrert en model y performance i dag med lavt VIN 3492, noen dager siden en med vin 11xxx, noen dager før det 2823. Hva grunn er det for at det fortsatt leveres lavt VIN? Dette er vel heller ikke testbilene. Skulle egentlig tro at disse burde vært levert ut for lenge siden.


Sikkert skadet bil fra fabrikk som skulle vært utlevert fra forrige kvartal som de ikke kunne pushe på kunde. Så nå prøver de lykken igjen.

HOFFERN342

Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:36
Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:23
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:19
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:15
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1:

Også flyttet fra Nov 22 til jan - mars 23.

Ikke bare at de leverer møkka biler med ræva kvalitet, de klarer ikke å levere heller. + Elending kundeservice.


Vil nesten tippe at de som har ringt inn å klaget over å få bil over nyttår er nå prioritert.

Bil bestilt tidlig sommer. Sort/sort. Ved bestilling garantert levert innen des 22 (tlf Tisla) og mulig oktober - november. Ser flere har fått tidligere estimat selv på senere bestilling.

Slapp litt av, denne EDD er ikke noe som er skrevet i stein. Den kan like gjerne flytte seg tilbake til 2022.
Akkurat denne biten er jo diskutert opp i mente i diverse tråder her, og den eneste fasiten er når du får tildelt VIN, da stemmer estimatet de gir ganske greit. Frem til det, så endres den i hytt og pine. Er det bra? Nei. Men slik er det nå enn en gang, og du kommer ingen vei med å frustrere deg over det.

Dessverre er egen erfaring at forlenging av est negativt (de kan lettere hevde at dette er meldt kunde ved bestilling), og VIN er også helt rusisk rullet til VIN er knyttet på regnr. I noen tilfeller etter regnr også.

Nå har det seg faktisk sånn at vi har noe som heter rimelig tid i lovtekst som er å regne som typisk 14 dager fra antatt "levering". Og derfor er det viktig at de forholder seg til est tid ved bestilling, ellers kan man i veldig mange tilfeller ha rett til ulike kompensasjoner etter ulike grader av "påført skade hos kunde". https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§22 bedrift eller https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19 privat.

Flere som har fått flere VIN helt opp til utlevering. Helst i forbindelse kunder som ikke henter bil og man får før, eller at de finner større feil ved klargjøring så de ikke kan levere ut bilen som medfører forsinkelse i påvente av ny bil.
Da har man mange sure folk hos andre bilmerker også isåfall [emoji28] kjenner noen som har ventet på sin i4 i ett år, og de siste 5 månedene har de pushet datoen for levering hele 9 ganger, til langt mer enn de 14 dagene du henviser til.

Så ja.. Tesla er ikke perfekt, men tørr påstå at det ikke er noe bedre hos andre. Tesla har nå klart å holde et rimelig godt driv i leveringene sine.. til tross for omstendighetene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

NOway

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:39
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:36
Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:23
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:19
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:15
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1:

Også flyttet fra Nov 22 til jan - mars 23.

Ikke bare at de leverer møkka biler med ræva kvalitet, de klarer ikke å levere heller. + Elending kundeservice.


Vil nesten tippe at de som har ringt inn å klaget over å få bil over nyttår er nå prioritert.

Bil bestilt tidlig sommer. Sort/sort. Ved bestilling garantert levert innen des 22 (tlf Tisla) og mulig oktober - november. Ser flere har fått tidligere estimat selv på senere bestilling.

Slapp litt av, denne EDD er ikke noe som er skrevet i stein. Den kan like gjerne flytte seg tilbake til 2022.
Akkurat denne biten er jo diskutert opp i mente i diverse tråder her, og den eneste fasiten er når du får tildelt VIN, da stemmer estimatet de gir ganske greit. Frem til det, så endres den i hytt og pine. Er det bra? Nei. Men slik er det nå enn en gang, og du kommer ingen vei med å frustrere deg over det.

Dessverre er egen erfaring at forlenging av est negativt (de kan lettere hevde at dette er meldt kunde ved bestilling), og VIN er også helt rusisk rullet til VIN er knyttet på regnr. I noen tilfeller etter regnr også.

Nå har det seg faktisk sånn at vi har noe som heter rimelig tid i lovtekst som er å regne som typisk 14 dager fra antatt "levering". Og derfor er det viktig at de forholder seg til est tid ved bestilling, ellers kan man i veldig mange tilfeller ha rett til ulike kompensasjoner etter ulike grader av "påført skade hos kunde". https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§22 bedrift eller https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19 privat.

Flere som har fått flere VIN helt opp til utlevering. Helst i forbindelse kunder som ikke henter bil og man får før, eller at de finner større feil ved klargjøring så de ikke kan levere ut bilen som medfører forsinkelse i påvente av ny bil.
Da har man mange sure folk hos andre bilmerker også isåfall [emoji28] kjenner noen som har ventet på sin i4 i ett år, og de siste 5 månedene har de pushet datoen for levering hele 9 ganger, til langt mer enn de 14 dagene du henviser til.

Så ja.. Tesla er ikke perfekt, men tørr påstå at det ikke er noe bedre hos andre. Tesla har nå klart å holde et rimelig godt driv i leveringene sine.. til tross for omstendighetene.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Helt korrekt, nesten alle nye biler i dag (mye el) er svært dårlig kvalitet. Mye dyre deler som medfører høy kostnad og vekt, da må andre komponenter vike for å få ned prisen. Tenk bare på hva disse avanserte bilene ville ha kostet i gode gamle bensin og diesel config. Sikker minst 1,5 mil og oppover.

Men kjøper du hos Møller eller Benz så er det lettere å få kompensasjon, som du ser flere garanterer i dag, det vil si de betaler MVA og vekt kostnad om bilen blir levert etter nyttår.

Problemet er også at Tesla pusher biler med store feil og mangler på folk innen kvartal for å holde aksjene høye i kvartalsavsluttning. Er gode grunner til at Akjse er kraftig ned nå etter kvartallslutt for så å skyte i været i slutten av desember igjen. Bare se stat på TESL.

Men det er jo synd Tesla pusher biler med så dårlig kvalitet, funksjon og morro faktor er jo svært høy og til dels ingen over eller på siden. Hadde lett betalt 100k-150k mer om de hadde satser mer på kvalitet. Bare se på lakken, eller rammer og panel som ruster første vinter.

HOFFERN342

Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:49
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:39
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:36
Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:23
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:19
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:15
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1:

Også flyttet fra Nov 22 til jan - mars 23.

Ikke bare at de leverer møkka biler med ræva kvalitet, de klarer ikke å levere heller. + Elending kundeservice.


Vil nesten tippe at de som har ringt inn å klaget over å få bil over nyttår er nå prioritert.

Bil bestilt tidlig sommer. Sort/sort. Ved bestilling garantert levert innen des 22 (tlf Tisla) og mulig oktober - november. Ser flere har fått tidligere estimat selv på senere bestilling.

Slapp litt av, denne EDD er ikke noe som er skrevet i stein. Den kan like gjerne flytte seg tilbake til 2022.
Akkurat denne biten er jo diskutert opp i mente i diverse tråder her, og den eneste fasiten er når du får tildelt VIN, da stemmer estimatet de gir ganske greit. Frem til det, så endres den i hytt og pine. Er det bra? Nei. Men slik er det nå enn en gang, og du kommer ingen vei med å frustrere deg over det.

Dessverre er egen erfaring at forlenging av est negativt (de kan lettere hevde at dette er meldt kunde ved bestilling), og VIN er også helt rusisk rullet til VIN er knyttet på regnr. I noen tilfeller etter regnr også.

Nå har det seg faktisk sånn at vi har noe som heter rimelig tid i lovtekst som er å regne som typisk 14 dager fra antatt "levering". Og derfor er det viktig at de forholder seg til est tid ved bestilling, ellers kan man i veldig mange tilfeller ha rett til ulike kompensasjoner etter ulike grader av "påført skade hos kunde". https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§22 bedrift eller https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19 privat.

Flere som har fått flere VIN helt opp til utlevering. Helst i forbindelse kunder som ikke henter bil og man får før, eller at de finner større feil ved klargjøring så de ikke kan levere ut bilen som medfører forsinkelse i påvente av ny bil.
Da har man mange sure folk hos andre bilmerker også isåfall [emoji28] kjenner noen som har ventet på sin i4 i ett år, og de siste 5 månedene har de pushet datoen for levering hele 9 ganger, til langt mer enn de 14 dagene du henviser til.

Så ja.. Tesla er ikke perfekt, men tørr påstå at det ikke er noe bedre hos andre. Tesla har nå klart å holde et rimelig godt driv i leveringene sine.. til tross for omstendighetene.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Helt korrekt, nesten alle nye biler i dag (mye el) er svært dårlig kvalitet. Mye dyre deler som medfører høy kostnad og vekt, da må andre komponenter vike for å få ned prisen. Tenk bare på hva disse avanserte bilene ville ha kostet i gode gamle bensin og diesel config. Sikker minst 1,5 mil og oppover.

Men kjøper du hos Møller eller Benz så er det lettere å få kompensasjon, som du ser flere garanterer i dag, det vil si de betaler MVA og vekt kostnad om bilen blir levert etter nyttår.

Problemet er også at Tesla pusher biler med store feil og mangler på folk innen kvartal for å holde aksjene høye i kvartalsavsluttning. Er gode grunner til at Akjse er kraftig ned nå etter kvartallslutt for så å skyte i været i slutten av desember igjen. Bare se stat på TESL.

Men det er jo synd Tesla pusher biler med så dårlig kvalitet, funksjon og morro faktor er jo svært høy og til dels ingen over eller på siden. Hadde lett betalt 100k-150k mer om de hadde satser mer på kvalitet. Bare se på lakken, eller rammer og panel som ruster første vinter.
Da legger vi den død :)

Tråden handler om levering av Model Y for de som har bestilt. Ha en fin kveld!


Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:49

Helt korrekt, nesten alle nye biler i dag (mye el) er svært dårlig kvalitet. Mye dyre deler som medfører høy kostnad og vekt, da må andre komponenter vike for å få ned prisen. Tenk bare på hva disse avanserte bilene ville ha kostet i gode gamle bensin og diesel config. Sikker minst 1,5 mil og oppover.

Men kjøper du hos Møller eller Benz så er det lettere å få kompensasjon, som du ser flere garanterer i dag, det vil si de betaler MVA og vekt kostnad om bilen blir levert etter nyttår.

Problemet er også at Tesla pusher biler med store feil og mangler på folk innen kvartal for å holde aksjene høye i kvartalsavsluttning. Er gode grunner til at Akjse er kraftig ned nå etter kvartallslutt for så å skyte i været i slutten av desember igjen. Bare se stat på TESL.

Men det er jo synd Tesla pusher biler med så dårlig kvalitet, funksjon og morro faktor er jo svært høy og til dels ingen over eller på siden. Hadde lett betalt 100k-150k mer om de hadde satser mer på kvalitet. Bare se på lakken, eller rammer og panel som ruster første vinter.

Tror du har rotet deg bort i feil bilmerke når dette er hva du fokuserer på. Majoriteten av bilene de leverer i dag fra Berlin og Shanghai er biler uten problemer. Du må ikke la deg skremme av de de relativt få (i det store bildet) som har opplevd å ha feil og mangler. Kjenner selv flere i min krets som har hatt Y i 1-2 år allerede uten en eneste feil, eller tegn til rust.
Ang EDD og dine tanker rundt kompensasjon, så har Tesla spesifiser dette i bestillingsavtalen du gjør ved bestilling:
"Levering. Den estimerte leveringsdatoen for Kjøretøyet ditt er bare et estimat. Din faktiske leveringsdato er avhengig av mange faktorer, inkludert Kjøretøyets konfigurasjon, produksjonstilgjengelighet og leveringssted. Vi vil underrette deg om når vi forventer at ditt Kjøretøy vil være klart til levering ved nærmeste Tesla leveringssenter, eller et annet sted vi blir enige om ("Klardatoen"). Klardatoen kan være på en Tidligere eller senere dato enn den estimerte leveringsdatoen og vi forbeholder oss retten til å endre disse datoene, blant annet som følge av forsinkelser i transitt, og vi vil underrette deg om eventuelle endringer."

Men, fra en som har hatt Tesla siden 2017; hvis du er såpass frustrert over Tesla og har de tankene om kvalitet av produktet, så vil jeg anbefale deg å heller se mot en annen leverandør - av hensyn til ditt eget blodtrykk  ;)

NOway

#1160
Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:11
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:49

Helt korrekt, nesten alle nye biler i dag (mye el) er svært dårlig kvalitet. Mye dyre deler som medfører høy kostnad og vekt, da må andre komponenter vike for å få ned prisen. Tenk bare på hva disse avanserte bilene ville ha kostet i gode gamle bensin og diesel config. Sikker minst 1,5 mil og oppover.

Men kjøper du hos Møller eller Benz så er det lettere å få kompensasjon, som du ser flere garanterer i dag, det vil si de betaler MVA og vekt kostnad om bilen blir levert etter nyttår.

Problemet er også at Tesla pusher biler med store feil og mangler på folk innen kvartal for å holde aksjene høye i kvartalsavsluttning. Er gode grunner til at Akjse er kraftig ned nå etter kvartallslutt for så å skyte i været i slutten av desember igjen. Bare se stat på TESL.

Men det er jo synd Tesla pusher biler med så dårlig kvalitet, funksjon og morro faktor er jo svært høy og til dels ingen over eller på siden. Hadde lett betalt 100k-150k mer om de hadde satser mer på kvalitet. Bare se på lakken, eller rammer og panel som ruster første vinter.

Tror du har rotet deg bort i feil bilmerke når dette er hva du fokuserer på. Majoriteten av bilene de leverer i dag fra Berlin og Shanghai er biler uten problemer. Du må ikke la deg skremme av de de relativt få (i det store bildet) som har opplevd å ha feil og mangler. Kjenner selv flere i min krets som har hatt Y i 1-2 år allerede uten en eneste feil, eller tegn til rust.
Ang EDD og dine tanker rundt kompensasjon, så har Tesla spesifiser dette i bestillingsavtalen du gjør ved bestilling:
"Levering. Den estimerte leveringsdatoen for Kjøretøyet ditt er bare et estimat. Din faktiske leveringsdato er avhengig av mange faktorer, inkludert Kjøretøyets konfigurasjon, produksjonstilgjengelighet og leveringssted. Vi vil underrette deg om når vi forventer at ditt Kjøretøy vil være klart til levering ved nærmeste Tesla leveringssenter, eller et annet sted vi blir enige om ("Klardatoen"). Klardatoen kan være på en Tidligere eller senere dato enn den estimerte leveringsdatoen og vi forbeholder oss retten til å endre disse datoene, blant annet som følge av forsinkelser i transitt, og vi vil underrette deg om eventuelle endringer."

Men, fra en som har hatt Tesla siden 2017; hvis du er såpass frustrert over Tesla og har de tankene om kvalitet av produktet, så vil jeg anbefale deg å heller se mot en annen leverandør - av hensyn til ditt eget blodtrykk  ;)

Jeg betaler ikke for bilen selv så blodtrykket er helt topp, kanskje noe av det bedre. Og som jeg skrev er det få om ingen over eller ved siden av det jeg har prøvd og har prøvd det meste.

Grunnet policy kan kun biler fra Europa og USA kjøpes, og ingen Kina bil.

Men tilbake til levering. Jeg ser hva du skriver, men ikke kom her å si at man som privat person skal kunne finne seg i utsatt levering i henhold til forbrukerkjøpsloven. For min del kjøpsloven som også stiller krav til dette. Er rettigheter og krav.

Jeg mener at man ikke skal akseptere uten videre at Tesla nå utsetter levering uten at det føres på en måte i henhold til loven.

tklev

Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

NOway

Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:40
Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

Feil. Bilen er allerede betalt og bestilt hos selger. Ikke alle som bestiller på nett vet du.

Haggish

Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:42
Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:40
Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

Feil. Bilen er allerede betalt og bestilt hos selger. Ikke alle som bestiller på nett vet du.

Tesla har ikke selgere, de har kundeveiledere som eventuelt kan hjelpe deg og bestille på nett.
😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

NOway

#1164
Sitat fra: Haggish på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:45
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:42
Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:40
Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

Feil. Bilen er allerede betalt og bestilt hos selger. Ikke alle som bestiller på nett vet du.

Tesla har ikke selgere, de har kundeveiledere som eventuelt kan hjelpe deg og bestille på nett.
😉

Firmabil

https://www.tesla.com/no_no/fleet

tklev

Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Haggish på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:45
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:42
Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:40
Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

Feil. Bilen er allerede betalt og bestilt hos selger. Ikke alle som bestiller på nett vet du.

Tesla har ikke selgere, de har kundeveiledere som eventuelt kan hjelpe deg og bestille på nett.
😉

Firmabil

https://www.tesla.com/no_no/fleet

« En Tesla-rådgiver for bedriftsmarkedet vil kontakte deg for å lære mer om bilparkens behov.»

Rådgiver står det jo klart og tydelig. Har du noen form for skriftlig avtale om levering?

NOway

#1166
Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:52
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Haggish på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:45
Sitat fra: NOway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:42
Sitat fra: tklev på torsdag 20. oktober 2022, klokken 19:40
Du har betalt 2200,- i reservasjon for å få en -mulighet- til å kjøpe en bil. Det er alt du er lovet. Det er først når du har fått avtale om å hente ut bilen at kjøpsloven trår til.

Feil. Bilen er allerede betalt og bestilt hos selger. Ikke alle som bestiller på nett vet du.

Tesla har ikke selgere, de har kundeveiledere som eventuelt kan hjelpe deg og bestille på nett.
😉

Firmabil

https://www.tesla.com/no_no/fleet

« En Tesla-rådgiver for bedriftsmarkedet vil kontakte deg for å lære mer om bilparkens behov.»

Rådgiver står det jo klart og tydelig. Har du noen form for skriftlig avtale om levering?


Jepp både nå og tidligere kjøp. Bekreftelse på Mail. Og deretter tilgang til bestilling på nett etter 24 timer + app. Hele kjøpesummen betales ved bestilling.

Tror du store firmaer bestiller en og en bil hvert andre år eller tredje. Mye bulk bestilling og forhåndsbestilling.

NOway

#1167
Vil jo si det er betenkelig at flere på forumet som benekter velkjent kvalitetsproblemer og utfordringer med Tesla slik som i denne tråden. Og forsøkes å herske svare tilbake. Enten har man skylapper på eller så har man en agenda betalt av produsent. Vil jo si at flere av tingene som er nevnt i denne tråden er meget relevant for «Levering Model Y Performance» og kan være til info for nye fremtidige eiere. Nåværende bil M3 har vært på garanti service 5 måneder tilsammen i 21 måneder eie.

Kjenner flere som har levert tilbake eller solgt YLR grunnet feil og mangler.

MR Ritz

November 03 - November 19

Hvit-svart

Bestilt 04.06

ingen VIN foreløpig

NOway

Hva har dere på utleveringssted? Det er jo kanskje en ganske viktig faktor.

Valgte Lillestrøm, men ønsket Brummendal om man kunne velge. Sort/sort ellers standard med vinter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA