Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinner bilgigantene eller innovatørene?

Startet av elektrolux, mandag 10. januar 2011, klokken 13:30

« forrige - neste »

Baltor

#15
Sitat fra: Griffel på fredag 17. desember 2010, klokken 09:42
Selv om el-biler kjører gratis i bomringen er vel de fleste interessert i at de pengene fra andre bilister går mest mulig til veier og minst mulig til administrasjon. Så de som er enig i dette bør skaffe seg en Autopass brikke.
Egentlig enig i dette Griffel, men du mener vel en brikke til hver elbil, det er ikke lov å flytte den med seg. Jeg forstår ikke at de ønsker seg så mange gratisbrikker ut blant bilistene, disse brikkene kan jo også bli misbrukt.

Etter det jeg fikk forklart forrige gang er det snakk om et filter i programmet som leser skiltene. Dette programmet er levert av en underleverandør, og holdt visstnok ikke helt det de var lovet. Meningen er at dette skal gå automatisk, våre norske elbiler er jo lett identifiserbare med EL skilt.
De få gangene systemet svikter og det kommer fakturaer tar det meg ca 3 minutter å sende en mail, og sannsynligvis ca det samme å svare. Men hvis de nå gir opp automatisk avlesing av bilskilter  blir det brikker, er ikke brikkemotstander ;)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lunde

mm at det tar deg tre minutter å sende en mail for å oppklare missforståelsen er vel ikke akkurat poenget. Problemet er at "de" bruker resurser på å sende ut faktura, skrive kreditnota etc for at noen ikke gidder å skaffe seg en brikke til noen hundrelapper.
Synes vi skal være litt mer bevisste på hvem vi belaster med noe som helst. En vakker dag er de med på en høringsrunde der de får si sitt om ordningen vår.  ???

Derfor anbefaler jeg alle som har elbil om å være litt bevisst på dette og velge minste motstands vei for alle de vi forholder oss til. Enten vi snakker om kollektivfelt, bombrikker eller annet  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Sitat fra: Lunde på fredag 17. desember 2010, klokken 12:50
mm at det tar deg tre minutter å sende en mail for å oppklare missforståelsen er vel ikke akkurat poenget. Problemet er at "de" bruker resurser på å sende ut faktura, skrive kreditnota etc for at noen ikke gidder å skaffe seg en brikke til noen hundrelapper.
Jeg har lagt merke til at dere på Østlandet har fått slike signaler fra bomselskapet og at det er en slags enighet blant elbileiere der om å ha brikke, men jeg har faktisk giddet å sjekke dette med de to aktuelle bomselskapene her i Rogaland uten å få signal om at jeg bør ha brikke.
Enig i at vi bør finne den mest ressursvennlige løsningen, og det må da være at programvaren filtrerer vekk alle med EL skilter?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Men så finnes det endel gamle norske og diverse utenlandske elbiler som ikke har "EL" forrest i registreringsnummeret.  Kan det være så vanskelig å ofre en hundrelapp?
Her er jeg tilhenger å følge minste motstands vei.
Mindre bråk vi lager, lengre kan vi nyte fordelene!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

Jeg er også enig i å følge minste motstandsvei i denne saken.  Det er ikke mye motstand som skal til før man passerer 200 kroner i ergrelse for egen del.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på fredag 17. desember 2010, klokken 16:12
Sitat fra: Lunde på fredag 17. desember 2010, klokken 12:50
mm at det tar deg tre minutter å sende en mail for å oppklare missforståelsen er vel ikke akkurat poenget. Problemet er at "de" bruker resurser på å sende ut faktura, skrive kreditnota etc for at noen ikke gidder å skaffe seg en brikke til noen hundrelapper.
Jeg har lagt merke til at dere på Østlandet har fått slike signaler fra bomselskapet og at det er en slags enighet blant elbileiere der om å ha brikke, men jeg har faktisk giddet å sjekke dette med de to aktuelle bomselskapene her i Rogaland uten å få signal om at jeg bør ha brikke.
Enig i at vi bør finne den mest ressursvennlige løsningen, og det må da være at programvaren filtrerer vekk alle med EL skilter?
Den mest ressursvennlige løsningen er å hindre etterarbeid hos bomselskapet med utsendelse av fakturaer, registrering av klage, behandle klage, frafalle faktura etc. Hvis dette betyr at hver og en av oss må kjøre rundt med en brikke so be it. Når elbilfritaket ble innført i Oslo fikk alle elbileiere tilsendt en brikke av Fjelllinjen uten annen kostnad enn 150.- i "pant". Denne brikka har siden blitt byttet ut et par ganger uten noen kostnad. Det har bare kommet en ny i posten. Jeg skjønner ikke dette at enkelte viser motvilje til å kjøre rundt med brikke. Er det en liten redsel mot overvåkingssamfunnet som kan anes?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lanber

Det er hæstkukfære for å si det på dialekt, å la være å ordne seg med bombrikke.

Baltor

#22
Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 18. desember 2010, klokken 12:10
Når elbilfritaket ble innført i Oslo fikk alle elbileiere tilsendt en brikke av Fjelllinjen uten annen kostnad enn 150.- i "pant". Denne brikka har siden blitt byttet ut et par ganger uten noen kostnad. Det har bare kommet en ny i posten. Jeg skjønner ikke dette at enkelte viser motvilje til å kjøre rundt med brikke. Er det en liten redsel mot overvåkingssamfunnet som kan anes?
;-D Hans

Og jeg skjønner ikke at elbilister i Oslo tar det for gitt at alt er likt overalt. Dere bor i en småby i et langstrakt land. Her i Rogaland har de altså ikke sendt ut brikker, og fram til nylig har de sagt at det ikke er nødvendig å ha brikke.
Fjellinjen er et lokalt bomselskap i Oslo med kun dette anlegget, en større aktør er Bro og Tunnelselskapet as
http://www.bro-tunnel.no/Bompengeprosjekter-67.aspx

Et av de nyeste anleggene er rett nord for Oslo, Rv2 ved Kløfta

Hva som er mest ressursvennlig kan vel diskuteres Hans, det samme automatiske systemet som registrerer alle skilt i alle passeringer kan altså filtrere vekk EL skiltene, hvis dette fungerer kan det ikke kalles merarbeid.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: Lanber på lørdag 18. desember 2010, klokken 13:05
Det er hæstkukfære for å si det på dialekt, å la være å ordne seg med bombrikke.

Er dere så mange elbilister i Osloområdet at dere er vant til å jage i flokk?
Her er det mer individualister med egne oppfatninger som velger å kjøre elbil, og da er det naturlig å sjekke fakta i en sak.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

Det er nok noe mer arbeid enn en kanskje skulle tro. De få gangene en el-bilist feilaktig blir fakturert kommer av at:

1. Skiltet ble ikke tolket av datasystemet kanskje fordi det var skittent, vanskelige lysforhold, en skru som gjør at E leses som C eller noe annet. Kanskje noe slik som 10% av alle som ikke har brikke og som betaler basert på foto blir behandlet manuelt.

2. Vedkommende som leste bildet manuelt tastet rask inn et el-nr uten å tenke på at denne ikke skulle ha faktura. Resten av prosessen med utsending av faktura går automatisk.

Det vil si at de fleste ganger skiltet ditt må leses manuelt (10% av alle passeringer) blir det ikke sendt ut en faktura. Det skjer bare når bilen ikke har el nr. eller når vedkommende i bom-selskapet i farten skriver nummeret istedet for å kanslere. Så får du en faktura er det kanskje mindre enn 1% av de tilfellene hvor en har lest nummeret ditt manuelt på en skjerm.

Enkelt passeringer koster jo noe mer enn Autopass passeringer så det går sikkert med overskudd også for de som behandles manuelt. Men for oss el-bilister er det jo bare bortkastet arbeid.

Noen få uten brikke betyr ikke mye penger, men dersom alle el-bilister i Norge lot være å ha brikke vil det nok bli noen få millioner mindre til vei. Ikke mye det heller i det store sluket selvfølgelig, men kostnaden for den enkelte er jo bare rentetap av et beskjedent depositum.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#25
Sitat fra: Baltor på fredag 17. desember 2010, klokken 16:12
Jeg har lagt merke til at dere på Østlandet har fått slike signaler fra bomselskapet og at det er en slags enighet blant elbileiere der om å ha brikke
Den første tiden jeg kjørte elbil (i 2005) hadde jeg ikke brikke og det gikk bra, men så var det noen som sa at det skal elbiler også ha, så jeg la inn følgende spørsmål på Fjellinjen.no:
"Jeg kjører Elbil, og kjører så langt gjennom Oslo--bommene på rødt. Nå ser jeg at noen elbiler har bombrikke i frontruten og da lurer jeg på om man skal ha det eller om det er OK å kjøre på rødt. Jeg finner ingenting om dette på WEB-sidene deres."

Og svaret jeg fikk var
Sitat
Egentlig er det ikke lov å passere i AutoPASS-feltet uten brikke, så jeg vil jo anbefale deg å skaffe deg en brikke.
Jeg ser at vi har et forbedringspotensiale ang. informasjon om gratisavtaler. Det vil vi gjøre noe med.

Mvh
Fjellinjen
Og på fjellinjen.no står det nå:
"El- og hydrogenbiler kjører gratis i bomringer. Hvis du ønsker fritak du tegne AutoPASS-avtale på en Esso-stasjon og sende kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen."



Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Så lenge det var manuelle stasjoner skulle el-biler uten brikke (egentlig) via manuell, Nå som alt baserer seg på brikke eller foto av skilt er nok ikke det lenger et krav, men ønskelig da adminstrasjonsutgiftene for brikke er lave. Jeg har hørt tall som sier mindre enn 10 sek per passering med brikke over 40 sekunder uten brikke. Ikke mye penger per passering, men jeg alene har minst 600 passeringer i året. Altså en å annen passering har ingen betydning men totalen blir litt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Til Elmo: Dette gjelder kun Fjellinjen.
I dagens moderne systemer er det ikke noe betjent alternativ, derfor er det ikke lenger ulovlig å passere uten brikke, og jeg vil anta at av biler uten brikke utgjør elbilene mindre enn en prosent.

Jeg tipper at de sterke meningene dere har om dette er basert på det gamle systemet, et betjent løp og et med autopass, hvis man passerte i autopassløpet uten brikke måtte det behandles manuelt.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Baltor på lørdag 18. desember 2010, klokken 13:57
Til Elmo: Dette gjelder kun Fjellinjen.

Godt mulig det Baltor, men det er iallefall viktig at elbilister i Oslo-området ikke lar seg forlede av denne diskusjonen til å tro at Fjellinjen er som Finnfast.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Baltor på lørdag 18. desember 2010, klokken 13:57
Til Elmo: Dette gjelder kun Fjellinjen.
I dagens moderne systemer er det ikke noe betjent alternativ, derfor er det ikke lenger ulovlig å passere uten brikke, og jeg vil anta at av biler uten brikke utgjør elbilene mindre enn en prosent.

Jeg tipper at de sterke meningene dere har om dette er basert på det gamle systemet, et betjent løp og et med autopass, hvis man passerte i autopassløpet uten brikke måtte det behandles manuelt.

Fjellinjen har heller ikke noe betjent alternativ, de som ikke har brikke blir fotografert og skiltet automatisk lest, oppslag av adresses og utsending av faktura er automatisk, og en får ikke faktura om en har el-bil. Men

som tidligere nevent, det er ikke altid skiltet kan tolkes med OCR og da gjøres det manuelt, denne manuelle kontrollen med å lese skilt tar selvfølgelig ikke lang tid per uleselig skilt, men antallet gjør dette sysselsetter flere personer. Så jeg gjentar dersom du vil at mest mulig penger skal gå til vei, skaff brikke. Dersom du vil støtte arbeidsplasser i bomselskapene lar du det være. Alternativt sør for altid å ha helt rene skilt, og ikke kjør gjennom stasjonen under vanskelige lysforhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA