Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinner bilgigantene eller innovatørene?

Startet av elektrolux, mandag 10. januar 2011, klokken 13:30

« forrige - neste »

elektrolux

Dette har en av Thunderteam fått føle på pungen. Han kjørte sin Think på besøk til kunde på Finnøy, og blir nå krevet bompenger.

Det hjelper ikke at det er tøv for en utlending å kjøpe Autopass for et og annet besøk til Norge, eller at der ikke er manuell betjening som kan slippe Thinken hans fram.

Klage på gebyret er avslått med henvisning til vedlagte skriv.

Kan dette virkelig være lovlig praksis???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Her høres det ut som om bompengeselskapet har en syltynn sak! For det første er elbil fritatt for bompenger, og for det andre er det så vidt jeg veit ikke lov å ha bomstasjoner som ikke gir mulighet for folk til å gjøre opp for seg, enten ved kontant betaling, kortbetaling eller å trekke en "giro" fra billettmaskina.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#2
Sitat fra: elektrolux på mandag 13. desember 2010, klokken 21:17

Kan dette virkelig være lovlig praksis???

Nei, dette må være feil. Her er bomselskapet på ville veier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Har dette sammenheng med at de ikke har EL skilter på den tyske bilen?
Jeg har fått giro i posten nesten alle gangene jeg har kjørt i denne tunnnellen, og har sendt mailer eller ringt etterpå. De har da beklaget at systemet ikke alltid klarer å filtrere vekk EL bilene, de skylder på en underleverandør som ikke har levert det de skulle.
Jeg har altså fått en beklagelse og beskjed om å kaste giroen. De har også sagt at hvis jeg vil sikre meg mot dette kan jeg få gratis brikke. De har aldri sagt at brikke er påbudt!
Rogaland Elbilforening har formidlet dette til sine medlemmer på Finnøy, vi kan sjekke om de har hatt problemer i det siste.   

Jeg vil råde Thunderteam til å først dokumentere at dette er en elbil, og så la være å betale.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Finnfast har sendt ut regning på en Tyskregistrert Think, og så i etterkant nektet å frafalle kravet, til tross for at de har blitt forklart at Think kun produserer Elektriske biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det å bil forklart at dette er en elbil, høres litt "enkelt" ut de må nok ha en skriftlig dokumentasjon, som kopi av et vognkort som viser at nr. tilhører elbil.

Dokumentasjon må de jo også ha om be ønsker en brikke med "el-bil abonnement" som jo ikke koster mer enn et beskjedent depositum, om de gjevnlig er i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er sendt skriftlig beskjed, og kopi av vognkort er ikke blitt etterlyst. Klagen er enkelt og greit avvist med henvisning til skrivet deres.

Tyskerene er jevnlig i Norge, men sjeldent med samme bil. Det er også underlig å forlange at alle skal være fortrolige med slike særregler, og på et fremmed språk på toppen av det hele. Utlendinger vet etterhvert at eneste måten å reise rundt i Norge uten å bli flådd på er med motorsykkel eller Elbil, men å måtte tegne spesielle abonementer for hver tur / bil blir jo bakvendt.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Elbiler er jo fritatt for bomavgift, og bomselskapet har nok ikke noe grunnlag for å kreve abonnement selv om de skulle ønsket at det var slik. Det er allikevell lett å innse at det ikke er enkelt med utenlanske skilter, så at en får et krav er naturlig. Men de må nok frafalle kravet mot dokumentasjon på at dette er en elbil.

Jeg kan ikke tenke meg at bomselskapet ønsker at besøkende elbiler tegner et gratisabonnement på grensen, og sier det opp ved retur, med alt det registrering og tilbakebetaling vil føre med seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. desember 2010, klokken 14:04
Jeg kan ikke tenke meg at bomselskapet ønsker at besøkende elbiler tegner et gratisabonnement på grensen, og sier det opp ved retur, med alt det registrering og tilbakebetaling vil føre med seg.

Kanskje det er nettopp det Tunderteam bør gjøre? ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. desember 2010, klokken 21:17
klage på gebyret er avslått med henvisning til vedlagte skriv.
Hva er dette for et skriv?
Dette skrivet sier jo helt klart at elbiler har fritak!
Det sier også at elbiler KAN gis gratisabonnement.
Det er jo ikke noe betjent felt i dette bompengesystemet, så Thunderteam har en kjempesolid sak.
Finnfast skriver på sin egen hjemmeside at elbiler er gratis, de skriver ingenting om at de ønsker brikkeavtale på elbiler. ThunderTeam kan bare slappe av.

"Kven er friteken for betaling av passeringar på Finnfast?
Passasjerar i alle typar køyretøy
Uniformerte utrykkingskøyretøy, samt sivile utrykkingskøyretøy i teneste
Elektriske bilar med drivstoffkode 5 i vognkortet eller hydrogenbilar
Motorsyklar og mopedar "  
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Da ble klagen godtatt likevel; men....

Dette svaret gir oss ikke fritak fra å bruke Bombrikke

"Hei,

Vi kanselerer kravet på bakgrunn av at han ikke er norsk og har handlet i god tro.
Hvis Andre Lauker ferdes i Norge regelmessig kan du anbefale han å tegne autopassavtale slik at han slipper å motta fakturaer på passeringer i fremtiden.


Vennlig hilsen
Jørgen Dahlberg
Saksbehandler"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#11
Bomselskapet har laget et system som ikke gir mulighet til betjent passering.
De informerer ikke et eneste sted om dette såkalte brikkepåbudet sitt.
Skrivet fra Dahlberg henger ikke på greip.
------
Så seint som for 4 timer siden fikk jeg et brev om nøyaktig det samme fra et annet bomselskap:
"Faktura 368*** er nå kansellert, og du kan se bort i fra denne. For at dette ikke skal skje igjen, anbefaler vi deg å gå på en Esso-stasjon for å få utlevert en fritaksbrikke.
Ha en fin dag,
med vennlig hilsen Ida ***".

Tonen i dette svaret passer bedre når man har dummet seg ut og skal kommunisere med en kunde :)

De anbefaler nå brikke, det ser ut til at antallet feilfaktureringer øker, selv om det nå var ca 6 mnd siden sist det skjedde for meg.

edit 19.12: ...siden sist det skjedde i bomsystemet "Nord Jæren".
Mailen som er sitert over er fra Bro og Tunnelselskapet as i Bergen, som administrerer "Nord Jæren". Det er Vegamot i Trondheim som har ansvaret for Finnfast.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. desember 2010, klokken 19:19
Dette svaret gir oss ikke fritak fra å bruke Bombrikke
Det er vel strengt tatt ikke det han sier.
"... anbefale han å tegne autopassavtale slik at han slipper å motta fakturaer på passeringer i fremtiden"
behøver ikke bety annet enn at han vil få faktura fordi de ikke er istand til å avgjøre at det er en elbil (når den ikke har EL-skilter)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Selv om el-biler kjører gratis i bomringen er vel de fleste interessert i at de pengene fra andre bilister går mest mulig til veier og minst mulig til administrasjon. Så de som er enig i dette bør skaffe seg en Autopass brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 17. desember 2010, klokken 09:42
Selv om el-biler kjører gratis i bomringen er vel de fleste interessert i at de pengene fra andre bilister går mest mulig til veier og minst mulig til administrasjon. Så de som er enig i dette bør skaffe seg en Autopass brikke.

For så vidt enig i det, men skulle mest mulig godt til veier, burde innkrevingen vært forenklet gjennom drivstofftillegg, i stedet for at der skal sitte en hel haug med snyltere som sløser vekk de innsamlete midlene. Et slikt system ønsker i alle fall ikke jeg å bifalle med å melde meg inn og tegne abonement.

Hadde drivstoffet kostet 20+ NOK ville også webastobrukerene bidratt noe til felleskapet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA