Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev eller 4-seters THINK?

Startet av Palle, søndag 09. januar 2011, klokken 00:35

« forrige - neste »

Palle

Jeg kjøpte en Think 2002 modell for ca 5 uker siden. Forrige eier kjøpte bilen ny og hadde kjørt den ca 23450 km da jeg overtok den. Jeg har siden den tid kjørt den ca 1400 km. For ca 2 uker siden var jeg hos en Ford forhandler og skiftet 12 volts bateriet på grunn av alt for hyppig lading. Etter det har det nærmest ikke vært lyd i bilen uten at den har ståt på lading.

I dag fikk jeg meg imidlertid en stor overaskelse. Jeg tok bilen av lading ved 95 %, og da jeg startet bilen fikk jeg opp det gule utropstegnet og  feilmelding "service fault - Service required". Dette har skjedd tidligere men har forsvunnet etter restart av bilen eller lading, så jeg antok dette skyldtes rot med oppstart prosedyren. På vei inn i et garasjeanlegget på et kjøpesenter måtte jeg stoppe pga bilen foran stoppet, men Da jeg skulle kjøre videre var det ingen ting som virket. Jeg forsøkte å sette bilen i parkering og tilbake i drive flere ganger, men ingen ting skjedde. Etterhvert begynte det å lyse på flere lamper, er litt usiker nå hvilken, men tror det kom opp en rød eller gul lampe med et lyn, men finner ikke dette i lista over varsellamper i instruksjonsboka som fulgte bilen. I løpet av første minutet var det også en kø på ca 10 biler bak meg som trode jeg hadde parkert der for moroskyld. Parkeringslåsen var aktivert og jeg fikk den ikke  av ved å sette i Nøytral. Etter litt assistanse fikk jeg koblet på lading noen minuter som hjalp til at jeg fikk bilen i nøytral og dyttet den bort til senteret sin ladestasjon hvor jeg satte bilen på lading. Baterimeteret viste da fortsatt ca 80 % som stemmer godt med kjørelengde. Bilen stod så og ladet til laderen koblet ut på 100 % som normal, men ved forsøk på å starte skjedde akurrat det samme som før. Jeg ble da oppmmerksom på at det var svært lite strøm på 12 volt bateriet. Vindusviskerene beveget seg så vidt og hastigheten varierte når jeg slo lysene av og på. Mens jeg forsøkte å få dette til datt spenningen fra 100 til ca 80 %. Jeg var tilbake til bilen senere i kveld og forsøkte å sette på lading igjen. Jeg sjekket da med en strømmåler at bilen trekte størm (ca 4,7 A), men det gikk bare ca 10-15minutter før lading stoppet og jeg fikk ny feilmeding om ladefeil.

Er det noen her som har gode forklaringer på hva som kan være problemet ? Jeg er taknemlig for alle gode råd.
Think 2002, kjøpt Oktober 2010

El rayo

#1
For å unngå utropstegn ved start: vri nøkkelen til tenning på og vent til utropstegnet slukker før man vrir til start. Den korte pausen benyttes gjerne til å feste sikkerhetsselen.

Dersom forvarming med koblingsur er igang mens man kobler fra ladekabelen kommer også utropstegnet opp. Skyldes bug i programmet. Unngås ved å sette på tenning før ladekabelen kobles fra.

Gearlåsen går på når man skrur av tenningen uansett om den står i R, N eller D og instrumentet piper til låsemekanismen er i parkstilling. Man må alltid trå på bremsen for å få gearlåsen ut av park.

Vanskelig å stille noen sikker diagnose, men dette kan tyde på at DC/DC omformeren er defekt eller at den ikke får drivspenning fra traksjonsbatteriet. DC/DC omformeren er i stedet for generator (dynamo) på en fossilbil og sørger for å holde 12V batteriet ladet.

Se tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2719.msg22309#msg22309
og Elbilwiki http://www.elbil.no/wiki/Think:Elektrisk_12_volt_system punkt 7.1

En annen ting som kan gjøre at bilen ikke vil kjøre er at bremselysene lyser.  Kan skyldes feiljustert bremselysbryter, kortslutning i bremselysbryteren og jeg har hørt om ett tilfelle med kortslutning i mellom glødetrådene i en pære til baklys- og bremselys.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Palle

#2
Takk for help og nyttig info El rayo.

Dersom det er DC/DC omformeren som er defekt, kan det da ha skjedd i forbindelse med bytte av 12 volts batteri hos Ford for 10 dager siden ? Har lest noen steder at DC/DC er utsatt ved skifte av 12 volt bateriet, men bateriet må i såfall ha holdt seg i denne perioden med daglig bruk uten lading. Høres det rimelig ut ?

Jeg har også tenkt på en annen ting nå i ettertid. De skiftet batteriet mens jeg ventet, og jeg spurte om det var mulig å lade mens de gjorde dette. Jeg fikk ikke noe svar, men jeg mener det var ca10-20 % mer strøm når jeg fikk bilen igjen,  så jeg regner med de på ett eller annet vis har ladet en stund samtidig som de skiftet batteriet. Er dette egentlig mulig ?

Hva kan i tilfelle gjøre at 12 volt batteriet ikke får drivspenning fra traksjonsbatteriet ? Jeg er nokså sikker på at batteripakken ligger på ca 80 %. Jeg laddet noen timer før kjøring i dag, opp til ca 95 %, og da bilen stoppet var den på ca 80 %, som stemmer noenlunde med det jeg har kjørt. Jeg ladet noen timer etterpå og da jeg kom tilbake stod laderen på 100 % med konstant gult lys. Etter et par misslykede startforsøk så datt pila imidlertid ned igjen på ca 80 %, som gjerne tyder på at laddingen ikke var fulført på skikkelig vis.

Jeg har lest om noe som kalles HV boksen, men jeg har ikke skjønt hva det er for noe. Er det samme boksen som i linken du sendte ("Hovedrele defekt Think 99") refereres til som contaktorboksen ?
Think 2002, kjøpt Oktober 2010

Rav4_EV

12 volt batteriet ditt hadde vært tomt lenge før det hadde gått 10 dager. Vanligvis melder Dc/dc omformer selv om feil, og da lyser utropstegnet og "service fault" konstant. Jeg ville sjekket først om mekanikeren har gjort en god jobb. Det går to kabler på plusspolen. En er forbruk, og en er lading fra Dc/Dc. Her kan det være dårlig kontakt.

Ellers er det å bytte 12 volts batteri under lading omtrent like fornuftig som å gjøre dette på en bensinbil som går på tomgang.
En god prosedyre er å bytte 12 volts batteri med batteriluken under førersetet åpent. Dette for å forhindre at lading starter.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Hvis batteriet frakobles uten at DC-DC er frakoblet hovedbatteriet, kan det oppstå spenningsspisser som kan skade elektronikk både i bil og DC-DC.

Riktig prosedyre er å frakoble 114 voltmatingen til DC-DC før batteriet frakobles, og koble den til etter at batteriet er tilkoblet.

Forøvrig vil jeg stille et spørsmål om 12 voltbatteriet er ok, det høres ut som batteriet er defekt, eller har dårlig kontakt i kablene. 
I så fall er det en garantisak.

Et voltmeter i lighterkontakten vil gi svar på det meste.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Palle

Hei, og takk for gode svar  :)

Er det noen som har formening om hvor mye strøm som forbrukes under normal kjøring ? På 10 dager har jeg kjørt tilsammen ca 5-6 timer, for det meste med lys (kjørelys) og radio. Varmearparatet  belaster vel ikke 12 volt batteriet ? Har lest et sted at batteriet er på 24 Ah men jeg har ingen anelse om hvor mye lys, radio, etc. trekker. Vet bare at vi i båten kan ligge i mange dager uten lading og bruke strøm til kjøleskap, toalett, lys, etc. uten å få problemer, men der har vi jo 2 stk større batterier.

Det ser i alle fall ut som jeg må få bilen tilbake til Ford, og det blir en utfordring i seg selv. Nå står den med fronten inn mot en vegg inne i et parkeringshus og 12 volt batteriet er helt tomt. Det skjer ingenting nå jeg virir om tenningen, og gear låsen er aktivert. Er det noen måte å deaktivere denne på uten størm på 12 volt batteriet slik at tauebilen kan få hentet den ? Regner med at minst gearlåsen vil ryke dersom jeg slepper opp på planet på tauebilen ?

Dersom jeg løser panseret, er det da bare å koble en vanlig batterilader på 12 volt batteriet, eller er det spesielle prosedyrer som må følges ? Jeg har også lest at det kan laddes gjennom 12 volts uttaket i bilen. Er det noen som vet hvor en kan få tak i rimelig lader til dette formålet ? Er det forøvrig noen spesielle prosedyrer som må følges ?
Think 2002, kjøpt Oktober 2010

hkaspenberg

#6
Det skal ikke være nødvendig å ta av fronten. Så vidt jeg vet skal det være fullt mulig å lade batteriet via 12V uttaket (sigarett-tenner-uttaket) i dashbordet. Håper dette kan være til hjelp.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Palle på søndag 12. desember 2010, klokken 02:38
Jeg har lest om noe som kalles HV boksen, men jeg har ikke skjønt hva det er for noe. Er det samme boksen som i linken du sendte ("Hovedrele defekt Think 99") refereres til som contaktorboksen ?
Riktig at HV-boks og contactorboks er navn på samme delen. HV står for High Voltage.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 13. desember 2010, klokken 00:27
Sitat fra: Palle på søndag 12. desember 2010, klokken 19:24
Er det noen som vet hvor en kan få tak i rimelig lader til dette formålet ?
Ctek Zafir 45 er en god lader til grei pris hos Clas Ohlson http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3762
Enig, god lader til riktig pris. Biltema har tatt inn billigere ladere med samme data, men den jeg kjøpte lader ikke batteriet fullt - for stort avvik fra ideell sluttspenning på alle områder.
Man trenger et 12V støpsel som monteres i stedet for krokodilleklemmene, f.eks.  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Stopsel/ Tror ledningene må loddes på denne typen, men jeg har sett en annen type med skrutilkobling.

Standard på 12V uttak er pluss i senter, men enkelte Th!nk er montert med motsatt polaritet. CTek Zafir 45 er sikret mot feilkobling og varsler med rødt lys om feil polaritet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

En annen fin ting med Ctek laderene er at det følger med en ekstra ledning med kabelsko (tilsv. denne men uten indikator), så du slipper å klippe av krokodilleklemmene for å montere sigaretttenneruttaket. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på mandag 13. desember 2010, klokken 10:05
En annen fin ting med Ctek laderene er at det følger med en ekstra ledning med kabelsko (tilsv. denne men uten indikator), så du slipper å klippe av krokodilleklemmene for å montere sigaretttenneruttaket. 

... og du får kjøpt ferdig kabel med sigaretttennerplugg for rundt 100.- De har kampanje på XS 3600 på BilExtra denne uka! Se http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3280

;_D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Lighterkontakten er ikke egnet til fast kobling for lader.
Etter en tid oppstår det dårlig kontakt som også kan skade laderen.
Trekk ut lighterkontakten og benytt flatstikkere på ledningen fra laderen rett inn i tilkoblingen til Lighterkontakten.
Best er det å koble direkte på batteriet, trekk pluss og minuskabler inn i kupeen slik at laderen arbeider innendørs. Huskå sette en sikring i kretsen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Palle

Takk for mange gode tilbakemeldinger :)

Her kommer en liten oppdatering og et par nye spørsmål;

Bilen står nå hos Ford, og de mener at DC/DC omformeren ikke virker som den skal. De har ikke fått sjekket HV boksen skikkelig, men funnet at en av sikringene der er røket. De tror denne har røket pga av feil på DC/DC omformeren. De har koblet DC/DC på 140 volt under panseret et eller annet sted ( ikke i HV boksen der den normalt er koblet), og fått den til å lade 12 volt batteriet, men det varte bare en kort stund før ladingen stoppet, selv om de fortsatt er strøm inn på DC/DC.

Er det noen som vet hvordan lading av 12 volt batteriet styres ? Er det DC/DC som måler spenning og selv setter i gang lading når batteriet kommer under 12,2 volt, eller er det en annen enhet som måler og styrer dette ? Er det noen måte å måle seg frem til om DC/DC virker ? Har forstått det slik at eneste feilmelding på diagnoseapparatet sier feil på 12 volt. (Husker ikke eksakt ordlyd).

De har en brukt DC/DC på Ford, som de setter inn for å se om det kan løse problemet, og jeg håper jeg for positivt svar på det i morgen....
Think 2002, kjøpt Oktober 2010

Baltor

Her i Stavanger opplevde en Think eier følgende:
12v batteriet var flatt, feilmelding på display. Vi tok av nesa og fant at det ikke var spenning til dc-dc. (15A sikring i HV boksen hadde gått) For å teste dc-dc gjorde vi noe uklokt, vi koblet den til 114v tilkoblingen som normalt er koblet til lader (m 40A sikring i HV boks). Dette gikk ikke bra, dc-dc fikk en større skade.  :(
Det viste seg at dc-dc hadde gamle korrosjonsskader som skyldtes at pakningen i bakkant ikke lå riktig. Dette er noe en bør sjekke hvis den likevel skal ut!
Da 15A sikringen i HV boks (plastutgaven) skulle skiftes viste det seg at den sorte minuslederen under den firkantede 4 polige pluggen var brent 99% av i kabelskoklemmingen . Denne lederen er felles minustilkobling for både dc-dc og lader, og i den gamle utgaven av HV boks (plast) er den tynnere enn i den nye.  Ustabil minustilkobling kan kanskje ha bidratt til skaden på dc-dc....?
Lærdom: Sjekk at både pluss og minus fra HV boks er iorden.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA