Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Umulig å slokke brann i el-bil?

Startet av jornheim, lørdag 18. mars 2017, klokken 07:06

« forrige - neste »

jornheim

Webastoen strejker i vores Saxo, fordi den ikke får styresignalet som normalt kommer gennem den gule ledning.

Mikrobryderen er i orden. Når jeg trykker på den (eller skubber håndtaget til højre) hører jeg et relæ nær sikringsboksen. På den gule ledning kan man måle en meget kort impuls, og den røde led lyser også et kort øjeblik. Men det er ikke nok til at tænde varmeren.

Jeg mener det er et relæproblem. Men hvor sidder dette relæ? Har fjernet 5 relæer fra sikringsboksen, men ikke fundet det riktige, som så tydligt kan høres.

For sikkerhedens skyld har jeg afprøvet Webastoen ved at klippe den gule ledning over og tilslutte 12V. Så starter den - uden problemer.

lytter
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Hmm, jeg tror ikke det er noe rele på den forbindelsen (men jeg vet ikke). Men microbryteren selv gir et skikkelig klikk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

Sitat fra: Elmo på mandag 09. januar 2017, klokken 18:20
Hmm, jeg tror ikke det er noe rele på den forbindelsen (men jeg vet ikke). Men microbryteren selv gir et skikkelig klikk.

Ja, det gør den. Men relæet t.v. klikker endnu mere og meget tydligt, når man lægger hovedet under rattet... Og dette relæ har sikkert en fejl - men jeg kan ikke finde det! Hjælp søges.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Helge

Hm... som Elmo tror ikke jeg heller at det er noe rele som skal slå inn med microbryteren. Jeg har bygget om den elektriske styringen for Webastoen på 2 Saxo og 2 P106 for å kunne slå på Webastoen fjernstyrt med DEFA Smartstart samt også holde Webastoen gående ved korte stopp selv om tenningen slås av.

Jeg mener å huske at det som fabrikkstandard kun med tenningen på kommer 12 V til både microbryter og kupeviftebryter. Dersom noe sier klikk nede ved sikringsboksen når microbryteren lukker (gir kontakt) er det heller så jeg begynner å mistenke en feil eller dårlig kontakt. Microbryteren skal jo ikke levere noe stor strøm over så "på-signal" ledning til Webastoen - så det burde ikke være nødvendig/normalt å bruke rele for å forsyne signalspenningen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

jornheim

#4
Sitat fra: Helge på tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:46
Hm... som Elmo tror ikke jeg heller at det er noe rele som skal slå inn med microbryteren.(...)

Tak begge. I hæftet "Schematíque Électrique" fra mars 2000 (05_SaxoSchemElec_skjema.pdf i verkstedsmanualer fransk) er der en tegning som viser relæer:
10 - relais d'auto maintien coupure chauffage
11 - relais commande chauffage additionel

Jfr. tegning og en oversættelse fra det tyske forum hvor jeg også har stillet spørgsmålet.
http://21639.foren.mysnip.de/read.php?10510,444074

Som sagt - jeg hører noget, men kan ikke finde...
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Jeg er ikke så sterk i Fransk eller Tysk at jeg får noe ut av siste innlegg :-[ :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:58
Jeg er ikke så sterk i Fransk eller Tysk at jeg får noe ut av siste innlegg :-[ :(

I mellemtiden har varemen fungeret igen, derfor har jeg ventet lidt med dette tema.

Sikringerne nr. 10 og 11 har noget med chauffage=varmeanlæg at gøre, men vilken funktion de har står ikke der. Jeg har heller ikke fundet dem.

Fejlen forsvand plutsligt, efter at jeg havde i nogle dage havde ført et kabel med 12V direkt til Webasto'en og tændt apparatet på den måde. Nu er alt tilsluttet som før og der høres ingen klik mere, når man tænder Webasto'en. Kan fejlen hænge sammen med tændlåsen?

Ved næste lejlighed vil jeg måle om mikroafbryderen er direkte forbundet med det kabel som giver tændimpulsen til Webasto'en. Hvis ikke, så ligger der måske en relæ ind imellem.

Min fransk er desværre helt ubrugelig - tysk er mit modersmål...
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: jornheim på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:55
Sikringerne nr. 10 og 11 har noget med chauffage=varmeanlæg at gøre, men vilken funktion de har står ikke der. Jeg har heller ikke fundet dem.

Her er sikringsoversikt fra instruksjonsboken til min Saxo 2000. To stk 10 og 11, men ingen av dem har noe direkte med Webasto å gjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: jornheim på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:55
Ved næste lejlighed vil jeg måle om mikroafbryderen er direkte forbundet med det kabel som giver tændimpulsen til Webasto'en. Hvis ikke, så ligger der måske en relæ ind imellem.
På mine EL-PSA'er er det en ledning med +12 V med tenning på som går inn på microbryteren. Den andre ledningen på microbryteren går rett ut til Webastoen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 06. februar 2017, klokken 16:30
På mine EL-PSA'er er det en ledning med +12 V med tenning på som går inn på microbryteren. Den andre ledningen på microbryteren går rett ut til Webastoen.
Samme her, både Saxo og P106.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA