Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skal vi ha alt gratis?

Startet av Jolle, tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:21

« forrige - neste »

Jolle

Hei
Har vurdert en Leaf som pendlerbil en stund.
Nå står valget mellom Norsk gen 1 (2012) eller evt en USA import gen 2 (2013) med varmepumpe. Synes det er vanskelig å vurdere hva som lurest. Gen 2 er kanskje 15k dyrere... Carwings/nav er ikke veldig viktig.
Regner med jeg ikke får brukt mobil app opp mot USA-importen(?)
Tenker jo at gen 2 har endel forbedringer, men har forstått det sånn at norsk kanskje anbefales. Bilene begynner å bli så gamle at garanti ikke er en sak uansett

Noen som vil gi en anbefaling?

leafnor

Om Carwing ikke er must, og du vet hvor du skal kjøre så GPS heller ikke så nøye, samt snart er det DAB og radio som mangler halve frekvensspekteret, så er nok en US Gen2 å foretrekke.
Mer varmeapparat, bedre seter og trolig ett år bedre batteri.
Kjøp den Gen2 US du finne med alle 12 prikker på batteri inntakt.

Mest er setene å foretrekke på en Gen2. De i (min 2012) gen1 er som krakker i forhold til gen2.
Har du de 15000 ekstra, så er ett år nyere batteri, "mer" effektiv varme og ikke minst setene verdt pengene.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Der du sitter og klør deg i hodet hjelper kanskje ikke dette mye, menmen..
Hvis du ikke er avhengig av å ha bastu i bilen er det nok hipp som happ med rekkevidde de 2 imellom, HVIS du monterer "varmemod" på en gen 1.
Eneste hjelp du får med varmepumpe er nok hvis du kjører litt lengre, og i mildt klima. Under oppstart er det nok ikke så utrolig stor forskjell på forbruk.
Vurder også lyst/mørkt interiør. Lyst i gen1, mørkt i gen2.
Lyst interiør er mer "trivelig", men skitten vises bedre.

Jeg ville ha gen2 for å slippe "klumpen" i bagasjerommet.
Ellers har den jo også endel forbedringer, lys i ladeluka, ekstra kjøremodus (B), fotbrekk..

APP funker vel ikke på en USA nei. Jeg synes det er utrolig kjekt, da jeg har så forskjellig avgangstidspunkt så å sette på varme på timer bare blir rot. Men har du faste tidspunkt er det nok ikke noe stress. Uansett blir det varmt i bilen på "null komma niks".

Ved kjøp av USA skal du ha tunga rett i munnen. Det er mange som er flomskadet, kollisjonsskadet osv borti der, som blir fikset opp og shippet hit. Flere tråder med tips og råd der.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på mandag 19. desember 2016, klokken 20:34
Der du sitter og klør deg i hodet hjelper kanskje ikke dette mye, menmen..
Hvis du ikke er avhengig av å ha bastu i bilen er det nok hipp som happ med rekkevidde de 2 imellom, HVIS du monterer "varmemod" på en gen 1.
Eneste hjelp du får med varmepumpe er nok hvis du kjører litt lengre, og i mildt klima. Under oppstart er det nok ikke så utrolig stor forskjell på forbruk.
Vurder også lyst/mørkt interiør. Lyst i gen1, mørkt i gen2.
Lyst interiør er mer "trivelig", men skitten vises bedre.

Jeg ville ha gen2 for å slippe "klumpen" i bagasjerommet.
Ellers har den jo også endel forbedringer, lys i ladeluka, ekstra kjøremodus (B), fotbrekk..

APP funker vel ikke på en USA nei. Jeg synes det er utrolig kjekt, da jeg har så forskjellig avgangstidspunkt så å sette på varme på timer bare blir rot. Men har du faste tidspunkt er det nok ikke noe stress. Uansett blir det varmt i bilen på "null komma niks".

Ved kjøp av USA skal du ha tunga rett i munnen. Det er mange som er flomskadet, kollisjonsskadet osv borti der, som blir fikset opp og shippet hit. Flere tråder med tips og råd der.


PS : Kona bestilte gen2 ( 2013 Acenta ) med lyst interiør , så det finnes begge typer.... ikke så vanlig , men det finnes.

nr1rayner

Stemmer det Bob skriver, det finnes gen 2 med lyst interiør. Det var "tilvalg" da jeg spurte i... 2015 sikkert, men sgs ingen som valgte det.
Men, det finnes vel ingen 1 med mørkt interiør?

Uansett, regelen (nesten uten unntak) er gen 1 med lyst og gen 2 med mørkt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:34
Stemmer det Bob skriver, det finnes gen 2 med lyst interiør. Det var "tilvalg" da jeg spurte i... 2015 sikkert, men sgs ingen som valgte det.

Tja, vi hadde garantert valgt det om vi hadde kjøpt en gen.2 så jeg vil ikke tro det er SÅ sjeldent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Av de jeg har sett har alle med lyst interiør vært gen 1.
Det var vel et tilvalg, som førte deg i kategorien "spesial-bestilling" som økte leveringstiden betraktelig vil jeg tro.
Alle gen 2 demobiler var vel med mørkt interiør, så, med mindre man spesifikt spurte etter det er det vel ingen selgere som har opplyst frivillig om muligheten?
De fleste som kjøper bil er vel også mer opptatt av hvilken farge de andre ser, og ikke hvilken man selv ser  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

kaiat

Sitat fra: leafnor på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:38
Er ikke denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87885393   en Gen2 med lyst interiør?

Jo da, det stemmer det.

Jeg har sett et par-tre norsksolgte gen.2-Leaf'er med lyst interiør og noen flere USA-Leaf'er. Mulig det er mer populært der borte.

leafnor

Sitat fra: kaiat på onsdag 21. desember 2016, klokken 10:16
Sitat fra: leafnor på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:38
Er ikke denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87885393   en Gen2 med lyst interiør?

Jo da, det stemmer det.

Jeg har sett et par-tre norsksolgte gen.2-Leaf'er med lyst interiør og noen flere USA-Leaf'er. Mulig det er mer populært der borte.
Det klør i fingrene på å kjøpe den. Så "billig" at vi god kan ha to LEAF, i husholdet, og beholde den gamle fosile Tucson, i stedet for å kjøpe en hybrid SUV som jeg har tenkt.
Blir hybrid, Tucson2005+LEAF2013!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

#11
På 2013 SV kan du finne lyst interiør.
På 2013 SL har jeg kun sett svart skinn.

Du kan gjøre bilen enda lysere, ved å rive vekk folien fra bakrutene. Da bør du enten varme opp folien først, eller ta jobben med å finne vaskemidler for å fjerne limet fra ruta etterpå.

2012-modell har vannbåren varme. Jeg lurer på om det kan være en fordel om man skal sette inn brenner. Jeg fant noen brennere her:  http://www.servitek.no/nettbutikk/vannvarmere
Dersom man setter inn brenner med luftvarme, er jeg usikker på om man får kopla dem til varmeanlegget i bilen.

Tilstanden på batteriene varier mye fra bil til bil på så gamle biler. Det kan være greit å kikke litt på levetismodeller for batteriene: http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Batterilevetid

leafnor

Spurte selger, og det er en Gen2 mer fotbrekk og varmepumpe.
Tre år gammel LEAF har kanskje SOH på noe like over 90.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

#13
Bilen ser fin ut, overflatemessig.
Dette er en 2013 SV.
Den ser ut til å ha 6kw likeretter ut fra bildet, og det betyr nok at den har ladepakke med hurtigladeport som er viktig.
Manglende ryggekamera tyder på at den ikke har premiumpakke med Boseanlegg og arroundview.
Ryggekamera pleier å koste rundt 100 kr om du bestiller fra Kina, men jeg veit ikke hvor mye jobb det er å montere, og om bilen må programmeres.
https://partsouq.com/en/search/all?q=1N4AZ0CP8DC403656
Vinterhjula kan mangle tpms, da lampa lyser, men hvis man blir vant til at lampa lyser, så bryr man seg ikke om det. Det er kanskje vanslig at lampa lyser om vinteren på biler i dag.

Bilen har vin 1N4AZ0CP8DC403656 og du kan kjøpe historikken her, for å se hvilke stat den er gått i : http://www.carvin.host-ed.me/
Bilen er fra februar 13, og det kan muligens være noe bedre batterier i de bilene som er produsert seinere på året og som har 1 sommer mindre. Denne bilen ser ut til å ha 2 sommre fra USA og 2 fra Norge.
Gjettometeret viser 99 km på nesten fullada batteri, og det er lite, da det kan vises rundt 99 miles på nye batteri, men gjettometeret kan være ganske bingo og det er ikke så mye å gå etter. Det beste er å lese av SOH, Hx og antallet kwt ved fullada batteri.
I Finnannonsen er det oppført 2012 i ett felt, og det må være helt feil, da dette er en 2013-modell produsert i Tennessee i 2013.

Det er 2 tilbakekallinger på bilen, men feilene kan være fiksa her i landet, uten at det er registrert i USA: https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/Results/1N4AZ0CP8DC403656

leafnor

Takk for info. Jeg og sjekjet vin og fant ut at det var 2013. Ser og dekklampen. Stusser og på 99km og ser at soc er 12 prikker. Står 1:30 til lading full så det mangler da kanskje 4 kwt. Ca 25 km. Da kan det bety at soh ikke er over 90. Mangler ryggekamera. Da skipper jeg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA