Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av TrondT, tirsdag 21. februar 2017, klokken 00:14

« forrige - neste »

TrondT

Lading på hytte (og hjemme?) - Enkelt opplegg for sikker lading?
OK med industrikontakt, skjøteledning, og vanlig elbilledning?

Dette har nok, delvis, vært behandlet tidligere. Men prøver et konkret tilfelle for felles interesse.

Jeg vet det anbefales ladeboks, og er enig i det.
Mange fraråder å bruke en vanlig schuko kontakt pga slitasje og sjanse for varmegang (brann?).
Men, dersom du av ulike grunner ikke ønsker en fast ladeboks, kun en minimumsløsning, er da følgende ok?

Forutsetter
Har opprinnelig en 16A kurs til utekontakt på hytta. Med 2,5mm ledning.
Ønsker å bruke denne til lading av elbil.

Så:
1. i tillegg til (eller i stedet for) schuko boksen settes inn en industrikontakt (blå, 3-pinns, som brukes f.eks inn til camping vogner, hytter etc.)
Da får vi en robust kontakt
2. En liten skjøteledning, med overgang fra Industrikontakten til Schuko kontakt. (se bilde)
3. 10A sikring brukes, med vern.
4. Elbilens «vanlige» enkle ladeledning koples til Schuko kontakten (skjøteledningen), med 10A ladeopsjon.

På denne måten skjermes veggkontakten for mange inn/ut/slitasje bevegelser.
Den korte skjøteledningen kan byttes ut om den føles slitt.
Kontakten kan også brukes til andre gjøremål.
OK?

Info lest fra "Elbilgrossisten"
"Ladekabel adapter eller overgangskabel fra blå 3-polet CEE 16A til schuko. Enkelte ladestasjoner eller ladepunkter har installert en blå CEE industrikontakt og hvis din ladekabel har et schukostøpsel trenger du en ladekabel abapter for å kunne lade på disse steder. For eksempel har Oslo lufthavn installert en rekke av disse på sine parkeringsplasser. Årsaken til dette er en ny delnorm og krav (NEK 400 2014) til lading av elbil som ble lansert mai 2014."
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

goggo

JA, dette er trygt og fungerer fint.  Har selv kjørt ca 70000 km med trilling og ladet over 90% av dette  med  schuko og vanlig lade-kladd.

Husk å henge opp kladden på en spiker e.l. og husk at strømkursen bør gå direkte fra sikringsskapet og til CEE kontakten,  ikke via andre punkter underveis. 

Mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

zyp

Industrikontakt er fint, men om den kun skal brukes med adapter til schuko så har den liten fordel over den eksisterende schuko-kontakten. Med mindre du har planer om å investere i en ladekabel med støpsel for industrikontakt vil jeg ikke si det er verdt det.

I forhold til slitasje så er det stor forskjell på uttak i offentlige parkeringshus og et uttak på hytta som kun du skal bruke når du er der.

elektrolux

Bruker du en slik overgang kan det til og med hende at kladdens egen temperatursensor får en viss virkning også på Cee stikket:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TrondT

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 19:37
Bruker du en slik overgang kan det til og med hende at kladdens egen temperatursensor får en viss virkning også på Cee stikket:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Trenger avklaring. Hva mener du. Er en overgang/skjøteledning farlig?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

zyp

Sitat fra: TrondT på mandag 19. desember 2016, klokken 19:56
Trenger avklaring. Hva mener du. Er en overgang/skjøteledning farlig?

Han mener at eventuell varmgang i industrikontakten kan forplante seg helt ned til temperatursensoren i schukostøpselet sånn at den reagerer og kutter strømmen før det kan utvikle seg til brann.

... akkurat som den ville gjort ved eventuell varmgang om du bare setter schukostøpselet rett i kontakten du allerede har.

TB

Ein ulempe med industrikontakt / CEE er at den ikkje er pirkesikker. Barn kan klare å stikke strømledende gjenstand inn og få støt. Fjærbelasta lokk vil gi ein viss beskyttelse, men ikkje fullgod.

Dette betyr at montering utendørs ikkje er optimalt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjellG

Hva oppnår en ved å flytte fra en schuck til en annen schucko noen 10-talls cm lenger ut?
Imo så er det også en fordel at kontakten brukes. Da oppstår gnidningsfriksjon som renser kontaktene.

jkirkebo

Sitat fra: TB på mandag 19. desember 2016, klokken 20:19
Ein ulempe med industrikontakt / CEE er at den ikkje er pirkesikker. Barn kan klare å stikke strømledende gjenstand inn og få støt. Fjærbelasta lokk vil gi ein viss beskyttelse, men ikkje fullgod.

Nettopp derfor skal de monteres minst 1,5m over bakkenivå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TrondT

Sitat fra: KjellG på mandag 19. desember 2016, klokken 20:21
Hva oppnår en ved å flytte fra en schuck til en annen schucko noen 10-talls cm lenger ut?
Imo så er det også en fordel at kontakten brukes. Da oppstår gnidningsfriksjon som renser kontaktene.

I tidligere kommentarer på nettet, er problemet at schuko kontakten/ støpselet blir hengende "i bend". Med industrikontakt blir ledningen hengende NEDover, noe som ikke forårsaker bend. Ved å bruke en liten skjøteledning over til schuko, vil vi ikke behøve å ta kontakten inn/ut fra veggen så ofte. Skulle det likevel bli varmegang pgs slitasje, vil det ikke skje I VEGGEN, og derfor mindre sjanse for brann.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

geear

Sitat fra: TrondT på mandag 19. desember 2016, klokken 20:35
Sitat fra: KjellG på mandag 19. desember 2016, klokken 20:21
Hva oppnår en ved å flytte fra en schuck til en annen schucko noen 10-talls cm lenger ut?
Imo så er det også en fordel at kontakten brukes. Da oppstår gnidningsfriksjon som renser kontaktene.

I tidligere kommentarer på nettet, er problemet at schuko kontakten/ støpselet blir hengende "i bend". Med industrikontakt blir ledningen hengende NEDover, noe som ikke forårsaker bend. Ved å bruke en liten skjøteledning over til schuko, vil vi ikke behøve å ta kontakten inn/ut fra veggen så ofte. Skulle det likevel bli varmegang pgs slitasje, vil det ikke skje I VEGGEN, og derfor mindre sjanse for brann.
Samtidig innfører man flere potensielle feilkilder og dårlige kontaktpunkter. Ville vel sagt at dette var en forbedring om man klippet av schuko-kontakten og satte et industristøpsel rett på ladekladdkabelen, men ellers hadde jeg ikke sett poenget.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Sitat fra: gr på tirsdag 20. desember 2016, klokken 08:53
Ville vel sagt at dette var en forbedring om man klippet av schuko-kontakten og satte et industristøpsel rett på ladekladdkabelen, men ellers hadde jeg ikke sett poenget.

Ikke om man samtidig fjerner tempsensingen.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Konklusjonen:

Enkelt opplegg for sikker lading = veggboks med type 2 uttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Enig, men så var det prisen da på dette kontra omtrent like sikker lading ved bruk av original ladekladd i et friskt stikk, og forutsatt at kursen forøvrig er i god stand.

Det er slik 70 % av de 100 000 bilene lader daglig, altså ca. 50 - 70 000 oppladinger daglig.

Investeres disse pengene i nettopp nye stikk, komfyrvakt, seriekoblet brannvarslere, etc kan muligens overlevelsestjangsen økes i stedet for senkes. ::)

Allerede nå er nok trådstarter godt på vei til sikker lading, bare grunnet det faktum at han anerkjenner at bruk ac strøm er risikofyllt. Det er oftest de "bevistløse" som blir overrasket over at det gamle stikket fra 1960 begynner å lukte rart 1/2t inn i ladeprosessen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA