Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Power limit og lader ikke Think City 2010 lithium

Startet av Hænningsen, tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

Hænningsen

Hei. Er det noen som har erfaring med å installere DAB i Leafen? Jeg ser at det er en boks tilgjengelig på markedet som kobles via USB. Hvordan løses dette praktisk? Får man DAB-funksjoner på radioen som om det var originalt montert?
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

kodalse

Her er det mange linker rundt tema.
Kort fortalt er vel den "beste" løsningen en Dension koblet til AUX plug hvor du får DAB som MP3 spor, nesten som radio.
Alternativet er en DAB mottaker med FM sender, men det er ingen som direkte bruker radiokanalvelgeren, det er kun FM

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29069.msg505535.html#msg505535

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23741.msg401312.html#msg401312

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28667.msg486900.html#msg486900
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

#2
Jeg stiller samme spørsmål som TS, og jeg leita litt etter løsninger på nettet for noen dager sida, men jeg kjenner ikke til hva som vil fungere i Leafen.

Med rattkontroll:

Kanaler som mp3-filer:
Ved første øyekast ser det ut som en smart løsning å ha et usb-adapter som presentarer radiokanalene som mp3-filer, men det kan bli høye swappetider.  I enkelte tråder har jeg lest om brukere som opplever 20-40 sekunder swappetid, mens andre mener man kan komme ned i 5-8 sekunder med tilpassa software for Leaf.  Enkelte andre løsninger bruker FM og RDS til å overføre data til bilen, og det ser kanskje ut som en bedre løsning? Men man går glipp av trafikkmeldinger?

Med fjernkontroll:
Personlig har jeg ikke lyst på lause fjernkontroller i bilen.

Med eget panel:
Når det gjelder førstnevnte:  Det finnes instruksjonsvideo fra Stenling  Iflg NAF høres det ut som en grei løsning: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-dab-adaptere/, mens Dinside melder om klønete ting som treige responstider: http://www.dinside.no/motor/test-8-dab-adaptere/61091509 Torshovbil har romhjulssalg til 900 kr.

Kladd for sigarettenneruttak.


Når det gjelder antenne:

  • Glassantenner er et alternativ, og jeg ser det er mange til salgs på f.eks aliexpress.Søk etter f.eks dab glass antenna
  • Earth lead antenna that we could slide under the roof liner: http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/88304/best-dab-car-radio-adaptors-2016-group-test
  • Antennesplitter for å dele antenne med fm-radio'en. Ulempa er at signalet halverers, og spørsmåleter er om man burde bruke en forsterker. Spørsmålet er om noen har erfaring med hva man bør kjøpe. Eller om det går ann å ta antennekabelen fra  XM-radioen som ikke fungerer i Norge.

Jeg har hatt mange dab-radioer opp gjennom åra, men det har vært mye knot, og det har alltid endt med at jeg har gått tilbake til fm, og satt mer og mer pris på det.
I bilen spørs det om det er greiest å lytte til fm i sentrale strøk. Medietilsynet har delt ut 189 konsesjoner ut 2021, og de har et avsnitt om ledige konsesjoner: http://www.medietilsynet.no/mediebransjen/radio/ Når man er i grisgrente strøk hvor fm-båndet kan slukkes til neste år, så kan man få passasjerer til å håndtere internetradioer og youtube etc.

Tester

Sele

Skal ha min Leaf inn på mandag for montering av DAB+ kan oppdatere da om mitt valg og løsning.

E_S

Jeg måtte bite i det sure eplet og endte med en kladd på dashbordet, en Tiny Audio C6. Grei brukervennlighet og skifter kanal på et sekund. Hadde flippet om jeg måtte vente mer enn et par sekunder mellom kanalskifte, så derfor var alt som ser ut som MP3-filer uaktuelt. Skulle også være billig, så mer enn en tusenlapp var heller ikke aktuelt, og så skulle det være mulig med AUX-tilkobling og ikke FM. Da endte jeg der. Gjenstår bare å finne en vettug montering - har en idé, men må være litt kreativ.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Trekkoppbil

Med AUX får du vel ikke overført info om kanalnavn etc, som du kan få med RDS. Er aux noe heldig?

E_S

Nei, det får man ikke, men lydkvaliteten er enormt mye bedre enn det man får med FM-senderne.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på lørdag 17. desember 2016, klokken 10:38
Jeg måtte bite i det sure eplet og endte med en kladd på dashbordet, en Tiny Audio C6. Grei brukervennlighet og skifter kanal på et sekund. Hadde flippet om jeg måtte vente mer enn et par sekunder mellom kanalskifte, så derfor var alt som ser ut som MP3-filer uaktuelt. Skulle også være billig, så mer enn en tusenlapp var heller ikke aktuelt, og så skulle det være mulig med AUX-tilkobling og ikke FM. Da endte jeg der. Gjenstår bare å finne en vettug montering - har en idé, men må være litt kreativ.

Skjønner ikke at ingen kommer ut med en utgave som kan streame via BT. Da kunne man fått opp kanalinfo, sanginfo og alt det der i displayet på originalradioen, lydkvaliteten hadde blitt bra, mindre ledninger osv. Kanalbytte hadde heller ikke tatt tid. Kombinert med CAN-tilkobling slik at knappene på rattet kunne brukes til å bytte stasjon hadde det vært en knall løsning. Programmering av parring, rekkefølge på stasjoner osv. kunne vært løst med en liten fjernkontroll man normalt ikke behøvde for vanlig radiobruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Et problemene med blåtann, er at man ofte bare får para 2 og 2 enheter. Hode-enheten i bilen vil man gjerne pare mot telefon, og da tviler jeg på at du får kopla til flere enheter samtidig.

leafnor

Kjempet meg gjennom julekøene på Elkjøp med et TINY C2 adapter.
Tok "5 min" å montere.
Boret et hull bilens console ved 12V uttaket, og trakk antenneledning gjennom der, under ratt, ut til sikringspanel. Pakket så antenna bak gummilisten opp til toppen av frontruten, så over til oversiden av frontruten. Trykket den så under takpanelet. Ligger helt skjult.
Med FM overføring suser det, men koblet til på AUX pluggen i bilen. Kjempelyd (Relativt anlegget ellers).
Veksler kanal på sekundet.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:57
Et problemene med blåtann, er at man ofte bare får para 2 og 2 enheter. Hode-enheten i bilen vil man gjerne pare mot telefon, og da tviler jeg på at du får kopla til flere enheter samtidig.

Det er da bare å flytte handsfree-funksjonen til DAB-enhetene. Det eneste den trenger er en mikrofon.

Men vi bruker aldri handsfree-funksjonen i Leafen uansett. Det fungerer dårlig da den ikke kobler automatisk til den telefonen som er i bilen når vi bytter på å bruke bilen. Den vil bare koble til sist brukte telefon automatisk, og ingen av oss orker å gå inn og koble til manuelt hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 15:36
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:57
Et problemene med blåtann, er at man ofte bare får para 2 og 2 enheter. Hode-enheten i bilen vil man gjerne pare mot telefon, og da tviler jeg på at du får kopla til flere enheter samtidig.

Det er da bare å flytte handsfree-funksjonen til DAB-enhetene. Det eneste den trenger er en mikrofon.

Men vi bruker aldri handsfree-funksjonen i Leafen uansett. Det fungerer dårlig da den ikke kobler automatisk til den telefonen som er i bilen når vi bytter på å bruke bilen. Den vil bare koble til sist brukte telefon automatisk, og ingen av oss orker å gå inn og koble til manuelt hele tiden.

Svarer meg selv jeg;

Fant jammen en slik jeg lette etter: https://bilradiospes.no/produkter/sm21-dab-mottaker

Spørs om det ikke blir bestilling av en slik. Får bare lese manualen først og se om den virker slik jeg tror.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Hadde Leafen inne for montering av DAB+ og overraskelen var stor da jeg skulle hente bilen at montør kunne fortelle meg at DAB+ boksen ikke kommuniserte med spilleren i bilen. Montøren hadde montert denne boksen på flere Leafer men på min 2015 Leaf funket det ikke.
Så nå blir det ventetid til over nyttår før DAB+ er installert..

kodalse

Etter å ha studert ulike adaptere i lengre tid utgår nå DAB+ for min del.

Langt mer fremtidsrettet med Internet radio (TuneIn radio eller lignende) fra mobiltelefon.
Kobler seg automatisk opp fra telefonen som likevel er synket med bilen, bedre dekning på landevei enn DAB.

I stedet for 3000 - 5000 i installasjonskost kan jeg nå bruke dette på mobilabonnementet i 10 år fremover.
Tipper jeg har byttet bil innen den tid. :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på mandag 19. desember 2016, klokken 15:00
Etter å ha studert ulike adaptere i lengre tid utgår nå DAB+ for min del.

Langt mer fremtidsrettet med Internet radio (TuneIn radio eller lignende) fra mobiltelefon.
Kobler seg automatisk opp fra telefonen som likevel er synket med bilen, bedre dekning på landevei enn DAB.

I stedet for 3000 - 5000 i installasjonskost kan jeg nå bruke dette på mobilabonnementet i 10 år fremover.
Tipper jeg har byttet bil innen den tid. :)

Dessverre har jeg ennå ikke funnet en radio-app til mobilen som lar meg lagre favoritter i riktig rekkefølge samt reagerer på knappene på rattet for å bytte kanal. Om det lar seg ordne er det selvsagt noe å tenke på, men jeg vil nok foretrekke at radioen startes automatisk når vi starter bilen. Å fiske opp mobilen for å starte en app er ganske knotete i forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA