Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Now it happened to me as well. Zebra battery dead

Startet av lunitiks, mandag 13. februar 2017, klokken 08:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

Spørsmålet er om 90-pakken reduseres pga økt intern motstand (redusert hastighet pga slitasje) eller fordi Tesla mener det er misbruk og at brukeren bør få lavere fart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: KristofferH på fredag 16. desember 2016, klokken 14:52
Wk er en oppegående fyr. Men å legge til brick på en bil, trekke ifra på en annen? 
Det samme tullet han med ang motorstørrelse for litt siden.
Han kommer med mye smart, men plutselig noe random shit som er feil. Som han tviholder på :p 

Ser ut til at to av våre kollegaer har opplyst TMC-tråden med litt god gammeldags fakta  ;D  Kunne ønsket en respons fra mr trådstarter, synd han har evakuert
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

@Svein-E
Ref posten din 02:57.

Her blander du utsagnet fra den ene og andre og lager en røre som ikke henger på greip. Med din sammenblanding så kan en få inntrykk av at jeg har sagt både det ene og andre (som du har klippet inn fra andre utsagn)

Om du ikke klarer det, så klarer i hvert fall jeg (og de fleste andre) å kjøre langt over dine omtalte 380 km i betydelig høyere hastighet enn 40 km/t.

At du ikke gadd å sette deg inn i hva disse 502 km var må du ta litt på din egen kappe. Kjører du som normen bak sier så klarer du det. Det er som andre forbruk som oppgis på bensin og diesel biler. De er ikke realistisk på vanlig kjøring, men kan oppnås om en er veldig forsiktig med høyrefoten.

Poenget var at de 502 km er IKKE typical som du har satt bilen til når du oppgir 380, men Rated (før versjon 6.0 oppdateringen)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

N00b

Typical er en middelverdi mellom sommer og vinter. Jeg kjører konsekvent billigere på sommeren og dyrere om vinteren. Det kan variere med +/- 20%.

Lad når du kan, ikke når du må. Nyt bilen og kos deg langs veien. Det er en fryd å være billist i Tesla

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på søndag 18. desember 2016, klokken 10:53
Poenget mitt var jo akkurat dette at oppgitt, (disse 502km) ikke er realistiske på vanlig kjøring.

Det er uheldig, men ikke noe du kan klandre Tesla for, dette er en EU-standard som er tredd nedover ørene på både produsenter og konsumenter.

På den andre side - hva er vanlig kjøring? Sikkert ikke det samme for alle?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Sitat fra: Sven-E på søndag 18. desember 2016, klokken 02:57Nei nå må du gi deg.
Jeg spiller absolutt ikke dum, men påstanden din til Sbr er helt tullete.
Før jeg kjøpte bilen, fikk jeg oppgitt at bilen hadde 502km rekkevidde.
Det har den absolutt ikke, og har aldri hatt det ved normal bruk.

Hvis du ser på Tesla's nettsider i dag, ser du også at oppgitt rekkevidde er mye høyere enn reell rekkevidde.
Det er jo du Sbr som sprer usannheter når du han skriver:
Sitat fra: Sbr på onsdag 14. desember 2016, klokken 22:32
Modell-navnene er greie, men når de i tillegg oppgir kWt stiller jo dette en helt klar forventning til hva du får. Det viktigste er dog i mine øyne rekkevidden, som jo stemmer.


Spar litt på pusten nå, jeg henviste til TYPICAL RANGE.

Sitat fra: Sbr på fredag 16. desember 2016, klokken 01:53
Sitat fra: Sven-E på fredag 16. desember 2016, klokken 01:06Stemmer rekkevidden?
Min ble oppgitt til 502km rekkevidde da jeg kjøpte.
Da bilen ble utlevert, klarte jeg så vidt 400km
Nå (etter 3 år og 50 000km) klarer jeg ikke 380km engang.
Typical rekkevidden stemmer meget bra, det er den jeg henviser til.

Spinner

Sitat fra: Sven-E på mandag 19. desember 2016, klokken 00:22
Og svaret ditt er akkurat like dumt om du skriker.

Typical range er uansett ikke reell rekkevidde.
Med forhold som er relativt normale og fornuftig kjøring er de aller høyst reelle.
At den ikke stemmer i 10 minus, 10 cm snø og sterk vind er en helt annen sak, og ikke minst påvirkes alle bilene likt av dette.

Vi diskuterer her forskjellen i rekkevidde mellom 60 og 75, og hele poenget mitt er at du får den ekstra rekkevidden du betaler for i 75, uavhengig av hvor mange kwH du får. At NECD, EPA, rkm eller tkm ikke stemmer i alle forhold er ikke vesentlig, så lenge den oppgitte forskjellen er reel.

Skjøteledning

Sitat fra: Sven-E på mandag 19. desember 2016, klokken 00:22
Og svaret ditt er akkurat like dumt om du skriker.

Typical range er uansett ikke reell rekkevidde.
Typical er i aller høyeste grad reell rekkevidde under vanlig kjøring. Klarer det fint selv på min 70D, blir brukt akkurat som en fossilbil, har snitt på +-200 watt. Kjører mye motorvei med hastighet 90-110. Null stress å klare typical. Driver dog ikke drag racing ut av lyskryss og kjører ikke med madrass eller juletrær permanent på takgrind.

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på mandag 19. desember 2016, klokken 01:14
Vi diskuterer her forskjellen i rekkevidde mellom 60 og 75, og hele poenget mitt er at du får den ekstra rekkevidden du betaler for i 75, uavhengig av hvor mange kwH du får.

Ja om ekstra rekkevidde er oppgitt til X km og X samsvarer med at man faktisk bare får 10kWh ekstra så er "ekstra rekkevidde" korrekt.

Jeg ville derimot forventet å få 15kWh ekstra om jeg hadde eid 60 og oppgradert til 75. Rekkeviddetallene er helt uinteressante, for de varierer voldsomt. Energien derimot er interessant. 15kWh ekstra vil gi ca 50km ekstra rekkevidde under helt ekstreme forhold. Eller 100km ved gode forhold. Eller noe midt i mellom :)
Reell forskjell i anvendbar energi er det man bør få opplyst ettersom rekkevidden er så individuell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 16. desember 2016, klokken 09:43
Er aks over tid i høyere hastighet som belaster batteripakken mest. 0-100 belaster bare maks en veldig liten stund helt mot slutten. Ved aks over lengre tid så er den gamle typen smeltesikring og kontaktor problemet.

Dette virker mer å være en fast teller som Ingineer skriver som går ut over hvor raskt man får moment/effekt i starten og tipper det har med enkelte serier av Drive Units å gjøre.

Interessant svar denne duden fikk fra Tesla da han konfronterte dem med "launch-begrensningen". Hvis det han skriver er sant, naturligvis.


På tide at noen kommer med noe data for å avklare om dette launch-opplegget bare er tøv eller om det stemmer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Hvis dette stemmer er det lov å koste på seg en "jeez, Tesla gjør mye rart". Men er i tilfelle ikke første gangen de justerer software OTA for å unngå garantireparasjoner.

Cookie Monster

#71
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. desember 2016, klokken 09:14
Hvis dette stemmer er det lov å koste på seg en "jeez, Tesla gjør mye rart". Men er i tilfelle ikke første gangen de justerer software OTA for å unngå garantireparasjoner.

Virker jo veldig utrolig at at hvis man bytter til den større batteripakka skal plutselig drive unit osv tåle mer.

Nissan Gtr begrenser etter man har gjort flere på rad pga temp på kassa. Blir tilgjengelig for bruk igjen når girkassa har gått ned til normal temperatur.

Og siden P85D heller ikke har fått denne begrensingen virker det som det bare gjelder P90DL og mulig bare den V2 pakka som hadde bedre ytelses som virker som er justert ned igjen?
Er det bare den det gjelder har de fått samme ytelse som de som kjøpe P90DL tidligere før mars/april 2016.

De virker også til å ha begrenset lading på 90 pakken så man kan jo begynne å lure på om det er funnet noen problemer med den nye cellekjemien de brukte på 90 og 75/60 pakka eller andre ting i selve batteripakken.
2015 P85D

Huskestue

Det er vel ikke alle som har begrenser dette nei....

http://www.roadandtrack.com/new-cars/reviews/a6921/2014-porsche-911-turbo-s-65-7-roa0314/

PDK er designet for 3000 lauch control starter, det bør vel holde for de aller fleste!


Cookie Monster

#74
Ser ut som det bare gjelder 2013-2014 av Audi, de nyere har vist ikke noe grense. Nissan nektet vel garanti på 2008-2009 modellene av GTR hvis man brukte launch control men tapte den saken. De nyere har ikke noe grense og det ble gjort en del endringer på selve kassa og software styringen av Launch control men den har blitt raskere.

Skal sies at Launch control på en vanlig bil som har clutch er mye hardere på deler en hva en elbil har som selv om det føles brutalt, så får man ikke samme belastning på komponenter siden momentet er litt mer gradvis enn hva en bensinbil som står på 6000 rpm med 1 bar i turbotrykk gjør i det man kobler inn kassa ;)

Hovedgrunn nr 1 til girkasse og diff havari er at man ikke spenner opp drivverket og er det for mye klaring (drivetrain lash) så blir tannhjul spist opp.
Har jo sett Tesla også med sprengt diff hvor det ligger tannhjulbiter i et oljebad under bilen.
Så sånn sett virker nesten Launch mode på Tesla mer trygt siden man da spenner opp drivverket når man holder inne bremsen og man kjenner bilen "setter" seg.


Uansett her virker det mer som Tesla begrenser toppeffekten og ikke fra stillestående. Ser han ene skriver at den ene P90DL v2 hadde før logget 1600A men er nå nede i 1500A som P85DL og P90DL v1 har. Maks strømtrekk når man ikke før ved ca 60 km/t og siden en P90DL v2 og P100D skal ha samme -Q revisjon av drive unit så tyder det mer på at det er selve batteriet og ikke belastning på drive unit som er problemet.
For som Tesla svarte har ikke P100D noe limit.
Så hvis dette bare gjelder P90DL v2 har Tesla bare justert de ned til samme nivå som de eldre P90DL.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA