Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ford dumper gammel elbil teknologi i Norge og blir subsidiert for å gjøre det

Startet av twinpeaks, lørdag 11. februar 2017, klokken 16:47

« forrige - neste »

twinpeaks

Sitat fra: Arntiv på mandag 12. desember 2016, klokken 09:47
Begynner å haste litt, hvis målet for 2016 skal nås...

Jeg tar dette ut av en annen tråd (Finne fremtide Superchargers...) for å ikke trekke den Off-Topic

Det burde nærme seg en ny utgave av Supercharger-kartet på Teslas hjemmesiden. Husker noen når oppdateringen for 2016 kom? Hva tror dere vil skje i 2017?

Jeg forventer egentlig en målsetning at man rekker i løpet av 2017 det som man hadde egentlig planlagt innen 2016, særlig Sør-Europa og Øst-Europa henger ja et godt stykke bak målsetningen. Siden utbyggingen av for eks Polen har gått svært sakte tror jeg ikke at dette er noe som Tesla prioriterer i 2017 heller (tror neppe at det er mangel på strøm som er årsak til det). Jeg ser for meg at Tesla fokuserer i 2017 på England/Irland, Portugal/Spania og Italia. Og så er jeg ganske sikkert at det vil være mulig å kommer seg helt til Nordkapp siden dette kan så godt brukes i reklame samt at Norge er et viktig land. Hvis jeg hadde vært Tesla, så hadde jeg til tross for alle politiske tvil (jeg forstår det slik at Musk ikke VIL selge bilen i Russland) også fokusert på Russland og åpnet for salgssteder i Moskva og St. Petersburg og hadde åpnet SuC langs denne korridoren (og videre over til Finland), evt. mot de baltiske land.

Hva tror dere?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

twinpeaks

#1
Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 17:50

Hva tror dere?

Jeg har lekt litt med "Custom markers" i supercharge.info og satt avstanden til ca. 150 km, noe som Tesla bruker stort sett langs sine korridorer (100 - 150 km). Da har jeg for Nord-Europa fått opp følgende kart ut i fra mine spekulasjoner. Men dette innebærer en full satsing på Sverige langs E4/E10 og E45 og det er ikke sikkert at det er nok kunder for dette.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

cstromme

Digerneset utenfor Ålesund har det vært snakket om siden før de åpnet butikken der. Hadde ikke blitt overrasket om vi så en SC der innen 2017 er over.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Havebigfun

Mtp Sørøsteuropa har den politiske utviklingen vel ødelagt for planene. Grunnet flyktningene har grensene blitt tettere og det er vesentlig mindre attraktivt å ta seg en biltur til Istanbul i disse dager. I samme setting kan Tesla vurdere landene øst for Tyskland som mindre attraktive for oss brukerne. Blir de baltiske land Krim-oppfølgere størkner det vel fullstendig- men det er en svært pessimistisk tolkning av samtiden. ???

twinpeaks

Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. desember 2016, klokken 21:14
Mtp Sørøsteuropa har den politiske utviklingen vel ødelagt for planene. Grunnet flyktningene har grensene blitt tettere og det er vesentlig mindre attraktivt å ta seg en biltur til Istanbul i disse dager. I samme setting kan Tesla vurdere landene øst for Tyskland som mindre attraktive for oss brukerne. Blir de baltiske land Krim-oppfølgere størkner det vel fullstendig- men det er en svært pessimistisk tolkning av samtiden. ???

Desto raskere burde utbyggingen mot Spania/Portugal og i England/Irland bli  ;)
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

THE

Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 18:46
Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 17:50

Hva tror dere?

Jeg har lekt litt med "Custom markers" i supercharge.info og satt avstanden til ca. 150 km, noe som Tesla bruker stort sett langs sine korridorer (100 - 150 km). Da har jeg for Nord-Europa fått opp følgende kart ut i fra mine spekulasjoner. Men dette innebærer en full satsing på Sverige langs E4/E10 og E45 og det er ikke sikkert at det er nok kunder for dette.

Med Superchargere som på kartet pluss Karasjok og Varangerbotn/Tanabru, og utbygging langs E75 i Finland (Rovaniemi, Sodankÿle, Inari), så har jeg fått oppfylt kriteriet mitt for ladenettverk som må være på plass for bestilling av Model 3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bjoris

Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

krister461

Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Ser vel ut som om Røldal er på 2017 kartet?

nie

Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

GOS

Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.
Tror ikke det. Blir ikke det litt uheldig at den kommer så langt øst? Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal. Og de som skal opp til Røldal- og Seljestadsområdet og ned igjen fra vest-siden får ikke glede av den.

Settes den derimot på Skare så er det henholdsvis 106 / 103 km og en kan få ett bedre bruksgrunnlag. Her vil en også lunne nyttiggjøre seg den til flere kjøreretninger, men det er dårlig med spiseplasser med mindre butikken der finner på noe nytt.

Uansett gledelig om det kommer en i området rundt Røldal.

Kanskje en kunne satt den rundt Solfonn området om det eksisterer spiseplass der nå når det er blitt mer ferieleiligheter i området?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

nie

Skare er et knutepunkt og ville helt klart være en god plassering.
Det viktigste er at området blir dekket og da bør den stå enten som du sier på Skare eller langs E134 mellom Haukeli og Vintertun.
Den bør ikke plasseres ned mot Odda eller mot Åkrafjorden da dette isåfall gjør bruk tungvint for enten de som kommer fra Hardangersiden eller langs Åkrafjorden

jlan

#11
Sitat fra: GOS på søndag 18. desember 2016, klokken 12:31
Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal.
Men 190 km til Bygland
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen
Grei plassering mhp den nye veien.

EDIT - Nytt kart
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Hovda

Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

nie

Sitat fra: jlan på søndag 18. desember 2016, klokken 13:54
Sitat fra: GOS på søndag 18. desember 2016, klokken 12:31
Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal.
Men 190 km til Bygland
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen
Grei plassering mhp den nye veien (hvis det blir kryss i Valldal da).
Men det kartet er ikke rett. Den nye veien kommer til å krysse "Røldalsdalen"
akkurat ved den gamle Texacostasjonen så den lokasjonen blir perfekt. Det er nettopp dette forholdet som gjør at Vegvesenet putter såpass mye penger i en hvileplass for  tungtrafikken på akkurat dette stedet. Det funker idag og havner ikke i bakevja når den nye veien er ferdig

twinpeaks

Sitat fra: Hovda på søndag 18. desember 2016, klokken 14:20
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?
Det går desverre ikke, så her gjelder det å gjette.

Gesendet von meinem Moto G (4) mit Tapatalk

"Silberstreif", 85D, sølv metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA