Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Porsche

Startet av Drivo, torsdag 02. februar 2017, klokken 22:04

« forrige - neste »

TM

Enig at det hadde vært nyttig å kunne se ladefarten i kw underveis. Da vil man lett se om man får den ytelsen man skulle hatt. Med hurtigladere ser jeg ikke behovet, men med AC lading er det vanskeligere å vurdere. Hadde vel ikke kostet mye å fått til dette. Kjekt å ha, men det går jo veldig greit å klare seg uten.  ;)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 09. desember 2016, klokken 13:46
Sitat fra: NordicMaster på fredag 09. desember 2016, klokken 13:33
Sitat fra: LMOR på søndag 04. desember 2016, klokken 13:52
[...]det som er viktig for folk flest er hvor mange %/km du har og hvor lenge det er igjen til 100%. Hvilken spenning, A, kW er for speisielt interesserte.

Er faktisk litt uenig med deg her. Fra min tid som Telsa-eier så husker jeg at man kunne få forskjellig ladefart på samme ladepunkt (snakk om Superlader om flere biler var koblet til). Noen ganger var det grei info for å få vite om man fikk maks ut av punktet man ladet på. Betaler man for 50 kW og får 20 kW så bør man jo foreta seg noe (for eksempel flytte seg til en 22 kW-lader om bilen støtter det).
Det er greit å være uenig. Jeg snakket om "folk flest".
Folk flest "vet" at det går saktere etter hvert, og de ser at går saktere oppover i %.
Står du ute, så ser du alt dette på laderen. Sitter du i bilen, eller følger med på appen, så går %-ene relativt raskt oppover, og en ser tydelig nok at det går saktere. At det er enklere å forholde seg til at kW går ned ift til at % går saktere opp kan ikke jeg forstå.

Øh, det er lettere å telle sekunder mellom hver gang SOC øker en prosent fremfor å se på kW-visningen? Tror ikke jeg kan være helt enig i den...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Fart er noe vi merker uten å tenke på det, en trenger ikke telle sekunder.
Vi har nå 3 stk i3er i familien, med 6 sjåfører utenom meg. De andre har ikke noe forhold til kW, de aner ikke / bryr seg ikke om at det helst skal komme ut 40kW+. Men alle registrerer når ladingen begynner å gå saktere.
Jeg har tro på BMW sin filosofi om å gjøre elbil enkelt.

Det står ikke liter/min på bensinpumpen heller. Det er prisingen som er feil. Prisen skulle vært i kWh + et tillegg per minutt når en lader over 80%. (eventuelt en variant av AC prisingen til Grønn Kontakt)

Det finnes de som tanker opp bensinbilen også, for så å sperre pumpen mens de går inn for å spise en pølse :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

Sitat fra: Orbit på lørdag 03. desember 2016, klokken 16:03
Jeg får ta nye tider ved ekte langkjøring, forhåpentligvis med høyere maksimaleffekt når batteriene starter med høyere temperatur.
Ny målerunde etter 140 km på motorvei. Startet lading på 6% SOC, +1°C utetemperatur. Batteri startet på +14°C, gikk opp til +26°C under lading. Det ble ikke full fart på lading før ved 35% SOC, og den knekker ned igjen rundt 85%. De med mer erfaring vet nok om treg start er på grunn av (ennå) for kaldt batteri, eller om det uansett er begrenset fart på lav SOC.

Uansett, BMW lover <40 min 0-80%, men jeg her fikk 6-86% (mer utfordrende) på 36 min; absolutt godkjent. Raskeste 10%-økning i SOC gikk på 4 min, men de siste 10% fra 84-94% tok 7 min.

Jeg hadde lagt inn lader som destinasjon i navigasjonen på kjøreturen før lading. Startet med 146 km rekkevidde (Comfort, ikke fullt batteri), altså 6 km margin. Den marginen holdt seg ganske konstant, og gikk kun ned når jeg brukte høyrefoten litt mer enn nødvendig. F. eks. opp Lierbakkene ga ikke noe utslag på estimert margin.



2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA