Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lader i c zero

Startet av AppleKnocker, onsdag 01. februar 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

AppleKnocker

Hva slags direktiv henvises det til her?
http://www.tv2.no/a/8766373/

Jeg frykter litt for 40 "motorvarmeruttakene" med hver sin 16A kurs og schuko vi har på jobben. Disse er jo ikke offentlige ladestasjoner, men jeg kan nesten garantere at vi ikke kommer til å bruke store summer på å oppgradere disse til type 2.

Men hvis det kun er offentlige ladestasjoner, så er jo disse 40 private "ladestasjoner".
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fredag

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:36
Hva slags direktiv henvises det til her?
http://www.tv2.no/a/8766373/

Jeg frykter litt for 40 "motorvarmeruttakene" med hver sin 16A kurs og schuko vi har på jobben. Disse er jo ikke offentlige ladestasjoner, men jeg kan nesten garantere at vi ikke kommer til å bruke store summer på å oppgradere disse til type 2.

Men hvis det kun er offentlige ladestasjoner, så er jo disse 40 private "ladestasjoner".

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Se Article 4, 4.

Gjelder kun nye installasjoner, eller "fornyelse" av eksisterende installasjoner, etter 18. november 2017.

Såvidt jeg vet er direktivet ikke innpasset i norsk lov eller forskrift enda.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Betyr det at Tesla ikke får lov å sette opp superladere, uten også å plassere Combo 2 der?

Direktivet gjelder for alternativ(t) drivstoff-infrastruktur. Om et år er det vel ingen av oss, som vil kalle elektrisitet for alternativt drifstoff, så sånn sett er vel ikke direktivet relevant for lading av kjøretøy i Norge.



Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:55
Betyr det at Tesla ikke får lov å sette opp superladere, uten også å plassere Combo 2 der?

Direktivet gjelder for alternativ(t) drivstoff-infrastruktur. Om et år er det vel ingen av oss, som vil kalle elektrisitet for alternativt drifstoff, så sånn sett er vel ikke direktivet relevant for lading av kjøretøy i Norge.

Ja, alle Teslas ladere i Europa skal i fremtiden også ha CCS/Combo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Adrian Stachnik

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:55
Betyr det at Tesla ikke får lov å sette opp superladere, uten også å plassere Combo 2 der?

Slik jeg tolker det, er at Tesla sine superladere kanskje skal utstyres med CCS-plugg og betalingsløsning noe i den duren som Fortum og Grønn Kontakt har. En kjempeidé spør du meg. Tesla har jo allerede et kjempeforsprang innen utbyggingen av ladeplasser i Europa.

https://longtailpipe.com/2016/04/18/tesla-joins-150-kw-ccs-forces-chademos-days-are-numbered-in-ev-fast-charging/
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA