Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny Nissan Leaf 30kW -

Startet av Christopher Neumann Ruud, mandag 30. januar 2017, klokken 19:53

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Har i den siste tiden opplevd at TACC/Autosteer har vært mindre enn vanlig pålitelig i visse tilfeller, og da spesielt etter å ha kommet ut av tunneler med duggproblemer, eller om morgenen rett etter defrost. Det kan ta opp til 20-25 minutter etter å ha kommet ut av tunnelen før de hvite strekene dukker opp på dashboardet, og så mye som 10-15 før TACC vil bli satt i de værste tilfellene.

Får ikke observert hvordan det ser ut når man tross alt sitter i bilen og kjører, men det virker som om kameraet blir midlertidig "blindt", men det er også tilfeller hvor jeg ser svarte linjer som representerer kjørefeltet, men AP vil ikke slå seg på.

Kan det være fuktproblemer / kondens inne i huset til kameraet eller er det bare "sånn det er om vinteren"? Skal få SC til å se på det neste gang jeg er innom

Muffinman

Tacc slår seg ut ved lav sol eller ved kjøring mellom kraftige regnbyger her. Og ved snø på radaren. Er nok langt fra optimalt designet dette, i det minste burde man fått beholde simpel ccv når det skjer.

Lynet

Er det noen som i hele tatt har tatt tak i dette problemet?
Utrolig irriterende å sitte med foten på pedalen hele vinteren.
Hvem bør trykkes på for at det skal komme et valg om kun CC når forholdene krever det?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 20:04
Er det noen som i hele tatt har tatt tak i dette problemet?
Utrolig irriterende å sitte med foten på pedalen hele vinteren.
Hvem bør trykkes på for at det skal komme et valg om kun CC når forholdene krever det?

OOOoo, like the attitude, men dette tror jeg du skal putte i glemmeboksen.

I mellomtiden kan du sende en lottokupong til elon@teslamotors.com
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Man blir kvitt alle bugsa ved å deaktivere AP - pakka  :D

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

lunitiks

#6
Krispige 10 minus i dag, og TACC ga opp flere ganger. Tenkte mens jeg satt i bilen at dette *kunne* ha sammenheng med at jeg slo på Defrost-knappen (varmetråd rundt/foran kamera), og at dette genererte dugg som blokkerte kamerasynet.

Det virket i alle fall sånn mens jeg satt og kjørte: Jeg slo av og på Defrost flere ganger og problemet syntes å følge etter. Ikke 100% sikkert fordi det tok kanskje 30-60 sek. eller så, før Cruise Not Available slo inn. Kan være tilfeldig.

Uansett: Når jeg parkerte så jeg tydelig dugg foran kameraet (på innsiden av frontruta; nyttet ikke å rengjøre fra utsiden).

Jeg vet som sagt ikke om dette skjedde p.g.a. Defrost - det kan like gjerne være generell varmeoverføring fra kupé og inn i kamerahus - men uansett så oppstår kondens som følge av en kritisk temperaturdifferanse mellom luften foran kameralinsen og overflaten av frontruta på innsiden (duggpunkt)


EDIT: Når jeg studerer bildene i ettertid, ser jeg at det faktisk er ganske sannsynlig at duggen (dugget? duggin?) skyldes den oransje varmetråden foran kameraet. Fordi selv om duggión tilsynelatende er konsentrert over varmetråden, må man huske at vinduet skrår nedover og at varme stiger oppad. Eller plukker jeg bær?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Løsning: kjør med -7 grader inne i kupeen.

Seriøst, dette skal jeg teste. Klimaet vil gå brått fra plussgrader og vått til mange kuldegrader på tidlignatta her, og da skulle vel ting ligge til rette for å framprovosere dette om "alle har fått".

lunitiks

Ah, endelig tilbake. Ja for all del, dette bør testes av andre også. Nekter å tro at jeg har en mandagsbil!  ::)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:00
Ah, endelig tilbake. Ja for all del, dette bør testes av andre også. Nekter å tro at jeg har en mandagsbil!  ::)
Joda, du har bare samme mandagsbilen som alle andre ;)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

spørsmålet er om kupeluften sirkulerer gjennom kamerahuset eller om det skal være hermetisk lukket. Kjører du med klima på lunitiks? Er det kondens andre steder på rutene enn i kamerahuset?

lunitiks

Kun kamerahus. Hermetisk lukket - ingen ventilasjon der inne. I motsatt fall hadde vi sett dråper også
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

gigafactory


Havebigfun

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:33
Kun kamerahus. Hermetisk lukket - ingen ventilasjon der inne. I motsatt fall hadde vi sett dråper også
Da er det feil på dit -det er åpenbart ventilert ettersom det fanger kondens- reklamer hvis du mener det skal være hermetisk lukket (jeg antar det og -men har ikke kompetansen til å ha sterke meninger)

lunitiks

#14
Med "hermetisk lukket" mente jeg ikke vakuum - jeg mente bare "tett" i motsetning til "ventilert" (luftsirkulasjon fra kupe) som det ble spurt om. Noe luft er det åpenbart der inne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA