Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vet?

Startet av Snibur, tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

Snibur

Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

espenri

Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen

Snibur

Hmmm, tydeligvis enda en forskjell mellom iMiev og de andre trillingene. På iOn folder speilene seg inn når man låser. Da er det kanskje likevel uvitenhet som gjør at alle står og skraper is.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

bruisepristine

Sitat fra: espenri på onsdag 30. november 2016, klokken 08:09
Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen

Har du prøvd å trykke to ganger raskt etter hverandre på låse/åpne-knappen? Da folder min 2013 iMiEV speilene inn/ut.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

psyfoon

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 30. november 2016, klokken 15:26
Sitat fra: espenri på onsdag 30. november 2016, klokken 08:09
Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen

Har du prøvd å trykke to ganger raskt etter hverandre på låse/åpne-knappen? Da folder min 2013 iMiEV speilene inn/ut.

Slik er det på min 2015 i-miev også.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Vollis47

#5
Sitat fra: Snibur på fredag 25. november 2016, klokken 09:25
Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....
Er det bare iMiev av trillingene som kan forvarmes? Eller kan Citroen og Peugeot også forvarmes? Og hvordan gjøres det?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

asbkar

Dobbeltrykk på låse/åpne-knapp på nøkkel folder speilene inn/ut på min gode gamle 2011-iMiev også.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

TB

#7
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 30. november 2016, klokken 19:28
Er det bare iMiev av trillingene som kan forvarmes? Eller kan Citroen og Peugeot også forvarmes? Og hvordan gjøres det?
Berre i-Miev som kan forvarmes, med ladekabel i. Må trykke på ein "fjernkontroll som likner på ein garasjeportåpner" - ingen timer funksjon.

For Citroën og Peugeot må ladekabel ut, nøkkel settes inn, og bilen være "på" før det kjem varme.
(Unntak for dei som har ettermontert fosilvarmer, med fjernstart. Dette er ikkje originalt utstyr.)

Eg bruker standard Defa kupevifte for varme, kobla til ur. Fungerer greit, bilen blir varmere og det er stort sett ikkje noko is å skrape vekk. Spesielt praktisk å få vekk is som frys på innsida av frontruta.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kaiat

Sitat fra: Snibur på fredag 25. november 2016, klokken 09:25
Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....

Sannsynligvis ligger alle fjernkontrollene til forvarming i en skuff et sted... Biler brukt i hjemmesykepleien lever et hardt liv med brukere som ikke bryr seg så veldig mye. Samboeren min var bilansvarlig for hjemmesykepleiebilene i en av sonene i Bergen. Det var støtt og stadig en bil på verksted etter en smell og de hadde en leiebil på permanent basis omtrent.

Men det finnes en enklere versjon av iOn og C-Zero uten klimaanlegg. Visstnok bare solgt i Sveits eller Østerrike, men jeg har sett et par slike biler her i Norge også.

elektrolux

I oljebyen Stavanger har kommunen kostet på seg E-Up som fikser frosne ruter selv på bare 2-3 min.

Imens kan brukerene varme boken og ryggen i oppvarmede seter.

Er sikker på at det gir en bedre og tryggere start på dagen, og sparer kommunen penger på unødvendige uhell som følge av frosne sjåfører uten utsikt.:-D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA