Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Hvor mye har forsvunnet?

Startet av Håkon G, onsdag 18. januar 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

Håkon G

Vi har hatt vår kia i ca 3 mnd nå, for et par uker siden ville den ikke lade på vanlig kontakt. Vi kunne lade på hurtig lader. Etter mye om og men fra forhandler så tok de inn bilen for å ta en kikk, ble først fortalte at det var sikker kontakten vår det var noe galt med.

Når de fikk sjekket over bilen så fikk jeg beskjed om at de måtte ha den til neste deg. Måtte krangle meg til en leiebil.
Dagen etterpå hørte jeg ikke noe fra de.
Ringte de når det var gått 2 dag. Fikk beskjed om de ventet på deler.

Når det var gått en uke så ringte jeg de tilbake og fikk beskjed at jeg kunne hente bilen neste dag.

Når jeg fikk bilen tilbake så fikk jeg beskjed at de hadde byttet både obc og hele batteriet.

Føler nå at forventet kjørelengde er drastisk endret.

Kjører på gjennomsnittlig 15,9/100km og forventet distanse er da 129 km.
Bilen er nå kjørt ca 4000km

Hvor lang forventet distanse har andre?

Har sendt mail til forhandler men har ikke fått svar.

Noen som har tips til hvordan jeg burde gå fram?

B-flat

Er du sikker på at det ikke bare er 12v batteriet som ble skiftet?   Høres usannsynlig ut at fremdriftsbatteriet er skiftet.

Du har vel også fått på vinterdekk,  og dette sammen med kaldere vær vil gi økt forbruk og litt kortere estimert rekkevidde.

Et tiltak du kan gjøre er sjekke lufttrykket i hjulene.  Noen velger å fylle litt mer luft (ca +10%) enn anbefalt.  Da vil rullemotstanden gå ned og en kan kjøre litt lengre på hver lading

For å  få eksakte forbrukstall må du nullstille teller mellom hver tur vha knapper ved ratt.  Les andre tråder om dette.
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Soulranger

#2
Vær obs på at rekkeviddeindikatoren er noe pessimistisk. Hvis du har et snittforbruk på ca 17kWh/100km så kommer du deg opp i over 15 mil rekkevidde. Mange korte turer gir også høyere forbruk enn en langtur. Flere faktorer spiller også inn. Regn med 15-20% høyere forbruk på skikkelig regnvåt vei. Snøslaps kan gi enda litt høyere forbruk.

Min rekkeviddeindikator viser nå at jeg kan kjøre 95km med 80% batteri. Jeg kjører tur/retur jobb 2 mil hver vei i 3 dager uten lading og da har jeg gått ned fra 80% til mellom 2 og 4%. Altså 12 mil når rekkeviddeindikator viser 9,5.
(Men jeg lader vanligvis annenhver dag for sikkerhets skyld

Charlzhen

Min viser rekkevidde på 110km og forbruk på 19,6... Etter 21000km. Og da får jeg kjørt de 110km. pluss moms ca

E_S

Rekkeviddeindikatoren kalles guess-o-meter, og det er ikke uten grunn. Bry deg lite om hva som står der, det er et snitt beregnet ut fra forbruket rett før du parkerte. Kan variere enormt fra gang til gang..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA