Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av Askergutt, torsdag 09. desember 2010, klokken 20:30

« forrige - neste »

El rayo

#45
Og dermed vrir jeg tilbake til emnet i overskriften:

Mye god og nyttig info i et dokument på http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_om_blybatterier.pdf
bl.a. står det at levetiden halveres fra 10 år ved 20oC til 5 år ved 30oC. Det er flere ting som reduserer levetiden og som man kan gjøre noe med i elbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#46
Denne viten har vært kjent i lange tider.
Dersom en hadde tatt hensyn til de viktigste parametrene, som lading, utlading og omgivelsetemperatur, ville en blybil oppført seg tilnærmet likt sommer som vinter. Med en enkel BMS ville også batterilevetiden vært gjennomsnitt en god del lenger enn hva som er tilfelle i dag. Dette ville ikke koste nevneverdig, min ville betydd svært mye i form av bedre økonomi for eier, og få bekymringer.

Ser man på erfaringene til de som kjører med lithium i vinter så fremgår det tydelig at historien gjentar seg. Isteden for å tilpasse batteriteknologien 100 % til elbil + nordisk vinter før man "masseproduserer", så går man ut halvhjertet, og ser hva som skjer...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

"desverre" går ikke alle halvhjertet ut. Har ventet på A klasse E-Cell Mercen siden jeg først leste om den i 2006. Siste nå er masseproduksjonstart i 2014.

Heldigvis ser det ut som problemene med Litium noe anderledes enn problemene med bly.

Mens blybilene lider av mangelfull BMS som ikke takler de lange seriene av celler, virker det som om Litiumcellene blir overbeskyttet av alt for ivrige BMS'er. Dermed stopper bilene uventet når temperaturen faller.

NikkelCadmium bassert batteriteknologi som klarer å ballansere cellene selv, er på toppen av det hele faset ut grunnet misforstått miljøvern.

Litt gruff en tidlig morgen. Ta heller en titt rundt, og se alle Elbilene som faktisk ruller rundt. Tror fremdeles, tross alle de nye bilene, at flertallet av dem er over gjennomsnittsalderen for bilparken forøvrig, og likevel frakter eierene dit de skal i perfekt komfort, og uten unødvendige avgifter til staten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silva

Jeg har hat bilen i nesten to år. Ingen problemmer med bly batteri så langt. Så kommer bilen fra service og verkstedet sier at noe er galt med en eller flere av batteriene og hele pakken bør skiftes ut. Det skulle koste 25.000. Ved kjøpet for to år siden, sa selgeren at prisen for ny pakke var 18.000. Høres det riktig ut? Dessuten gjelder garantien kun de ødelagte batteriene, ikke de svake. Hvordan finner man ut forskjell? Bør jeg be om å sette in Lithium batteri nå, når alt likevel må skiftes ut?

bosonic

RevaLover her på forumet kan sikkert hjelpe deg. Han opererer med batteripris på 17500,- ferdig montert. Ta kontakt med Boligenergi i Sandnes for en "second opinion", det kan ofte være lurt  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

commiesoft

Blybatterier lider av sulfatering, dvs at det dannes blysulfatkrystaller på platene, som dermed mister aktivt areal og kapasitet.

84% av blybatterier i bruk dør for tidlig på grunn av dette.

Det finnes relativt rimelige bokser å koble til batteriene som kan løse dette problemet og gi dem mye lengre levetid, eks: denne

Jeg har kjøpt en, er det noen som har prøvd noe tilsvarende på batteriene sine?


Rav4_EV

Sitat84% av blybatterier i bruk dør for tidlig på grunn av dette.

Men for elbil er nok tallet 0,84%

Sulfatering av blybatterer oppstår når de blir over tid blir brukt på et lavt "state of charge".
Det vil si at du lader til 70% og kjører ned til 30% gjentatte ganger uten en full opplading til 100%.
De fleste elbiler blir satt til lading, og blir fulladet etter bruk.

Etter min mening er "sulfatering" ett oppskrytt spøkelse i elbilsammenheng, ofte fordi man ikke vil erkjenne andre mangler som feil ladekurver og feil beregning av batterikapasitet.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Baltor

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 21. april 2011, klokken 11:25
Etter min mening er "sulfatering" ett oppskrytt spøkelse i elbilsammenheng,
Enig, og ikke bare i elbilsammenheng.
Det ser ut til at noen AGM batterier tåler godt å stå uten spenning, har for eksempel opplevd at 15 av 16 kasserte, sulfaterte og langtidstomme Sonnenschein batterier ble helt friske etter omsorgsfull lading.
Men noen batterier sveller ut ved sulfatering, disse har fysiske skader og kan ikke reddes. (dette kan skje med foreksempel Hawker)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

commiesoft

Vi får se. Disse enhetene er i bruk for batterier i elbiler, trucker og golfbiler over hele verden og folk ser ut til å være svært fornøyd med resultatene de oppnår.

SitatSulfatering av blybatterer oppstår når de blir over tid blir brukt på et lavt "state of charge".

Nei, sulfatering oppstår under normal bruk og korrekt lading.

Rav4_EV

SitatNei, sulfatering oppstår under normal bruk og korrekt lading

Riktig, men denne sulfateringen reverseres når batteriet lades opp, og er faktisk en vanlig prosess i batteriet.
Og så lenge det gis fulle oppladinger skjer det intet som gir problem.

Store blysulfat krystaller bygges opp der batteriet sykles på et lavt ladenivå. Dersom batteriet ikke lades opp en gang i mellom vil man til slutt få så store krystaller at de ikke brytes opp av en full opplading.
Dette er typisk noe som skjer i en fossilbil.

Når man beskriver et blybatteri som "sulfatert" er det en vanlig oppfatning at det er et batteri som har store blysulfat krystaller som ikke enkelt brytes ned av en opplading.

Ellers er dannelse av blysulfat en høyst viktig prosess i et blybatteri.
Til dette er det beste virkemiddel å lade det opp igjen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

commiesoft

Med sulfatering mener de blysulfat krystaller. Disse løser seg vanskelig opp ved normal opplading av batteriet. Krystalisert blysulfat er ikke en del av normal batterikjemi i et blybatteri.

Over tid blir langsomt et større areal dekket av disse krystallene, batteriet mister
kapasitet, og med samme strømtrekk som før, øker slitasjen på det som er igjen
av eksponert bly i batteriet.. Og de tar kvelden for tidlig.

Jeg tror de har rett. For ladern din ser et delvis sulfatert batteri ut som er batteri med mindre kapasitet, så desulfateringsfunksjonen slår ikke inn før det er for sent.




Rav4_EV

SitatMed sulfatering mener de blysulfat krystaller. Disse løser seg vanskelig opp ved normal opplading av batteriet

Dersom batteriet regelmessig lades opp vil det ikke dannes store blysulfat krystaller. Da er det i så fall benyttet feil ladeprofil.

For meg er alle disse boksene helt "jalla".
Ofte har de null virkning også. Den mest effektive metoden for å reversere sulfatering er lading!

Har skåret opp mange blyatterier i min tid hos ElbilNorge. Sulfatisering var aldri problemet.

Det å påstå at man trenger en en eller annen boks for å unngå sulfatering er det reneste TØV!
AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

En grunn til dårlig kapasitet i AGM batterier er uttørring. Når batteriet blir overladet mer enn rekombinasjonen greier å gjenvinne, vil vannet forsvinne og syrevekten øke. Dette forårsaker at motspenningen stiger fortere enn ladetilstanden, og batteriet blir derfor ikke fulladet.
Når mange batterier lades i serie blir noen batterier overladet mer enn andre, og batteripakken blir etter hvert "skjev".

Jeg har forsøksvis etterfylt AGM batterier med destillert vann, og kapasiteten har økt etter noen lade/utladesykler fordi batteriet da vil motta mer lading når syren blir fortynnet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA