Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av Askergutt, torsdag 09. desember 2010, klokken 20:30

« forrige - neste »

Bly

Det er ikke mulig å få blybatteri til å holde lenge i en el-bil. og samtidig beholde rekkevidden mest mulig. Årsaken er at  batteriene som brukes får tøff behandling med mange raske og dype utladinger. Blybatterier som brukes i el-biler skal normalt klare ca 1000 utladinger til 50%, og gjerne 30-400 maks, utladinger. For en bil med rekkevidde 50km, så vil dette tilsvare 15000 - 20000km. Det viser seg imidlertid at batteriene ofte ikke klarer så mye i Elbiler.  Rekkevidden reduseres også raskt.
Lithium batterier er det beste valget i dag. Vi får nå testet våre lithium batterier. Testen er nå kommet til 1400 utladinger 100% ned. Det tilsvarer ca 140000km for en bil med 110km rekkevidde. Batteriene vil holde enda lengre hvis de ikke lades helt ut hver gang. Lithium vil dermed kunne holde like lenge som ti pakker med blybatterier. I tillegg vil bilens rekkevidde bli 2-4 ganger så lang som ved blybatterier innenfor samme egenvekt. Vi kan bygge om alle el-biler, også Reva til Lithium. Bruker nå et nytt, og meget sikkert BMS system, som balanserer cellene perfekt, og beskytter mot høy/lav spenning.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Elmo

#16
Du sier
Sitat fra: Bly på søndag 28. november 2010, klokken 18:50
Vi får nå testet våre lithium batterier .  . . . . Vi kan bygge om alle el-biler, også Reva til Lithium.
Var det du som var fra Alternativ energi i Grimstad ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

commiesoft

#17
Dersom Bly representerer et firma som kan bygge om elbiler til li-ion teknologi
så synes jeg det er et veldig bra initiativ som alle elbilvenner bør hilse velkommen.   8)

Bly

Ja, jeg representerer Alternativ Energi AS i Grimstad.
Vi har enda ikke bygd om Reva. Men vi har et meget fleksibelt system, så det skal ikke være noe problem hvis noen vil gi bilen sin "nytt liv" Det er gøy å bygge om "blybiler" til Lithium fordi det blir meget stor forskjell. Min Geo Prizm hadde en blypakke på 400kg, og klarte 80km med nye blybatterier. Den klarer nå opp til 280km med 400kg Lithium. I tillegg er den endel raskere.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Go-carter

Sitat fra: commiesoft på fredag 26. november 2010, klokken 22:47
Problemene med blybatterier er at de ikke duger til noe som helst (i sammenhengen elektrsik bil).

Ref Carl Anton sin post over, og min egen.

Bare glem det. Ikke kast bort penger på en elektrisk bil med blybatterier.

Batteriene i en industri-truck er dritdyre traction-batterier, og de som bruker
disse truckene skifter dem ut altfor ofte som det er.

Jeg har nøyaktig samme batterier i min Kewet, som det står på en pall utenfor CRAMO ved siden av jobben min. Endog noen få Ah større.



TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Levetiden på blybatterier er avhengig av den behandling de får. p
På Ullevål sykehus ble det levert en Kewet serie 5 i 1995, batteriene, Hawker AGM, holdt i 8 år, fordi området har 30 km fartsgrense og null høydeforskjell.

Når det gjelder batterier i truck har jeg sett hvordan de ofte behandles, de lades når du ikke får flyttet trucken, de fylles smekk fulle med vann før de settes til lading, og neste morgen er gulvet fullt av syre. Etter noen slike behandlinger har ikke batteriet motspenning, og resultatet: Tørrkjøring pga elektrolyse.
Hvor lenge venter en at batterier skal vare med slik behandling?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

Hens har nok rett i at behandling og belastning av batteriene har stor betydning. En utfordring i så måte er at blybatteribaserte elbiler blir tunge og dersom de brukes i områder med stor høydeforskjell eller motorveihastighet så blir belastningen på batteriene høy.
For å nyansere litt i forhold til blybatteribaserte elbiler: Dette kan fungere greit så lenge man bruker bilen i bykjøringshastighet og uten spesielt tunge bakker. Under andre forhold må man være forberedt på at batterilevetiden kan bli kort.

For øvrig har jo Buddy-folkene vært ryddige i forhold til å gi råd om hvilke forhold blybatteribaserte småelbiler er egnet for. Reva-selgerne har nok ikke alltid vært like påpasselige med å klargjøre egnet bruksområde.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Baltor

Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 19:35
Dersom Bly representerer et firma som kan bygge om elbiler til li-ion teknologi
så synes jeg det er et veldig bra initiativ som alle elbilvenner bør hilse velkommen.   8)
Ja, men de som bestiller en slik ombygging bør sette seg grundig inn i hva de kjøper og be om dokumentasjon. De må også passe på å få med en garanti for at bilen er like trygg som før og fortsatt lovlig etter kjøretøyforskriftene.

Dessverre har mange biler blitt bygd om uten at sikkerheten har blitt tatt på alvor. (for eksempel med manuell ladestopp) Slike biler må sees på som forsøksprosjekt, de kan for eksempel ikke selges eller lånes bort uten at selger blir sittende med et stort ansvar.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på mandag 29. november 2010, klokken 20:11
De må også passe på å få med en garanti for at bilen er like trygg som før og fortsatt lovlig etter kjøretøyforskriftene.

Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis?

Det er jo ikke vanlig å gjøre dersom en bytter batteri i en vanlig bil, og der er for tiden ingen forskrifter noen kan forholde seg til?

Er det bare å stille en opp på statens vegvesen og be om å få merknad i vognkortet, om at batteriet er byttet til ny kjemi? Eller betyr det henvisning til bilfabrikant og at de må godkjenne prosjektet? Akkurat som de har resurser tilgjengelig for slikt.

Det er lett å si nei, men hvem tør sette et godkjenningsstempel på en slik ombygging? Kanskje en EU kontrol, er alt som må til. Det er en kontrol på at bilen på kontroltidspunktet vurderes som trafikksikker, og at f.eks alle batteriene er forsvarlig festet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#24
Sitat fra: elektrolux på mandag 29. november 2010, klokken 22:24
Sitat fra: Baltor på mandag 29. november 2010, klokken 20:11
De må også passe på å få med en garanti for at bilen er like trygg som før og fortsatt lovlig etter kjøretøyforskriftene.
Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis?
Jeg mener det jeg skriver, at kunden som går til et registrert firma og kjøper et såpass dyrt produkt må kunne forvente at det de kjøper er trygt og lovlig. Lov om produktansvar gjelder her. Som kunde bør man nok minne leverandøren på dette, gjerne ved å be om en skriftlig garanti.
I og med at det pr i dag er uklar praksis er det viktig å passe på at kunden ikke blir sittende med regningen hvis bilen skulle ta fyr eller bli avskiltet.
Firmaene som tilbyr dette produktet kan enten gjøre en nødvendig jobb mot myndighetene eller tegne en solid tabbeforsikring.

Jeg foreslår at vi heller tar denne saken i en av trådene som handler om Litiumbatterier, og ikke her under levetid på Blybatterier..


Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Bly

Normalt bruk av Blybatterier i EL bil vil gi en levetid på ca 15-20000km. Dette fordi disse batteriene ikke klarer flere dype utladinger (50-70%) selv om de blir passet godt på. La oss tenke oss til at vi monterte et industri /  truck batteri som klarer 3300 utladinger ned til 50% inn i en en ELbil, og forutsetningen var at bilen skulle ha samme rekkevidde pr, lading. For å få til dette, så blir batteripakken 80% tyngre. Med fradrag for økt vekt på bilen, så vil bilen normalt kunne kjøre 70000-100000km med en slik batteripakke. I praksis ville det ikke være mulig pga, den høye vekta. En slik batteripakke ville også koste ca tre ganger så mye som en standard Bly-pakke. I en Truck fungerer imidlertid disse batteriene utmerket når de får riktig stell.

Også en liten kommentar til Baltor: Vi har nå bygd om ca 30 elbiler til Li-Fe PO4 På forhand fikk vi avklart med Biltilsynet at dette ikke krever godkjenning eller visning. Vektreduksjonen mente de var såpass liten at det heller ikke var noe problem. Brannsikkerheten tar vi alvorlig. Alle disse bilene har ladestopp. Vi har også tatt inn flere eldre modeller med BMS uten ladestopp, og bygd om disse til sikre systemer. Ingen av de bilene vi har bygd om har hatt noe branntilløp, Vi har kun hatt et tilfelle her på verkstedet der vi har overladet en bil med skadet batteripakke, og gammelt ubrukelig BMS system.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

#26
Sitat fra: Bly på lørdag 18. desember 2010, klokken 09:23
På forhand fikk vi avklart med Biltilsynet at dette ikke krever godkjenning eller visning.

Dette er jo stikk i strid med Vegvesenets siste skriv. Ingenting hadde vært bedre enn at bilene dere har bygget om er godkjente, men hvordan er dette dokumentert?

Kan jeg påberope meg det samme om bilen jeg bygde om til foreldrene? De vet enda ikke at de kjører rundt med en ikke godkjent bil, men jeg er redd de vil ha NiCd pakken sin tilbake om de viste det.

Jeg har selv bygget om etter beste evne og beholdt alle bilens sikkerhetssystemer. Primær, sekundær, og faktisk en tetriær ladestopp er også designet inn i systemet for å hindre skadelig overlading, og alt er dobbelisolert. Jobber nå med å lage et test og kontrollskjema som forklarer endringen og funksjon på den nye batteripakken. Håpet er at dette vil være godt nok til at bilen får beholde skiltene med Litium pakken montert.

Edit: Manuel kjørestop er bassert på alarm på enkeltcellers spenning. Systemet gir alarm dersom spenningen synker under et gitt nivå, eller den mister kontroll over enkeltceller. Dermed er en sikret mot reversering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Bly på lørdag 18. desember 2010, klokken 09:23
Også en liten kommentar til Baltor: Vi har nå bygd om ca 30 elbiler til Li-Fe PO4 På forhand fikk vi avklart med Biltilsynet at dette ikke krever godkjenning eller visning. ......
Ja det blir spennende å se om den avklaringen er god nok.
Har du ikke tidligere skrevet at avklaringen gjaldt GeoPrizm? Men kundene er jo uansett sikret gjennom lov om produkstansvar.

Sitat fra: Bly på lørdag 18. desember 2010, klokken 09:23
Vi har også tatt inn flere eldre modeller med BMS uten ladestopp, og bygd om disse til sikre systemer.
Utrolig at noen kunne finne på å bygge om biler til Litium uten ladestopp. Dette minner om bilen vi undersøkte og skrev om her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2876.0
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Rav4_EV

Jeg håper at Alternativ Energi har et skriftlig vedtak fra sitt lokale biltilsyn at det er greit å bytte batterikjemi uten at bilen trenger å fremstilles før godkjenning. Dermed kan de 30 bilene som allerede er bygget fortsette å kjøre. Det har nå kommet en presisering fra Vegdirektoratet som sier at godkjenning og dokumentasjon kreves. Siden vegdirektoratet er et overordnet forvaltningsorgan over trafikkstasjonene vil deres tolkning når den nå foreligger, overstyre den lokale tolkningen hos trafikkstasjonene(biltilsynet).

Selv er jeg i tvil om AE leverer noen sikre systemer. Satte meg inn i en Think her forleden som var bygd om hos AE. Denne ville ikke kjøre fordi den hadde en feil i systemet.
Ved å holde inne en ny knapp på dashbordet merket 'Reset' var det alikevel mulig å kjøre bilen.
???
 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lanber

Nå tviler jeg sterkt på at det lokale biltilsynet vet forskjell på batterier utover at dette ikke er startbatteri, dette er liksom ikke deres fagfelt.
Vekthensyn og slikt derimot, det har de greie på.

At Rav4_EV går så sterkt ut her får en jo til å lure på om det er vikarierende motiv inne i bildet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA