Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Mats Aslaksen, søndag 01. januar 2017, klokken 11:31

« forrige - neste »

Mats Aslaksen

Hei.

Jeg har kjøpt en brukt Kia Soul Electric som er 2 år gammel nå. Min sønn som er 4 år klarte å sette bilen i park giret mens vi kjørte i 50-60 km/t, dette resulterte i en ødelagt girkasse som ikke er dekket av garanti og har heller ikke drivverk/motor med på forsikringen min.
Er det noen som har noen forslag på hva jeg skal gjøre nå? Har ikke så lyst til å betale en regning på 53 000 kr for noe jeg mener er en designfeil på bilen.Tror ikke dette er en mulighet på f.eks Nissan Leaf.

elektrolux

Girkassen burde tåle dette.

Normalt er slike gir utformet slik at låsing i fart medfører grusom tannpussing, men ikke låsing. Altså mer V formet enn U formet lås.

Ville forfulgt denne saken, og i mellomtiden søkt etter brukt girkasse fra en skrotet bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat

Jeg ser at det står en advarsel i instruksjonsboken om at girkassen kan bli skadet dersom P blir valgt under kjøring, så Kia har nok sitt på det tørre i dette tilfellet. Men du må trykke inn låseknotten på girspaken før du får skiftet til P. Dersom guttungen din klarte å flytte girspaken uten å trykke inn denne knotten, blir det en annen sak.

torle

Ville sjekket ut hva et uavhengig verksted skal ha for å bytte kassen. Siden ny kasse i Korea koster ca $ 2050 pluss frakt og mva, men allikevel er det langt igjen til 53'. Send dem en mail og hør hva frakten kommer på!

http://www.fourgreen.com/store/scripts/GEAR-DRIVE-UNIT-ASSEMBLY-p-4450018410

Ville også dobbeltsjekket delenummeret før en evt handel!
Har selv handlet fra dette firmaet flere ganger, sist ble det tatt oppover fire bærearmer og en del annet tilsammen 21kg betalte da ca 1100,- i frakt
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Mats Aslaksen

Siden det står i instruksjonboken at girkassen kan bli skadet er det nok ikke så mye hjelp å hente fra Kia desverre. Men veldig bra tips om den nettsiden, det er jo under halv pris av hva jeg fikk oppgitt at selve girkassen koster i norge.
Får ta en ringerunde rundt til diverse bilopphøggere for å høre om de har en girkasse liggende, fant ingenting når jeg prøvde å søke på nett.
Venter enda på svar ifra forsikringen, men er ganske sikker på at det blir avslag.

Carl Anton Stenling

Det er ikke sikkert du får avslag på forsikringen. Maskinskadeforsikring dekker plutselig uventet maskinskade uten ytre årsak. Her er det imidlertid en ytre årsak og da kan kasko være relevant.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Prøv: Trøndelag Bildeler AS - 73 97 36 00

Ser ut som de har en Soul inne.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

AmocoCadiz

Var en på Facebook gruppen for Kia Soul som var ute for det samme uhellet med P gir-i fart, søk der og sjekk om du kan få info hvordan de fikk løst det.

Mener det kun er en liten plastikk tapp som ryker ( P-gir har jo vist seg ikke kunne holde bilen i alle parkeringssituasjoner), men pga av plastbiten løsner og knuses inn i girhjulene kan skadene bli mer omfattende dessverre

sven erik

har skjekket  med 2 andre elbiler en får de kunn i nøytral  så dette burde kia ta
men har du kasko  så hør med forsikringen for dette er en skade laget av din sønn ikke en slitasje feil  og forsikring dekker ofte sånt ja tilogmed har du god reise forsikring  som gjelder hele familien  kn den gjelde tbber sønen din  gjør

Mats Aslaksen

Venter enda på svar ifra forsikringen før jeg gjør noe mer. Oppdaterer når de har gitt lyd ifra seg. Skal se om jeg finner det innlegget på facebook, takk for gode tips  :)

Fru Hansen

Vi har samme feil, og nye deler koster oss 45000,- (fra opphøgger) + jobben. Forsikringen dekker ikke skaden, så nå er vi rimelig oppgitt. Hvem som har ødelagt den er et åpent spørsmål - og lang historie.
Men en bil som lar seg ødelegge for såpass store summer med en liten brukerfeil... jeg vet da søren om jeg ville valgt samme bil igjen!  :-1-:

AmocoCadiz

Dette er nok en dessverre design feil av girvelgersystemet,
er heller ikke altfor usannsynlig å rammes av feilvalg,
særlig hvis man av og til ønsker å "seile" i N, kan det ved ujevn veibane skje at girvelger hopper helt til P,
noe den burde vært sperret for skal skje.
Finnes ingen grunn til at det skulle være et mulig å legge i P i normal fart på en automat i moderne elbil.

kWh2017

Sitat fra: Mats Aslaksen på onsdag 09. november 2016, klokken 16:35
Hei.

Jeg har kjøpt en brukt Kia Soul Electric som er 2 år gammel nå. Min sønn som er 4 år klarte å sette bilen i park giret mens vi kjørte i 50-60 km/t, dette resulterte i en ødelagt girkasse som ikke er dekket av garanti og har heller ikke drivverk/motor med på forsikringen min.
Er det noen som har noen forslag på hva jeg skal gjøre nå? Har ikke så lyst til å betale en regning på 53 000 kr for noe jeg mener er en designfeil på bilen.Tror ikke dette er en mulighet på f.eks Nissan Leaf.
Dette må da være en forsikringssak hvor det er snakk om et uhell forsaket av et barn. Når det er sagt, så synes jeg dette ser ut som en designfeil.

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk

Øystein16

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 10. november 2016, klokken 17:50
Det er ikke sikkert du får avslag på forsikringen. Maskinskadeforsikring dekker plutselig uventet maskinskade uten ytre årsak. Her er det imidlertid en ytre årsak og da kan kasko være relevant.
Ja, det må vel vera slik.

elektrolux

Snakket med en som nå hadde bilen inne for fiks av girkassen. Han hadde vistnok ikke satt bilen i lås under fart, og får dette på garantien.

Her må nok Kia komme på banen med en fix. Trenger ikke være verre enn en forrigling av girlåsen. 
Stavanger:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA