Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av Måkemannen, fredag 30. desember 2016, klokken 21:30

« forrige - neste »

Måkemannen

http://gizmodo.com/satellite-captures-a-surprising-impact-of-offshore-wind-1788695549

England ser ut til å være store på dette feltet. Har lest noe om at Danmark også har prosjekter i sving når det gjelder vindmøller til havs. Men i Norge? Har vi i det hele tatt en eneste vindmølle til havs?

Var i Danmark nylig, og så vindmøller så og si overalt, mens det i Norge virker veldig trist og stille. Dobbelt ironisk når Danmark har så lite elbiler, og Norge ligger på verdenstoppen. Er det kun pga strømprisen at situasjonen er slik?

Muffinman

Strømprisen er nok en viktig del, ja. Det er mange prosjekter som ikke blir lønnsomme slik den er nå. Ellers er vel politiske hensyn en faktor. Vindkraft er faktisk ganske kontroversielt i Norge.

Måkemannen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. november 2016, klokken 18:05
Strømprisen er nok en viktig del, ja. Det er mange prosjekter som ikke blir lønnsomme slik den er nå. Ellers er vel politiske hensyn en faktor. Vindkraft er faktisk ganske kontroversielt i Norge.
Kan ikke begripe at man ikke kan sette vindmøller langt ut til havs, ingen som ser de der utenom frakteskip og norsjø arbeidere, og de reiser jo allerede ut til store havkonstruksjoner, som er satt der nettopp for å høste energi. Man kan elektrifisere hele sokkelen og mere til, ser ikke helt hvorfor det skulle være kontroversielt.

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


Kristian O

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 09. november 2016, klokken 00:31
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. november 2016, klokken 18:05
Kan ikke begripe at man ikke kan sette vindmøller langt ut til havs, ingen som ser de der utenom frakteskip og norsjø arbeidere, og de reiser jo allerede ut til store havkonstruksjoner, som er satt der nettopp for å høste energi. Man kan elektrifisere hele sokkelen og mere til, ser ikke helt hvorfor det skulle være kontroversielt.

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk
Steder med jevn, stabil vind er ofte trekkrute for fugler. Nettopp på grunn av jevn, stabil vind.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Electrix

Norge produserer vi 22 000 MW vannkraft i dag kl 12:00 mens forbruket er ca 20 000 MW, altså enn vi har behov for.

Danmark produserer 3 000 MW varmekraft (hovedsakelig kull og olje), og 1 000 MW vind mens forbruket er 5 000 MW. Samtidig ønsker de å gå bort fra kull og olje.

Saken er nok heller at Danmark har behov for å bygge ut vindkraft, mens Norge ikke har det. Vi kan heller fokusere på å balansere varmekraften og vindkraften i Danmark og andre land. Det er mer lønnsomt og nyttig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA