Hovedmeny

Redusert ytelse i3 94ah

Startet av Pallesnekkern, mandag 07. november 2016, klokken 18:03

« forrige - neste »

LMOR

Dere som har problemer bør som nevnt dra innom et verksted. De kan sikkert lese av årsaken til reduksjonen.

Jeg har kun mistet effekt av naturlige grunner. Lite strøm, glatt osv + 2 X feil på rotasjonssensoren.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Opplevde fenomenet selv i dag. Ca. 10 kalde i natt, bilen viste -7C. Startet med fulladet bil, men uten satt avgangstid. Kun 10 minutter oppvarming av kupe før avgang. Deretter 10 minutter kjøring slakt nedover før jeg skulle ut på motorveien. Hadde bare ca. 50% pådrag, men allikevel traff jeg grensa. Det var ikke mer å hente. Manglet litt i toppen av det blå området. Det er tredje vinteren vi har i3-en nå, og dette var en ny erfaring for meg. Var på første service nå i oktober, og fikk ny sw. Er det lagt inn en begrensning tro? Jeg kan ikke tro at bilen har vært slik hele tiden. Selv om jeg vanligvis kjører rolig, så har jeg da prøvd bilen skikkelig, sommer som vinter. Og i langt kaldere vær enn nå. Min subjektive oppfatning er at bilen har minst dobbelt så mye krefter som det jeg prøvde å få ut i dag. Det er tilnærmet tørr asfalt, så det var ikke snakk om dårlig grep.

02jan

Har full effekt på min i3. Stått ute i natt -10. Men koblet til på redusert styrke  , med starttid , som jeg etter tips fra LMOR stilt inn slik at "min" faktiske starttid er 1:45 før bilens starttid.

Dvs kun 1:15 i "oppvarmingstid".

Har da +10 grader på batteriet, som er det høyeste jeg har hatt , Sp dette trikset skal jeg bruke.

Har ikke vært klar over at det blå feltet som det vises til i denne tråden betyr motorkraft. Set av bilder fra da bilen min var ny og på sommer med100% lading, at de 3 siste bar'ene ikke er dekket over med den blå fargen. Men full ytelse er jeg rimelig sikker på at bilen gir ( har målt 0-100 km/t senest for 1 mnd siden = 7.2 sek. ).

Hvor mange barer er det som ikke er blå ,når bilen ikke gir full effekt ?

Hadde det ikke vært greit om det fantastiske innovative instrumentbordet kunne ha vist temperatur på hoved batteri, så kunne den enkelte vurdere hva det betyr opp mot motorkraft, ladetid og unødvendig slitasje ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

De blå er nok mer en anbefaling. De går aldri helt ut, og jeg har ikke noe problem å dra på lengre enn de går. Det er hvis de hvite forsvinner jeg antar det ikke går lengre.
Det hadde vært interessant om dere i stedet ser på momentant effekt, så får vi et tall på når det stopper. 75kW?

sfinxern

Sitat fra: 02jan på lørdag 12. november 2016, klokken 15:21
Hvor mange barer er det som ikke er blå ,når bilen ikke gir full effekt ?

Slik jeg har sett det på min bil, så er deg 2 nivåer. Det er 10 barer totalt, og noen ganger har jeg bare 5 tilgjengelig. Og andre ganger kan du mangle 3 av 10 barer.

For meg så virker det som om dette påvirkes av temperatur og batterikapasitet.

I natt stod bilen min på lading. Uten planlagt forvarming og oppvarming av kupé. Når jeg skulle ut en tur i dag var det enda kaldere, stod - 7.5 på bilen. Men da hadde jeg full effektkurve. Batteriet var da som sagt full ladet og estimert rekkevidde 150km. Lav rekkevidde pga mye småturer i det siste med comfort og 25 grader i kupé. Kjøpte ikke elbil for å fryse når jeg for det meste har småturer.

Skal ut på en lengre tur i morgen ettermiddag. Eidsvoll - Gausdal (ca 14mil), så.da må jeg være litt mer sparsommelig med varme og kjørestil. Og der oppe var det 16 minus i dag  :o.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Hvis du nå mener at det er 8 blå og 11 hvite/grå, så er det slik det alltid er. Har ikke sett like mange blå som hvite/grå noen gang.

Hvis det ser ut som bilde her, så har du 100%, hvis det er som Svar #58, så har du ca 50%.

sfinxern

Nei, vi snakker om de hvite/grå her  :)
2017 Tesla Model S 75D

LMOR

Ok, du svarte på spørsmålet om hvor mange blå som manglet  ;)

At det reduseres når det blir ca 50% eller mindre på batteriet, er rimelig sikkert, og er nevnt i manualen. At det igjen påvirkes av temperaturen på bilen generelt sett, er nok høyst sannsynlig.

Rotasjonssensoren reduserer effekten når en f.eks. spinner. Den kan henge igjen i mange timer. Flere har rapportert at det kan henge i en dag eller 2. Kanskje i kombinasjon med temperatur. Spinn og så like kaldt resten av dagen f.eks. Regner med at årsaken ligger i loggen.

sfinxern

Kjørte langtur i dag (kommer med en egen beskrivelse av den i rekkevidde tråden). Og da kjørte jeg fra fullt batteri til 0. Startet på +1.5 ute og sluttet på -8.

Hadde full effekt hele veien til 10km grensen.
2017 Tesla Model S 75D

LMOR

Men når du kjører så langt, så blir alt gjennomvarmt, inkludert der alle temperatursensorene står. (utenom utetemp).

RAS

Her er bilde av vår med redusert ytelse i -16.
Tok forbi kjøringer i 90sona uten problem
Hadde samme fenomen på vår forrige i3 og. Helt normalt og føles greit.
Når det er så kaldt er det sjelden man belaster bilene så hardt.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

02jan

Du har nok rett, har ikke lagt merke til denne endring i visning av "effekt", ser her av et bilde jeg tok hvor min 60ah ,stod ute en natt uten å ha satt starttid på batterivarme.
Husker jeg dokumenterte høyt forbruk.
La nok ikke merke til at det var redusert kraft, da jeg uansett tar det meget pent med kaldt kjøretøy. 
Men greit å være klar over denne "effektvisningen" mulig den kan kompansere for manglende batteritemperatur visning. Dvs ikke 100% effektvisningen = ekstra ventetid ved hurtiglading.

LMOR

Uenig at årsaken er batteritemperatur. Du kan ikke lese det ut av at effekten er redusert. Hvis batteriet har problemer, så kommer det en egen varsel, og det burde ikke vært mulig med full regenerering på venstre side. Det er bilen totalt sett som krevet beskyttelse, ikke batteriet alene. Batteriet kan operere mellom -40 og +50, men kjøles automatisk hvis det blir for varmt, og gir altså beskjed hvis effekten må reduseres, pga for varmt eller for kaldt, og da en plass under -20 og over +30.

Men da er vi i hvert fall enige om at dette ikke er et 94Ah fenomen.

Jeg har som nevnt mer tro på temperaturforskjeller rundt motoren, f.eks:

When driving off after a long immobilization period the components have the ambient temperature. As a result of the large temperature range excess pressure or a vacuum would occur in a completely tight housing.

Det er en løsning for å ordne dette, men det kan være at det ikke er effektivt nok hvis temperaturforskjellen blir for stor.

02jan

Bilde 1 viser batteritemperatur, hvor bilen viser redusert effekt.

Bilde 2 , er batteritemperatur optimal og viser full effekt.

LMOR

OK, vi kommer vel ikke videre. Det er selvfølgelig en sammenheng. Når batteritemperaturen er -4 så vil det mest sannsynlig også være store temperaturforskjeller i motoren. Når batterier er varmt når det er -21 grader ute så vil det i de fleste tilfeller også være mindre temperaturforskjeller i motoren.
Vi har sett reduksjon av kapasiteten selv om batteriet har vært +5 grader, og det peker mot min teori. En annen ting som peker i samme retning er at BMW designerne ikke kan gjøre så mye mer enn de har gjort med motorutfordringen, men de kunne fint ha varmet batterier mer ved forvarming, og de kunne varmet batteriet under kjøring. Virker temmelig tafatt å se på at ytelsen er redusert, men ikke prøve å gjøre noe med det. Jeg tror bedre om dem  ;)

Uansett er det eneste vi kan gjøre, er å varme batteri og kupe mest mulig. Kupevarmen kan stå på i 1 time før den slås av, så da bør det være mindre sannsynlig å få problem hvis en kommer 15-25 min etter avreisetid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA