Hovedmeny

Redusert ytelse i3 94ah

Startet av Pallesnekkern, mandag 07. november 2016, klokken 18:03

« forrige - neste »

Snorre

Jeg har erfart vesentlig redusert ytelse når bilen står ute i kulden (holder med 1-2 minus). 15min forvarming hjelper ikke.. den må vel varmes lenge for å få opp ytelsen.
BMW i3 94Ah

moonbuggy

http://pushevs.com/2016/11/08/bmw-i3-55-kwh-battery-electronica-show/
Nå er dette en presentasjon på en messe, sikkert med tanke på bilprodusentene.
Allikevel dette er jo interessant som en upgrade. Pakken er på plass. Den virker og har hele 55kwt på standard batteripakker basert på 18650 i elementer fra Kreisel electronic.

De får nok mange henvendelser om denne pakken fra markedet. Jeg betaler ganske mye for en slik oppgradering.

Pallesnekkern

Jeg skal teste litt utover vinteren for å se hvordan batteriet oppfører seg. Jeg tror 94Ah versjon vil ha større problemer med dette en 60Ah.

Nå kan man jo alltid argumentere med at de færrest vil kjøre en elbil hardt om vinteren, men jeg mener nå at man skal få den ytelse man ble forespeilet ved kjøp, og BMW har ikke tatt noe forbehold om at ytelsen er dårlige i kaldt vær. Tvertimot markedsfører de bilen som sprek.

Tror dere at batterivarmingen vil fungere samtidig med lading hvis jeg skrur ned til 6A lading?

LMOR

Nå kom jeg hjem, og fikk testet dette med 94Ah:

Utetemp: 0 grader
Batteritemp: 3 grader
Batteri: 100%
Tørr og fin vei, ikke glatt. Bilen er ikke brukt på 24 timer. Ingen forvarme av batteri eller kupe.

Full effekt med en gang, ingen problem. På standard testruten min, fikk jeg batteritemp opp i +8 grader på under 10min. Uten å bryte fartsgrensene som var 50 og 60 for mye. Kunne fint klart mer hvis bilen ikke var 100%, fordi jeg fikk ikke så mye regenerering i starten som ville gitt en raskere temp stigning.

Men alle tidligere målinger viser at det i praksis ikke er noen forskjell på om batteriet er +3 eller +8, unntatt hvis jeg skal hurtiglade.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Pallesnekkern

Da skjønner jeg lite. Jeg har testet ett par turer. 18km med starttemp på batteriet +6. Sluttet med +6.  En tur på 18km med start -1, slutt +2.  En tur på 30km med start +2 og slutt +4.  Utetemperaturen var ca -6 grader.  Stort sett 60 sone, men også noe 80.

Jeg sjekker meny 14.05 på servicemenyen.

Ved full ytelse så skal effektviseren (den hvite) gå helt til topps, over det blå området.

LMOR

Du kan se momentan effekten med tall også, og det gikk like raskt som normalt opp til 99. Jeg hadde momentan respons. Så ikke noe unormalt på de blå og hvite feltene, men må innrømme at jeg aldri ser på dem. Tror jeg etter å ha kjørt i3 siden mars 2014 ville merket hvis det var noe unormalt. Jeg hadde redusert effekt på søndag, men da var det litt varmere, men glattere og bilen hadde bare 50% lading.
Du kan ikke øke temperaturen uten å trikse litt. Poenget mitt var bare at det ikke spiller noen rolle om det er 3 eller 8 grader. For å øke temperaturen må du bare akselerere og regenerere om hverandre (pumpe) innenfor de rammene du har.
Det jeg ville sjekke var om 94Ah var mye tregere på temp økning slik du skrev. Men det stemmer ikke.
Effekten og de blå/hvite strekene var nøyaktig like med 8 grader som ved 3, og like med det som ligger ute av bilder i reklamemateriellet. Antar de ikke har tatt bilde med redusert effekt.

EinarV

Jeg kjørte ned fra Leirvik på Stord til Stavanger i går etter endt arbeidsdag. Bilen hadde stått på kaia i den kalde vinden hele arbeidsdagen. På vei opp av Bømlafjord tunellen så møtte jeg veggen halveis oppi bakken. Gassen i bånd og det var akkurat som det var en hastighetssperre som slo inn. Den gikk helt fint opp i denne hastigheten, men der stoppet akselerasjonen. Da hadde jeg kjørt ca en mil hvorav de siste tre kilometerene var regenerering ned i tunellen. Slik oppførte aldri gamlebilen seg. Tippetall: ute temp 2 grader, tunell temp 5-8 grader, batt temp 2isj før turen startet, ladenivå før turen 99%, 93-95% når jeg først merket, comfort mode, hastighet var rett over tre sifret....

Ikke noe stort problem for meg her på vestlandet da det hører til sjeldenheten at jeg har såpass effektuttak med bilen over en slik distanse og i allefall så tidlig etter oppstart, men jeg tipper dette kan bli en case i USA hvis dette er normalt. Bilen oppførte seg som den gamle da jeg kom opp fra de to andre tunellene nær turens slutt...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

I vognkortet står det 75kw effekt fordi du ikke kan kjøre over det i mer enn 30 sekund. Slik var den gamle også, og jeg har opplevd det samme som deg med den i disse tunnelene. Men da ligger en ikke på fartsgrensen...
Bilen kan jo ikke kjøre i mer enn 150 heller  :(

moonbuggy

LMOR:
Jeg er rimelig sikker på at du har rett. Men, gamlebilen veier jo en passasjer mindre så spesielt oppover vil det merkes. I tillegg kan det tenkes at SW er endret noe og er mer restriktiv på effektuttak/temperatur.                                                     

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 11. november 2016, klokken 10:25
LMOR:
Jeg er rimelig sikker på at du har rett. Men, gamlebilen veier jo en passasjer mindre så spesielt oppover vil det merkes. I tillegg kan det tenkes at SW er endret noe og er mer restriktiv på effektuttak/temperatur.                                                     
Enig i at det er en forskjell, inkl. eventuelt flere sensorer osv. Men poenget er at det ikke er sort/hvitt ift temperatur på batteriet.

sfinxern

Mye synsing her, skulle gjerne visst dette konkret fra produsenten? Er vel mulig å finne noen harde fakta på dette?

Natt til i går - bilen stod med lader gjennom natten med forvarming, avreisetidspunkt ca. 0800. Utetemp -4 (garasje, men ikke isolert). Full effekt på bilen (ingen reduserte powerfelter i display). Kjørte 3km, leverte kid på barnehage og så til togstasjon. Parkerte bilen.

Hentet bilen kl. 19.00. Utetemp -2.5. Fortsatt full effekt...? Da har bilen altså stått ute i minusgrader i 10 timer og har da full effekt.

I dag når jeg startet hadde ikke bilen stått på lading i natt, men da var det litt kaldere. Da hadde bilen effektredusering ved avreise. Altså ca halvert på powerbarene.

Jeg tenkte kanskje at det kunne ha noe med at hvis f.eks du kjører og ESP og antispinn aktiveres, så reduseres effekten for å ikke skape unødig belastning på disse systemene ved akselerasjon. Men tydeligvis ikke.

Det virker litt rart, for temperaturene for når effektbegrensningen slår inn er veldig inkonsistent. Noen sier flere plussgrader, andre flere minusgrader. Jeg også opplever dette varierende. Så kanskje derfor det er noe annet som setter inn denne begrensningen?

Uansett, tror vi burde fått fakta på bordet, fra produsent eller merkeverksted som kanskje vet dette?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Fint hvis noen legger ut et bilde av hvordan dette ser ut i displayet.
Har ikke sett noen detaljert beskrivelse av nye i3, men manualen skal være spesifikk for bilen, og den nevner kun lav rekkevidde som årsak til at de blå feltene blir færre, altså at ytelsen reduseres for å sikre lengst mulig rekkevidde.
Dette kan jo være en ny type sensor feil på de nye bilene, så dere som er rammet bør vel ta det opp med verksted. En kan ikke ha en bil som ikke takler norsk klima.
Har hatt den nye i snart 3 mnd uten å ha vært på verksted. Med den første hadde jeg etter 3mnd vært på verksted 3-4 ganger allerede. Så kanskje det er en SW oppdatering som skal til?

Snorre

Sitat fra: LMOR på fredag 11. november 2016, klokken 14:31
Fint hvis noen legger ut et bilde av hvordan dette ser ut i displayet.
Har ikke sett noen detaljert beskrivelse av nye i3, men manualen skal være spesifikk for bilen, og den nevner kun lav rekkevidde som årsak til at de blå feltene blir færre, altså at ytelsen reduseres for å sikre lengst mulig rekkevidde.
Dette kan jo være en ny type sensor feil på de nye bilene, så dere som er rammet bør vel ta det opp med verksted. En kan ikke ha en bil som ikke takler norsk klima.
Har hatt den nye i snart 3 mnd uten å ha vært på verksted. Med den første hadde jeg etter 3mnd vært på verksted 3-4 ganger allerede. Så kanskje det er en SW oppdatering som skal til?

Jeg har ingen indikasjoner i displayet. Den viser maks styrke når pedalen trykkes helt ned, men akselerasjonen som var der tidligere er ikke tilstede når bilen er kald..
BMW i3 94Ah

LMOR

Her er et bilde fra en tråd i US, og tar opp samme tema som denne tråden, bare at det var i fjor vinter og med 60Ah versjonen. Så jeg tror ikke dette er noe nytt med 94Ah versjonen. (men eventuelt i en SW versjon som US fikk først).
Vi har klart før å finne ut hvordan bilen virker, så med flere rapporter så finner vi kanskje et mønster. Hvilke faktorer utover %lading påvirker dette i tillegg til temperaturen, og glatt underlag.

Klykken

0F tilsvarer -18C, så her er nok maskineriet temmelig nedkjølt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA