Hovedmeny

Redusert ytelse i3 94ah

Startet av Pallesnekkern, mandag 07. november 2016, klokken 18:03

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Pallesnekkern på onsdag 09. november 2016, klokken 13:45
Hvis det viser seg at det er slik at batterivarming ikke blir prioritert når batteriet er under lading, vil man i Norge store deler av året kjøre med en bil som har vesentlig mindre effekt enn man har betalt for. En av de viktigste grunnene til at jeg byttet ut min GTI bil med BMW i3 var nettopp effekten.
Slik har det vært fra starten. Du må visstnok ha 20-32A lading for å være sikkert på at du får batterivarming samtidig.
Når du lader varmes batteriene indirekte, men igjen mindre ved lavere effekt.
Hvis du forvarmer hver dag, og bruker bilen hver dag, er det lettere å holde den på +10.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Litt synd at i3 begrenser oppvarming av batteriet til 10 grader. Som flere har testet her gir batteriet mer om man starter ut med batteri på 20 grader. Men, antagelig er BMW mer redd for hardkjøring og overheating av batteri enn optimal starttemperatur. Jeg kunne tenke meg å endre på dette og har sjekket SW pakken for en mulighet å sette høyere temperatur. Dessverre fant jeg ikke en slik mulighet. Kanskje det ligger i batteriet selv og utilgjengelig for vanlig omprogrammering.

LMOR

Og merkelig at de gjentar samme feilen med 94Ah versjonen, og skriver at batteriet forvarmes til optimal temperatur på ca 20 grader, når de ikke har gjort noen endring.

Pallesnekkern

Når jeg dro fra jobb i dag var bilen ladet til 100% lenge før forvarmingen skulle begynne. Batteriet holdt da +6 grader ved avreise, så nå fungerte forvarming. Har da full power tilgjengelig. Den hvite indikatoren som beveger på seg ved gasspådrag går da helt til topps.

Det ser ut til å være 3 power nivåer. Kraftig redusert ytelse ved under +2-3 grader, en mellomting mellom 3 og 5 grader, og full ytelse over 5 grader.

Lading varmer ikke batteriet vesentlig, trolig langt mindre på 94ah enn 60ah. Når du både reduserer ladestrømmen fra 12Ah til 10Ah og samtidig øker størrelsen med 50%, vil varmeutviklingen bli betydelig redusert ved lading. Når det blir enda kaldere er det desto viktigere at forvarmingen fungerer.

Nå som smarte strømmålere kommer, og det kanskje blir ønskelig å benytte funksjonen for å starte ladingen når strømmen er billig (typisk om natten), vil dette bli nesten umulig å kombinere med forvarming.

Pga større batteri, blir også varmeutviklingen under kjøring vesentlig redusert. Å øke temperaturen fra feks -5 til +5 kan se ut som vil trenge ca 100km kjøring. Om vinteren har du da kanskje 40-50km igjen på tanken. Synes folk det er greit med redusert ytelse nesten hele tiden? En fossil-bil er gjennomvarm etter 10-20km.

LMOR

Hadde gitt opp håpet om at det var noe mer å teste ut. Får ikke alt du sier her til å stemme med min erfaring. Klarte å heve temperaturen på den gamle med 20 grader relativt raskt, så nå får jeg teste med den nye. Enig i at alt er tregere, men ikke så mye tregere.
Ellers har jeg sammenlignet energien som brukes til forvarming med historiske data jeg har på temperatur ute og kwh til batterivarming. Det trekkes omtrent nøyaktig 1kWh de siste dagene med -5 ute, samme som med -5 i februar med den gamle modellen.
Som nevnt er det viktig om vinteren å ha på forvarming hver natt, da er det lettere å holde temperaturen jevnt over +5. I de verste periodene har jeg hatt på 2 stk forvarming i løpet av natten.

LMOR

Er annet triks når det er ekstra kaldt er følgende:
Bildet viser hvordan bilen varmer batteriet fra 04:45, når avreisetiden er satt til 07:45, starter altså nøyaktig 3t før. Hvis det er veldig kalt ute, så tapes noen av de +10 gradene mellom 05:45 og frem til avreise. Sisten delen er kun oppvarming av kupeen.
Derfor kan en sette avreise til 09:30 i stedet for 07:45. Når klokken da er 07:30 er batteritemperaturen 10 grader, og du kan da skru på forvarming av kupeen manuelt fra appen. På 15min bør det bli ganske bra.
Litt plunder, men da får du i hvert fall mer futt! (og du kan utnytte lavprisvinduet til lading om natten)

LMOR

Sitat fra: Pallesnekkern på onsdag 09. november 2016, klokken 22:05
Det ser ut til å være 3 power nivåer. Kraftig redusert ytelse ved under +2-3 grader, en mellomting mellom 3 og 5 grader, og full ytelse over 5 grader.
I følge andre foraer, så er de blå barene koblet til ladenivå, forbruk og dermed indirekte også temperatur. Så effektreduksjonen skal være mindre på samme temperatur hvis bilen har godt med rekkevidde igjen.
Hvis effekten er redusert pga av batteritemperaturen alene, skal denne varsellampen lyse:

NiiN

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. november 2016, klokken 22:41
Er annet triks når det er ekstra kaldt er følgende:
Bildet viser hvordan bilen varmer batteriet fra 04:45, når avreisetiden er satt til 07:45, starter altså nøyaktig 3t før. Hvis det er veldig kalt ute, så tapes noen av de +10 gradene mellom 05:45 og frem til avreise. Sisten delen er kun oppvarming av kupeen.
Derfor kan en sette avreise til 09:30 i stedet for 07:45.

Er det virkelig sånn at forvarming av batteriet starter 3 timer før, men typisk avsluttes etter 1 time? Hvis man må trikse på dette, bør det vel være mulig å endre? Er det det f.eks. mulig å sette avreisetid både 0730 og 0930?

Får forhåpentligvis bilen ila neste uke, skal pendle daglig, har montert 20A lader, og leter etter best mulig løsning til å ha varmt batteri, kupé og lengst rekkevidde om morgenen, spesielt nå på vinteren. Forslag?

Ingeniøren

Som jeg sa lenger oppe så har jeg ikke merket stort til redusert power når bilen er kald da:
- jeg tar det litt roligere når det er kaldt og nødvendigvis glattere enn om sommeren
- alle smøremidler er kalde og smører dårligere så da er det greit å ikke ta ut så mye power. Du har et oljesmurt reduksjonsgir ved motor og fettsmurte univarsalledd som trenger litt tid på å nå arbeidstemperatur slik at det smøres optimalt.

Så, stol på at fabrikken har tenkt disse tanker og ønsker å begrense din iver når det er kaldt. For meg spiller det ingen rolle da jeg tar det rolig allikevel.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Usikker på detta

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg TROR det også er andre som faktisk har lurt på HVORFOR det er redusert effekt - ikke nødvendigvis at det er noen krise kjøremessig.
Dette dreier seg ikke nødvendigvis om at man har klampen i bånn ut av gårdsplassen i 10 blå og da eventuelt mishandler bilen som noen nevnte på forrige side.

"Hvordan ble verden skapt" er viktig å finne ut av, ikke minst er det gøy å lære bilen å kjenne.

Enig med Ingeniøren jeg, at dette sannsynligvis er svært gjennomtenkt fra Bmw`s side, som andre ting de har gjort med bilen som gjør den "smart".

Relativt plutselig redusert regenerering kom også som et et "sjokk" på meg og andre, da bilen plutselig "skjøt fart" ut av div. svinger. Hadde ikke dette skjedd ville bilen mistet grep og havnet i feil fil...*poff*...Smart :)

Er jo greit å være klar over at dette skjer da. Selv fikk jeg en liten aha opplevelse her om dagen da bilen ikke var forvarmet og jeg spratt rett ut på E6.
Lå i 80km/t bak en lastebil og ventet med forbikjøringen til de andre bak meg hadde passert.
Når jeg så fant en luke hadde ikke bilen effekt nok til å følge den forbikjørende trafikken og jeg ble mest sannsynlig et irritasjonsmoment for de andre trafikkantene som måtte bremse opp bak meg :)

LMOR

Det hjelper ikke kun å varme batteriet og kupeen. Det tar tid før bilen ellers er varm. Jeg tror som nevnt over ikke reduksjonen primært kommer av batteritemperaturen, da vil vi få et varsel, og jeg mener å huske at det ikke skjer før under -20 grader.
Flere har også opplevd reduksjon om sommeren når en kjører over sørpe, opp til flere timer etterpå. Bilen er sikkert redd for at det kan skje igjen, og du kan havne i grøfta.

Niin: Du må først se om du opplever dette som et "problem". De fleste opplever ikke dette som negativt, og som Ingeniøren skriver, så vil de fleste intuitivt være forsiktig når det er glatt. Du kan legge 2 avreisetider etter hverandre, men hvis 3t-periodene overlapper så tror jeg ikke den varmer 2 ganger. Hvis du har 3 etter hverandre, så kan bilen fort koble ut alle programmene. Den blir lei av å varme bilen uten at noen kommer, nyttig hvis du har reist fra bilen på en flyplass uten å slå av programmene.

Milo

Jeg kan heller ikke si at jeg merker noe til dette på min 94Ah. Men den står i felles garasje hjemme som sjelden blir kaldere en 0 grader. Bruker ikke forvarming. Det samme gjelder på jobben, men der er garasjen varmere.

LMOR

Kan være at det er en feil på bilen også. Jeg har hatt 2 problemer med rotasjonssensoren på den gamle. Da ble effekten redusert, men da fikk jeg også en feilmelding

Milo

Som mange andre her påpeker, så kjører også jeg mye roligere om dagen. Om jeg drar på begynner bare ESP å blinke. Så det er ikke sikkert at jeg har merket noe til det. De blå e-power indikatorene er ihvertfall på fullt.

moonbuggy

Denne styringen ville kanskje vært løsningen ?
http://www.electronics-eetimes.com/news/linear-demos-wireless-battery-management-bmw-i3-0/page/0/1
Ekstrem effektiv intern styring av batteriet over wireless communication. Sparer vekt og gir bedre styring. For demonstrasjonen er BMW i3 brukt. Standard 18650 batterier, laser-sveiset, inn i samme batteriboks - mindre vekt, 55kwt og 80% hurtiglading på 18 minutter. Slett ikke verst. Personlig er jeg absolutt for standardiserte elementer. 18650 utvikles stadig med større ytelse. Er et standard batteri, milliarder er allerede produsert. Bruk av hyllevare gir billigere, bedre og mer tilgjengelige oppdateringer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA