Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf bestilt

Startet av elektrolux, fredag 03. desember 2010, klokken 09:43

« forrige - neste »

elektrolux

Har endelig fått tid til litt SAM kos. Batteripakken ble omhyggelig demontert, og funnet i skjønneste orden, med 12,4V hvilespenning på helt ubrukte, men 2 år gamle blokker.

Hovedsikringen var ikke koblet inn, og er forhåpentlig eneste grunn til manglende framdrift. Denne ble lagt inn etter opplading av kondensatorer i motorstyringen ved hjelp av en glødelampe.

Lading avslørte alvorlig overlading fra Zivan Laderen og gav godt over 15,5V / blokk. Arne Magnus har alledrede gitt tips og råd, og skulle sende over et pulsprogram for uttesting. Tipper Zivan er skyld i at batteriene allerede etter 5000 km måtte byttes i første omgang.

Farkosten er helt genialt bygget, med vannkjølt permanentmagnet 3 fase motor, og "radiatoren" er selve ryggraden inne i bilen. Dermed sikres en viss kupevarme.

Nyt bildene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

hvor får man kjøpt en slik doning da?
Å hva kreves av sertfikater for å kjøre den?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

PerBear

Electrolux,
Burde ikke lette elektriske kjøretøy få en egen overskrift rett under elbilforum, parallellet med bilmerker osv?
Så kunne den igjen være delt i rene elektriske kjøretøy og el/muskel hybrider?

Eg berre spør, eg  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#3
Bygges i Polen; vistnok i Stettin eller Warshawa. Pris 18000 Euro

Bil og eller MC lappen burde duge for å kjøre den. Desverre må du være over 18 år.

Se:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Dj_Devil

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. november 2010, klokken 12:41
Bygges i Polen; vistnok i Stettin eller Warshawa. Pris 18000 Euro

Bil og eller MC lappen burde duge for å kjøre den. Desverre må du være over 18 år.

så den går under bil\mc da med andre ord?
har ingen av delene :P bare moppa :P
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på fredag 12. november 2010, klokken 13:14
Fikk ikke sett den jeg :(

Dobbeltklikk. Da får du sett den direkte fra youtube sin side. AFP har blokkert videoen slik at den ikke kan vises som et vindu inne i andre nettsider.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Sent på Farsdagen startet SAM!

Litt brutal på fartspedalen, og lett å høre hvordan strømmen ble hugget opp i biter og sendt rundt omkring. Det er nok ikke uten grunn at bilen i Tyskland klassifiseres som Oldtimer eller veteran, tross sin beskjedne alder. Fatteren kommer nok til å gjenta utsagnet om hvorfor jeg ikke heller kjøpte en behagelig og driftsikker Toyota Yaris, og sparte resten av pengene til noe annet.

Vel ute på veien gikk det ikke lenge før jeg hadde et fåret smil rundt munnen. Lyden utviklet seg til en slags kunstig brummelyd ikke helt ulikt en 2 sylinder 4 takter, eller mer spesifikt gammel Honda CB500 turbo aktige lyd. Greit nok.

Kjøreegenskapene er imponerende. Porsche har vært involvert, og har også på denne farkosten klart å kombinere behagelig fjøring og god veiholdning. Forsøkte å vippe den opp på 2 hjul uten hell, men med skrikende unger i baksetet.

Desverre kunne jeg ikke kjøre langt, da batteripakken er ustabil, og jeg må ha satt ladebryteren i AV stilling, da laderen ikke starter. Siden det er snakk om blybatterier, må jeg derfor snarest ut med batteriet igjen, og ordne dette. Synd, for nå kunne jeg virkelig tenkt meg å kjørt dette greiene.

Før jeg kom så langt slet jeg felt med de nevnte batteriene: laderen er innstill og merket til å gi 15,6V i snitt / blokk. Underlig da ladeprogrammet er til nettopp disse batteriene, samtidig som de er merket til å ha maks 15V. I praksis så jeg helt opp mot 16,5V på en blokk, mens andre hadde 13,4V. Noe måtte gjøres, og løsningen ble en individuell opplading av samtlige blokker for å ballansere disse, samt justering av Zivan laderen slik at den nå gir maks 15V / blokk i sluttfasen. (Kanskje en ide for Kewet eiere å gjøre noe lignende)

Kaptest ble en skuffelse med enkelte blokker under 8V allerede etter 17 Ahr ved 17A last. Hadde ikke laderen blitt stående i av stilling, eller hva det nå er, var planen å kjøre korte turer og lade, og utvide kapasiteten på denne måten.

Får se neste gang jeg får tjangs å dra pakken ut igjen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Bra du har fått den ut på veien!
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Kaptest ble en skuffelse med enkelte blokker under 8V allerede etter 17 Ahr ved 17A last. Hadde ikke laderen blitt stående i av stilling, eller hva det nå er, var planen å kjøre korte turer og lade, og utvide kapasiteten på denne måten.
Får se neste gang jeg får tjangs å dra pakken ut igjen.
Batterikjemien og batteriets oppbygging (en svært lang streng med små 12v bly-blokker) blir da en alvorlig svakhet med denne bilen. Jeg er redd du ikke klarer å utvide kapasiteten noe særlig.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
laderen er innstill og merket til å gi 15,6V i snitt / blokk. Underlig da ladeprogrammet er til nettopp disse batteriene, samtidig som de er merket til å ha maks 15V.
Kan dette være en temp korreksjon? I min Zivan lader på Keweten måler jeg 87 v uten temperaturkompensasjon innkoblet og 91,7 v når den er innkoblet, ved 6 pluss grader.

Har du funnet ut hva som ulikt på hjuloppheng på denne og den nye utgaven?

Kjøring på 2 hjul med elkjøretøy er uhyre krevende, dette pga det ekstremt lave tyngdepunktet. Reva Lover klarer det med Reva ;D.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2453.msg20358#msg20358

Med EVT 345 er det ikke så vanskelig, dette er endel av opplæringen de gir til postbud som skal kjøre EVT. Men denne er temmelig smal mellom bakhjulene.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 16. november 2010, klokken 11:11
Har du funnet ut hva som ulikt på hjuloppheng på denne og den nye utgaven?

Den nye bruker dobbel A arm lik f.eks Volvo Amason, mens denne versjonen bruker en torsjonbar lik Nye Corvetten. ;D

Forskjellen ligger vel egentlig i at den nye har et kompromiss mellom pris og ytelse, mens Prototypen er bygget etter ingeniørenes ønske, før økonomene entret scenen og fortalte at dette ble for dyrt.

F.eks er framvognen min i støpt aluminium, mens den nye er i stål..

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

bytte ut hele batteri pakken med litium batterier? hadde ikke det vert ett bedre alternativ? Eller er eg helt borte vekk nå? :P
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Sent på Farsdagen startet SAM!
Vel ute på veien gikk det ikke lenge før jeg hadde et fåret smil rundt munnen.
Gratulerer! Ja, å kjøre SAM er en opplevelse selv for en garvet elbilist som deg!

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Desverre kunne jeg ikke kjøre langt, da batteripakken er ustabil,
Bruker du blybatteriet som satt i den?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Ja.

Tidligere eier hadde byttet hele pakken, og aldri fått start på den etter det.

Det betyr at blokkene fra feb 2008 var ubrukte, og med 12,4V hvilespenning.

Ikke ille, men under spenningsgrensen for sulfatering, og mer enn de "pålagte" annenhvert årlige vegdikeholdsladeintervallene på batterier so ikke er i bruk.

Vurderer 56 stk 40 Ahr litium fra Thunderteam som et alternativ, men hadde nå vært kjekt å prøve bly også.

Interresant nok kan disse 26 Ahr batteriene lades med opp med inntil 180 A, og er på den måten konkurransedyktige med NiCd ang. hurtiglading
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Hvis dette er rulleblokk-celler á la Optima kan du forsøke dere rekondisjonerings/desulfaterings-metode:
* Batteritemperatur 25 grader pluss/minus 1 grad
* Påtrykt 15,00 V i 30 døgn
* Batteritemperaturen må ikke øke

Du kan koble alle batteriene i parallellog rekondisjonere dme samtidig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Takk for tips.

Vet ikke om jeg klarer å holde meg i 30 dager. Men skal absolutt vurdere det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA