Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av ladestasjon i dobbeltgarasje

Startet av eirikjac, mandag 31. oktober 2016, klokken 07:39

« forrige - neste »

eirikjac

Jeg bygger ny dobbeltgarasje, og elektriker'n har lagt opp rør for ledning til ladestasjon innerst til høyre. Det hadde sikkert vært fint hvis jeg hadde en Leaf, men siden jeg har en i3 er det mer naturlig å ha ladestasjonen til høyre ved porten. Så begynte jeg å tenkte på hva som vil være lurt med tanke på fremtidige biler og hva hvis eventuelt begge bilene trenger strøm...

Hva synes dere? Hvor har dere plassert ladestasjonen?
BMW i3 60ah
Polestar 2

Rav4_EV

Jeg har en ved porten og den andre innerst. Ene bilen rygges inn og den andre kjører rett inn for å ha mest plass i midten. 

Fordelen ved å ha en stasjon ved porten er at du kan lade uten å kjøre bilen inn. Bare legg kabel under porten.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vollis47

Beste plassering vil jo avhenge litt av hva slags elbil(er) dere har. Kanskje innerst i midten vil være den mest praktiske plassen dersom du har en stor port. Har du derimot to enkle porter, er plassering i midtstolpen vel så bra.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

eirikjac

Vi har en stor port.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

BMW i3 60ah
Polestar 2

Trekkoppbil

Det er vanskelig å forutse framtidig behov, så det gjelder å finne fleksible løsninger.

Blir det trangt i garasjen, så tvinger det seg fram at man parkerer anføttes. Venstre bil rygges inn, og høyre bil kjører med fronten inn.  Har man stor garasje, er faren at man det kan bli store biler og mange små kjøretøy som sykler.

Ytterst til høyre kan gi en snubletråd. Litt avhengig av hvor du har dører og passasje. Kablene bør ligge på jevnt gulv, og ikke på skarpe steiner etc, i tilfellet noen skulle tråkke på.

Jeg synes det er greit om pistolen kan henge på veggen, eller muligens i taket, i nærheten av kontakta på bilen. Men kontakta som elektrikkeren setter opp, behøver ikke være akkurat der, dersom evse har noen meter med appratkabel.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Trekkoppbil

Jeg er opptatt av at hver enkelt bør gjøre sine egne vurderinger for sine biloppstillingsplasser.

Ideelt sett er muligens nedtrekksløsninger noe som høres fornuftig ut, ved første tanke. Men jeg trur ikke det passer i hvilken som helst garasje, og det kan kreve kreative løsnigner. Man kan vurdere ut fra takhøyde og garasjeport mm.

Når det gjelder nedtrekksystem:
En enkel løsning kan være om man lager seg noe smart med en spiral-kabel.
Kabeltrommel er en løsning som høres litt mer dyr ut. En gang såg jeg ett produkt med en åpen trommel, som var et hjul med stor diameter, som kabelen gikk rundt.  Det gjelder å finne en trommel som er beregna på ev-lading. Det finnes nok noen løsninger der ute, for type 1 kabler, men det spørs om du finner så mye for type 2-kabel som brukes kun i Europa, da jeg tipper produktene kommer fra USA og Asia.
Snor-trommel kan være en eklere løsning, for å slippe å la strømfrende kabel gå i trommel: Man lar kabelen henge i ei snor som kommer fra en opprullingstrommel.  Jeg lurer på om denne virker sånn: https://www.amazon.com/EVoCharge-Electric-Vehicle-Cable-Retractor/dp/B07SNV6NSY

Svingstang kan være alternativ til nedtrekk:
Jeg har aldri sett det i bruk til ladekabel, men på bilvaskeri har jeg sett vannslanger som henger ned fra horisontal svingstang over bilen. Da er det svært enkelt å løpe rundt bilen og vaske fra ulike kanter, når slange bare følger etter der jeg går og den henger ovenfra uten å krasje med noe som helst, og i hvilestilling henger kabelen ned langs veggen.
Klarer man å kombinere ei svingstang med en nedtrekksløsning, så kan det bli svært fleksibelt.

Et kjappt søk på nettet, viser enkelte produkter:
https://duckduckgo.com/?q=ev+ceiling+charging
https://duckduckgo.com/?q=ev+ceiling+charging&t=ffnt&iax=images&ia=images
Her er det nok mange flere treff:
https://duckduckgo.com/?q=overhead+evse
https://duckduckgo.com/?q=overhead+evse&t=ffnt&pn=1&iax=images&iai=https%3A%2F%2Ffleetimages.bobitstudios.com%2Fupload%2Fgreenfleetmagazine%2Fcontent%2Fproduct%2F_migrated%2Fevse-llc-ev-charger-overhead-parking-garage-__-600x300-a.jpg&ia=images

Ellers kan veggmontering også fungere svært bra i mange situasjoner. Hvis kabelen ligger der man ikke går.
I trang garasje synes jeg det er praktisk å rygge inn venstre bil, tett intill veggen, så det ikke er plass til å gå mellom veggen og bilen.  Da kan det være greit å ha strømmutak, på veggen rett innenfor garasjeporten, hvis man har frontmata bil.  Mens høyre bil kan det være praktisk å kjøre med fronten inn i garasjen. Industrikontakter er billige, og man kan få elektrikker til å sette opp industrikontakter flere steder i garasjen, så man seinere har muligheter til å plugge inn stasjonære eller mobile EVSEr, og hente dem opp der det måtte være praktisk.

elektrolux

Husk at bilen ofte må vike for ved, MC, og annet skrot etter en stund. Derfor er det lurt å montere ladestasjonen helt ytterst i garasjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Plassering nær port tiltredes! Som electrolux sier; det kan fort skje at garasjen brukes til andre ting enn bil, eller om ikek annet så har man mulighet til å sette bilen på lading også når man bare ikke setter den i garasjen. Eller om bilen står i garasjen og man får gjester som trenger å lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA