Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte ut Leafen med en ny elbil

Startet av eirikjac, tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

eirikjac

Jeg bygger ny dobbeltgarasje, og elektriker'n har lagt opp rør for ledning til ladestasjon innerst til høyre. Det hadde sikkert vært fint hvis jeg hadde en Leaf, men siden jeg har en i3 er det mer naturlig å ha ladestasjonen til høyre ved porten. Så begynte jeg å tenkte på hva som vil være lurt med tanke på fremtidige biler og hva hvis eventuelt begge bilene trenger strøm...

Hva synes dere? Hvor har dere plassert ladestasjonen?
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Rav4_EV

Jeg har en ved porten og den andre innerst. Ene bilen rygges inn og den andre kjører rett inn for å ha mest plass i midten. 

Fordelen ved å ha en stasjon ved porten er at du kan lade uten å kjøre bilen inn. Bare legg kabel under porten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Vollis47

Beste plassering vil jo avhenge litt av hva slags elbil(er) dere har. Kanskje innerst i midten vil være den mest praktiske plassen dersom du har en stor port. Har du derimot to enkle porter, er plassering i midtstolpen vel så bra.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

eirikjac

Vi har en stor port.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Trekkoppbil

Det er vanskelig å forutse framtidig behov, så det gjelder å finne fleksible løsninger.

Blir det trangt i garasjen, så tvinger det seg fram at man parkerer anføttes. Venstre bil rygges inn, og høyre bil kjører med fronten inn.  Har man stor garasje, er faren at man det kan bli store biler og mange små kjøretøy som sykler.

Ytterst til høyre kan gi en snubletråd. Litt avhengig av hvor du har dører og passasje. Kablene bør ligge på jevnt gulv, og ikke på skarpe steiner etc, i tilfellet noen skulle tråkke på.

Jeg synes det er greit om pistolen kan henge på veggen, eller muligens i taket, i nærheten av kontakta på bilen. Men kontakta som elektrikkeren setter opp, behøver ikke være akkurat der, dersom evse har noen meter med appratkabel.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA