Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av Mumitrollet, søndag 18. desember 2016, klokken 19:21

« forrige - neste »

Mumitrollet

Var så uheldig å knekke ene dekkventilen da jeg skulle fylle luft idag. Fikk en liten sleng på den pumpesaken, noe som resultrte i knekt ventil og flatt dekk.
Dette var rett utenfor et bilverksted, så jeg tenkte at dette burde være greit å få fikset. Men det var det ifølge dem ikke. For det første var det ikke mulig å knekke en ventil på denne måte, og for det andre, siden det er dekktrykksensorer så måtte man ha spesielle ventiler og man måtte iverstefall bytte hele sensoren...

Stemmer dette? Kan jeg risikere å må bytte hele sensoren pga knekt ventil?

Skla ta med meg dekket til en dekkforhandler i morgen i håp om at de kan hjelpe meg der, men tenkte å høre her om dette kanskje blir en kostbar sak?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Ballemann

Du må nok ha hele trykksensoren. De fleste dekksjapper (seriøse) har uoriginale som passer for rundt 1000,- pluss jobben. Antar totalsum blir 12-1300,-
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

TorC

Du må nok regne med å bytte hele sensoren ja. Hvis du ser på bilde på denne siden https://www.carid.com/2013-nissan-leaf-tpms-sensors/ så ser du hvorfor.

Du MÅ jo ikke ha slike sensorer, men det er jo irriternede med varsellampen. Du skal vel snart uansett legge om til vinterhjul, så da kan du jo prokrastinere...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mumitrollet

Æsj da... er på vinterhjulet dette skjedde, så kan ikke vente til våren :-)
Er det evt mulig å fjerne varsellampenpå noen måte, om jeg velger å sette inn en vanlig ventil?

nr1rayner

Skal du ha bilen godkjent (PKK) med de hjulene på må du nok ha sensoren.
Ingen varsellamper er visst lov med det nye regelverket..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mumitrollet

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 00:53

Bilen skal nok godkjennes med andre hjul :-)
Men er det slik at man må bytte disse sensorene hver gang mna skal ha nye dekk på bilen? Altså at dekkskift vil koste over 4000kr mer enn normalt ved nye dekk?

Mumitrollet

det som er litt merkelig er at jeg aldri har kunnet fått lese av dekktrykket i Leaf Spy appen. Jeg har betalingsversjonen men ikke Pro utgaven. Må man ha Pro versjonen for å gjøre dette?
Har heller aldri fått noen varslinger av bilen i form av tut og blink, npr jeg tidligere har lagt om hjul og ved luft fylling.

Kan det være mulig at jeg ikke har slike sensorer i hjulene?
Jeg måtte skifte ene dekket i fjor pga punktering, og da ble det ikke nevnt noe om slike sensorer. Ikke ble det dyrere enn normalt heller.

nr1rayner

Sensor byttes når de ikke virker, eller.... knekker :P
Mulig du må ha Leafspy pro ja..
Får du opp skjermen i bildet?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:10
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 00:53

Bilen skal nok godkjennes med andre hjul :-)
Men er det slik at man må bytte disse sensorene hver gang mna skal ha nye dekk på bilen? Altså at dekkskift vil koste over 4000kr mer enn normalt ved nye dekk?

De byttes kun hvis de er defekte. Du bytter da bare den sensoren som er dekfekt.

Hvis du ikke får tak i en ny sensor med det første kan du alltids bruke en helt vanlig ventil, og en teipbit over varsellampen...  Det er mange som kjører rundt med manglende TPMS gjennom hele vinteren fordi de ikke har giddet å kjøpe.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ballemann

Jepp, vi har vanlige ventiler på vintern!
Tpms på elbil er jo ikke gøy uansett, for vi er så nøye med å sjekke trykket pga angst
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Bondeknøl

Nå er det vel slik at dekktrykksensorer blir kuttet ut på endel ny biler? I stedet brukes ABS-sensoren til å overvåke dekktrykket. De måler da farten på hjulene og finner da ut om hjuldiameteren er lik på dekkene.
Har bare hørt dette og har ikke sett det, men høres jo bra ut hvis disse sensorene blir overflødige.

Gurba

Det finnes sensorer med løs ventil. Kan være verd å tenke på. :-)

Sele

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. oktober 2016, klokken 17:11
Nå er det vel slik at dekktrykksensorer blir kuttet ut på endel ny biler? I stedet brukes ABS-sensoren til å overvåke dekktrykket. De måler da farten på hjulene og finner da ut om hjuldiameteren er lik på dekkene.
Har bare hørt dette og har ikke sett det, men høres jo bra ut hvis disse sensorene blir overflødige.

Dekktrykksensorer blir ikke kuttet på nye biler. De er påbudt på alle nye biler fra 1. November 2014.

http://www.tv2.no/a/6176932/

Lynet

Sensorer er ikke påbudt. Det er dekktrykkovervåkning som er påbudt. Og til det finnes og brukes software som bruker ABS følerne.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bondeknøl

Googlet det nettopp og det står faktisk at det er opp til bilfabrikkene å bestemme om de monterer trykksensor eller bruker den allerede monterte ABS-sensoren.
Ingen tvil om at det er ABS-sensoren som er mitt førstevalg! Da slipper en knekte sensorer til en tusenlapp og fire tusen ekstra til et ekstra hjulsett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA