Hvilken Elbil er det lurt å kjøpe nå?

Startet av Counterpointer, torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:10

« forrige - neste »

02jan

Tja, 1.4 i snitt opp og ned E6 i normalfart (100-105 kmt), våt vei og -3 er kanskje høyere en andre elbiler.

Litt liten er i3 det er nok noe av  poenget, små biler idag er vesentlig bedre en hva de var for noen ti år tilbake.
Ser at det ville tatt seg ut bedre  i en større bil, som feks. Toyota Landcruiser, men sitter bare i et sete av gangen og plassen jeg sitter på er større en min gamle A6.

I Norge er det de små bilene som provoserer, spesielt de minste elbilene der ute, er nå på mitt 3 år med småbil-kjøring, uten at jeg plages av det.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Panduck

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:03
Er i3 så veldig liten i forhold? Hvordan er innvendig volum sammenlignet på de?

Det er jo ingen familiebil, spes ikke med store barn. Det er litt trangt bak. Sikkelig god plass foran, veldig komfortabel. Det vi likte, var hvor enkelt det er å utnytte plassen bak, med nedlagte bakseter. Andre biler kan ha mer volum, men når det ikke er så "kubisk" innvendig, er det ikke like rett frem å utnytte plassen. i3 er definitift en bil å vurdere nå dersom plass og rekkevidde er greit. Om sommeren tar den Oslo -> Kristiansand med ett ladestopp, noe som ikke er så alt for ille.

AmperaE blir nok en mer praktisk bil for de fleste, men jeg tviler på at komforten for fører blir like bra som i3. Den blir nok lagt bedre for baksetepassasjerer :)

Så... Hvilken elbil som er lurt å kjøpe nå avhengier vel helt av behov.

Crown

Ny test av Ioniq publisert i Broom i dag viser lavt forbruk også nå når været begynner å bli mindre elbilvennlig. BLir spennende nå som kundene også begynner å få bilene sine hva de første rapportene her inne sier :)

http://www.tv2.no/broom/8642789/
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moby666

Verdt å merke seg er at bilen broom.no tester er en premodell som bla mangler varmepumpe og battervarmer

Egil Fonn

Merkelig tråd! Hvilken elbil det er lurt å kjøpe nå kommer an på den enkelte kjøpers behov, ønsker og økonomi.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Carl Anton Stenling

Det er utvilsomt et poeng at ulike behov gir utslag i ulike bilvalg. Imidlertid er det nok en del elbiler som er generelt bedre kjøp til enhver tid. F.eks. er Reva neppe noe smart valg nå og eGolf ville jeg ventet med å kjøpe til oppgradert batteripakke er på plass. Motsatt har Ioniq noen unike egenskaper ved at den kan leveres innen rimelig tid, har lavt energiforbruk også på langtur og er familievennlig innvendig. i3 har nettopp fått større batteripakke og er dermed noe mer aktuell enn den forrige utgaven var for et halvt års tid siden.

Det er altså noen elbiler som er "hottere" til enhver tid ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Egil Fonn

Hva som er hottest i dag er ikke hottest i morgen.
Er behovet på daglig batterikapasitet på 100km trenger man ikke brenne 100k for 50km ekstra.
Det kommer hele tiden ny teknologi og bedre batterier.
Vær med å støtt opp om utviklingen av morgendagens biler ved å kjøpe dagens.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

tomrh

Med "lurt å kjøpe nå" kommer an på
1) hvilke behov den skal dekke
2) hvor lenge man skal ha bilen.

For å ta det siste først, skal man eie kort tid er det viktig å unngå stort verdifall. Tesla har vist seg å holde verdien ganske godt. Av de med kortere rekkevidde har bl.a. e-Golf lavere verdifall. En bekjent solgte nettopp sin knapt 2 år gamle med bare 33.000 i verditap, mulig han bare var heldig? Biler som blir populære, får bred etterspørsel også i bruktmarkedet, og annenhåndsverdien holdes oppe. I motsatt ende finner vi modeller som er helt uinteressante, som f.eks. Ford Focus EV, som mangler hurtiglading og bagasjerom. Jeg er redd MB EV etterhvert lider tilsvarende skjebne?

Men hvis bilen primært skal fylle et behov den kan dekke over mange, mange år (f.eks. pendling), er driftssikkerhet (bl.a. batteriholdbarhet) og delepriser viktigst siden bilen likevel skal brukes til den er nesten null verdt. Vår 4,5 år gamle i-MiEV imponerer nok ingen men duger fremdeles godt til konas 2x22 km daglige jobbkjøring, noe den skal gjøre i mange år til. Trillinger og Leaf har jo vist seg meget driftssikre. Leaf kan fortsatt være et lurt kjøp i et slikt perspektiv.

Kliss nye modeller er hotte men uskrevne blad. Holder de verdien godt? Er de driftssikre? Jeg tror Ampera-e vil holde annenhåndsverdien godt når den kommer, men har ikke like store forventninger til driftssikkerhet pga Chevrolet/Opels rykte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Jeg vil si at det er lurt å vurdere e-Up og "gamle" i3 som har falt betydelig i pris i det siste.

Bilene er like gode som de alltid har vært, bare mindre verdsatt nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jonrb

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. oktober 2016, klokken 04:50
Jeg vil si at det er lurt å vurdere e-Up og "gamle" i3 som har falt betydelig i pris i det siste.

Bilene er like gode som de alltid har vært, bare mindre verdsatt nå.

De er mye mer anvendelig enn før i og med den store utbyggingen av hurtigladere. Vårt behov dekkes nå nesten 100% av en e-up. Vi har en gammel bensinbil som nr 2, den brukes kun når elbilen er opptatt. Vi tenkte først å bytte den ut med en hybrid. Det ser vi nå er unødvendig. Det blir en elbil til en vakker dag.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

tomrh

Sitat fra: jonrb på søndag 30. oktober 2016, klokken 13:13
De er mye mer anvendelig enn før i og med den store utbyggingen av hurtigladere. Vårt behov dekkes nå nesten 100% av en e-up.
Det er et godt poeng! Ingen sak å dra på lengre turer selv med e-Up og trilling om hurtigladerne står tett nok - lader raskt og bruker lite.

Lavt forbruk gjør også Ioniq til et bra kjøp siden man får rask lading i km rekkevidde pr minutt. På langtur kan dette faktisk telle mer enn stort batteri siden man likevel må ha ladestopp underveis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mb-lynet

Har en kamerat som vurderer el-bil og prøvde ionic hybrid for å se hvordan han trivdes med denne, dessverre hadde han prøvd B-electric først og det ble ikke helt det samme. Seter, akselerasjon, ratt, komfort, kunne ikke måle seg med Mercedesen. Så da spørs det om det blir noen elbil på han den nærmeste tiden. Foreløpig får man ikke alt i samme pakke (lav pris, lang rekkevidde, stor motor, tyske seter, etc.). Opelen ser ut til å kunne dekke mye her, så det kan vel være lurt å vente på denne, men mener han sa det var over 1 års ventetid allerede....? I mine øyne er ikke rekkevidden viktig i det hele tatt, så lenge den dekker behovet man har. Ville ikke vært redd for å kjøpe en B-electric, i3, Leaf eller Soul, så lenge den dekker behovet. Har enda til gode å pakke ut "hurtig" lade kabelen på min bil. Har riktignok gått opp til å ladde 4 ganger i uken istedet for 3, nå når det er kaldere i været, men koster meg ikke en kalori å slenge i kabelen når jeg går ut av bilen i garasjen. Kosen av å kjøre rett forbi alle bensinstasjoner veier tifold opp  :)
Mercedes B-electric

Vollis47

Rekkeviddeangst er et sterkt overdrevet begrep, verst før en har fått elbil og de første ukene etter en har fått. Men ikke alle biler passer for alle. Selv kjører vi ofte en tur på 20 mil, og det blir i lengste laget for en MB. Men Hundai ionic kan kanskje gå. Enhver må vurdere sitt behov og sine muligheter.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

moby666

Er redd for at b-Electric er den elbilen som kommer til å falle mest og fortest i pris, derfor vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe den bilen. Funger sikkert for mange, men den er nok ikke så lett å selge igjen pga skyhøyt forbruk og mangel på hurtiglader.

mb-lynet

Poenget er vel å kjøpe en bil man trives med slik at man ikke har lyst å selge etter kort tid. Vurderer faktisk å kansellere Tesla bestillingen da vi foreløpig er så fornøyd med B-electricen.

Om man bekymrer seg for annenhåndsverdi bør man egentlig ikke kjøpe bil. Eventuelt kjøpe en veteran porsche /  Lotus eller lignende.
Mercedes B-electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA