Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-bil på www.bbc.co.uk/click

Startet av Griffel, søndag 12. august 2007, klokken 13:48

« forrige - neste »

Griffel

Under Tittel Kollektvfelt/bussfelt har vi tidligere diskutert problemet underskilt "gjelder ikke buss og taxi" .

Det er ikke bare elbiler som har problemer med dette, dette kan en lese i MC bladet nr.3 2007.

Sitert fra MC bladet nr.3 2007:
"For å bringe klarhet i hvordan skilting i forbindelse med kollektivfelt skall tolkes tok vi kontakt med politiverbetjent Jan Kristiansen, som er aysnittsleder og sjef for MC-korpset i Oslo. Kristiansen er også motorsyklist privat, og ser dermed saken fra alle sider. ...

.... Kollektivfeltet er nemlig opphevet rett for krysset, både av skilt 510.2 og ev skiltet 402.4 om påbudt kjøreretning. Alle som befinner seg i dette feltet må derfor svinge til høyre. Det eneste unntaket er de kjøretøygruppene som eksplisitt er nevn på underskilt 808, der det som regel står "Gjelder ikke buss og taxi".

Underskilt 808 kan altså ikke tolkes som om det skulle stått "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". Buss og taxi er de to eneste kjøretøygruppene som ikke MÅ svinge til høyre. ...Det blir altså ikke akseptert at vi motorsyklister kjører som om vi skulle ha vært en buss.... Vi kan likevel se situasjoner der den skiltingen som følger av denne definisjonen både er upraktisk og ikke helt ufarlig.....Men, det er en diskusjon som NMCU må ta med veimyndighetene. Gjeldene regel er krystallklar: Når kollektivfeltet opphører for et kryss, og det kommer et skilt med påbudt kjøreretning til høyre, må motorsyklister som skal rett frem bytte felt."

Så dette er en oppfordring til Norstart om sammen med NMCU å få endret underskiltene "Gjelder ikke buss og taxi" til "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". De fleste steder vil det være til fordel for sikkerhet og trafikkflyt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mollerup

Jeg støtter dette! Kollektivfeltene i Ring 2 i Oslo er "ubrukelige" for elbiler om man må over i det vanlige feltet for hvert eneste lyskryss.

Ellers lurer jeg på om en "sving til høyre"-pil malt på asfalten er et like strengt påbud som et blått rundt "sving til høyre"-skilt. Flere steder langs samme Ring 2 er denne pilen i kjørebanen eneste indikasjon på at man ikke kan fortsette rett fram i kollektivfeltet.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

ilmarw

Polestar i bestilling

hens

#3
Jeg er ingen jurist, men her må det være et  misforhold mellom lovens bokstav og lovens ånd.
Hensikten med kollektivfeltet er å bedre fremkommeligheten for brukerne, som er busser, drosjer, utrykningskjøretøyer, motorsykler og elbiler.

Hvis en uheldig valgt ordlyd fører til at det oppstår tvil om hvordan skiltingen skal tolkes, må det være en oppgave for vegvesenet å forfatte en riktig tekst.

Så kan det kanskje hevdes at elbiler og motorsykler tillates å benytte kollektivfeltet som en slags "sekundærbrukere", men reglene burde være entydige, og med eventuelle underskilt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA