Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Visste du?

Startet av Bodø_EL, mandag 21. november 2016, klokken 17:29

« forrige - neste »

Bodø_EL

Hei
Er nå i gang med å lete etter en TMS etter en lang prosess med å bli kvitt min gammeldagse 15 Mondeo.
Har lest de fleste teslaforum opp og ned den siste tiden. Har prøvd 2 TMS. En P90DL og en S85D.
Prisklasse jeg leter etter er maks 820k. Må kan kjøre minimum 32 mil på vinterstid til hytta fra 0 moh. til ca 600 moh. Gjerne med et par stopp, hastigheter opp til 130 km/h og mye bagasje.
Ekstrautstyr betyr alt og HK betyr ingenting for meg.

Er en supercharger halvveis til hytta, men hadde vært greit å slippe det stoppet.
ca. 14 mil med 70-90 sone. Resten går i 100-130.

Klarer jeg meg med en S75D?
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Muffinman

Med supercharger på veien klarer du deg med både 60, 70 og 75. Hvis du har ambisjoner om å kjøre hele veien i et strekk på vinters tid er det batteri og rekkevidde du bør prioritere. 32 mil + 600 høydemeter på vinteren tilsier at du ikke bør gå for noe annet enn 90D - om du ikke har tenkt å lade underveis. Selv med en 90 kan det bli knapt når forholdene blir ekstreme.

Tuxedo

#2
Sitat fra: marius161 på mandag 03. oktober 2016, klokken 20:01
Prisklasse jeg leter etter er maks 820k. Må kan kjøre minimum 32 mil på vinterstid til hytta fra 0 moh. til ca 600 moh. Gjerne med et par stopp, [...]

Er en supercharger halvveis til hytta, men hadde vært greit å slippe det stoppet.
[...]
Klarer jeg meg med en S75D?
Nå er jeg nysgjerrig på hva som er galt med det stoppet på supercharger, siden du gjerne vil ha et par stopp uansett?  Hvis SC er halvveis, hadde jeg til og med vurdert en 60, pga den gunstige prisen, hvis det er nybil du er ute etter.  Med 32 mil kjøring er det uansett greit med en 15 - 30 min pause halvveis.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

AppleKnocker

130 km/t + vinter+600 høydemeter er en utfordring for de fleste elbiler.
Her er det bare å kline til med det største batteriet du kan oppdrive. Ellers må du nok belage deg på å ligge litt i taperfilen på motorveien eller supercharge på veien.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nie

Du er heldig som har supercharger på hytteveien. Kjøp 75, eller 60 og supercharge på vei til hytta. Hjem igjen vil du antagelig ofte kunne klare deg uten lading hvis du kjøper 75D. Med 60D må du antagelig lade begge veier men jeg tror at jeg likevel ville gått for denne.

Kanutten

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. oktober 2016, klokken 21:49
Nå er jeg nysgjerrig på hva som er galt med det stoppet på supercharger, siden du gjerne vil ha et par stopp uansett?  Hvis SC er halvveis, hadde jeg til og med vurdert en 60, pga den gunstige prisen, hvis det er nybil du er ute etter.  Med 32 mil kjøring er det uansett greit med en 15 - 30 min pause halvveis.

Dette argumentet blir brukt om og om igjen her inne. For min del er svaret: Nei, det er IKKE greit å MÅTTE stoppe underveis på tur som varer omtrent 3 timer (en sjelden gang har man muligens behov for et kort toalett-stopp, men det tar kun et par minutter og man vil gjerne gjøre det når man må, og ikke der hvor laderen finnes). Det er derimot veldig deilig å kunne komme seg på hytta så fort som mulig en fredag ettermiddag.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

nie

Sitat fra: Kanutten på mandag 03. oktober 2016, klokken 22:17
Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. oktober 2016, klokken 21:49
Nå er jeg nysgjerrig på hva som er galt med det stoppet på supercharger, siden du gjerne vil ha et par stopp uansett?  Hvis SC er halvveis, hadde jeg til og med vurdert en 60, pga den gunstige prisen, hvis det er nybil du er ute etter.  Med 32 mil kjøring er det uansett greit med en 15 - 30 min pause halvveis.

Dette argumentet blir brukt om og om igjen her inne. For min del er svaret: Nei, det er IKKE greit å MÅTTE stoppe underveis på tur som varer omtrent 3 timer (en sjelden gang har man muligens behov for et kort toalett-stopp, men det tar kun et par minutter og man vil gjerne gjøre det når man må, og ikke der hvor laderen finnes). Det er derimot veldig deilig å kunne komme seg på hytta så fort som mulig en fredag ettermiddag.
Alle er vi heldigvis forskjellige.
MIN hyttevei er 34 mil og det innebærer supercharging på vegen, rett og slett fordi jeg ikke ser noen hénsikt i å pushe bilen opp i 100% soc kun for å unngå SC.
Når det er sagt, så lader jeg sjelden mer enn 8–10 min. Det er akkurat det jeg trenger for å komme helt frem når jeg starter med 80%.

Elbil fundamentalist

Kjøp en godt utstyrt 85D KONGEBIL :) (nei min er ikke til salgs)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cairnz

Sitat fra: Kanutten på mandag 03. oktober 2016, klokken 22:17
Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. oktober 2016, klokken 21:49
Nå er jeg nysgjerrig på hva som er galt med det stoppet på supercharger, siden du gjerne vil ha et par stopp uansett?  Hvis SC er halvveis, hadde jeg til og med vurdert en 60, pga den gunstige prisen, hvis det er nybil du er ute etter.  Med 32 mil kjøring er det uansett greit med en 15 - 30 min pause halvveis.

Dette argumentet blir brukt om og om igjen her inne. For min del er svaret: Nei, det er IKKE greit å MÅTTE stoppe underveis på tur som varer omtrent 3 timer (en sjelden gang har man muligens behov for et kort toalett-stopp, men det tar kun et par minutter og man vil gjerne gjøre det når man må, og ikke der hvor laderen finnes). Det er derimot veldig deilig å kunne komme seg på hytta så fort som mulig en fredag ettermiddag.
Dette argumentet kommer titt og ofte fordi det viser seg at selv om man fra før av er vant å strekke både distanser og blæra (for de som liker sånt) - så er det oftest mer pes å "tyne" bilen i forbindelse med rekkevidde, enn det er å stoppe 5-10 minutter. Ta en tur på toalettet, kjøp en kaffe eller bolle eller hva enn man kan finne på.

320km er bare å glemme å ha trygge marginer på vinterstid, selv med en 90D og fullading, du har endel høydemetre og hastighet som kommer spise energi fra batteriet. Som "fersk" elbilist så vil du mest sannsynlig innse at kjøremønstret ditt endrer seg, og du blir mer energibevisst.

Det er godt mulig du som sjåfør vil kunne kjøre det strekket og bruke akkurat så mye batteri som er nødvendig og gjøre dette uten lading, men jeg tipper det vil være mer frustrerende for deg å kjøre i 85km/t i 20 minutter for å komme fram uten å måtte ladestoppe, enn det er å ta en stopp i 10 minutter.
Elbilist

Øyvind.h

Tror det skal godt gjøres å holde seg under 240Wh/km på vinteren i 130km/t under dårlige forhold ja.
Nå matcher riktignok ikke 130km/t og dårlige forhold særlig bra, men som andre skriver her: gå for 90D med 19" felgpakken. Gjerne Nokian R2 som har vist seg å ha veldig lav rullemotstand. Evt Michelin X-Ice 3 som er som Nokian, men med stivere sidevegger.

Jeg har dessverre ingen forbrukstall fra høy hastighet på vinteren med 90D da jeg fikk min i mars. Det eneste som kommer i nærheten er Oslo-Alvdal (snaut 32 mil). Kjørte dit i ganske solid driv (og det er høy fartsgrense helt til avkjørsel til RV3 før Elverum). Hadde Thule Motion 900XXL takboks på taket og full bil. Da klarte jeg å pushe forbruket opp i 225Wh/km. Brukte 70,4kWh og hadde 11% igjen ved ankomst Alvdal. Startet i Oslo med 98-99% om ikke jeg husker feil.

Når det gjelder lading - det er ikke tilfeldigvis CHAdeMO ladere på vei til hytta der du pleier å stoppe på veien? Forstår godt at du ønsker å kjøre rett forbi Supercharger om pause der er helt unaturlig. Jeg har supercharger mellom hjem og hytte som jeg praktisk talt aldri stopper på, men for min del går det på manglende behov for å lade. I tillegg kommer den etter bare 8-9 mils kjøring. Helt feil ift eventuelt pausebehov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ellholt

Hvor er det 130 km/t fartsgrense i Norge?  ;)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Leif1

Etter å ha kjørt 14 mil vil et 90-batteri ta til seg næring i ganske høyt tempo på superlader.
Sving innom og fyll opp kaffekoppen mens du etterfyller noen elektroner.
Har du ikke tid til såpass, har du for dårlig tid til å dra på hytta i utgangspunktet. ;)
Konvertitt fra S til X

AppleKnocker

Man kan jo prøve seg med at 130 km/t er etablert som en sedvane på E6 (den strakaste vegen i følge DDE) :P

Sedvanerett er et juridisk begrep for rettsregler som har blitt dannet ved at et bestemt handlingsmønster, opptreden eller en oppfattelse av rettigheter og plikter har blitt fulgt over lang tid og blitt rettslig forpliktende for rettssubjektene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

I 130 passerer man det aller meste av trafikken på E6 sydover. Men rundt 120 flyter man omtrent som resten av trafikken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ampéreson

Mener batteri bør være prioritet, det er den ene tingen det er best å ha så mye som mulig av.
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA